Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?


Jori

Recommended Posts

Jeg har et kort med navn og telefonnummer stående i sideruten på båten og det er smart i mange henseende. Tenk om man skulle ha fortøyd dårlig selv :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ikke er om bord har jeg ikke noe problem med at folk flytter på båten min om det blir gjort på en skikkelig måte og fortøyninger blir satt noenlunde slik de var. Dette har skjedd flere ganger og jeg er faktisk glad for at folk bruker sunn fornuft og hjelper hverandre selv om jeg ikke skulle være til stede selv. Å mene at "alle" andre enn en selv er i stand til å fortøye en båt er vel ganske lave tanker om våre "artsfrender".

Har selv vært med å flytte flere båter for å gjøre plass ved brygga, men det viktig at man fortøyer på noenlunde samme måte som båten var fortøyd. Når vedkommende dukker opp gis det beskjed om at det er gjort og hvorfor. Jeg har til gode å få noen sure reaksjoner på det i etterkant, men jeg ser at jeg fort kunne bli "uglesett" av gode venner her på BP ved å gjøre det, så kanskje jeg må stoppe denne praksisen og la halvfulle brygger forbli halvfulle.

 

Generelt synes jeg dette er en form for fleksibilitet som bør kunne utvises av alle for å unngå at havner ikke blir utnyttet skikkelig. Så får jeg heller overleve litt kjeft om jeg skulle tråkke på noen sarte tær.

Tiltrer VannTro 100%. Det er nettopp denne innstillingen jeg håpet og trodde at de fleste av våre "artsfrender" var utrustet med.

Link to post
Share on other sites

Bra sagt vanntro!

De som er livredde for at noen skal ta på båten deres får heller passe litt ekstra på og ikke forsvinne i timesvis. Et godt eksempel er Revierhavnen på Hovedøya i Oslo. Dette er en restaurant i Oslo hvor man må ligge longside hvis man er større enn 18-20 fot. Det er stor trafikk der på fine dager og man sitter ikke lengre unna enn 20-40 meter av båten. Da er det lett å følge med på om man plutselig ligger "klønete til" ettersom båter kommer og går. Da mener jeg det er helt greit at eieren følger med underveis og bruker 5-10 minutter på å flytte båten den ene eller andre veien. Gidder man ikke det så får man bare regne med at noen hjelper til og gjør det selv.

 

Man er jo ikke alene og kan dermed ikke ta seg selv og sin båt så fryktelig høytidelig i forhold til andre. Da får man heller finne seg en mindre trafikkert havn. Sjøen er for alle etter min mening men det er det visst ikke alle som er enige i...

Link to post
Share on other sites

Bra sagt vanntro!

De som er livredde for at noen skal ta på båten deres får heller passe litt ekstra på og ikke forsvinne i timesvis

Jeg tar konsekvensene av min preferanser, så det er nettop det jeg gjør. Unngår dermed hele problemet og ankomme naboer har alltid en som står og venter på tampen og ferdig forhalt kaiplass ;-)

 

Har flere ganger vært vitne til noen som lar det gå litt stokk over stein for å få plass til en vennebåt sent utpå kvelden.

Alle andre skal jages opp og flytte eller forhale bare for at én kropp som kom sent skal presses inn et sted, gjerne så fenderene blir flatklemte.

 

Så en episode på Oscarsborg en gang. En fredag i 19-tiden og det begynte å bli fullt.

En kar mistet fullstendig gangsynet og prøvde å forhindre alle fra å ta en av de siste plassene ved siden av han fordi en kompis var på vei og han var "rett rundt hjørnet" selvfølgelig. Ble en klein stemning av hele greia. Kreativiteten var stor og han foreslo bl.a andre båter skulle legges på utsiden av bølgebryteren som nummer 2 eller 3 fremfor den lune og fine plassen ved siden av han med baug/ hekk inn mot flytebrygge.

