Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?


Jori

Recommended Posts

Jeg har flyttet båter flere ganger når eiere ikke har giddet, men vi snakker da typ småbåter 14-20 fot som har fortøyd slik at 2 båter klarer bruke plassen der du kunne hatt 4. I buzy havner skjer vel dette ca hele tiden. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hittil vært av den oppfatning at det må være ok å justere litt på fortøyningene til en båt,for å lage litt mer plass. Det kan jo som nevnt idligere være båter som har gått,og at gjenliggende da opptar svært mye unødig plass. Når jeg leser at det umiddelbart kan føre til håndgemeng,så er det noe jeg vil unngå,og vil nok være mer reservert for ettertiden.

Link to post
Share on other sites

Alternativ 1 er etter min mening den eneste riktige.

Jeg hadde aldri turt å flytte på andres båter uten deres samtykke , vet om flere eksempler der folk har blitt erstatningspliktig i ettertid . Har og lest en plass om en som bare skulle være snill å flytte en båt og legge mellom noen fendere siden han vurderte det som stor sannsynlighet for skade på båten , men jaggu fikk han erstatningskrav da eieren mente båten hans var godt nok fortøyd men skadene han ville ha penger for var der før båten ble flyttet. Så NEI jeg flytter ikke på andres båter uten at de er tilstede

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Mitt svar er enkelt: Man flytter ikke på andres båt. Man ber pent om de kan flytte seg litt. Så får man akseptere det svaret man får :smiley:

Ofte holder det å slakke litt på fortøyninger eller forhale seg litt. Naturligvis viser man smidighet overfor andre. Min smidighet øker betydelig med vennligheten til den som spør :smiley:

 

Jeg hadde definitvt ikke likt at noen hadde "tukla" med mine fortøyninger.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når jeg leser at det umiddelbart kan føre til håndgemeng,så er det noe jeg vil unngå,og vil nok være mer reservert for ettertiden.

det fins jo noen gærninger IRL også, men jeg tror nok mange har det mest i tastaturet ...

Link to post
Share on other sites

Så NEI jeg flytter ikke på andres båter uten at de er tilstede

men tør du fortøye din egen båt? risikoen for skader er akkurat den samme (du kan seff velge å ikke utbedre skrammer, lappe sammen skader sjøl osv. så det ikke blir så store utlegg (annet enn i verditapet da)).

 

jeg mener det er å være overforsiktig, i en rolig havn, å ta høyde for erstatningskrav om man forhaler en annen båt noen meter. men det er mange forhold å ta i betraktning, bevares ...

Link to post
Share on other sites

Mitt svar er enkelt: Man flytter ikke på andres båt. Man ber pent om de kan flytte seg litt. Så får man akseptere det svaret man får :smiley:

 

edit: egentlig flytter man seg vel før noen rekker å be om det? hvis man har fått med seg at man ligger litt lite optimalt?

 

 

det blir liksom en litt konstruert problemstilling, man kommer til havn, ser en plass hvor en nesten kunne ligget, man finner så en annen plass man kan fortøye, fortøyer der, går i land og forhaler, for så å flytte båten til den første plassen.

 

legger meg da nesten alltid utapå isteden, mye enklere. og er det så fullt at det ikke er plass utapå heller, er det sjelden litt forhaling åpner opp en hel plass.

 

annen og mer reell (?) problemstilling, man ser en båt som ligger og hogger i brygga etter at det har blåst opp, man velger å la den ligge fremfor å fortøye den bedre. det er trygt og godt det. på sjøen plikter vi å hjelpe, men i havn får alle seile sin egen sjø?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på situasjonen.. Jeg lå på fiskebrygga i kristiansand her om dagen. Båten min gikk akkurat inn og plassen var perfekt..

 

Uten at vi tenkte over det var båtene foran og den bak borte og jeg tok da opp 3 plasser på beste bryggeplassen i sola.. Haddejeg ikke vært der hadde jeg skjønt at den ble flytta.. Men den må så klart fortøyes bra..

 

bilde

Jeg har den blå.. De to foran forsvant og den bak ble borte samtidig.. Lå en jolle foran meg også i starten.,.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt OT men det bildet ditt var hærlig sommerpreget nå ble jeg misunnelig! 

