Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?


Jori

Recommended Posts

Og hva mener du med å "tukle med fortøyningene"? Er du den eneste som kan slå et dobbelt halvstikk tror du? Dette dreier seg ikke om å løsne fortøyningene dine slik at båten din driver vekk, eller slår inni andre båter, eller blir "bortført" av skumle ytlendinger.

Man sitter på pub'en og har full oversikt over båten - og plutselig kommer det noen folk man ikke kjenner som løsner fortøyningene. Hvordan kan man se forskjell på et forsøk på forhale båten for å få plass til én båt til, og et forsøk på å stjele båten?

Link to post
Share on other sites

Denne skepsisen bunner sannsynligvis ut i at jeg i løpet av sesongen tilbringer mye tid i de lokale båthavnene og i andres båter, og da selvfølgelig også ser på de andre båtene langs bryggen når jeg er på vei ut til en båt, og det finnes utrolig mye dårlig fortøyning rundt omkring.

Sant!

 

(...) og gjengangeren, at båten er kjørt så langt inn i båsen på en flytebrygge, ofte for å få på en vaier med lås eller lignende, at litt ruskevær kan føre til skader på både brygge og bauen på båten.

Vi må gå vaktrunder i båthavna vår, da det var min tur telte jeg vel et titalls båter som lå slik til. Dersom man med håndkraft kan trekke baugen på båten helt inntil brygga eller nesten helt inntil brygga, så er det ikke godt nok. Et allminnelig problem her er vel at hekken stikker utfor båsen og at det ikke benyttes spring - festet fra baug til et øye relativt langt fremme på utriggeren blir det eneste som hindrer båten i å krasje med brygga. Dette tauet er nesten vinkelrett og er lite egnet til å hindre et slikt sammenstøt under dårlig vær. Også strekker tauet på seg når båten blir liggende ukesvis uten oppsyn ...

 

En annen gjenganger er bruk av alt for korte tau, det ser jeg ofte longside i gjestehavner - tauet går rett fra aktre fortøyningskryssholt og ned til nærmeste fortøyningspunkt på brygga og i retur, uten bruk av strekkavlaster. Hva skjer da om det kommer en stor bølge? Hva om det er fast brygge og tidevannsforskjeller? Belastningen på tau, brygge og fortøyningskryssholt blir enorm ...

Link to post
Share on other sites

Med tanke på alle de vanvittig dårlige fortøyningene jeg har sett opp igjennom årene så stiller jeg meg vært skeptisk til at andre flytter på båten min. For all del, 99% ville sikkert fortøyd den like bra som meg (om ikke bedre). Men alt som skal til er at den siste prosenten slår til på en dårlig dag og så er jeg båtløs. Joda, en 26 år gammel Biam 800 er ikke verdens største økonomiske investering, men det er den dyreste eiendelen jeg har, og krangler forsikringen så kan jeg ikke erstatte den med det første. Derfor er den gamle småslitne snekka svært verdifull for meg!

 

Men spør noen så flytter jeg selvsagt på båten for å gjøre plass til en til. Det er normal folkeskikk (som nok desverre ikke er så "normal" som man skulle ønske). Men som nevnt tidligere i tråden så er det jo en god idé å henge opp en lett synlig lapp med telefonnummeret på. Jeg er sjeldent mer enn 10 minutter unna båten når jeg ligger i en gjestehavn så oddsene er gode for at jeg er på plass for å flytte båten på noen få strakser. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig flytter man ikke andres båter! Ser på det som en selvfølgelighet.

 

Ser det er mange her som har god tro på egne ferdigheter. Både nåværende og forrige båt har varige merker etter at folk med manglende kunnskaper flyttet på dem (manglende fenderjustering - riper, manglende avstandsbedømning - skader på baugspyd), og en venn fikk avrevet landstrømsinntak ta noen glemte å ta hensyn til ledningen når båten ble flyttet. Min erfaring er derfor dårlig med dere som tror dere er erfarne i båtfortøyning og finner det kurrant å flytte rundt på andres båter. Nå står det et skilt på hver side av båten med mitt telefonnummer, så det er ikke vanskelig å finne meg.

