Jump to content

Kartplotter + GPS for "Hvermansen"


Jane

Recommended Posts

Jeg har selv vurdert en slik løsning.

Det som fikk meg til å velge en vanlig kartplotter i stedet, er de ringe egenskapene hos en PDA i forhold til fuktighet. Skal du kunne bruke en slik i regnvær, må du ha den i et vanntett futural. Her finnes det imidlertid mange gode løsninger, men med strømtilkobling etc. syntes jeg det ble for mye dill.

 

mvh

JanE

Link to post
Share on other sites

Har også tenkt på at PDA  ikke er så glad i det fuktige maritime miljøet i en båt. En annen ting jeg ikke har funnet noen opplysninger om er hvor mange BSB kart man kan laste inn i minnet på en slik PDA.

 

Mine Maptech kart over strekningen Larvik - Lindesnes tar ca 90mb diskplass på PC.

Link to post
Share on other sites

En Palm m515 PDA,  leveres med 16 MB minne, samt et ekspansjonskort på 8 MB. Disse kortene finnes også med større kapasitet, etterhvert med hele 256 MB. Dersom man velger en slik løsning skulle det derfor ikke være noe problem med å laste ned de kartene man trenger, enten på étt eller flere kort, avhengig av størrelsen på kortet.

 

mvh

JanE

Link to post
Share on other sites

Jeg viser til mitt forrige innlegg.

 

For ordens skyld,  BSB kart kan p.t. ikke benyttes under Palm OS.  Men IPAQ pocket PC, som omtales i innlegget til PanPan har tilsvarende ekspansjonskort tilgjengelig, fra 64 MB til 256 MB.

Konklusjonen på svaret blir derfor den samme.

 

mvh

JanE

Link to post
Share on other sites

Garmin 176 høres intr. ut. Noen som har erfaring med den?

Mener å ha lest at Bluechart har manglende dekning langs sørlandskysten. Og at kartene ikke er sømløse. Stemmer dette? Der er vektorkart?

 

Ut fra prisene som er nevnt virker det som om det er litt tidlig for PDA løsninger.

Klart at det er en fordel at de kan brukes til andre ting også, men jeg synes at et kartsystem bør være fast montert i båten og i hovedsak kun kjøre kartprogram.

Ellers kan det lett skje at noe mangler eller ikke virker når man trenger det...

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Garmin GPSmap 188 sounder (kombinert kartplotter og ekolodd) med bluechart chip i båten. Det stemmer at kartene er vektorkart og at de ikke er sømløse. Det at de ikke er sømløse er ikke noe problem i praktisk bruk - synes jeg i hvert fall. Dekningen på Sørlandskysten kan du se på http://www.garmin.com/cartography/bluechar...jsp?sku=MEU041R, der er det listet opp alle de offisielle norkse kartene som danner grunnlaget for denne bluechart chipen. Ser ut som den er oppdatert i Juli 2002 så det skulle være rimelig godt oppdatert.

Link to post
Share on other sites


PanPan: Det hadde vært noe, om båtsportkartserien hadde kommet til halv pris i et format som kunne brukes på flere "plattformer". :boxing:


 

Ja - det hadde virkelig vært noe!

 

Når det gjelder disse kartene er det faktisk Belanor (importør av bl.a. Garmin) som har gitt Statens Kartverk oppdraget med å utvikle disse (I følge informasjon på http://www2.statkart.no/IPS/statkart.no/fi...alakart0702.pdf. Jeg tror neppe et lignende produkt for sjøkart kommer den veien, de vil vel heller selge sine Bluechart.

 

En annen ting er at bruken av disse kartene er svært streng, i hvert fall i følge informasjon fra Belanor: http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1422&c1=1422. Man har kun lov til å bruke dem sammen med Garmin GPS, og ett karteksemplar kan kun brukes på ett instrument. :cheers:

Link to post
Share on other sites


PanPan: Håper snart Statens Kartverk forstår at de er opprettet "av folket". Det er på tide de gjør noe "for folket", tross alt finansieres det meste av hva de gjør via skatteseddelen! :boxing:


Du har rett i det, men Kartverket selv klager over 9 millioner mindre på forslag til statsbudsjettet neste år, samt færre  offentlige oppdrag. (Kilde: http://www2.statkart.no/IPS/statkart.no/IP...blic=yes;ID=526)Resultatet er vel antakelig at vi ser flere tilfeller som dette der leverandører av GPS utstyr etc. betaler Kartverket for å utvikle kartdata i et format som er tilpasset deres produkter. En betenkelig utvikling synes nå jeg. Nå er riktignok disse kartdataene til salgs fra Statens Kartverk selv, men så vidt jeg kan se i TIF format som vel ikke lar seg laste inn i en Garmin. En del PC basert programvare som f.eks. OziExplorer støtter TIF format, men det er litt upraktisk å ha med PC på skitur i fjellet...  