 

Jeg hadde nok bare sklidd den noen hakk frem og lagt til bak, kan heldigvis knyte knuter ;) 

 

Potensielt sett blir det jo mindre skader av riktig avstand mellom fortøyde båter, enn noen som ligger å dunker borti hverandre, det er bare drit iriterende når noen fortøyer inntil deg slik. folk med rib er grusomme på å droppe fendere også "hele båten er en fender" my ass. 

Link to post
Share on other sites

Litt OT men det bildet ditt var hærlig sommerpreget nå ble jeg misunnelig!  (...) folk med rib er grusomme på å droppe fendere også "hele båten er en fender" my ass.

Apropos, underlig fendring på RIB'en til høyre på bildet :-) (Kanskje han liker å "stange" med litt propelldrag mot brygge ifbm av- og påstigninger av passasjerer?)

Link to post
Share on other sites

Apropos, underlig fendring på RIB'en til høyre på bildet :-) (Kanskje han liker å "stange" med litt propelldrag mot brygge ifbm av- og påstigninger av passasjerer?)

 

Om jeg ikke tar helt feil, brukes denne båten av bekjent for å dytte skutene som nå besøker Kristiansand i forbindelse med Tall Ship.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel ikke manga av oss som ville flyttet andre båter for å få plass selv, men jeg har da mange ganger vært med på at flere av oss båteiere  har gått sammen om å tilrettelegge (les: flytte litt på) for å hjelpe en nyankommet båteier i havn. Det tror jeg er ganske normalt i en gjestehavn.

 

Det jeg imidlertid reagerer på, er åpenbar aggresjon og trusler om å hive folk på sjøen og det som verre er, hvis noen skulle finne på å røre dere tauverk. Det minner om en steinalder-mentalitet og holdning til andre mennesker jeg ikke kjenner igjen fra noen av de jeg har som båt-venner.

 

Det å flytte en annens båt til en åpenbart dårligere sikret plass eller fortøyning, er det i det hele tatt noen som gjør slikt uten å spørre eller ha eieren med på det?

 

Å anse det som tyveri hvis noen hadde flyttet tampene mine trygt et par meter.... Hadde ikke falt meg inn selv om båten er 46 fot og svintung. Folk er jammen selvhøytidelige :-)

 

Nei, jeg synes det er skammelig med alle de som skriver om å "skamslå" "svinebanke" " kaste på sjøen" osv... Har sett det i diverse innlegg der det diskuteres reaksjoner hvos noe er "hjelpsomme", eller uheldige, eller må foreta seg noe i nød. Er det virkelig jeg som er en raring som synes det er hyggelig når havnegjester gjør noe positivt sammen for å hjelpe andre?

Link to post
Share on other sites

Er det virkelig jeg som er en raring som synes det er hyggelig når havnegjester gjør noe positivt sammen for å hjelpe andre?

er prosentvis langt fler kålhuer på nett enn ute i virkeligheten :)

Link to post
Share on other sites

 Er det virkelig jeg som er en raring som synes det er hyggelig når havnegjester gjør noe positivt sammen for å hjelpe andre?

 

Da er i såfall jeg akkurat like rar. Jeg reagerer også like sterkt som deg på alle "voldsoppfordringer" flere på forumet her kommer med.

Har selv vært med på å flytte båter for å gjøre plass til fler, og har heldigvis aldri opplevd det som noe problem for noen. Tanken om at dette kunne kvalifisere til "en tur på sjøen" har heller aldre streifet meg. Har selvfølgelig også selv flyttet båten for å gjøre plass til større båter, selv om det har ført til at vi har måttet ligge utenpå. I mitt miljø hjelper alle hverandre, og sånn håper jeg det er over det meste av landet.

 

(red. Mitt miljø gjelder i all hovedsak Asker, Bærum og Oslo.)

Redigert av Ben Sin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har kanskje blitt litt ekstra oppmerksom på dette i år, da jeg har en Rottweiler på 50 kg som skal i land. Så jeg vil gjøre mye for å unngå ligge longside utenpå en annen båt. (Tror også at de fleste ikke setter pris på at hunden bruker deres plattform på vei til land) Deriblant pent vente som i alternativ 1, i stedet for å sette i gang å flytte båten, selv om det fristet. Men selv om jeg var fristet så fikk jeg meg ikke til å gjøre det. Heldigvis har bikkja "festblære" så selv 3 timer på sjøen og to timers venting gikk greit :clap:  .