 

Sist noen tuklet med mine fortøyninger ble det ingen skader - var en båt som la seg uten på meg. De fant at akterfortøyningen min var upraktisk når de gikk over min plattform med unger og barnevogn, og løsnet den slik at de ikke snublet i den. Kveilet den fint opp og la den løst på brygga. De fortøyde så et tau fra sin båt til brygga, så jeg lå klemt mot brygga av dem. I og for seg greit fungerende med en aktuelle vindretningen. Men husket de å endre dette tilbake når de reiste, selvom de lovte å gjøre det? Nix.

Link to post
Share on other sites

Som folk-i-båt-representant håper jeg nesten at dere flytter duppen min. Da blir den i alle fall godt og riktig fortøyd. På forhånd takk.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Man sitter på pub'en og har full oversikt over båten - og plutselig kommer det noen folk man ikke kjenner som løsner fortøyningene. Hvordan kan man se forskjell på et forsøk på forhale båten for å få plass til én båt til, og et forsøk på å stjele båten?

 

Ved at det ligger en båt rett utenfor og venter på at plassen skal bli stor nok, kanskje? Ved at båten faktisk blir forhalt langs brygga etter fortøyningstauet, og ikke slept bort? Nei jeg vet ikke, jeg bare gjetter villt ... Dette er jo et fullstendig vanlig syn i gjestehavner på formiddagen...

Link to post
Share on other sites

Har selv fått ødelagt rekkverk i år pga klatring på båten, da de ikke tør å bruke badeplattformen som rottisen bor på.

 

 

Sist noen tuklet med mine fortøyninger ble det ingen skader - var en båt som la seg uten på meg. De fant at akterfortøyningen min var upraktisk når de gikk over min plattform med unger og barnevogn, og løsnet den slik at de ikke snublet i den.

 

Nå har ikke jeg vært på langtur med båt på noen år, men er det noe som har skjedd de siste årene som jeg har gått glipp av? Passere over badeplattformen på båtene på innsiden når du skal i land :confused:  :confused:  ???  Er det ingen lenger som gjør den selvfølgelige handling å passere over fordekk på båtene på innsiden? Er det ikke lenger vanlig å ta litt hensyn til privatlivet i cockpit'en?  Det ville være helt utenkelig for meg å valse over badeplattformen til folk.

 

Litt OT, men .....

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel skrevet i hvert eneste innlegg at det dreier seg om å flytte båten uten tillatelse. Har man båteiers tillatelse er det vel neppe et problem.

 

Og tillatelse får man som du skriver konsekvent ikke av deg, så da er vi like langt. Du skriver også at du har liten erfaring med gjestehavner og det rimer godt. Forhaling av andres båter om formiddagen når innerste skal ut er for eksempel fullstendig vanlig, selv om mannskapet har gått i land uten å legge igjen telefonnummer. 

 

Når det gjelder å forhale egen båt, så gjør man jo ikke dét fordi det _eventuelt_ kan komme en større båt som trenger 30-fotsplassen, som du skriver, man gjør det når det er en _realitet_. Eventuelt flytter man seg passe nære båten foran eller akter, så blir det opp til senere ankomne å utnytte plassen som blir frigjort. Det er ikke så veldig vanskelig å forstå dette her? Eller?

Link to post
Share on other sites

Som vanlig er det noen som automatisk skisserer worst-case-scenario.

 

Om noen flytter på båten din slik at det blir skader på den, er selvfølgelig IKKE greit.

 

Spørsmålet er om det å flytte en båt og fortøye den trygt og godt noen meter lenger bort er ok? Er det virkelig så stor fare for at det skal komme skader på båten ved en slik flytting?

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg vært på langtur med båt på noen år, men er det noe som har skjedd de siste årene som jeg har gått glipp av? Passere over badeplattformen på båtene på innsiden når du skal i land :confused:  :confused:  ???  Er det ingen lenger som gjør den selvfølgelige handling å passere over fordekk på båtene på innsiden? Er det ikke lenger vanlig å ta litt hensyn til privatlivet i cockpit'en?  Det ville være helt utenkelig for meg å valse over badeplattformen til folk.

