Jump to content

Prosjekt: Dalla Pieta

bergan01

Recommended Posts

La 2 lag med Epoxyprimer idag, skulle egentlig legge et 3. lag men tynnet ut primeren til den ene siden noe for mye og fikk noen renner jeg måtte slipe ned, legger et lag til når muligheten byr seg. 

Blandet noe farge i primeren da jeg skal legge hvit lakk under og vil gjerne se hva jeg driver med.

bilde

Båten ble igår lakket hvit under med lastebillakk (90 glans) , med unntak av et par vanndråper som drapp ned fra vannutskilleren (Neste gang har jeg filteret montert på kompressoren, for å si det sånn) ble det meget bra. Båten skal snus på søndag. 

bilde

Idag har jeg tatt av undervannshuset på motoren, sjekket impeller og gått over pakninger. Noe bør byttes, men det kan vente litt. 

Borret opp nye hull til "water-pickupen" , gjenget og satt i nipler. Lagde også et Manometer jeg skal koble inn på pissestrålen slik at jeg kan kontrollere at jeg har kjølevann. Dette vil jeg teste før jeg bestemmer meg for å eventuelt sparkle igjen noen eller alle av de gamle kjølevannsinntakene. 

bilde

bilde

Dont mind the "oppussingsmess" 

Båten ble snudd med 3 karer, litt 2"x6" og en gammel overmadrass + litt enkel ingeniørkunst.

Elsker rett og slett linjene på denne båten! 

Ble slipt og støpt litt mer på oversiden av båten, står igjen rundt 10 timer arbeid før den er klar til grunning på oversiden.

Motor var voldsomt tungstartet så har tatt av gasserne for å rengjøre samt se over pakninger. Har noen link til repset til forgassere her i Norge?

bilde

bilde

bilde

Takk for at du titter innom Lars! Nå drar "kona" på ferie i 3 uker så da skal jeg iallefall få fart på sakene :)

Sjekka ravns på nett, men de hadde det ikke i produktlista til min motor, men en telefon gjør vel mye.

Har fikset litt på slangene, men har du noen spesielle tips til hva jeg skal se på i pumpa? Er det en membranpumpe?

Primeren hører jeg at fungerer når jeg klemmer inn nøkkelen, har også lest at disse motorene ER tingstartet og at man må trykke inn primeren opp til flere ganger mens den fyrer før den går uten, dette har jeg ikke prøvd enda, satser på å få på gasserne i helgen Og teste på nytt.

Setter virkelig pris på slike tips

• 4 uker senere...

Det har skjedd en del, men ikke like mye som jeg håpet. Er også uten mobil etter en liten tur ut i helgen, så blir dårlig med bilder. 

Braketten er iallefall tilpasset og kappet, deretter limt og skrudd på bakstykket av båten og tilslutt støpt inn og sparklet. Anslår at jeg har brukt rundt 20 timer på sparkling og sliping på oversiden av båten i tillegg. Så håper å få grunnet båten tirsdag og lakket onsdag. Kommer med bildeupdate da :) 

Kjølesystemet på motoren er testet og fungerer, har montert den hydrauliske styringen på motoren også. Etter lakk blir det litt av et race for å få montert ting og tang for så å hive båten på vannet!

Da var båten endelig ferdig lakkert, noe som ble et lite mareritt grunnet ambisiøse planer. 

Lagde først et rammeverk til lakkeringstelt og trakk deretter presenning og vannet godt. 

bilde

Da båten stort sett var grunnet med epoxy ble det lagt 2 lag hvit base grunnet at det skulle klarlakk med blå candy-pigment over. 

Jeg har en del erfaring med å legge vanlig farge, men det ble en konflikt med både utstyr og ferdigheter for å få candyen pen. Ga opp kl 23.30 og sto deretter opp 07.00  Søndag for å pusse  ned faenskapen. 

Hadde heldigvis 2 liter blå (RAL5005) i reserve som jeg også likte godt, Smalt på 3 lag med denne og er nokså fornøyd med resultatet. Synes virkelig det ble et blikkfang. 

Resten av uken går til montering av utstyr, motorbrakett, legge opp strøm , kjøling og diverse. Håper testtur med obligatorisk video på Lørdag!!

Her er resultatet: 

bilde

bilde

Hva synes dere? 

Tøff farge på det jeg tipper blir en helt vill båt. Blir ikke helt enkelt å komme inn anonymt i havnen med den der. Lykke til videre med prosjektet....

Takk for det passbåten! Jeg tror du kjenner enda mer på det enn meg med din flotte båt, jeg håper ting løser seg bra med båten din og at du får noe mer bruk igjen resten av sommeren! 

Har fullt prosjektet ditt med entusiasme og det har vært en stor inspirasjon i år :) 

Tidligere i uken har jeg lagd en brakett til fotpedalen og fjærbelastet returen, i tillegg har jeg laget en girspark med fjærbelastet låsepinne for for-nøyt-rev som klikker inn på de forskjellige girene slik at den ikke hopper ut av gir på en bølge e.l. Denne lagde jeg i Alu.

Igår monterte jeg motoren.

Idag har jeg støpt inn bunnplata i båten og malt et strøk hvit på sidevegger. Har også begynt våtslip-rubbing-polering-voks prosessen, med en roterende maskin og lånte proffprodukter, det gjorde susen på områdene jeg testet idag.

De to neste dagene består i montering av elnett og diverse duppedingser som fotgass, girspak, batteri, elnett, bryterpanel, styresnekke, slanger, ballast osv.

Har gjort meg et par tanker etter helgen: 

-Det var syykt morro

-Motor må senkes 2-3 cm

-Turteller kuttet ut over 3000 rpm

-Mindre ballast foran

-Fenderlist må festes enda bedre, og strekkes enda mer. 

-Jeg skal kjøre masse mer i år. 

-Lyden var helt vill. 

-Hadde ikke måler men antar jeg hadde rundt 50 knuter uten å dra den helt ut og i uoptimale forhold mtp vær og vind, så målet om 60+ er nok mulig med bra rigging. Skal loggføre neste tur! 

https://www.youtube.com/watch?v=8ap_hiXq_5E&feature=youtu.be

Kommer bedre filmer etterhvert, kanskje neste tur. 

bilde

bilde

Redigert av bergan01 (see edit history)

-Fenderlist må festes enda bedre, og strekkes enda mer. 

jeg måtte ta en sjau med fenderlista på weslingen.   Brukte 2 jekkestropper og fikk da strammet opp temmelig godt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Lars : tror det enten har med spenningen å gjøre eller at turtelleren rett og slett er dårlig. Motoren går betydelig høyere enn 3000 uten at jeg vet nøyaktig. Propellen kaviterer og drar en del luft på vei opp i plan, så fant ut at jeg må lage bølger til meg selv å "ri" på for å komme i plan, samtidig som jeg slipper opp på gassen slik at propellen får tak. Den virker å ha meget godt tak når den først planer!

Ivar : godt tips! Har en taljejekk jeg kanskje kunne brukt, forsøker dette!

Ha ha. Ekte båtglede i det siste brølet der. Det er i sånne øyeblikk alle timene man har lagt ned i arbeidet plutselig er verdt det. Bare å gratulere med sjøsetting av en skikkelig villstyring. Her gjelder det å holde fokus på sjøen og begge henda på rattet skjønner jeg.

Har fullt prosjektet ditt med entusiasme og det har vært en stor inspirasjon i år :) 

Takk for den omtalen. Det var verken ambisjonen eller forventningen da jeg startet opp for et snaut år siden. Men det var veldig hyggelig å høre det uansett.

Lykke til med den siste kalibreringen.....  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...