 

Er ellers enige med alle som mener at man kan gå sammen flere båteiere å flytte litt slik at det blir en plass til ledig. Det er høflighet og god opptreden. Etter en dag med mange avganger og ankomster, vil ofte en slik runde på kvelden når alle som skal ligge over er kommet være nødvendig eller hvertfall gjøre godt. Men igjen, savnes det en båteier bør man nok kanskje få tak i vedkommende før man setter i gang?

Link to post
Share on other sites

men tør du fortøye din egen båt? risikoen for skader er akkurat den samme (du kan seff velge å ikke utbedre skrammer, lappe sammen skader sjøl osv. så det ikke blir så store utlegg (annet enn i verditapet da)).

jeg mener det er å være overforsiktig, i en rolig havn, å ta høyde for erstatningskrav om man forhaler en annen båt noen meter. men det er mange forhold å ta i betraktning, bevares ...

For et dumt spørsmål . Ta høyde for erstatning kan fort bli mer enn min båt's verdi hvis det er en båt til maaaange millioner. Og en annen ting er at jeg ikke liker spydigheter om min evne til å fortøye av personer som helt klart ikke kjenner meg., blir jo mitt ansvar hvis jeg fortøye egen båt dårlig men jeg har da ingen rett til å utsette andres eiendommen for den risikoen. Da må man bare vente til eier kommer eller finne en annen plass. Tror nok du kan få deg en overraskelse en dag når du har flytta på båten til feil person

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Det er meg Jori snakker om i alternativ 2.

 

Helt greit at dette taes opp, og jeg respekterer at det er delte meninger. Dog syntes jeg at jeg blir fremstilt i et for negativt lys ift hva som virkelig skjedde. Så her kommer min versjon inklusive de betraktninger mannskapet på brygga og jeg gjorde oss:

 

Vi ankom Tønsberg Gjestehavn torsdag omkring kl 20-2030 til en smekkfull havn. Gutta kjører RIBen etter oss og ser etter plass. Jeg kommuniserer med de på radioen og åpningen vi ser er mellom en snekke og en 28-30 foter. Vi blir enige om at eldstemann går iland på brygga for å spørre om hjelp til å forhale snekka 1-2 meter, og den andre båten 2-3 meter – hvilket det var godt med plass til å gjøre. Dette er håndterbare båter å flytte litt på for et par mann. Vinden blåste mot brygga og jeg vurderte det som trygt å få det gjort mens jeg holdt min båt i påvente av å få hjelp på brygga.

 

På brygga forsøkte vi først alternativ nr 1 som Jori nevner, noe vi alltid gjør dersom vi er i denne situasjonen. Ingen var i båtene. Da ropte jeg til guttungen om å spørre etter hjelp. Jeg ropte for å bli hørt.

 

De to første karene guttungen spurte høflig om hjelp sa blankt nei med korslagte armer. Det syntes jeg var svært sært gitt at muligheten for å få dette løst på en smidig måte absolutt var til stede, samt at havna var smekkfull. I en annen tråd nevnte jeg samme dag at vi hadde trålet Vestfjorden etter ledig plass uten å lykkes. Her var det endelig en plass, og vi hadde også med oss en seilbåt som skulle ankomme litt senere.

 

Uansett: Jeg ignorerte de to som sa nei fullstendig, og ropte så til guttungen om å finne noen andre som gadd å hjelpe. Det ble aldri brukt ord som drittsekk til noen, og ei heller skrek jeg til noen.

 

Etter under et halvt minutt kom det så er par andre karer som tok tak, og hjalp oss inn. Jeg snakket med de etterpå og de smilte og sa “ingen årsak” da jeg ydmykt takket for hjelpen. At de hjalp til  motvillig høres ikke riktig ut.

 

Kapteinen i 28-30 foteren snakket jeg med senere, og han hadde ingen problemer med at vi hadde forhalt ham. Snekkeeieren så jeg aldri. Det skvulpet mye der han lå etter forhaling – like mye som der han lå først. Så skal du ligge på utsiden av gjestebrygga i Tønsberg er det noe man bør hensynta.

