bergan01 Startet 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Juli.2015 Har i mine litt yngre dager hatt diverse småkjappe båter som Gozzi katamaran, hurrycane 370, bella arrow og liknende, men aldri hatt noe som virkelig har gått fort. Så kom jeg over noe som så ut som et meget godt utgangspunkt, en Dalla Pieta 16 som jeg antar har vært brukt i løp en gang i tiden da denne typen båt ofte er brukt i v-50, og her er det ballasttank, fotgass, 2 enkle seter på linje, i senere tid også montert hydraulisk styring. Etter en liten svipp oslo-mandal-oslo var den iallefall min, uten motor. Planen: -Omlakkering i sprek farge -Lage brakett i alu -gå over oppsett til ballasttank med spak og waterpickup -legge opp alt elektrisk på nytt -støpe vindskjerm -støpe igjen deler av dashboard som det har vært cd-spiller, og omfavnede glassfiber har sprekt. -få tak i maskinist, jeg tenker to-takt et sted mellom 90-150. Cleaver propell, waterpickup Målet: Passere 70 knop Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 27.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 (redigert) Her er en jeg pusset opp.... Fra: Til: Manuell lift far Bobs Med Cleaver og 50hk klarte vi litt over 43-44 knop. Motoren gikk fra å se slik ut: Til slik: Morsom båt. I følge dem som har greie på disse, har det ingen hensikt å sette på mer enn 90hk, de går vist ikke fortere med større motor. Redigert 27.Juli.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bergan01 Svart 27.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2015 Tusen takk for svar! Jeg har faktisk hentet en del fremtidig inspirasjon fra nettopp din båt etter noen søk her i det siste! Utrolig velbygd og smarte løsninger på instrumentene! Jeg har et ønske om 90hk totakt yamaha, da den er relativt lett og at man kan ta ut litt mer effekt. Jeg tror heller ikke det er noe stort poeng med noe veldig mye større pga vekten. Jeg har sett en med xr2 på youtube, men den er jo noe lettere enn det andre i den effektklassen, gjorde vel rett i overkant av 80 knop. Og det spørs nok om effekthoppet fra 90 til masse hk (og racingoppsett på motor=$$) kan rettferdiggjøre 10 knop. Det blir nok en del speiding på finn etter budsjettvennlig motor utover høst og vinter, jeg skrur mye så kan også tenke meg å kjøpe et rep. objekt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Artig prosjekt,skal følge med her jeg også. Tror nok en litt hissig 90hk med riktig cleaverpropell er det mest optimale på denne båten. Bråthen Racing greide jo 72 knop med tunet 90 Yamaha. Du får legge ut masse bilder etterhvert som prosjektet går fremover :) Driver selv også med en Dalla Pieta,men det er et lite langtidsprosjekt,hehe https://baatplassen.no/i/topic/94672-dalla-pieta-16-prosjekt/?hl=%2Bdalla+%2Bpieta Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 28.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg har faktisk vært innom din tråd fra før også, blir litt slik at man leter etter lignende prosjekter for inspirasjon, meget gjennomført! Jeg tenkte egentlig å lage omtrentlig lik brakett som du har laget, da jeg har tilgang på maskinverksted på skolen i Fredrikstad. Du lagde i alu? Hvor tykt? Et annet spørsmål som jeg har sliti litt med å finne svar på, hva slags propellstørrelse (cleaver) vil være passende på omkring 90-100hk? Her er et par videoer jeg har funnet av syke motoriseringer: Takk for interessen folkens, lover å poste mye bilder når det kommer ordentlig igang, blir nok mye helgejobbing utover høsten Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 28.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2015 Jeg lagde braketten i aluminium ja, mener det er 9 mm tykkelse på den. Jeg gjorde som Honduras,bestilte propell fra Hill Marine i USA,den kom på ca 3300,- hjem på døra. Jeg er ingen ekspert på propeller,men vil tro at en 13X26p er noe i nærheten til 90hk. Winrace Propellers kan sikkert hjelpe deg med å finne riktig propell. