Jump to content

Hva kan man forvente av bølger i ytre Oslofjord imorgen?

nomen

Recommended Posts

Ligger nå i Strømstad og kikker på regnet.

Ønsker å krysse over til Nøtterøy/Tjøme i morgen, men er usikker på hva slags sjø vi treffer på

ute i Oslofjorden.

Da vi krysset østover på mandag, skulle det ifølge værmeldingene være 1 m bølger, men vi slet i

2-3++ meter bølger,og jeg syntes at situasjonen vær på grensen til å komme ut av kontroll. Da blåste det fra SV.

I morgen skal det blåse fra NØ, og bølgehøyden er ifølge Yr 0,5 meter, men jeg er litt skeptisk til dette, og har heller ingen erfaring fra tidligere.

Er det noen som har mer erfaring med å krysse Oslofjorden mtp. vindstyrke, retning og bølgehøyde?

Kanskje det er andre som skal fra Strømstad og over i morgen, at vi kan krysse sammen?

Jeg marsjer ca 7-8 knop.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Tror du må forvente en del sjø. 1/2m bølger er vel signifikant bølgehøyde, ca gj snitt, og du må forvente enkelte som er dobbelt så stor. Du får sjøen inn skrått og det er jo ikke hyggelig. En mulighet er å gå litt nord forså å gå med bølgene over fjorden. Det skal jo være litt koselig også hbis en ikke er ute etter litt skvalp..

Jeg gikk Lyngør-Sandefjord idag og hadde sjøen skrått forfra og det var ruskete. Ca 3m bølger ved Lyngør-Kragerø. Litt bedre fra Stavern mot Sandefjord men gode 2m bølger. Så noen som gikk fra Stavern mot Tjøme og det skvalpet fra for de mellom Svenner og Tjøme. Så lenge du kjenner båten og stoler på ren diesel går det greit.

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)

Jeg får gå  langt nord før jeg krysser over, sidesjø er jo noe dritt.

Skal tøffe nordover i morgen , så får vi se hvordan det ser ut.

Litt av problemet er vel jo lenger over på andre siden jeg komme, jo verre blir det, samtidig blir det da for sent og snu da må man bare 

"stå han av"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Kommer veldig an på hvor du skal krysse. Jeg erfarer at det er et markant skille i sjøen på høyde med Rauer. Her slår Skagerak strømmen inn i fjorden og møter ofte utgående strøm fra Oslofjorden.  

Krysser du fra Sletter (til Bolærne bør det ikke være noe problem på nordavind.

Lenger Nord på høyde med Moss- Horten kan du oppleve Breiangen som rufsete.Her møter strømmen fra Drammensfjorden Oslofjorden - og det blir litt krapp sjø.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg vil ikke tro du får så høy sjø i dag med NE vind men er båten ikke så stor kan det selvfølgelig virke mye. Da du gikk over forrige dagen blåste det SW og da blir det en helt annen sjø. Er du i tvil og har god tid så gjør som Bitteliten anbefaler. God tur :-)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Norske Los har markert området fra Koster - via Færder til Jomfruland som et område for potensielle farlige bølger - pga strømforholdene. Det er ganske markant hvordan strømmen slår inn på bølgene her. Jeg har gått på nesten flatt vann forbi Rauer  og kommet til Færder og fått et par meter krapp sjø.

Jeg ville heller gått lengre ut enn lengre inn om dere ikke har tid til å gå Nord for Rauer. Å krysse fra Sydkoster til Verdens Ende er en flott tur - om du "trivs best i öppna landskap" som jeg gjør :smiley:

Småbåtvarslet melder 10 ms fra NØ.  SMHI : http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=32melder 5 ms fra Øst. Da hadde jeg ikke vært i tvil om egne observasjoner stemmer overens med varslet. Da hadde jeg gått fra Koster til Verdens Ende. 

SMHI melder 1/2 meter signifikant bølgehøyde på Väderöarna - dvs maks 1 meter sjø. Det er jo i prinsippet flatt vann på havet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Norske Los har markert området fra Koster - via Færder til Jomfruland som et område for potensielle farlige bølger - pga strømforholdene. Det er ganske markant hvordan strømmen slår inn på bølgene her. Jeg har gått på nesten flatt vann forbi Rauer  og kommet til Færder og fått et par meter krapp sjø.

