bergan01 Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Fikk litt tid til å surre videre idag, har lagd den nevnte "thrust washeren" Selv om riktig terminologi er "thrust bushing", bare jeg som skrev feil først. Lagde den i alu, da jeg ikke hadde emner med stor nok diameter i stål, usikker på hvordan det vil gå men det finner vi ut. Lagde den Ø70, ø21. Total høyde er 20mm, der det er et nedsenk på 6.5mm på rundt Ø57 for å støtte imot bosset Har fortsatt litt på braketten også. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 3.November.2015 Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Kult prosjekt du driver med! Har motoren VRO systemet enda? Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
bergan01 Svart 3.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2015 Kult prosjekt du driver med! Har motoren VRO systemet enda? Takk! Det er koblet ut noe jeg antar utifra at slangen til oljetanken er plombert. Tenkte uansett å koble det ut og blande direkte i tanken, har lest mye for og imot, men gjør dette mest grunnet at jeg ikke har det orginale varslingssystemet og ikke kjenner tilstand på VRO pumpen. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 6.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Båten ble snudd idag. Lagde en brakett for å skru fast på setback-braketten, denne hadde et stang som kjettingtalja skulle gripe og båten kunne rotere om sin egen akse. Kjøpte inn en talje, samt en taljeblokk som jeg brukte sammen med et tau som løp i talja lenger frem på båten. Bilder av prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
Anders_K Svart 6.November.2015 Link til dette innlegget Svart 6.November.2015 Takk! Det er koblet ut noe jeg antar utifra at slangen til oljetanken er plombert. Tenkte uansett å koble det ut og blande direkte i tanken, har lest mye for og imot, men gjør dette mest grunnet at jeg ikke har det orginale varslingssystemet og ikke kjenner tilstand på VRO pumpen. Var det eg ville anbefale deg og koble det ut, hadde samme motor bare 90 hk, den raste to ganger pga vro/spl systemet, så bedre å blande i tanken ja Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
bergan01 Svart 11.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Har idag lagd 2stk "water pickups" , der den ene skal gå til undervannshuset, mens den andre skal gå til ballasttank/undervannshus der man har elektriske kuleventiler som regulerer hvor vannet skal gå. Det blir også en pumpe som pumper vann ut av ballasttanken. Driver å tegner opp dette i cad programvare nå Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 11.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Alltid gøy med folk som er ekstremt glad i tec7 Blir en del sparkling etter fjerning av aluvinkler Grovarbeide gjort, skal slipes og poleres Gjenget til 1/2" tapp Elektriske kuleventiler Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.November.2015 Link til dette innlegget Svart 11.November.2015 Alltid gøy med folk som er ekstremt glad i tec7 du er mer glad i epoxysparkel ser det ut til...? Pussa opp steglister på weslingen, og fant vel ut at jeg foretrakk jotuns epoxysparkel til det bruket Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergan01 Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 du er mer glad i epoxysparkel ser det ut til...? Pussa opp steglister på weslingen, og fant vel ut at jeg foretrakk jotuns epoxysparkel til det bruket Haha ja, etter litt søking på forumet forsto jeg det slik at det egnet seg best ifh undersiden av båten og skader. Personen som har jobbet med denne båten har faktisk brukt tec7 som sparkel flere steder for å tette hull og lignende, så har vært litt jobb med varmepistol og skrape for å si det slik, og ikke minst avdekking av disse tingene under lakk og det som er er ikke bare bare. Har brukt langtrådig glassfibersparkel (Der det har trengtes styrke) + fin polyestersparkel på oversiden, det synes jeg er veldig greit å jobbe med Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2015 Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 har også brukt glassfibersparkelen endel, prøvde den på steglistene også men den lar seg ikke forme like fint som epoxyen, så ble mye sliping. