Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?


Jori

Recommended Posts

Adeneo, nå må du kanskje sette på korken snart. Du skriver jo selv at båten din aldri har blitt flyttet, har du alt glemt det.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

 

Kanskje du selv bør bla tilbake og lese det første innlegget, jeg kan særlig anbefale at du leser "situasjon 2" nøye. Forøvrig er det vel ikke unormalt at tråder utvikler seg, og jeg kan ikke huske at du ble utnevnt trådgeneral og skulle bestemme hva andre skriver.

 

 

I TS første innlegg står det intet om å "tukle", "ufattelig mange tullinger som drar andres båter hit og dit", "rote med andres fortøyninger", " drar verdiene deres i millionklassen rundt etter en taustump uten å følge med eller vite hva de driver med", "holder tommeltottene vekk" og så videre. Hvor i TS første innlegg stilles spørsmål om sånt er greit? Det er bare fint om tråder utvikler seg, men er egentlig problemstillingen du hele tiden trekker fram - er det ok å forhale andres båter på en uforsvarlig måte - så veldig interessant? Derfor ber jeg deg ta skvalderet ditt til en annen tråd, hvilket du selvfølgelig kan velge å gjøre eller ikke, helt etter eget forgodtbefinnende.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer an på båten og situasjonen. Er det ingen andre plasser, båten er liten og står midt på brygga så kunne jeg gjort det. Ellers hadde jeg spurt.

 

Kom til en liten havn der det er en gjestebrygge med plass til 2 båter longside, der lå det en robåt med 9.9hk midt på brygga og tok hele plassen, flyttet den forsiktig lenger fram og la meg bak uten problemer... hadde ikke gjort det med noe større båt uten å spørre.

Link to post
Share on other sites

Kan jeg få oppfordre til litt mindre personangrep siden jeg tross alt er TS? Ønsker ikke tråden skal bli stengt fordi enkeltpersoner er mer opptatt av å angripe andre enn å svare på den generelle holdningen vi bør ha som båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Innlegg #79, slik jeg forstår det, beskriver at et bp-medlem to eller flere ganger har opplevd småskader på egen båt ifbm slike forhalinger, pluss at han vet om et tredje tilfelle.

 

Det overrasker meg, jeg trodde også denne risikoen var helt marginal og neglisjerbar.

Link to post
Share on other sites

 I så måte har adeneo svart ett klokkeklart nei, quantumduck er ikke like klokkeklar men jeg tolker han til å svare at det er greit. Jeg registrerer også at det er delte meninger og sterke meninger om saken, noe vi alle må respektere

 

når folk som ligger ytterst  stikker i land på formiddagen og blir borte er det helt normal praksis å forhale vedkommendes båter når de innenfor skal gå. det er en ganske nøytral observasjon fra min side, jeg syns det er helt ok så lenge det gjøres forsvarlig og ordentlig, og om andre syns det ikke er ok, er det likevel noe som er vanlig i havner hvor mange ligger utenpå hverandre. det har intet med hva jeg synes om saken å gjøre. man går over hverandres dekk, legger seg utapå hverandre uten å spørre alle innenfor, gjør fast sitt spring i andres båter og så videre. hvis man ikke kan akseptere slikt fordi man ikke har tiltro til andres evner i overfylte havner tror jeg rett og slett man vil få det utrivelig og kanskje bør legge turen et annet sted eller sommerferien litt utenom det værste rushet. 

 

nå virker det jo for en stor del som et ikke-problem, svært få opplever å få båten flyttet på ila. sesongen, så de fleste er vel rett og slett flinke til å forhale seg selv eller være tilstede i båten sin på ettermiddagen når folk ankommer eller formiddagen når folk skal gå. 

 

Edit: #2 i ditt første innlegg oppfatter jeg rett og slett som om du spør om det er ok å forhale andres båt på en uforsvarlig måte (manglende fendring). det er vel ingen som syns det? akkurat samme enkelte andre terper på her også, ansvarsløse folk med ti tommeltotter som klår på alt uten å følge med eller vite hva de driver med. Er det noen som lurer på om sånt er ok da? det det eventuelt må være spørsmål om er om det er ok eller ikke, når gjort på en forsvarlig måte. dét skjønner jeg at det er delte meninger om, men i trange gjestehavner er det nok en del ting man bare må finne seg i, like it or not.

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er helt greit å forhale, men at man da passer på og si ifra til eieren når denne dukker opp. Da kan eieren selv gå over fortøyningene og kvalitetssikre.

Selv når jeg står på kai og tar i mot tamper, velger jeg og holde tampen til kapteinen selv gjør fast.