Jeg ville heller gått lengre ut enn lengre inn om dere ikke har tid til å gå Nord for Rauer. Å krysse fra Sydkoster til Verdens Ende er en flott tur - om du "trivs best i öppna landskap" som jeg gjør :smiley:

Småbåtvarslet melder 10 ms fra NØ.  SMHI : http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust?pp=http://www.smhi.se/produktportal-1.0/forecastCoastDetailed.do?areaType=coast&geoAreaId=32melder 5 ms fra Øst. Da hadde jeg ikke vært i tvil om egne observasjoner stemmer overens med varslet. Da hadde jeg gått fra Koster til Verdens Ende. 

SMHI melder 1/2 meter signifikant bølgehøyde på Väderöarna - dvs maks 1 meter sjø. Det er jo i prinsippet flatt vann på havet.

Og observert vind ved Færder kl. 11 var 10 ms fra NØ. Vinden skal dreie Ø, SØ, S og avta utover dagen iflg. Yr. Bølgehøyden hele tiden under 1m. Årsaken til dreiningen er at lavtrykkssenteret ligger i Skagerak og beveger seg litt frem og tilbake før det går videre østover.

bilde

Redigert av Viking.1 (see edit history)

Når varselet til SMHI og YR spriker, og når YR i tillegg viser vindskifte og "turbulente" forhold, så gir det ingen god følelse, kan man stole på varselet?

Jeg hadde en opplevelse fra svenskekysten i jula, det var meldt 8 m/s på yr IIRC, men varselet så litt ut som varselet over - et klart værskifte - jeg tenkte at det var forsvarlig å gå på utsiden av øyene da, men vi målte over 20 m/s da vi kom oss ut, det ble en del klaging på sjøgang fra familien for å si det mildt. Ikke smart.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hei,

Nå er du sikkert allerede reist, men min erfaring er at på N, NØ,NV er det lite sjø på Østfoldsida.

Fra Strømstad ville jeg gått rett nord over Sekken til Herføl. Om du har seilbåt rett overt til Tjøme. Om du har motorbåt, hovedleden fra Herføl mot Fredrikstad. Her går det en liten kanal under en bru, så er det rett ut til strømtamgen. Så krysser du rett over til Tjøme

Når det gjelder værvarsel så fikk jeg det inntrykk at svenskene foretrakk YR fremfor egne kanaler

denne siden liker jeg godt å bruke for det: https://www.windyty.com/

ellers er jo også hovedkartet på met sine sider fint: 

http://www.yr.no/kart/#lat=65.00146&lon=19.54158&zoom=4&laga=vind&proj=3575

Og de blir stadig bedre på å varsle vindstyrke: http://om.yr.no/2015/04/24/sa-mye-bedre-har-yr-varslene-blitt/

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Du Bitteliten mener altså at du tolker GRIB dataene bedre en hva meteorologene hos YR gjør? Selv studerer jeg GRIB-filene nøye, men også det YR, DMI og SMHI sier.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har mange ganger blitt overrasket av at bølgehøyden er mye høyere enn meldt. Dette gjelder spesielt nord for Skagen i Danmark og nord for Marstrand i på svenskekysten. Har det blåst kraftig i Skagerak kommer det etterhvert gammel sjø som blander seg med den de ferske bølgene og vips så har du 2-3 meter høye bølger når det er meldt 1 meter bølgehøyde. Å følge med på meldt vind og bølgehøyde i både ytre og indre Skagerak kan gi en pekepinn på hva som venter av gammel sjø en god stund etterpå, men sjøen er aldri helt forutsigbar.

Jeg stoler mest på SMHI når det gjelder vind og bølger. Yr er fint når man vil ha sol :wink:

Kustväderet til SMHI er skrevet av meteorologer. Yr er automatisk algoritme basert på data - uten at noen meteorolog ser på det

I tillegg ser jeg på GRIB filer omjeg er i tvil. De er rimelige nøyaktige

Yr er en visualisering av GRIB-filer. Nøyaktigheten er høyere i Yr-gribene enn i GFS-gribene fordi oppløsningen (altså avstanden mellom hvert punkt i griben) er høyere. I tillegg er Yr bedre over land enn GFS. De benytter en litt annen modell (HIRLAM). Men rådataene er de samme for begge modellene. Det er interpoleringen i tid og rom som er litt forskjellige, samt at Yr korrigerer for topografi med høyere oppløsning.

Redigert av Viking.1 (see edit history)

Metereologene er vel inne et par dager og korrigerer Yr for sære utslg som modellene noen ganger gir.

Fravær av den korrigeringen var tydelig da meterologene var i streik for en tid tilbake. Jeg mistenker sterkt at meteorologene har sommerferie i juli, og at korreksjonene ikke utføres i like stor grad da. (Alternativt at jeg er mye ivrigere bruker av Yr mens vi er på seilferie, og dermed blir mer obs på når varslene ikke stemmer:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...