 

Litt OT, men .....

 

Ja var slik mitt rekkverk ble ødelagt. Når det er to meter fra rekkverk til bryggekant og en familie på 4 henger der og dingler hver gang de skal på og av fra land så ble belastningen for stor. Det er dratt merkbart skjevt og ett par fester inn mot skroget har løsnet, noe som ikke er enkelt å komme til uten å demontere halve båten innvendig.

Så kan man sikkert argumentere med at dagens plastbåter har mer rekkverk for pynt/litt å holde seg i en god funksjon, noe jeg ikke er uenig i, men slik er det nå.

 

Så derfor ønsker jeg at det brukes badeplattform heller ved passering og opplyser båter som legger seg longside på meg om det.

Link to post
Share on other sites

Og tillatelse får man som du skriver konsekvent ikke av deg, så da er vi like langt. Du skriver også at du har liten erfaring med gjestehavner og det rimer godt. Forhaling av andres båter om formiddagen når innerste skal ut er for eksempel fullstendig vanlig, selv om mannskapet har gått i land uten å legge igjen telefonnummer. 

 

Nei, tillatelse til å flytte min båt ville ikke fremmede mennesker få helt uten videre, og sannsynligvis ikke i det hele tatt.

 

Av det jeg har sett gjennom årene av dårlige fortøyninger og minst like dårlige holdninger blant enkelte til andres eiendeler, så stoler jeg ikke på at fremmede mennesker klarer å flytte min båt og fortøye denne skikkelig.

Det vil si, jeg tror nok at de fleste klarer dette helt fint, men dette er mennesker jeg ikke kjenner, og sannsynligvis ikke en gang har møtt, og det kan jo bli svært kostbart for meg dersom de skader båten, for å ikke snakke om irriterende.

 

Derfor er det bedre at de enten venter til jeg kommer, og jeg er normalt ikke langt unna dersom jeg ligger i gjestehavn, eventuelt at de finner seg en annen plass, det var det jeg selv ville gjort dersom jeg ikke fikk eier av den andre båten til å flytte seg av en eller annen grunn, og jeg anser det som helt greit, jeg tar det ikke som en selvfølge at andre skal flytte seg når de allerede er fortøyd, for å lage plass til meg, selv om det alltid hyggelig når de gjør det, og jeg forsøker å gjøre det samme selv.

 

Mitt synspunkt er at man ikke flytter andres båter, ikke går ombord i andres båter uten "kapteinens" tillatelse, ikke løsner andres fortøyninger osv, og skal man ferdes over andres båter når man ligger utenpå, så spør man først om det er greit at man legger seg på utsiden, og så lister man seg i sokkelesten over fordekket og utviser særlig aktsomhet for andres båter slik at det ikke oppstår skader

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Om noen legger seg på utsiden av meg når jeg ligger longside, så oppfordrer jeg de til å bruke badeplattformen. Er kaia for høy får de gjerne gå vi akterdekket også,. Faktisk så lager jeg en liten landgang om dagen for dette bruk. Om jeg sover så er det ingen ting som vekker meg mer en tramping på fordekket. For meg er båten minst privat på akterdekket, så blir den mer og mer privat dess lenger inn man kommer. Om vi har venner ombord sitter  vi stort sett på akterdekket. Familie og gode venner inne I salongen og helst ingen andre en mor og meg I forpiggen :giggle: .

 

Når det gjelder flytting av min båt er jeg heller skeptisk. Rører heller ikke andres fortøyninger uten samtykke.Flytter selvfølgelig båten for at flest mulig skal få plass.

 

Om jeg selv opplever at en båt trenger å flyttes og jeg ikke ser eier ser jeg etter havnesjef eller de som tar inn bryggeavgift.

 

Ser at adenco kom meg I forkjøpet, men må vel si meg ganske enig med ham.