Produsert i båt, oppvokst i båt, jobbet med båt, alltid hatt båt. Men dessverre akkurat nå "kaptein skuteløs"

"I went to find myself. If I come back before I find myself, please, tell me to wait for me”

 

Link to post
Share on other sites

Flink og myndig havnevert i Stavern, som før nevnt! - men hvordan stiller saken seg egentlig? Det er ofte jeg kunne ønske meg noen som kunne ta 'styringen' ved eventuelle disputter, fremfor at den som skriker høyest har rett, eller FÅR rett!

Havneverter er en ymse gruppering, og ikke et embete ! ?

Et typisk eksempel: Folk griller ombord i egen båt, enda det tydelig står på oppslag at det er FORBUDT, og man henviser der til eget område for denslags! Slike ting burde være selvsagt!

Påpekte dette høflig til noen som grillet på flybridgen nå i sommer! Flammene fra opptenningsvæske samt lukt levnet ingen tvil! Min påtale frembrakte noen fingre i været fra åven, samt at en 'herre' med kapteinslue kjekt ytret: Byn å grin!

Dannelsen lå, som forstått, i tykke lag!

 

Annet eksempel er å stokke til båter, slik at det blir plass til flest mulig longside! -Av og til ordnes dette heldigvis til felles beste, i fellesskap, men det er ikke alltid lett å ta initiativet til dette! Dessverre!

Flere eksempler finnes i hopetall! Hvis alle hadde vært hyggelige båtfolk, så hadde det vært greiere, men kulturer er forskjellige, hvilket denne tråden viser!

Redigert av strawberry (see edit history)

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Adeneo, nå må du kanskje sette på korken snart. Du skriver jo selv at båten din aldri har blitt flyttet, har du alt glemt det.

 

Det var jo derfor jeg ba deg lese tråden skikkelig, jeg trodde det var innlysende, men tydeligvis ikke.

 

Derfor ber jeg deg ta skvalderet ditt til en annen tråd, hvilket du selvfølgelig kan velge å gjøre eller ikke, helt etter eget forgodtbefinnende.

 

Jeg prøver en siste gang med teskje.

Dersom jeg legger til i en gjestehavn, eller en hvilken som helst annen havn, så har jeg ingen problemer med å flytte min båt dersom det er nødvendig.

Dersom jeg går fra båten og noen har et behov for å flytte min båt, så forutsetter jeg at de tar kontakt med meg, og skulle de mot formodning ikke få kontakt med meg, så forutsetter jeg at de ikke tar seg til rette med min båt.

Jeg er alltid i nærheten av båten dersom den ligger i annen havn enn hjemmehavn, og jeg ønsker ikke at andre flytter min båt, og ville derfor møtt opp og flyttet min egen båt.

 

Før jeg leste denne tråden, hadde jeg gått fra båten og kommet tilbake og blitt møtt med noen som var i ferd med å løsne fortøyningene mine, ville jeg nok blitt litt irritert og lurt veldig på hva de drev med, ettersom jeg aldri har opplevd at noen har flyttet min båt eller rørt mine fortøyninger etter eget forgodtbefinnende, og anser det som både dårlig folkeskikk og båtskikk.

 

Dette er altså ikke en reell problemstilling jeg støter på titt og ofte, men kun min mening og det jeg anser som et svar på det spørsmålet som ble diskutert.

At andre oppfatter det som skvalder tar jeg til etterretning, og i motsetning til enkelte andre respekterer jeg andres meninger, og det begynner uansett å bli litt for ufin tone fra enkelte, så derav

 

Det er forøvrig nok diskutert for min del. Det er nesten ironisk at enkelte av de som taler om samarbeid og ønsker å flytte andres båter slik de finner det for godt, ikke ser ut til å klare å respektere at andre igjen ikke ønsker å få båten flyttet av fremmede mennesker med uviss kompetanse.

Takk for meg.

Link to post
Share on other sites

Er det da så stor forskjell mellom å grilme i egen båt eller lage mat i pentry i egen båt med f.eks. gass/flamme?

 

Pentry er som regel konstruert på en forsvarlig måte, mens grilling kan være så ymse, prøv f.eks. å sette engangsgrillen på dørken ... derfor forbyr man det rett og slett. Det kan selvfølgelig grilles på en trygg måte i båt, men det har man vel erfaring med at ikke alltid skjer da, og så forbyr man det helt og holdent. Brann er no dritt, så egentlig greit for meg, sover mye bedre på den måten.