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergan01 Svart 12.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2015 Har rendret ut noe av det jeg er på vei til å lage, en girsjalter og braketten som jeg snart er ferdig med. Hadde vært morro å regnet over hva jeg har spart på å lage de fleste "duppedingsene" selv i slutten av prosjektet. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 10.Desember.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2015 Prosjektet har nå stått stille en liten stund, grunnet veldig mye å gjøre på skolen, eksamener og avsluttende prosjekter. Et av prosjektene jeg har jobbet med er en bremsebenk for motorer opp til 125 kubikk. Har bygd om en gammel elektromotor/motstand, har et torquemeter og giroverføring på 1:21.2 , se bort ifra hønsenettingen, måtte bare ha noe som "sikkerhetsskydd" til inspeksjonen Alle delene er laget i 6082 T6 aluminium Sitér dette innlegget Link to post
Mollestad Svart 19.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2016 Hvordan ligger det an? Mollestad Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 25.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Hvordan ligger det an? Mollestad Takk for interessen, det står for øyeblikket litt rolig. Har i en årrekke vært på landslaget i styrkeløft (fremdeles aktiv) og kombinert med mye annen idrett gjennom livet så har jeg fått meg et par smeller, ble nødt til å ta korsbåndet på ganske kort varsel i starten av januar. Så nå går det for det meste på krykker, men er veldig motivert til å få båten ferdig før sommeren. Tiden før korsbåndsoperasjonen måtte jeg prioritere å overhale motoren på min søsters bil, da jeg besiktiget den ved kjøp og trodde at det var en gåen coil. Vel, brente eksosventiler betydde hakket mer arbeid enn jeg hadde sett for meg, og full overhaling av toppen. Så det gikk en god del timer der. Lover å oppdatere når det er i sving igjen :) Sitér dette innlegget Link to post
Mollestad Svart 25.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2016 Takk for interessen, det står for øyeblikket litt rolig. Har i en årrekke vært på landslaget i styrkeløft (fremdeles aktiv) og kombinert med mye annen idrett gjennom livet så har jeg fått meg et par smeller, ble nødt til å ta korsbåndet på ganske kort varsel i starten av januar. Så nå går det for det meste på krykker, men er veldig motivert til å få båten ferdig før sommeren. Tiden før korsbåndsoperasjonen måtte jeg prioritere å overhale motoren på min søsters bil, da jeg besiktiget den ved kjøp og trodde at det var en gåen coil. Vel, brente eksosventiler betydde hakket mer arbeid enn jeg hadde sett for meg, og full overhaling av toppen. Så det gikk en god del timer der. Lover å oppdatere når det er i sving igjen :) Hvor står båten nå? Hadde vært tøft og fått sett når den er ferdig, blir helt knall :) Pusser opp båten min selv nå, men kulda satt en stopper for hele prosjektet Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Hvor står båten nå? Hadde vært tøft og fått sett når den er ferdig, blir helt knall :) Pusser opp båten min selv nå, men kulda satt en stopper for hele prosjektet Den kulda er ikke så grei å hanskes med om man ikke har spesielt gode fasiliteter, mtp varme osv. Båten står for øyeblikket i en garasje i Ski, regner med å komme meg videre iløpet av en måneds tid. Når den blir sjøsatt vil den ligge på bryggeanlegget i Enhuskilen på Kråkerøy om du vil ta en titt! Draco du pusser opp? Sitér dette innlegget Link to post
Mollestad Svart 26.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2016 Den kulda er ikke så grei å hanskes med om man ikke har spesielt gode fasiliteter, mtp varme osv. Båten står for øyeblikket i en garasje i Ski, regner med å komme meg videre iløpet av en måneds tid. Når den blir sjøsatt vil den ligge på bryggeanlegget i Enhuskilen på Kråkerøy om du vil ta en titt! Draco du pusser opp? Draco 1700 DC stemmer det ;) Holder til på Gressvik båtforening så er jo ikke lange biten. Når forventes vann på kjølen? Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 31.Mai.