Jump to content

Prosjekt: Dalla Pieta

bergan01

Recommended Posts

bilde

har da kuttet ut den nevnte plata, da fant jeg forgreningen som jeg tenker å forsøke å gjenbruke. Systemet slik det er nå tillater kun tapping av tanken mens båten er på land, noe som ikke er interessant. Skal bytte alle rør/slanger og koblinger, spyler også tanken. Imorgen tenker jeg å ribbe resten av båten innvendig, blandt annet en million kabler som har vært til stereo o.l. Og se om jeg rekker å Borre ut neglene til fenderlist, trenger tips til hvor jeg kan skaffe en fenderlist som passer denne type båt.

Da er snart båten helt ribbet, mangler bare å ta vekk noen tepperester. Har borret ut alle popnagler til fenderlist(var i tillegg et sett til under), har også funnet ut at jeg bør utbedre kanten mellom skrog og båt hele veien rundt ved å slipe ned store deler og legge minst en remse med glassfiber mellom skrog og topp, innsiden er det meget bra.

Setback-braketten er jeg litt usikker på, hva er rundt standard lengde mellom propellaksel og monteringsplate på motor? Har 46 cm fra topp av brakett til bunn av skrog, og det skjønner jeg er alt for lavt. Skjønner at bøyemomentet som vil oppstå med en alubrakett som er meget høy ikke er gunstig, derfor lurer jeg på om jeg skal lage noen avstivere som skal gå fra topp av alubrakett og inn på selve akterspeilet for å ta opp noe av kreftene i x-retning.

Har faktisk bestemt meg for å gå for 2+2 seter eller 2xsofa, rett og slett for bruksverdien vil være betydelig høyere. Er litt mer allright å ha muligheten til noe annet enn å sitte viggo venneløs foran der. Flytter muligens ikke ratt uansett, evt 5-10cm.

• 2 uker senere...

Det skjer ting selv om jeg ikke poster så mye, har fått tak i 100x100x10 vinkelalu til heve/senke brakett til motor, fått lagd ny dørk i finer som skal støpes til med glassfiber, har laget bakplate til benken bak, forsterket med 2 lag glassfiber på kanten til fenderlist, sparklet igjen tønnevis med små hull etter diverse skruer, nagler og bolter med epoxysparkel.

På eldre DP er akterspeilet mer skrått enn hva som er vanlig. De nyere har en "kloss" på akterspeilet som vinkler ut dette.

Du kan løse dette ved å flytte nederste bolthullet på den yttre braketten utover, slik at motoren står mer rett ift akterspeilet. Hvis ikke kan du få problemer med at du ikke får tiltet langt nok ut. På min valgte jeg å bruke to kiler fra Bob's for å vinkle ut braketten i underkant (se bilde i post #3) . Du får sjekke, slik at du ikke finner ut dette når alt er på plass.

Redigert av Honduras (see edit history)

Takk for tipset, letteste løsning vil være som du sier å flytte bolten i bunn, men noe skeptisk til hvordan braketten vil håndtere store krefter inn mot speilet når det ikke ligger gods mot gods i bunn av braketten.

Kan evt frese ut et par kiler i aluminium slik som de leverer fra bobs, for speilet mitt er relativt skrått

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg prøvde å vinkle ytterdelen av braketten på min, men det var langt fra nok til å kompansere for vinkelen på akterspeilet.

Jeg lagde meg noen klosser jeg skal ha i mellom nederst,men det beste er nok kiler.

Er "vingene" bakerst på  sidene kuttet av på denne båten?

Jeg var ikke så kjent med Dalla da jeg kjøpte den, men har lest meg opp på det som har vært tilgjengelig. Det er en dalla utifra sammenligning av skrogbunn og dekket utifra hva jeg kan se, men om man ser på skrogsidene så ser man at den har en forhøyning som den vanlige dallaen ikke har. Og som du bemerker, ingen vinger. Den som en gang støpte båten gjorde en bra jobb mtp kraftige forsterkninger i hekken samt godt utført støpearbeid generelt.

Gjort noe reasearch på båten og har funnet den igjen fra en annonse i 2005, da med 90hk tohatsu. Der er det opplyst at den ble støpt i 2003.

Har endelig fått hentet motoren, til å være så gammel virker den tilsynelatende å ha vært i meget gode hender, og må si at den har holdt seg bra estetisk også. Det skal bemerkes at å løfte en 180ish kg tung motor inn i en volvo V50 ikke er anbefalt for folk flest. Gleder meg til å gå litt mer i dybden de kommende ukene med komp-testing, oppstart osv, men dagen idag ble det bare bygd et stativ.

Om noen er på utkikk etter en 13x19 stålpropell for 13 spline omc så ta kontakt.

bilde

bilde

Glemte å skrive at jeg har gått til innkjøp av lakk også, planen er å bruke biltemas epoxy-2komp som underlag, deretter legge 2 lag med Ral 5005 90glans på overside samt skrogsiden som er vertikal. Skal blande ut perlemorpigmenter i "candyblå" farge i første lag med klarlakk, deretter legge 2 lag til over. Undersiden av båten får 2 strøk med 90glans alpinahvit som jeg har fra et tidligere prosjekt før det blir klarlakk over. Gleder meg til denne jobben!