Til slutt var det en som spurte hvor langt unna denne kompisen var da det ikke dukket opp noen båt, og etterhvert kom det frem at han kom om en time eller to..... Han ble så forklart bestemt men hyggelig at man ikke holder av plasser til vennebåter.

 

Jeg synes moralen er at om man vil ha plass i en fin uthavn eller gjestehavn til seg og evt vennebåter, så får man ankomme på en tid det er stor sannsynlighet for at det er plass uten å sette for mye folk i sving.

Og er det ikke det, så går man videre til neste sted. Og kanskje tenker man det vil vært lurt å være tidligere ute neste gang.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Av og til legger det seg en sau godt til rette longside midt på en kommunal brygge. Da er det plass til ingen andre, kontra 6-7 båter hvis man ligger ut inn.

 

Så lenge man ligger på offentlig brygge må man pent finne seg i at andre legger seg utenpå eller at man må forhale for og få plass til andre.

Det er også greit og be noen med en 14" båt finne en mindre bås enn den 4 meteren de har valgt ( Så sant det er ledige plasser)

 

Det er noe annet oppetter fjellet i naturhavn, Da rører man ikke andres fortøyninger / bolter uten og spørre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fendere på utsiden betyr for meg at en kan ligge utenpå, også om en ikke får tak i eier.

 

Ingen fendere og ingen eier å spørre er no go, og i mine øyne dårlig stil i en gjestehavn med begrenset plass, eller det betyr at de straks skal gå. Om ikke så syns jeg kun det er dårlig stil.

 

Gummibåt på utsiden det samme, en skal straks gå eller man sier at man ikke ønsker noen på utsiden. Dårlig stil i full havn.

 

Det er sånn ca det jeg forholder meg til pluss at en kan spørre hvis det er mulig.

Link to post
Share on other sites

Fendere på utsiden betyr for meg at en kan ligge utenpå, også om en ikke får tak i eier.

 

 

ofte litt usiker på hvor mange som er dette "fenderspråket" bevisst, så det hender jeg legger meg utapå likevel. blir da i båten til eier er tilbake og det kan avklares.

 

sånn ca hvor mange bruker "fenderspråket"i gjestehavna? 50%, 75%?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fremmede skal selvsagt ikke flytte på andres båter for egen nytte og bekvemlighet, uansett størrelse og erfaring! Skulle likt å se et par av dere flytte rundt på andres båter f.eks. i Miami. Mulig det går av og til her i landet, men en dag ryker dere på en sosial overraskelse. Jeg ønsker lykke til.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tydeligvis veldig delte meninger om dette temaet.

 

Kanskje noe ansvarlige på offentlige brygger bør ta stilling til, og informere om?

 

Er det noen her som driver offentlig brygger?

 

Jeg er av den oppfatning at hvis en oppsøker offentlige brygger så må en forvente at flere ønsker plass, og at en må forvente at båter blir flytta en meter, for å få plass til en til.

Link to post
Share on other sites

Sjøen er for alle etter min mening men det er det visst ikke alle som er enige i...

 

Da kan det vel heller ikke være så vanskelig å innse at enkelte er litt pirkete og pedantiske, og ikke ønsker at fremmede mennesker drar verdiene deres i millionklassen rundt etter en taustump uten å følge med eller vite hva de driver med.

Det er pussig at man er så åpen for samarbeid på sjøen, og behjelpelig med å flytte andres båter uten samtykke, men altså ikke klarer noe så enkelt som å respektere andres eiendom.

 

Nå vet dere jo at ikke alle er like fornøyde med at fremmede mennesker løsner fortøyningene deres når de ikke er til stede, og det er jo en fantastisk enkel løsning på dette, man kontakter båteier, så får man raskt vite om det er greit å flytte båten eller ikke.

 

Jeg må innrømme at jeg trodde i grunn ikke dette var noe problem, jeg har aldri opplevd at noen flytter rundt på båter i en gjestehavn uten å få tillatelse av eier først, og var ikke klar over at det i det hele tatt var vanlig at man tok seg til rette på den måten, jeg er som nevnt opplært til det motsatte, at man holder tommeltottene vekk fra andres båter.

