bergan01 Svart 13.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2016 La 2 lag med Epoxyprimer idag, skulle egentlig legge et 3. lag men tynnet ut primeren til den ene siden noe for mye og fikk noen renner jeg måtte slipe ned, legger et lag til når muligheten byr seg. Blandet noe farge i primeren da jeg skal legge hvit lakk under og vil gjerne se hva jeg driver med. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 17.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2016 Båten ble igår lakket hvit under med lastebillakk (90 glans) , med unntak av et par vanndråper som drapp ned fra vannutskilleren (Neste gang har jeg filteret montert på kompressoren, for å si det sånn) ble det meget bra. Båten skal snus på søndag. Idag har jeg tatt av undervannshuset på motoren, sjekket impeller og gått over pakninger. Noe bør byttes, men det kan vente litt. Borret opp nye hull til "water-pickupen" , gjenget og satt i nipler. Lagde også et Manometer jeg skal koble inn på pissestrålen slik at jeg kan kontrollere at jeg har kjølevann. Dette vil jeg teste før jeg bestemmer meg for å eventuelt sparkle igjen noen eller alle av de gamle kjølevannsinntakene. Dont mind the "oppussingsmess" Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Båten ble snudd med 3 karer, litt 2"x6" og en gammel overmadrass + litt enkel ingeniørkunst. Elsker rett og slett linjene på denne båten! Ble slipt og støpt litt mer på oversiden av båten, står igjen rundt 10 timer arbeid før den er klar til grunning på oversiden. Motor var voldsomt tungstartet så har tatt av gasserne for å rengjøre samt se over pakninger. Har noen link til repset til forgassere her i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Går framover her også ja Ravns Garage skaffer vel de meste til Omc. Har du sjekka bensinpumpa og slangene? Det er noe som går igjen på disse motorene... Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 21.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Takk for at du titter innom Lars! Nå drar "kona" på ferie i 3 uker så da skal jeg iallefall få fart på sakene :) Sjekka ravns på nett, men de hadde det ikke i produktlista til min motor, men en telefon gjør vel mye. Har fikset litt på slangene, men har du noen spesielle tips til hva jeg skal se på i pumpa? Er det en membranpumpe? Primeren hører jeg at fungerer når jeg klemmer inn nøkkelen, har også lest at disse motorene ER tingstartet og at man må trykke inn primeren opp til flere ganger mens den fyrer før den går uten, dette har jeg ikke prøvd enda, satser på å få på gasserne i helgen Og teste på nytt. Setter virkelig pris på slike tips Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2016 Jeg følger med i det skjulte,hehe Har jo begynt litt på min egen også. Sitter membranpumpe på den ja. Du kan skru pumpa av blokka og så pumpe på blæra,da skal det ikke komme bensin ut av vacuumhullet. Eller bare plukke den opp å sjekke at membranen er hel. Sitter vel en sil inni der også som kan være grei å sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 22.Juni.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2016 Takk for tips Lars! Jeg renset gasserne ferdig og motoren fyrte rett opp og malte ivei, må mulig bare justere tomgangen noe ned. Da begynner det å bli klart, litt hektisk tid akkuratt nå da jeg begynte i ny jobb mandag, men kveldene de neste 3 ukene skal brukes på å få båten klar!! Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 17.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2016 Det har skjedd en del, men ikke like mye som jeg håpet. Er også uten mobil etter en liten tur ut i helgen, så blir dårlig med bilder. Braketten er iallefall tilpasset og kappet, deretter limt og skrudd på bakstykket av båten og tilslutt støpt inn og sparklet. Anslår at jeg har brukt rundt 20 timer på sparkling og sliping på oversiden av båten i tillegg. Så håper å få grunnet båten tirsdag og lakket onsdag. Kommer med bildeupdate da :) Kjølesystemet på motoren er testet og fungerer, har montert den hydrauliske styringen på motoren også. Etter lakk blir det litt av et race for å få montert ting og tang for så å hive båten på vannet! Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 24.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Da var båten endelig ferdig lakkert, noe som ble et lite mareritt grunnet ambisiøse planer. Lagde først et rammeverk til lakkeringstelt og trakk deretter presenning og vannet godt. Da båten stort sett var grunnet med epoxy ble det lagt 2 lag hvit base grunnet at det skulle klarlakk med blå candy-pigment over. Jeg har en del erfaring med å legge vanlig farge, men det ble en konflikt med både utstyr og ferdigheter for å få candyen pen. Ga opp kl 23.30 og sto deretter opp 07.00 Søndag for å pusse ned faenskapen. Hadde heldigvis 2 liter blå (RAL5005) i reserve som jeg også likte godt, Smalt på 3 lag med denne og er nokså fornøyd med resultatet. Synes virkelig det ble et blikkfang. Resten av uken går til montering av utstyr, motorbrakett, legge opp strøm , kjøling og diverse. Håper testtur med obligatorisk video på Lørdag!! Her er resultatet: Hva synes dere? Sitér dette innlegget Link to post
Stella Polaris Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Dette ble vel veldig bra! All respekt for jobben du har gjort :-) Mvh Arne L Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