 

Kart og GPS er nyttig også på landjorda, jeg har selv brukt en håndholdt GPS koplet til laptop med Microsoft AutoRoute i bilen under langtur på kryss og tvers i Europa. Et uvurderlig hjelpemiddel. Bare så synd at det skal være så forbasket dyrt og fullt av restriksjoner å få tak i høykvalitets kartdata.

Link to post
Share on other sites


Ingar: ........Garmin 176 høres intr. ut. Noen som har erfaring med den?

Mener å ha lest at Bluechart har manglende dekning langs sørlandskysten. Og at kartene ikke er sømløse. Stemmer dette?

 


 

Jeg har ingen erfaring med Garmin 176, men det sies at den er bra.  Har i hele sommer benyttet en Garmin 2006, og den er bra.  I sommer var det dårlige kart i området rundt blandt annet Kragerø, men en oppdatering har kommet nå (gratis) så det problemet er løst.  Om kartene er sømløse eller ikke vet jeg ikke riktig hvordan man skal definere, du ser hvor det er skille mellom forskjellige oprinnelseskart, men allt passer godt ihop, så hadde ikke streken vært der hadde du ikke sett at du gikk fra ett kart til et annet.

 

Hvorvidt kartene er upålitelige eller ikke vet jeg ikke  :boxing:, men min erfaring fra i sommer gjør at jeg ikke tviler på at det er svært bra.  Jeg fant frem nesten  :cheers:, i alle fall svært avslappet, fra Oslo via Vestfold, Strømstad, Gøteborg til Læsø i Danmark uten problemer av noen art, og oppdaget ingen feil av betydning.  Blant annet gikk jeg gjennom svært urent farvann i området Hvaler, hvor jeg aldri hadde gått inn uten kartplotter. Problemfritt.  Hadde vakt på baugen for sikkerhets skyld, men så ikke bunnen annet enn der den skulle være i forhold til kartplotteren. Det var bare  :lol:. Båtlivet kan deles opp i før og etter kartplotter.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


PanPan: Har noen erfaring med Fugawis BSB kart for Skageraks farvann og norske-kysten?

Hmm..jeg er litt forvirret nå om Fugawi kontra Maptech og hvem som gir ut hva... Fugawi gir tydligvis ut kart i BSB format de også, men jeg kunne ikke finne noe fra norske farvann der.

 

Uansett - jeg bruker BSB kart fra Maptech (kjøpt fra Nautisk forlag, kr. 950.-) sammen med OziExplorer. Bruker dette utelukkende hjemme for å planelgge ruter og waypoints samt legge inn sporloggen fra kartplotteren når jeg kommer hjem igjen. Kjekt å kunne se ruten en kjørte i ettertid  :smiley: OziExplorer har også en mulighet for å lagre punkter på kartet som du kan knytte sammen med et bilde slik at når du klikker på symbolet som representerer punktet spretter det tilhørende bilde opp. Slik tar jeg vare på båtturene med en gps sporlogg med nøyaktig posisjoner og klokkeslett samt bilder.

 

Jeg er godt fornøyd med disse kartene. Jeg kjøpte Maptech's NCD04 som dekker området fra Ryfylke til Bergen med kart fra hovedserien (Nord til Florø med kystkart) samt en del detaljkart ned i 1:5000.

 

Eksempel - et lite utsnitt fra kart 17 fra hovedserien. Dette er en screendump fra OziExplorer som viser kartet i 50% størrelse. Kvaliteten er i virkeligheten adskillig bedre enn dette utsnittet. I denne skjermdumpen som lagres i jpg format blir særlig teksten dårlig.

 

Bilde

 

Slik ser det ut når Ozi viser kartet i 100% størrelse:

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flott tråd med masse info !! Jeg har lenge gått og siklet på en kartplotter, men har vegret meg pga pris.....