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2016 DA er vi snart i mål med hovedoppgaven på skolen, og fokuset kan legges over på det jeg egentlig vil: Jobbe, og bli ferdig med båten før sommeren er over. Har innsett at jeg ikke vil rekke alle aspektene av prosjektet i sommer, og velger å legge ballasttank-systemet på hylla, selv om jeg har kjøpt inn alt nødvendig. Det som skal gjøres iløpet av den kommende måneden: -Sparkle og pusse siste rest under båten. -Laminere 3-4 lag med 15mm kryssfiner som jeg har liggende til braketten bak -Montere bakplaten på "braketten", og støpe inn dette. -Lakkere bunn av båten mens den ligger slik den gjør nå, hvit. -Snu båt -Slipe overflaten på oversiden av båten -Lakkere side og topp candy-blå -Fenderlist -Montere den manuelle motorheisen jeg har laget. -Legge opp elektrisk anlegg, hydraulisk styring, water-pickup/kjølesystem, fotgass, girsjalter + Div -Montere skinnesystem og stoler -Pelle seg på sjøen Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2016 Høres bra ut,jeg følger med ;) Har selv trillet dallaen inn i garasjen og håper å komme igang snart... Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 3.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2016 Høres bra ut,jeg følger med ;) Har selv trillet dallaen inn i garasjen og håper å komme igang snart... Da må du få lagt ut noen bilder når du er igang igjen! Har helt glemt å nevne at jeg fant ut at jeg ikke ønsket den vinkelen som var på akter-braketten, da jeg regnet på det og ettersom jeg ikke ønsker å drepe Tilt/trimfunksjonen på motoren ville jeg være bedre tjent med å kappe braketten omtrentlig i lodd, så det ble gjort. Det var relativt utfordrende mtp alle mulige vinkler, alle mulige veier men resultatet ble bra og er klart for ny bakplate nå. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Fikk gjort en del på båten idag. Båten ble løftet av den provisoriske hengerløsningen. Undersiden av båten er nå stort sett klar for en runde med 3-400 papir før epoxy-grunning. Er noe sparkel- og slipearbeid igjen på hekken. Kommer til å legge noen lag med epoxy-grunning og deretter gå lett over med rundt 400 før jeg legger 2 lag hvit base på bunn av båten, deretter 2 lag med klarlakk. På Oversiden står det litt arbeid igjen, men tenker å ikke snu båten før jeg er ferdig med undersiden. Det letter arbeidet med lakkering av undersiden betraktelig slik båten står nå. Tanken er at båten skal være candy-blå på oversiden samt den øverste "linjen" av skroget, undersiden hvit. Her ser man også braketten som er delvis kappet av for å bedre tiltmulighetene til motoren. Den ene brakett-veggen er noe skjev, men tenker å legge bakplatens topp-vaterlinje iht skrogets linje.Forlenger steglistene med 2 rettholt og bruker det som referanser. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 6.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2016 Når man holder på 2 kvelder på rad så vet man at man er i siget igjen, det er godt å kjenne. Hjalp fælt å få levert hovedoppgaven idag, da er det frigjort en del tid fremover. Hadde ikke finere papir enn 240 men gikk på en runde uten trykk med det idag, kom frem noe mer jeg ville sparkle på undersiden, hele venstre underside er nå klar til epoxy-primer med unntak av et par små områder jeg skal finpusse sparkelen. Planen er å legge Epoxyen med rulle+pensel for å få et noe tykkere lag enn ved sprøyting, blir vel 2-3 lag før jeg skal finslipe med 400-800-1200 vått, går relativt raskt. Hvor mange prosent tynner ville dere brukt for rullepåføring? Synes linjene på båten er utrolig flott, spesielt nederste bilde. Gleder meg til å slenge den feite V4-ern på hekken, og høre 2takts lyden utover på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 7.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2016 Idag har jeg lagt første lag Epoxyprimer på bunn av båten ved bruk av rulle og pensel, litt for varmt til å gå god flyt utover med skal uansett vannslipe før lakk. Ser ut som jeg iallefall må ha 3 strøk Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Begynt laminering av bakplate. 60mm Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 9.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2016 Bare "litt" greier til lakkering. Har også 4l med hvit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.