SoBo Svart 24.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2016 Skikkelig tøff. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
bergan01 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Dette ble vel veldig bra! All respekt for jobben du har gjort :-) Mvh Arne L Takker så mye Arne! Håper resten går like bra nå! Skikkelig tøff. Takk for det! Gleder meg til motoren er montert :) Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 25.Juli.2016 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Tøff farge på det jeg tipper blir en helt vill båt. Blir ikke helt enkelt å komme inn anonymt i havnen med den der. Lykke til videre med prosjektet.... Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 25.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2016 Tøff farge på det jeg tipper blir en helt vill båt. Blir ikke helt enkelt å komme inn anonymt i havnen med den der. Lykke til videre med prosjektet.... Takk for det passbåten! Jeg tror du kjenner enda mer på det enn meg med din flotte båt, jeg håper ting løser seg bra med båten din og at du får noe mer bruk igjen resten av sommeren! Har fullt prosjektet ditt med entusiasme og det har vært en stor inspirasjon i år :) Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 27.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2016 Tidligere i uken har jeg lagd en brakett til fotpedalen og fjærbelastet returen, i tillegg har jeg laget en girspark med fjærbelastet låsepinne for for-nøyt-rev som klikker inn på de forskjellige girene slik at den ikke hopper ut av gir på en bølge e.l. Denne lagde jeg i Alu. Igår monterte jeg motoren. Idag har jeg støpt inn bunnplata i båten og malt et strøk hvit på sidevegger. Har også begynt våtslip-rubbing-polering-voks prosessen, med en roterende maskin og lånte proffprodukter, det gjorde susen på områdene jeg testet idag. De to neste dagene består i montering av elnett og diverse duppedingser som fotgass, girspak, batteri, elnett, bryterpanel, styresnekke, slanger, ballast osv. Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 31.Juli.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2016 Er så glad og sliten etter en lang helg. Begynte rett på etter jobb fredag med montering av dashbord, instrumenter , brytere, elektrisk anlegg, fenderlist, hydraulisk styring, gasspedal og girsjalter. Jobbet i ett frem til lørdag kveld med unntak av 3 timer søvn. Kommer film , bilder og rapport imorgen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 1.August.2016 Link til dette innlegget Svart 1.August.2016 Bra jobba! Gleder meg til film Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 (redigert) Har gjort meg et par tanker etter helgen: -Det var syykt morro -Motor må senkes 2-3 cm -Turteller kuttet ut over 3000 rpm -Mindre ballast foran -Fenderlist må festes enda bedre, og strekkes enda mer. -Jeg skal kjøre masse mer i år. -Lyden var helt vill. -Hadde ikke måler men antar jeg hadde rundt 50 knuter uten å dra den helt ut og i uoptimale forhold mtp vær og vind, så målet om 60+ er nok mulig med bra rigging. Skal loggføre neste tur! https://www.youtube.com/watch?v=8ap_hiXq_5E&feature=youtu.be Kommer bedre filmer etterhvert, kanskje neste tur. Redigert 2.August.2016 av bergan01 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Moro å se det virker! Kjenner jeg får lyst til å få ut fingern med min snart jeg også Hvor høyt står motoren nå? Får den for mye luft siden motoren kutter på 3000? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.August.2016 Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 -Fenderlist må festes enda bedre, og strekkes enda mer. jeg måtte ta en sjau med fenderlista på weslingen. Brukte 2 jekkestropper og fikk da strammet opp temmelig godt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bergan01 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Lars : tror det enten har med spenningen å gjøre eller at turtelleren rett og slett er dårlig. Motoren går betydelig høyere enn 3000 uten at jeg vet nøyaktig. Propellen kaviterer og drar en del luft på vei opp i plan, så fant ut at jeg må lage bølger til meg selv å "ri" på for å komme i plan, samtidig som jeg slipper opp på gassen slik at propellen får tak. Den virker å ha meget godt tak når den først planer! Ivar : godt tips! Har en taljejekk jeg kanskje kunne brukt, forsøker dette! Sitér dette innlegget Link to post
bergan01 Svart 2.August.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2016 Propellakselen er ca 5 cm over bunn av båten grunnet så mye setback. Men det ble mulig litt i overkant Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Ok,litt testing må til. Må filme mer neste gang du kjører,brøla godt i gamle Johnson bak der Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 3.August.2016 Link til dette innlegget Svart 3.August.2016 Ha ha. Ekte båtglede i det siste brølet der. Det er i sånne øyeblikk alle timene man har lagt ned i arbeidet plutselig er verdt det. Bare å gratulere med sjøsetting av en skikkelig villstyring. Her gjelder det å holde fokus på sjøen og begge henda på rattet skjønner jeg. Har fullt prosjektet ditt med entusiasme og det har vært en stor inspirasjon i år :) Takk for den omtalen. Det var verken ambisjonen eller forventningen da jeg startet opp for et snaut år siden. Men det var veldig hyggelig å høre det uansett. Lykke til med den siste kalibreringen..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.