Jump to content

tapping diesel forfilter - må man fylle på diesel kun for avtapp?


Goodspeed

Recommended Posts

Hei, 

 

jeg har et ganske likt forfilter til motoren min (mercruiser 1,7 dti) som dere kan se her (bilde er lånt fra annen tilsvarende båt). På anvisningene står det at man skal fylle på når man skifter hele elementet (altså den hvite delen). Men om jeg bare tapper av bunnlokket nederst på "tappekrana" der for å sjekke for vann o.l., er jeg da nødt til å fylle på ny diesel? I så fall må jeg jo uansett av med hele filteret hver gang jeg drenerer? Filteret er av typen R25T.bilde

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Du tapper ut via en plugg under med et lite rør på, ikke hele bunnen.

Og det pleier å være en pumpe, en litt stor plastskrue, på toppen som du bruker til å fylle opp filteret med diesel.

Bør være fullt så det ikke skal bli luft videre i systemet.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Men det er akkurat det at det ikke er noe pumpe på toppen slik som jeg har sett på en del andre, så det er derfor jeg ble litt i stuss. Skal se om jeg finner et bilde av det på nett.

 

Edit; fant bilde. Toppen ser ut noe i denne gata her;

bilde

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Da må du fylle via lufteskruen, den blanke på toppen.

En plast flaske med diesel og bøyd tut eller via en trakt.

Ikke ofte du trenger å tappe, bare om du ser at det er vann i bunn av glasset.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Supert, takk for tilbakemeldingene. Da tror jeg at jeg skulle være hjulpen. Prøver først med påfylling via lufteskrue (om ikke den pumpeskrua skulle virke), og så tar jeg uten påfyll som alternativ utvei om de andre går skeis. Føler denne motoren er veldig ømfintlig for luft i systemet, så har litt lyst å prøve å unngå det.

 

Takk for hjelpen! :thumbsup:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Som asunde skriver kan også jeg tappe av filteret uten noen form for påfylling eller lufting. Det er vel så enkelt at det er hevertprinsippet som gjør at dette går. Kommer det ingen luftbobler inn i tappekranen når du åpner den, men likevel renner diesel ut , ja da er det vel greit, men mulig det er større fare for å få luft inn når tanken nesten er tom.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget ditt, men ettersom filteret ikke er særlig tøyelig, så vil det jo dannes et vakuum i såfall som jeg skulle tro enten ville hindre diesel i å renne ut  på et tidspunkt, om ikke det slippes inn luft. Tatt i betraktning at båten også ikke ligger 100% vannrett, så tipper jeg at det vil lekke inn litt luft uansett siden krana er midt under filteret..?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Joda vakuum blir det, men det erstattes av diesel som vakumet suger opp av tanken, og ikke luft. Bare prøv deg frem så tror jeg nok det går bra. Kjenner flere med lignende filter og ingen av dem fyller eller lufter diesel, selv om de kontrollerer ganske ofte med tappekranen.

Link to post
Share on other sites

nå har jeg et annen type forfilter, men hos meg går det luft inn avtappingsskruen uansett nivå i tanken. medfører at deler av filteroverflaten ikke gjør jobben sin om jeg ikke fyller på. nå gjør jeg bare dette den ene gangen i året, så da er det greit. men har alltid 2 halvlitersflasker med ny diesel stående i verktøykassa i tilfelle jeg må tukle med forfilteret.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
Riddar4 :  Kan manglende innsats i filteret være årsaken til problemene?

 

Både vann og luft i dieselen kan vel gi hvit røyk, men er neppe årsaken. Luft gir jo også fusking i takt med den hvite røyken så hvis den ikke fusker er det neppe luft. Og var det ikke vann i vannutskiller så er det vel neppe vann som er årsaken heller. Sjekk at det ikke står luft i vannutskiller ved å åpne lokket på toppen, uten å åpne tappingen i bunn. Det skal da være helt fullt med diesel.                                                                                                                  Selv om du manglet filterinnsatsen tror jeg nok vann ville lagt seg i bunnen av den, og det samme med grovere skitt.

Men sett inn innsats så slipper du at skitt kommer frem til fødepumpa (håndpumpa). Som regel er den utstyrt med ei sil, men er ofte mye verre å komme til å rengjøre silen enn det er å bytte innsats i vannutskiller en gang i året.

 

Men den hvite røyken kan jo tyde på ufullstendig forbrenning og dermed også diesel i kjølevannet. Skjønt litt oljefilm i eksosen er vel ikke helt unormalt. Hadde det på en, men det kom og gikk uten at jeg fant noen årsak. Dukket ofte opp etter lengre tid på høy belastning når jeg satte farten ned på tomgang igjen. Men noe røyk av betydning hadde jeg ikke.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips.

Situasjonen er slik: Hvit eksos og motoren jager når den går på helt sakte. Straks jeg strammer litt opp, forsvinner røyken og alt ser normalt ut. Så kobler jeg til, og da kommer det litt tilbake. Ved å øke omdreiningene, blir eksosvannet svart med økte omdreininger. Sliter med å komme over 2500 omdreininger. Må ta kraftig av skjæringa (omstyring) for å komme opp i 3200 som er oppgitt for Sole 26 mini. DA KOMMER DET UT SVART VANN/OLJEFILM OG LITT SVART RØYK. Har fulgt med oljenivået, og der er det ingen endring å spore.

Har fått mange gode råd, men ikke funnet utav problemene. De oppstod etter et år med lite bruk. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...