Jump to content

Rense ferskvannsiden på kjølingen (2 x VP d6-310)


bergetun

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg skulle bytte kjølevesken på motorene mine, da jeg er usikker på om dette noen gang har blitt gjort . (2006 mod) Vurderer samtidig ta en rens av ferskvannsiden på kjølingen og bytte til fra grønn til gul kjøleveske fra vp. Jeg brukte systemrens på skjøvannsiden med suksess tidligere i år. Og lurer på om dette kan bruke systemrens på ferskvannsiden og eventuelt framgangsmåte for dette

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noen vits å rense ferskvannsiden.

Skal du bytte type frostvæske så har jeg pleid å gjøre følgende.

 

Tapp ned systemet.

Fyll opp med vann og start opp motor og la den gå noen min på 1000-1200 rpm.

Tapp så av igjen.

Gjenta prosessen inntil det du tapper av er helt klart vann og ta deg en tur så motor blir 85 grader så termostaten åpner.

Tap så av.

Du får ikke ut alt vannet, så finn ut kapasiteten på kjølesystemet og fyll halvparten med konsentrat da det som er igjen nå er rent vann.

Etterfyll med rent vann (jeg bruker destilert vann/ batterivann).

Husk og lufte i henhold til manual om D6 har luftepunkter, ta deg en kjøretur og så sjekk nivået og topp opp om nødvendig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Hei Bergetun.

Jeg sa OM det var lufting på D6. Mente bare du skulle sjekke i boka.

 

Noen motorer som cumminsen min har beskrevet lufting 3 steder. Sikkert overkill på amerikansk vis, men følger man prosedyren får man fyllt 100% uten å starte og kjøre varm.

 

Første punkt er på toppen av termostathuset hvor det er en vingemutter. Andre er en skrue på toppen i bakkant av ekspansjonstanken og tredje er på toppen av turbohuset. Disse punktene er ca like høye som vannspeilet blir ved fullt system.

Erfaringsmessig trenger jeg bare ta den på toppen av termostaten. Resten ordner seg selv på første varmkjøring med litt turtall. Viktig å sjekke underveis på første tur.

 

Jeg har heller ikke registrert at D6 har luftemuligheter, og mange har ikke og trenger det ikke.

 

Ang batterivann/ destilert vann så bruker jeg det fordi det er veldig rent og oksygenfattig, men sikkert ikke nødvendig da vi stort sett har bra vann her i Norge :-)

 

Koster ikke all verden på Biltema. Var det ca en femtilapp for 4L?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

SAP bruker Cider til flushing..... :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med batterivann/destillert vann er at det er nærmest fritt for salter og kalk. Vanlig springvann inneholder varierende grad av salter og kalk. Dette vil legge seg som et isolerende belegg i kjølere og kjølekanaler og man får mindre effektiv varmeoverføring.

Det er lurt og kjøre systemrens på ferskvannsiden av og til for og fjerne evt belegg der også.

Oksygenet er ikke noe stort problem, det tar kjølevæsken og varmen seg av.

Link to post
Share on other sites

Men hvor ofte bør det gjøres? Kan man vente til temperaturen begynner å bevege seg over 85C.

På saltvannsiden så er nok det avhengig av hvor båten er parkert. Står selv i delvis ferskvann og dette hjelper nok en del siden motoren blir ferskvannskjørt hver gang jeg kommer hjem etter regnvær.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger selv i ferskvann og trøster meg med at det har både aggregat og motor godt av, samt skroggjennomføringer. Likevel er jeg ikke så sikker lengre. Jeg ser at spesielt motoranodene får et belegg som jeg er redd kan virke litt dempende på tæringen av dem samt at saltet vel vil bygge seg opp innvendig i kjølekanaler uansett så lenge jeg bruker båten i saltvann.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger selv i ferskvann og trøster meg med at det har både aggregat og motor godt av, samt skroggjennomføringer. Likevel er jeg ikke så sikker lengre. Jeg ser at spesielt motoranodene får et belegg som jeg er redd kan virke litt dempende på tæringen av dem samt at saltet vel vil bygge seg opp innvendig i kjølekanaler uansett så lenge jeg bruker båten i saltvann.

Det belegget har jeg hatt noen ganger også. Har bare skrapt det av ned til ren sink igjen. Sjekker anodene et par ganger ila sessongen.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke kjenner historikken på hva som er gjort på ferskvannsiden tidligere, så tenker jeg at jeg flusher systemet sånn at det er kun ferskvann på, for så å fylle på systemrens. La dette godgjøre seg et døgn før jeg igjen flusher systemet med rent vann og tilslutt hiver på kjøleveske i henhold til instruksjonene.

 

Mest sannsynlig er dette overkill, men det skader vel ikke? 

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det belegget har jeg hatt noen ganger også. Har bare skrapt det av ned til ren sink igjen. Sjekker anodene et par ganger ila sessongen.

Så lenge det er kontakt mellom anoden og stål enten via flatene eller skruen så utgjør kanskje overflatebelegg på anoden ingen fare. Det er uansett kontakt via skruen.

Min tidligere båt sto lenge i ferskvann med Merc. Jeg byttet skjelden anoder siden de var fine år etter år og hadde svært lite synlig korrosjon etter ca 12 år.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Antagelig litt ovekill, men skader ikke heller :-)

Hadde vært meget nøye med flushingen for å få ut all rest av systemrensen.

 

Når jeg har byttet frostvæske har jeg som regel endt opp med 5-6 flushinger, hvor siste eller nest siste blir en kjøretur for å få litt turtall og varme nok til at termostaten åpner skikkelig.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...