 

En båt er vel fort værdt det tidoblede av en bil, men det kunne vel ikke falle noen inn å flytte på en bil for å gi ekstra plass (her I Norge ihverfall)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er om det å flytte en båt og fortøye den trygt og godt noen meter lenger bort er ok? Er det virkelig så stor fare for at det skal komme skader på båten ved en slik flytting?

Ref #79 ... enten har forfatteren der vært svært uheldig, eller han lyver, eller skader pga "fremmed" forhaling skjer faktisk relativt ofte. Alle tre scenarioene forbauser meg egentlig - men jeg holder en knapp på den første hypotesen!

 

Jeg har selv aldri opplevd å bli forhalt, og heller aldri vurdert å forhale andre båter (jeg minnes å ha ergret meg over at en liten åpen motorbåt har ligget midt på en perfekt luke), og anser selv risikoen som lav for at noe skal gå galt under eller etter forhaling. Men det er kanskje et poeng at det finnes mange "merkelige" fortøyninger der ute. Forsåvidt, jeg overgav ansvaret for båten til en annen person for en del uker siden, da flyttet han av ukjente grunner et av fortøyningstauene, på en slik måte at det ble liggende og gnikke mot kanten av en betongbrygge. Tauet var halvveis "skjært" over noen dager senere ... men det er da forskjell på å skade tauverk og å skade selve båten!

 

Jeg noterer at ingen i "man flytter ikke andres båter"-leira har svart på det hypotetiske spørsmålet jeg stilte lengre opp i diskusjonen - dersom en perfekt plass for en vennebåt er spolert av en liten og dårlig fortøyd RIB ligger midt på plassen, ville du da forhalt RIB'en?

 

Jeg tenker det er forskjell på båter og fortøyninger, dersom en båt er svær, dyr og pertentelig fortøyd bør man kanskje ha en høyere terskel for flytting enn dersom noen har "slengt fra seg" en liten og billig båt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja var slik mitt rekkverk ble ødelagt. Når det er to meter fra rekkverk til bryggekant og en familie på 4 henger der og dingler hver gang de skal på og av fra land så ble belastningen for stor. Det er dratt merkbart skjevt og ett par fester inn mot skroget har løsnet, noe som ikke er enkelt å komme til uten å demontere halve båten innvendig.

Så kan man sikkert argumentere med at dagens plastbåter har mer rekkverk for pynt/litt å holde seg i en god funksjon, noe jeg ikke er uenig i, men slik er det nå.

 

Så derfor ønsker jeg at det brukes badeplattform heller ved passering og opplyser båter som legger seg longside på meg om det.

Helt enig med, og har opplevd det samme som, Jori her. Generelt mener jeg at man så langt det er praktisk mulig bør søke å legge motorbåter utenpå motorbåter (og seilbåter utenpå seilbåter), slik at vandringen fra båt til båt kan foregå over plattformene.

 

For øvrig synes jeg at dette har utviklet seg til en tankevekkende tråd. Jeg er overrasket over alle de dogmatiske standpunktene på begge sider av bordet. Jeg har alltid innbilt meg at med sunn fornuft, normalt båtvett og vennlighet så løses de fleste situasjoner i fulle gjestehavner på en smidig måte. Men med såpass mange steile holdinger som kommer til uttrykk i denne tråden, forstår jeg at man ikke kan påregne å finne smidige i alle sammenhenger. Mao som i livet for øvrig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 14 fots skjærgårdsjeep, Så ekke det samme med dere som har ``Yachter`` til forhold :giggle: 

Men, jeg hadde blitt forbannet om noen hadde flyttet min båt.. Selvsagt hadde de spurte meg så hadde jeg kunne sikkert fått flyttet den (om det var mulig) men ellers så hadde jeg rimelig fort blir provosert. Det er bare slik jeg er. Fordi jeg tenker heller mot at ``better be safe than sorry`` Om noen ikke klarer å fortøye skikkelig og den sliter seg etc, alt kan jo skje, så er det svært vanskelig å få noe dekket tipper jeg. Så jeg fortøyer selv. og sånn liker jeg det  :smiley:

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg vært på langtur med båt på noen år, men er det noe som har skjedd de siste årene som jeg har gått glipp av? Passere over badeplattformen på båtene på innsiden når du skal i land :confused::confused: ??? Er det ingen lenger som gjør den selvfølgelige handling å passere over fordekk på båtene på innsiden? Er det ikke lenger vanlig å ta litt hensyn til privatlivet i cockpit'en? Det ville være helt utenkelig for meg å valse over badeplattformen til folk.