Link to post
Share on other sites

Fremmede skal selvsagt ikke flytte på andres båter for egen nytte og bekvemlighet, uansett størrelse og erfaring! Skulle likt å se et par av dere flytte rundt på andres båter f.eks. i Miami. Mulig det går av og til her i landet, men en dag ryker dere på en sosial overraskelse. Jeg ønsker lykke til.

Er vel ingen tvil om at "Amerikanske tilstander" er på vei til landet vårt. At vi ikke ønsker å hjelpe, av frykt for å bli saksøkt.

 

Er det de vi ønsker I landet vårt?

Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var så mange amatører på forumet. Når man tror at det kun er enselv som er istand til å forhale, og fortøye en båt har man jaggu ikke mye erfaring. En helt unødvendig tråd, om et ikke eksisterende problem. Tror ikke et eneste medlem på forumet noengang har fåt båten påført skade pga. forhaling utført av fremmede, ikke så mye som en liten ripe engang. Enkelte her bør kanskje komme ned på jorden, kanskje til og med stikke fingeren i den.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

Trodde ikke det var så mange amatører på forumet. Når man tror at det kun er enselv som er istand til å forhale, og fortøye en båt har man jaggu ikke mye erfaring.

 

Det er kanskje heller deg som bør selge båten, kjøpe lesebriller og stikke fingeren en viss plass, for det er vel ingen som har hevdet de er alene om å kunne fortøye en båt, det det står er at det faktisk finnes mennesker som ferdes i båt som ikke ser ut til å kunne fortøye i det hele tatt, men det betyr ikke at det gjelder alle andre som ferdes på sjøen, eller at man selv mener man er verdens eneste ekspert på fortøyning, tvert i mot.

 

offntopic, kan du ikke holde deg til tema eller opprette en egen tråd?

 

Hvordan kan det være off-topic, har du blitt sjef for hva som tillates i tråden også ?

 

Det er forøvrig nok diskutert for min del. Det er nesten ironisk at enkelte av de som taler om samarbeid og ønsker å flytte andres båter slik de finner det for godt, ikke ser ut til å klare å respektere at andre igjen ikke ønsker å få båten flyttet av fremmede mennesker med uviss kompetanse.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tatt, men det betyr ikke at man selv mener man er verdens eneste ekspert på fortøyning, tvert i mot.

 

 

Hvordan kan det være off-topic, har du blitt sjef for hva som tillates i tråden også ?

er du forvirret mht tropic, les det første innlegget omigjen. der står det hva dom er trma. er du forvirret ift hva du selv har skrevet, les dine egne innlegg omigjen. burde være grei skuring det?

 

tema er utifra hva jeg klarer å lese ikke om det er ok at folk som ikke følger med eller aner hva de driver med skal tukle og klå og trekke millionverdier rundt etter en taustump, men om det er ok at båtfolk forhaler andres båter, og da selvfølgelig underforstått at det skjer på en forsvarlig måte. ellers blir liksom svaret litt for opplagt, blir det ikke?

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fremmede skal selvsagt ikke flytte på andres båter for egen nytte og bekvemlighet, uansett størrelse og erfaring! Skulle likt å se et par av dere flytte rundt på andres båter f.eks. i Miami. Mulig det går av og til her i landet, men en dag ryker dere på en sosial overraskelse. Jeg ønsker lykke til.

I Miami er det nok stort sett fremmede som fortøyer båtene.

Link to post
Share on other sites

Så, Adeneo, fortell meg om dine dårlige erfaringer med at fremmede har flyttet båten din. Ikke i ditt hode, men i den virkelige verden.

Og nei, jeg skal ikke selge båten, lesebriller har jeg og fingeren en en viss plass er uaktuellt.