 

For et par år tilbake gjorde jeg en rimelig "dum" innvestering, dum i den kraft at jeg aldri har brukt den til noe særlig, en Ipaq. Men NÅ ! Nå kjøper jeg en Navman sleeve, og setter den i båten, og jeg har en flott kartplotter til 2.000 i hardware og 800 i software. Scanner egne kart.

 

Tenkte å kjøpe en på pilotshop.com (http://shop.store.yahoo.com/pilotshoptv/pocnavbunipg.html), problemet foreløpig er at de ikke tar int'l creditkort. Får vel en kompis i US til å kjøpe den for meg da. Regner med å gå for Oziexplorer, ser ut som et brukbart program.

 

Takk for nyttige linker til mye lesestoff om emnet, spesielt Jim Thompsons sider var meget gode. :confused:

Link to post
Share on other sites


PanPan:

Som lystbåtskipper, hva vil du ha fra Kartverket?


 

Ferdig skannete kart uten noe programvare til en eller to 10-ere som vedlegg når jeg kjøper et nytt/oppdatert sett papirkart.

 

Mer burde det ikke koste (se hva CDene koster som ligger ved alle data-tidsskriftene -  ok, kanskje ikke helt samlignbart siden de reklamere for programvare))

Link to post
Share on other sites

Jaja, dette forstår jeg ikke allverdens av, men hva bør jeg kjøpe??? Til opplysning har jeg ikke hverken kartplotter eller GPS enda. Hadde tenkt å anskaffe meg GPS til sommeren, men nå begynner jeg å lure.....Altså på å kombinere den med kartplotter/kartverk......Hva skal jeg da gå for???

Link to post
Share on other sites


Per Atle: Scanner egne kart.

 

Såsant det ikke er problemer med å få tak i vektor-kart for ditt område ville jeg ikke satset på raster kart.

 

Eneste fordelen med rasterkart er at du kan "lage" dem selv samt at de ser ut slik man er vant med.

 

Men i PC sammenheng er det også vesentlige ulemper:

Rasterkart gir kjempestore filer hvis du ønsker høy oppløsning og et rimelig stort dekningsområde, man skal ha en kraftig maskin for å oppnå akseptabel respons. F.eks. ved zooming og bytte av kart.

Spes. det siste er en ulempe, rasterkart er ikke, som vektorkart,  sømløse dvs at man må bytte ut kartet ettersom man kjører og det er lett å miste noe av oversikten når dette kartbyttet skjer. Med et vektorkart er båten alltid i senter av skjermen.

Siden kartprogrammet kan lese data ut av et vektorkart får man mange ekstra muligheter, som f.eks. varsling hvis man nærmer seg land, gruntvannsalarm, man kan skjule uvesentlig informasjon i kartet etc.

Rasterkart må også kalibereres, med de muligheter det gir for feil.

Skal man på tur i "nye" områder gir vektorkart større sikkerhet da man slipper å lure på om kartene er korrekt kalibrert.

 

Dette er skrevet ut fra erfaring med raster-programmet WinGPS.

Link to post
Share on other sites


Jonny39: Jaja, dette forstår jeg ikke allverdens av, men hva bør jeg kjøpe??? Til opplysning har jeg ikke hverken kartplotter eller GPS enda. Hadde tenkt å anskaffe meg GPS til sommeren, men nå begynner jeg å lure.....Altså på å kombinere den med kartplotter/kartverk......Hva skal jeg da gå for???

 

Er omtrent i samme dilemma som deg, jeg har brukt GPS noen sesonger nå, men ser klart fordelen med en kartplotter, jeg kommer nok til å gå for en Garmin 176 C

 

Kartkasettene dekker veldig store områder og har en grei løsning for oppdatering.

 

Etter det jeg kan se skal den kunne brukes i bil også, kan jo være nyttig noen ganger det også.

Link to post
Share on other sites

Raster eller vektor? Ja takk begge deler.

 

Jeg bruker både rasterkart jeg har scannet selv, og vektorkart (cmap) . Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg liker best.

 

Noen ganger synes jeg det er fint å se det samme kartet på PC'en som det jeg ser på papiret. Dessuten er det morro med det man har gjort selv, så jeg kommer nok ikke til å gi opp rasterkartene mine med det første selv om jeg har cmap. :cheers:

Link to post
Share on other sites


Ingar: Såsant det ikke er problemer med å få tak i vektor-kart for ditt område ville jeg ikke satset på raster kart.