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Takk for svar! Jeg er ivrig på ebay, så tenkte å se om jeg fant noe brukt som passet inn i budsjettet der. Ikke akkuratt en upris du nevner der. Vet winrace er dyktige, men også kostbare Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 ja de er dyre, men det kan fort bli dyrt også om man ikke treffer med det man kjøper fra ebay Det jeg har fått kjøpt / gjort på winrace har truffet ganske bra på 1.forsøk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergan01 Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 (redigert) ja de er dyre, men det kan fort bli dyrt også om man ikke treffer med det man kjøper fra ebay Det jeg har fått kjøpt / gjort på winrace har truffet ganske bra på 1.forsøk Hadde jeg hatt et budsjett det passet inn i uten tvil, men jeg må nok gå for noe annet i første omgang :) Dette er et prosjekt som blir gjort ved siden av fulltidsstudier og finansiert med deltidsjobb så her prøver vi å spare inn litt der vi kan, og lage det som lages kan :) Redigert 29.Juli.2015 av bergan01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Idag rakk jeg en liten økt etter jobb, begynte egentlig med å ta ut seter, fjerne fotgass og fothviler, tauverk, basskasse(uff), og plutselig fant jeg noen eksosmanifolder til en 3cyl som har blitt brukt som ballast foran. Jo mer jeg tok ut, jo mer skjønte jeg at de som har drevet på her rett og slett har gjort mye jalla for å si det på Groruddal-norsk. Det er gjort en ok jobb i selve oppstøpet inne i båten som nok er gjort innenfor 2-3 siste årene, men det er brukt vanlig konstruksjonsvirke som er støpt inn og har ligget åpent for fuktighet, ingen god ide, her må det utbedres. Jeg er noe usikker på om jeg skal beholde en stol fremme, eller om jeg skal bygge om til 2, bakdelen vil vel være at vektfordelingen i en slik liten båt med såpass v-bunn er relativt ømfintelig, så tanken er vel egentlig å beholde ett sete fremme, men bygge 2 bak. Synes setene var gode å sitte i, fjerne en del mikkmakk på de, lakke de skikkelig så blir de nok greie å ha som 2 bakseter. Det ser mest ut som det har vært noen som har gått berserk med en boks krem der hvor det er tettet rundt skruehull og gjennomføringer, så her skal alt av, ut og støpes igjen og gjøres på nytt. El-panelet så ganske flott ut, men det jeg kan se av elnett som er trekt må gjøres på nytt slik at jeg faktisk kan stole på at det holder. Her er ballasttanken støpt inn . Og her er water-pickupen til ballasten som senkes ned med en spak. Påstøpt brakett som virker solid Bensintank Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Ser jo ut som et bra utgangspunkt dette. Hvordan fungerer ballasttanken,sitter inntaket under båten med kran? Har vurdert å lage en slik tank selv. Lurer litt på hensikten med det påstøpte motorfestet,ser jo mange både med og uten? Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 29.Juli.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Ser jo ut som et bra utgangspunkt dette. Hvordan fungerer ballasttanken,sitter inntaket under båten med kran? Har vurdert å lage en slik tank selv. Lurer litt på hensikten med det påstøpte motorfestet,ser jo mange både med og uten? Jeg prøvde å ta et bilde av inntaket, det er et rør som står loddrett bak på båten, det er skråkappet 45 grader i bunn og senkes og heves via en wire og girhendel fremme, det fungerer på samme prinsipp som waterpickup. Når røret er senket vil det i fart fylle tanken, så må jeg lage en løsning med en ventil med bryter på uttaket i bunn av tanken eller en liten pumpe slik at jeg kan slippe ut vann når ønskelig. Man vil jo i utgangspunktet kunne få løftet mer av båtens kontaktflate ut av vannet med en motor som er festet lenger vekk fra skrogets ende, vil tro det er derfor :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 29.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2015 Ahhh,trodde røret der var til motoren jeg,så det stod til ballasten nå. Da skjønner jeg jo hvorfor det er til å heve\senke :P Tror jeg kommer til heller flytte vekt jeg allerede har ombord,isteden for tilføre. Du får måle godt når du setter igang med motorbraketten,jeg var litt kjapp i svingene og måtte lage noen nye deler for å få motoren høyt nok. Siden motoren din kommer lenger bakover må du kanskje ha den enda høyere? Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 30.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2015 Den måten å fylle en tank i en båt på, ble brukt av fiskere i gamle dager når de skulle ha vann i den innebygde fiskeparken, slik at de kunne komme hjem med levende fisk. Gjennom bunn av båten hadde de ett eller to rør som var skåret i 45 grader. Når røret står med den lengste enden ned, og båten går, så fylles parken. Når parken skal tømmes snur en bare røret 180 grader, slik at den lengste enden kommer forrerst i forhold til fartsretningen. Da vil båtens gange suge vannet ut, og så kan en proppe toppen av røret når tanken er tom. Enkelt og greitt. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Ahhh,trodde røret der var til motoren jeg,så det stod til ballasten nå. Da skjønner jeg jo hvorfor det er til å heve\senke :P Tror jeg kommer til heller flytte vekt jeg allerede har ombord,isteden for tilføre. Du får måle godt når du setter igang med motorbraketten,jeg var litt kjapp i svingene og måtte lage noen nye deler for å få motoren høyt nok. Siden motoren din kommer lenger bakover må du kanskje ha den enda høyere? blir vel kanskje omvendt da bunnen skrår skrått nedover retning bakover, så da vil jeg kunne ha motoren litt lavere når jeg er 25cm bak speilet ifh til å ha propellaksel i linje med bunnlinjen, men har ikke målt eller sett nøye på det enda :) skal love å måle nøye før jeg begynner på braketten. Vet du ca prispris prpr meter på slik vinkelalu du har brukt? Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Ellers har jeg lånt denne i helgen, 28 cougar med 275 verado og 60+ knop! Her ved strømtangen fyr Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Det så ikke helt feil ut nei,er nok moro! Dette med høyde\setback på motoren for noen andre svare på,for det har ikke jeg noe greie på. Veit ikke hva de vinkeljerna i alu koster,"lånte" litt på jobben jeg. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 1.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 Hehe, får se om jeg får lånt litt på skolen jeg da :) krysset fra sanddfjord igår tilbake imorgen, er meldt en del vind så det blir nok enda morsommere :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.August.2015 Link til dette innlegget Svart 3.August.2015 har hørt følgende tommelfingerregel for setback / heving - ca 1" opp for hver 6" bakover Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 (redigert) Artig bilde fra Strømtangen... Hvis du ser den lille holmen i bakgrunnen, ser du den samme holmen fra andre siden på mitt bilde av Dalla'n som ligger i bøya på hytta i innlegg #3... Redigert 4.August.2015 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
bergan01 Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 har hørt følgende tommelfingerregel for setback / heving - ca 1" opp for hver 6" bakover Takk for info! Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 4.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 Artig bilde fra Strømtangen... Hvis du ser den lille holmen i bakgrunnen, ser du den samme holmen fra andre siden på mitt bilde av Dalla'n som ligger i bøya på hytta i innlegg #3... Haha, det er jo ganske artig! Er det der du stuer båtene dine om sommeren? Jeg har båtplass/hytte i enhuskilen, så det er ikke lange biten Fikk gjort noe mer med båten igår, fikk ut bensintanken som både var lett og meget bra bygd, så denne beholder jeg. Ellers er det noen snodige løsninger på dørken og rørene som går fra ballast til hekken, så her blir nok det beste å dra frem vinkelsliperen altså. Jeg tenker å støpe en vindskjerm, men lurer litt på beste måte å lage "forskalingen" før man begynner med glassfiberen, har både tenkt på isolasjonsplater(til drenering) som man former i lag, eller lage rammeverk og trekke dette med stoff som man stryker med polyester for å gjøre det hardt. Om noen har forslag evt. guider så setter jeg pris på det! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.August.2015 Link til dette innlegget Svart 4.August.2015 tror jeg ville prøvd med isolasjonsplater og formet til. Husk å kle med plast før støping så ikke polyesteren løser opp skummet endel kjekke støperåd i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergan01 Svart 6.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2015 tror jeg ville prøvd med isolasjonsplater og formet til. Husk å kle med plast før støping så ikke polyesteren løser opp skummet endel kjekke støperåd i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ takk for gode tips! Har idag fortsatt på å skjære ut trevirke som har sugd vann og blitt forferdelig, under teppet fant jeg ut at det er tydelig at den midtre plata har blitt støpt opp i ettertid, skal kutte ut denne på fredag og sjekke tilstand under. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.