Jeg er så naiv jeg, at jeg tror at det ikke er de du mener ikke kan fortøye i det hele tatt som forhaler båter, men erfarne fornuftige mennesker som vil hjelpe en som ikke får plass.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

I Miami er det nok stort sett fremmede som fortøyer båtene.

i miami har man en slik alligator på dekk for å slippe nettopp disse problemstillinger mener jeg å ha sett på tv. kjedelig om de gnager av fortøyningene da :o)
Link to post
Share on other sites

er du forvirret mht tropic, les det første innlegget omigjen. der står det hva dom er trma. er du forvirret ift hva du selv har skrevet, les dine egne innlegg omigjen. burde være grei skuring det?

 

tema er utifra hva jeg klarer å lese ikke om det er ok at folk som ikke følger med eller aner hva de driver med skal tukle og klå og trekke millionverdier rundt etter en taustump, men om det er ok at båtfolk forhaler andres båter, og da selvfølgelig underforstått at det skjer på en forsvarlig måte. ellers blir liksom svaret litt for opplagt, blir det ikke?

 

Kanskje du selv bør bla tilbake og lese det første innlegget, jeg kan særlig anbefale at du leser "situasjon 2" nøye. Forøvrig er det vel ikke unormalt at tråder utvikler seg, og jeg kan ikke huske at du ble utnevnt trådgeneral og skulle bestemme hva andre skriver.

 

Så, Adeneo, fortell meg om dine dårlige erfaringer med at fremmede har flyttet båten din.

Jeg kan anbefale at du leser tråden du svarer i, så vil du få svaret opptil flere ganger på hva min erfaring er med at andre flytter min båt.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fendere på utsiden betyr for meg at en kan ligge utenpå, også om en ikke får tak i eier.

 

I gjestehavna i Stavern opplevde jeg i år at den nye havnebestyreren påla båter som lå longside å henge klar fendere på utsiden. Det er vel noe som egentlig skal skje automatisk, men fint at de passer på slik at havna blir utnyttet til det fulle.

Selv hadde vi tre båter på utsiden av oss og fikk en kjempehyggelig kveld i den båten med størst salong i cocpiten.

Får mange nye hyggelige bekjentskap på den måten. Tilfeldighetene gjorde at vi møtte samme båter noen uker senere og da blir det "takk for sist" og en koselig prat på brygga om hva man har opplevd siden sist.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

tobixen, jeg skrev medlemmer i forumet, i tråd 79 beskrives skader påført under forrige eier? Selv har han ikke blitt påført skader.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

er du forvirret mht tropic, les det første innlegget omigjen. der står det hva dom er trma. er du forvirret ift hva du selv har skrevet, les dine egne innlegg omigjen. burde være grei skuring det?

 

tema er utifra hva jeg klarer å lese ikke om det er ok at folk som ikke følger med eller aner hva de driver med skal tukle og klå og trekke millionverdier rundt etter en taustump, men om det er ok at båtfolk forhaler andres båter, og da selvfølgelig underforstått at det skjer på en forsvarlig måte. ellers blir liksom svaret litt for opplagt, blir det ikke?

 

Temaet er pakket litt inn. Som TS oppfatter jeg ikke adeneos meninger noe mer feil eller riktig en quantumduck sine. Innlegg #1 viser to forskjellige situasjoner jeg opplevde på denne ferien. Min handling i situasjon 1 viser vel for så vidt hvor jeg står og mener er riktig å gjøre. Derfor jeg ble veldig overrasket da situasjon 2 oppstod og mente oppriktig å lufte om dette er akseptabelt og man må innrette seg i at slik vil/skal det være i overfylte gjestehavner. En sak er om en venneflokk flytter en båt til en de kjenner, men å flytte på helt ukjente sine båter uten å forsøke finne eierne har jeg aldri opplevd før. Egentlig lurer jeg vel på om dette er en praksis vi vil ha og må finne oss i at det skal bli slik fremover? I så måte har adeneo svart ett klokkeklart nei, quantumduck er ikke like klokkeklar men jeg tolker han til å svare at det er greit. Jeg registrerer også at det er delte meninger og sterke meninger om saken, noe vi alle må respektere

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...