 

Litt OT, men .....

Poenget er at om man legger seg utenpå noen (som man først har spurt om er greit) så følger man spillereglene til den man ligger utenpå. Det vil si at det første man gjør er å prate med naboen og bli enige om spillereglene.

De få gangene jeg ligger utenpå noen så passer jeg på å være mer forsiktig enn han jeg ligger utenpå. For eksempel kunne det ikke falt meg inn å gå med sko hvis jeg ikke direkte ble fortalt noe annet.

 

Selv vil jeg ikke ha noen som går rundt fordekket mitt og henger i rekkverket mens de vrir skosålene (som garantert har sand eller stein i seg) rundt på blank gelcoat. Damer med sko og vesker med metalldeler, hunder og unger som ikke har lært og oppføre seg osv.

Vil mye heller ha de gående tvers over plattformen hvor det er minst sjans for å møkke til eller ødelegge noe.

 

Farter man litt rundt omkring så observerer man fort hvor mye faen endel folk gir i andres eiendeler. Greit at folk gir f... I egen båt, men ikke å gjør det med min.

Derfor legger jeg meg sjelden slik til at jeg har mulighet for å få noen utenpå meg. Problem løst

 

 

Som vanlig er det noen som automatisk skisserer worst-case-scenario.

Om noen flytter på båten din slik at det blir skader på den, er selvfølgelig IKKE greit.

Spørsmålet er om det å flytte en båt og fortøye den trygt og godt noen meter lenger bort er ok? Er det virkelig så stor fare for at det skal komme skader på båten ved en slik flytting?

Kk

Når man ser hvor mange som ikke kan fortøye eller fendre skikkelig, så synes jeg sjansen er for stor for at båten ikke hadde blitt fortøyd ordentlig.

I likhet med Adeneo og andre hadde jeg blitt rimelig varm i toppen om noen tok seg til rette med min båt, da jeg nesten kan garantere at det ikke hadde blitt gjort på en måte jeg var fornøyd med.

 

Med andre ord så synes jeg det å røre andres båter er noe man rett og slett ikke gjør. Og enda mindre direkte eller indirekte kommandere andre til å gjøre det. Slik holdning lyser av at her er det meg, meg og meg og min familie som gjelder.

Man kan gli forbi og håpe på at de som ligger der (eller vennebåter av en båt på brygga) tar kontakt for å finne en løsning. Hvis ikke så går man rett og slett videre og finner et sted man kan slippe ankeret.

 

Kommer man til en gjestehavn så sent, og spes i ferien så må man regne med å ikke få plass. Vil man i gjestehavn og få plass uten å endevende halve havna, så ankommer man tidligere når det er utskifting. Sjelden man får i pose og sekk på det området.

 

Vi kom oppover fra Søgne mot Arendal en kveld nå i ferien. Eneste gang vi ikke kom til havn relativt tidlig.

Jeg regnet med at havna var stappfull og liker ikke å presse meg på andre, så vi tok konsekvensene av det og la oss på svai noen NM unna og heller gikk inn neste formiddag. Da kunne jeg velge og vrake i plasser i fred og ro.

 

I gjestehavn går jeg sjelden fra båten av grunnene som nevnt over. Tar rett og slett ikke sjansen da det er jeg som vil sitte igjen med resultatet av andres skjødesløshet. Det er rett og slett for mange folk rundt omkring som ikke kan kjøre båt, ikke kan manøvrere skikkelig, henter frem fendre og tauverk etter tillegging, ikke kan fortøye eller driter i andres eiendeler.