 

Jeg har selv opplevet å bli flyttet på og det har jeg ikke hatt problemer med, men jeg regner med at man vurdererer forholdene før man prøver seg på noe slikt. I dette tilfellet syntes jeg vi gjorde det. Ingen av de som forhalte var ombord i båtene og det ble fortøyd helt likt – og like godt.

 

Generelt er jeg svært behjelpelig med å hjelpe andre inn, og ved en anledning så spøkte mannskapet med at de trodde jeg hadde fått jobb som havnevakt siden jeg hele tiden var ute og tok imot. Jeg har selv vært den som ikke har fått plass ved flere andre anledninger, og vet hvor kjipt det er. Ellers forsøker jeg å være så hyggelig og behjelpelig jeg kan mot andre. At størrelsen på båt eller hva den koster har noen betydning syntes jeg er en meningsløs antydning.

 

Selvsagt: Hadde jeg gjort noe galt, og en skade hadde skjedd, så hadde jeg tatt konsekvensen av mine handlinger og gjort opp for meg.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Synes det må være helt greit å flytte andres båter noen meter for å få plass til andre. Ja, man tar på seg ansvaret for denne handlingen og evt skader som kan oppstå. Men her snakker vi vel ikke om å flytte en 50 foter til en annen brygge ved hjelp av to taustumper i frisk bris, men dra en båt litt frem eller tilbake. Overrasker meg at noen ser på dette som dødssynd!

Link to post
Share on other sites

Denne saken hadde definitivt to sider:) sånt må man regne med om man tar opp for mye plass synes jeg..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Litt OT men det bildet ditt var hærlig sommerpreget nå ble jeg misunnelig!

 

Jeg hadde nok bare sklidd den noen hakk frem og lagt til bak, kan heldigvis knyte knuter ;)

 

Potensielt sett blir det jo mindre skader av riktig avstand mellom fortøyde båter, enn noen som ligger å dunker borti hverandre, det er bare drit iriterende når noen fortøyer inntil deg slik. folk med rib er grusomme på å droppe fendere også "hele båten er en fender" my ass.

Det var faktisk litt bedre enn bilde viser;) det blåste ganske surt(som vanlig i år) denne dagen, da vi kom inn i kø til en full fiskebrygge gikk det en båt der vi la oss.. Helt vindstille og det ble faktisk t-skjortevær:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her var det et relativt stort sprik mellom hvordan samme situasjon ble oppfattet av to personer.

 

Jeg tror ikke jeg hadde blitt glad om noen flyttet båten min. Skal ikke så veldig store innsatsen til for å finne ut hvem eieren er, jeg eller noen av vennene jeg reiser med er stort sett til stedet. Men jeg hadde uansett ikke truet med å hive noen på sjøen. Jeg mener man bør søke å finne andre utveier først. Å flytte båten min syns jeg skal være noe av det siste man gjør.

 

Jeg vil gjerne hjelpe til, men å flytte på andre sine båter ønsker jeg ikke å gjøre uten å ha fått ok fra eier. Jeg synes ikke det er riktig å kritisere folk for ikke å ønske å flytte andre sine båter.

 

Ellers prøver jeg alltid å være så hjelpsom som mulig.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Link to post
Share on other sites

Flyttet selv på en 20 fots snekke i sommer. Skulle bare dra den "ett hakk" bakover til neste fortøyning slik at vi også fikk plass. Eieren satt å så på og det klikket fullstendig for han. Greia var at det kanskje var plass til en 10 foter foran og bak han. Men utenfor brygga lå det flere og ventet på plass. Hvorfor kunne han ikke bare gjort det selv når han ser at han opptar to båtplasser? Tulling spør du meg.

Link to post
Share on other sites

Ikke rart det klikket for ham om han satt og så på og du løste fortøyningene hans uten å spørre en gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For et dumt spørsmål . Ta høyde for erstatning kan fort bli mer enn min båt's verdi ...

den kan like fort bli mindre. og spydigheter, hvor kom dét ifra?

 

poenget var ganske enkelt at båtlivet ikke blir risikofritt uansett, og skadet på egen båt koster ikke nødvendigvis mindre enn på andres. og jeg tror de fleste vet at ikke alle båter koster det samme, det trenger du ikke påpeke.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...