 

Dette er vel et spesifikt problem for meg antar jeg, pga at jeg er der jeg er. Oppløsningen er veldig dårlig på vektorkartene i handelen, laget for skipstrafikken fremfor lystbåttrafikken, (eller fravær av denne...) samt at prisen er gruuuzom.....

 

Det blir nok rasterkart for mitt vedkommende, kalibrerer dem selv, slik at evt feil får jeg ta på egen kappe. Mye skjær og båer nærme land som ikke er med på vektorkartene, (heller ikke papirkartene da selvfølgelig), men tenkte å legge inn dette selv etterhvert. Mange er tørre på fjære og SKUMLE på flo, og håper at jeg ikke finner dem the hard way..... :cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Garmin lanserer PDA med innebygd GPS


[table]

[td]På det årlige Consumer Electronics Show i Januar er det ventet at Garmin offisielt vil annonsere sin nye storsatsning iQue 3600, en PDA med innebygd GPS. Fremdeles er det veldig lite informasjon som er lekket fra Garmin om dette, men i dag ble de første bildene av det nye vidunderet sluppet fri. Det forventes at PDAen vli bassere seg på Palm OS 5, og ha en skjermoppløsning på 320X480 piksel. Yterligere informasjon om spesifikasjonene forventes å bli fremlagt på presentasjonen av iQue på CES 8. Januar 2003.

[/td][td]Bilde

[/td]

[td]Bilde

[/td]

[/table]

Kilde: www.gps.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...


Ingar: Garmin 176 høres intr. ut. Noen som har erfaring med den?

 

 


 

Ja Ingar, jeg har en sesongs erfaring. Kjøpte den modellen fordi jeg har flybrigde. (deilig sak når det er fint vær, men krever dobbelt opp av alt mulig). Modellen er enkel å flytte innenifra og opp på "taket".

 

Negative sider;

* Skjermen er ikke god å lese i motlys. Iflg. Garmin skal dette være bedret med ny software som kan lastes ned fra nettet.

* Bruker mye strøm. Dette er helst et problem når man sitter hjemme om vinteren og skal leke seg.

* Du må alltid ha på bakgrunnsbelysning for å sikre godt skjermbilde

 

Positive sider;

* Enkel meny, mange muligheter og er intuitivt bygget opp.

* Enkel å flytte

* Tross liten skjerm, god å se på. Sitter man ute og har lyset bakfra er bildet krystallklart.

* Software endringer kan lastes ned fra nettet. (siste versjon gir f.eks flere veipunkter pr. rute)

* Pris (dyrt, men i forhold til andre modeller slett ikke galt. Modellen skiller seg i hovedsak fra større modeller ved sin lille skjerm)

* Kompatibel med f.eks ekkolodd fra Garmin via NMEA. Dette var perfekt for meg. Dermed koplet jeg ekkoloddet inn og "fikk med meg det opp på taket" når jeg sitter der å kjører.

 

Som jeg har nevnt et annet sted har jeg gode erfaringer med nøyaktigheten med Bluechart. Ser at detaljer kunne vært bedre, men at oppdateringer er på gang. Uansett, man må huske på at en kartplotter ikke kan erstatte kart, ei heller en "utkikk" i baugen i ukjente farvann. MEN "DUPPEDINGSE" GIR EN TRYGGHETSFØLELSE, SOM JEG HAR HATT STOR NYTTE AV"

 

Håper mine betraktninger er til nytte.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk PanPan :seeya:

 

Er på jakt etter kartplotter, men er usikker på hva jeg skal kjøpe og med hvike kart.

Har i dag en Garmin 76 Gps, Furuno radar 1721 og Navico hp8000 Autupilot

Har lest ganske mange innlegg blir bare mer og mer frustrert, kansje ikke og lene om dette .

Var en tur innom Malfix i dag der var det bare Garmin for alle penga.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg bruker en Palm Tungsten som PDA. Jeg mener å huske å ha sett noe om GPS for en av de øvrige Palm-versjonene (Vx tror jeg).

 

Er det noen som vet noe om muligheter for GPS sammen med Palm, ev. m/kart. Primært tenkt brukt som backup til kartplotteren i båten. Alternativet er en billig GPS som backup.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...