Link to post
Share on other sites

 

Jeg prøver en siste gang med teskje. [...]

 

Det er ingenting uklart ift. hva du mener om forhaling av din båt uten ditt samtykke. Det er mer den litt pussige innstillingen at du legger alle andres uendelige inkompetanse, flyktige virkelighetsoppfattelse, generelle skjødesløshet og genseløse klønethet, til grunn for denne holdningen. Ja, det ferdes noen kløner på sjøen, men forhaling er vel noe av det minst skadelige de kan "påføre" andre båteiere ... de er da til langt større fare når de skal bugsere sin egen tonnasje rundt i trange og vindfulle gjestehavner, grille på flybridge (som nevnt annet sted her), koble landstrøm med fillete skjøteledninger og whatnot ... 

Link to post
Share on other sites

Du gir deg ikke før du får knekket alle som mener noen annet enn deg du, quantumduck? Hvorfor kan du ikke akseptere at ikke alle synes dette er like uproblematisk som du gjør?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du gir deg ikke før du får knekket alle som mener noen annet enn deg du, quantumduck? Hvorfor kan du ikke akseptere at ikke alle synes dette er like uproblematisk som du gjør?

Ta med meg også, synes det er helt uproblematisk. Legger du deg på en offentlig brygge eller i en gjestehavn, må du finne deg i at plassen blir utnyttet optimalt, om ikke, legg deg et annet sted. Min båt er fra 1991, har ikke en eneste ripe eller skade på skroget selv om den har blitt forhalet og fortøyd flere ganger uten meg tilstede. ser overhode ikke problemet.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

OK. Da er dere to. Men poenget var ikke hvem som mener hva, men det å ha respekt for andres meninger. Noe det ikke er mye av i denne tråden desverre...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som nevnt i mitt ene innlegg i denne tråden (jeg var jo bajasen i Tønsberg), så syntes jeg det var lite dramatikk forbundet med de to små forhalingene vi satte igang.

 

Syntes at det har vært greit at Jori tok dette opp og at vi har fått belyst at det for noen er greit og at det for noen ikke er greit. Jeg har lært at det jeg trodde var ok praksis ikke nødvendigvis er det, og som Jori sier over, så er dette noe jeg syntes vi bør respektere.

 

Alternativ 1 er det beste, og for hva det er verdt nå, så var det det vi forsøkte. Men point taken, og siden vi også har tlf nr i vinduet, så blir det praksis for oss fremover å forsøke det først:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Du gir deg ikke før du får knekket alle som mener noen annet enn deg du, quantumduck? Hvorfor kan du ikke akseptere at ikke alle synes dette er like uproblematisk som du gjør?

ikke uproblematisk; uinteressant. ingen syns det er ok å få båten forhalt på en uansvarlig måte, så hvorfor i all verden terpe på det scenariet hele tiden?
Link to post
Share on other sites

OK. Da er dere to. Men poenget var ikke hvem som mener hva, men det å ha respekt for andres meninger. Noe det ikke er mye av i denne tråden desverre...

og rspekten i å anta at de andre i havna er uansvarlige, imbessile idioter ligger i akkurat hva da? faktum er at man stort sett kan anta at kompetansenivået til de andre i havna er omtrentlig det samme som ens eget.
Link to post
Share on other sites

79 ble postet av meg - ser noen antyder at jeg lyver. Det bringer jo tråden til et morsomt og voksent nivå.

 

Det oppfordres av enkelte her at man burde komme seg på land i campingvogn eller lignende. Mulig det. Sitter å skriver denne posten fra hytta, og jeg blir passelig overrasket om noen tar seg til rette her slik man kan oppleve på sjøen. Regner til og med at bilen står der jeg parkerte også, uten at jeg føler meg helt crazy av den grunn.

 

Det ble kommentert på det med å gå over badeplattform eller ikke - jeg ser helst at trafikken over båten foregår der. Er også enklest å komme ned/inn til brygga den veien, og vi benytter den adkomsten selv når vi ligger longside til flytebrygge.

 

Flytter meg gjerne den ene eller andre veien, jeg, men vil være orientert om dette (som sagt står det skilt på begge sider av båten med telefonnummer til båteier).

 

Når jeg ligger i gjestehavn er det helt forventbart at noen fortøyer på utsiden om jeg ligger longside. Av praktiske årsaker hender det både jolla og kajakken ligger på utsiden når ungene skal bade eller anvende plattformen - for min del er det ikke et tegn på at andre ikke er velkomne på utsiden, det lar seg raskt omorganisere. Jeg forventer ikke å ligge longside alene i gjestehavn.