Har idag fått flyttet båten fra hengeren og over til en krybbe jeg lagde, lagde denne med hjul slik at jeg kan trille båten slik jeg ønsker i garasjen. Selve flyttingen gjorde at jeg fikk brukt noe av det jeg har lært på ingeniørstudiet de siste årene, selv om det bare er en båt på 300-350kg så¨er det fort litt vrient å gjøre noe slikt alene. Endte med at jeg brukte en talje på bakparten av båten, som jeg festet med 2 øyer med fransk-treskrue gjenger i 2 forskjellige takstoler, løftet båten opp samtidig som jeg fikk press på hengeren foran, dro hengeren en meter frem og repeterte dette til jeg hadde klaring nok til å sette krybben der jeg ønsket. Fungerte utmerket. Satt på hjul på jiggen til motoren også slik at den kan flyttes med enkelhet. Legger ut bilder etterpå

• 2 uker senere...

Litt ukurrant å finne propell med høy nok pitch som vil passe direkte på 13 spline propellaksel, men da båten muligens blir noe tyngre enn jeg først antok, og toppfartsmålet har blitt senket betraktelig, iallefall den første sesongen, så falt valget på en såkalt SRX 23, en av de få mer racepregede propellene som ble laget netopp for v4 undervannshuset med 13 splines. Blir vel omtalt som en semi cleaver/chopper, blir spennende å prøve denne.

Propellen på bilde er større, men det er samme utforming

bilde

• 2 uker senere...

Hvilke egenskaper har den propellen du har kjøpt?

Er det en såkalt semi cleaver?

Det er korrekt at det er en såkalt semicleaver, utifra den infoen jeg har fått tak i har den baugløftende egenskaper, og passer typiske v-bunn båter med "ski" bak som skal kjøre med lite våt flate bra. Den kan være vrien å få til å gripe, og spinner en god del før den får tak, men når den får tak har den meget bra aksellerasjon i mellomregisteret. 

Jeg er redd for at den ikke har nok stigning for hastighetene jeg hadde sett for meg, men tipper det er en grei propell å starte med, regner med det både blir endring i motorisering og propellvalg etter første sesong da jeg forhåpentligvis har kommet meg i jobb som ingeniør og har litt andre midler å rutte med enn dette skrante studentbudsjettet. 

Jeg har planer om å få snudd båten i helgen

Da var det på tide å ta en titt på motoren, ble kjøpt usett og hentet i trondheim. Har ikke hatt tid til å plundre med den etter det, men nå kom jeg endelig igang.

Prøvde propellen på og den passet bra, bortsett fra at jeg mangler det som blir kalt "thrust washer", så det blir noe slingring i forkant av propell, samt at propell ikke blir sittende så langt bak på aksel som den burde. Jeg kommer til å dreie en selv.

Største utfordringen ble ledningsnettet, her var det flittig bruk av diagrammer fra wordwideweb som gjorde at det gikk i boks, etter litt plunder fungerte alt, fra primer solenoid til trim og tiltfunksjon.

Motor startet og gikk uten et feilslag!

bilde

bilde

bilde

Hei, jeg hadde "samme" motor på en Musling 14, fikk da 57 knop med både Raker 22 og Raker 24, kunne sikkert fått mer men jeg klarte ikke holde den stabil over tid....vet ikke om din motor har turtallsperre men min drar til 7000rpm hvis jeg husker rett. Har både Raker 22, 24 ny type og 24 gammel type(best) + en som skal være en Ron Hill cleaver 27. Du er vel på Østlandet men ta kontakt når du har testa litt, mulig vi kan få til at du låner mine for utprøving, ingen er til salgs... 

Redigert av gammabusa (see edit history)

Thrust Washern må du skaffe deg,passet den ikke fra gamle propellen?

Denne skiva må ha splines,siden den tar opp kreftene fra propellen.  Har du ikke denne vil popellen "spise" seg innover på undervannshuset.

Det satt ikke en slik på den gamle propellen.

Vedr. splines så forstår jeg ikke hvordan det kan ha noen effekt, da splinsen på akselen stopper lenge før der "thrust washeren" skal sitte. Vedlagt bilde av propellakslingen:

bilde

Innerste del av propellakselenen har en kon jeg ser for meg at thrust washeren skal sitte imot, og dermed stoppe propellen fra å spise seg inn i undervannshuset som du nevner. Vedlagt ligger delen jeg får opp som "orginal" som ikke har noen splines:

bilde

Jeg tenkte å lage en tilsvarende som jeg dreide selv. hensikten med denne er vel å hindre propellen i å bevege seg mot undervannshuset, samt støtte opp rundt og imot hub i bakkant av propell.

Redigert av bergan01 (see edit history)

Hei, jeg hadde "samme" motor på en Musling 14, fikk da 57 knop med både Raker 22 og Raker 24, kunne sikkert fått mer men jeg klarte ikke holde den stabil over tid....vet ikke om din motor har turtallsperre men min drar til 7000rpm hvis jeg husker rett. Har både Raker 22, 24 ny type og 24 gammel type(best) + en som skal være en Ron Hill cleaver 27. Du er vel på Østlandet men ta kontakt når du har testa litt, mulig vi kan få til at du låner mine for utprøving, ingen er til salgs... 

Utifra hva jeg kan finne på nett så skal ikke denne motoren ha turtallsperre, (86 modell), men infoen kan være feil.

Jeg setter utrolig pris på et slikt tilbud og right off the bat vil jeg tro det kan være meget interessant å teste raker 24 gammel type samt Ron Hill cleaveren, da det begge er propeller jeg har sett på. (Nå har jo Ron hill en million type propeller, men det ser veldig flott ut det han lager) .

Setter pris på tilbudet og tar sikkert kontakt på vårpart/sommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...