Jeg prater med naboene mine og vet når de skal gå. Og etter at en nabo har gått, justerer jeg gjerne mine fortøyninger eller flytter på båten slik at det ligger mest mulig til rette for nestemann og forlater ikke båten før han er på plass.

 

Ergos synes jeg Alt 1 i første post er eksemplarisk oppførsel og det andre er noe man rett og slett ikke gjør.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid innbilt meg at med sunn fornuft, normalt båtvett og vennlighet så løses de fleste situasjoner i fulle gjestehavner på en smidig måte. Men med såpass mange steile holdinger som kommer til uttrykk i denne tråden, forstår jeg at man ikke kan påregne å finne smidige i alle sammenhenger.

 

Og det er nok slik det i praksis er, det settes vel litt på spissen for å frem et poeng, i det minste gjør jeg det.

Som nevnt tidligere har jeg aldri opplevd at noen har flyttet båten min når jeg er borte fra båten, og dersom det oppstår behov så flytter jeg gjerne min egen båt uten at det er noe problem.

Link to post
Share on other sites

Kommer man til en gjestehavn så sent, og spes i ferien så må man regne med å ikke få plass. 

 

Og her ligger nok ofte kjernen til konflikt.

En del mennesker aksepterer ikke at det ikke er plass til dem når det er fullt, og slett ikke at de ikke kan få "krem-plassene" når de kommer sist.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nei, tillatelse til å flytte min båt ville ikke fremmede mennesker få helt uten videre, og sannsynligvis ikke i det hele tatt.

 

Det er vel egentlig ikke din båt som er tema her heller, men vanlig praksis. 

Link to post
Share on other sites

Hvis et par båteiere/havnevakt/venner vurderer at det er fornuftig å flytte båten min noen meter, fordi noen båter foran eller bak har dratt, så værsågod :-). Bare hyggelig!

Jeg stoler på at et par vennlige båteiere, som ser fordelen av å hjelpe både andre og meg, også er fornuftige nok til å feste båten slik jeg selv hadde gjort på forhånd.

 

Såpass tillit har jeg til andre båteiere etter over tredve år i båt!

 

Når eiere av forholdsvis moderate seilbåter størrelsesmessig ikke vil tillate det, så dem om det. Jeg synes det er litt selvhøytidelig.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Og her ligger nok ofte kjernen til konflikt.

En del mennesker aksepterer ikke at det ikke er plass til dem når det er fullt.

er det fullt så er det fullt, problemet er vel heller å ikke få plass når det _ikke_ er fullt?
Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke er om bord har jeg ikke noe problem med at folk flytter på båten min om det blir gjort på en skikkelig måte og fortøyninger blir satt noenlunde slik de var. Dette har skjedd flere ganger og jeg er faktisk glad for at folk bruker sunn fornuft og hjelper hverandre selv om jeg ikke skulle være til stede selv. Å mene at "alle" andre enn en selv er i stand til å fortøye en båt er vel ganske lave tanker om våre "artsfrender".

Har selv vært med å flytte flere båter for å gjøre plass ved brygga, men det viktig at man fortøyer på noenlunde samme måte som båten var fortøyd. Når vedkommende dukker opp gis det beskjed om at det er gjort og hvorfor. Jeg har til gode å få noen sure reaksjoner på det i etterkant, men jeg ser at jeg fort kunne bli "uglesett" av gode venner her på BP ved å gjøre det, så kanskje jeg må stoppe denne praksisen og la halvfulle brygger forbli halvfulle.

 

Generelt synes jeg dette er en form for fleksibilitet som bør kunne utvises av alle for å unngå at havner ikke blir utnyttet skikkelig. Så får jeg heller overleve litt kjeft om jeg skulle tråkke på noen sarte tær.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med VannTro,men kommer nok til å stå å se på at andre må gå fra halvfull brygge grunnet dårlig utnyttelse. Orker ikke noen drama-scener. Skal forresten lage til tlf.nr i min egen båt,slik at jeg kan kontaktes om det er den som er proppen. Har nemlig ingen problemer med at folk helst vil forhale egen båt selv,det vil jeg også,men det er ikke religion heller.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...