 

Kobler meg av denne tråden - meningene er vel nå uttømt, og det er ulike synspunktunkter på hvor tilrette man kan ta seg uten å orientere berørte parter. Det kommer antagelig ikke til å endre seg.

Link to post
Share on other sites

og rspekten i å anta at de andre i havna er uansvarlige, imbessile idioter ligger i akkurat hva da? faktum er at man stort sett kan anta at kompetansenivået til de andre i havna er omtrentlig det samme som ens eget.

Nå begynner dette å bli så barnslig at det er flaut å lese. Du får styre på som du vil, jeg gidder i alle fall ikke ikke å diskutere videre på et slikt nivå.

 

Ha en god natt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som nevnt tidligere i tråden må vel dockspot være tingen om man ikke er fleksibel nok til å tåle gjestehavner, evt uthavner/svai. Eller kanskje en "Do Not!" Liste lett synlig på hver side av båten?

 

Syns det hele bærer preg av dramaqueens må jeg si... Ikke veldig saklig sagt av meg men...klarte ikke å la være ;-) Og blir faktisk litt smånervøs for å gjøre noe som kan utløse en dramaqueen i en gjestehavn, som om jeg ikke var stressa og konfliksky nok fra før i gjestehavn. Hater det når voksne gubber blåser seg opp, serlig når en er på ferie med familien for å slappe av. Slapp litt av, det går bra.

 

Viktigere å ta vare på folk enn ting. Om 100 år er hele dritten, inklusive riper i gelcoaten og løse rekker smelta ned eller kverna til spon og resirkulert samme faen.

Link to post
Share on other sites

OK. Da er dere to.

Nei, tre. Jeg ville normalt ikke forhalt andre båter (med unntak, slik som eksempelet mitt med en dårlig fortøyd 12-fots RIB), men jeg ser heller ikke helt problemet dersom andre skulle forhale min båt. Jeg ville nok blitt litt irritert dersom fortøyningene var ordnet på en helt annen måte enn slik jeg forlot dem (f.eks. dersom lange taustrekk ble erstattet med tau som går rett fra fortøyningskryssholt til nærmeste festepunkt på brygge, eller dersom båten lå perfekt til og ble liggende skjevt etter forhaling), men jeg anser sannsynligheten for skader på båten etter en slik forhaling som ganske ubetydelig, selv om nordan family 27 har svært så negative erfaringer med dette.

 

Egentlig rart at dette nærmest virker som en oppkonstruert problemstilling for mange (inkludert meg), mens det virker å være et dagligdags fenomen for andre - men det har kanskje å gjøre med hvilke gjestehavner man frekventerer, når man frekventerer dem, hvor lenge man blir liggende der, etc.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

79 ble postet av meg - ser noen antyder at jeg lyver. Det bringer jo tråden til et morsomt og voksent nivå.

Neinei, beklager om det ble oppfattet slik. Det er en av tre muligheter, men det ville forundre meg svært. "Uflaks" er en adskillig mer sannsynlig forklaringsmodell. Det finnes visstnok en mann som er blitt truffet av lynet 7 ganger, uflaks kaller man dét. Dersom det går an å bli truffet av lynet syv ganger, så må det vel også gå an å oppleve skader på egen båt to ganger pga uforsvarlig forhaling (mens vi andre aldri har opplevd å få båten forhalt). :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref #79 ... enten har forfatteren der vært svært uheldig, eller han lyver, eller skader pga "fremmed" forhaling skjer faktisk relativt ofte. Alle tre scenarioene forbauser meg egentlig - men jeg holder en knapp på den første hypotesen!

Jeg ser at denne er blitt mistolket, og legger meg paddeflat! Beklager!

 

At nordan family 27, et velrespektert BP-medlem med flere tusen postinger bak seg, skulle lyve om slike omstendigheter, det er ganske utenkelig, det gir ikke mening. Da jeg skrev innlegget anså jeg det som så opplagt at det ikke trengte sies eksplisitt. Men dette er et internettforum - det må selvfølgelig sies eksplisitt!

 

Altså har man to mulige hypoteser, enten har nordan family 27 vært svært uheldig, eller det er alt annet enn unormalt at slike forhalinger forårsaker skader. Jeg holder fortsatt en knapp på den første hypotesen, men utelukker ikke den andre.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå begynner dette å bli så barnslig at det er flaut å lese..

du har visst ingen argumenter du? en diskusjon baserer seg på argumenter, ikke på å kategorisere hverandre som respektløse og barnslige når noen skriver noe man er uenig i.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...