Jump to content

Fortøying i en bølgeutsatt hjemmehavn (bås)


tobixen

Recommended Posts

Det kommer an på type skrog, tror jeg. Et planende skrog har omtrent samme bevegelsesmønster som flytebryggen, men  et deplasementskrog ruller mer og kommer lett I "utakt" med bryggenes bevegelser. Min båt ruller mye og må ha litt slakk for å ligger godt uten å rykke I tampene. Ikke mye, men nok til at den får bevege seg litt uten å komme bort I utriggerne. Et planende skrog tåler nok strammere tøyler. Og en lett båt kan sikkert ligge helt stramt, den vil følge bryggenes bevegelser uansett. Det er I alle fall min erfaring, man må "lese" båten litt og se hvordan den oppfører seg I båsen og justere deretter.

 

Jeg bruker 18mm tamper med gummidempere på min båt på 27 fot og snaut 4 tonn. Kun fire tamper, ikke spring. Da føler jeg meg trygg året rundt. Knytet til utriggerne, ikke sjaklet. Skjønner ikke poenget med sjakkel her. Det er jo der jeg evt. justerer fortøyningene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på type skrog, tror jeg.

Ja, det høres riktig ut.

 

Kun fire tamper, ikke spring.

Hva hindrer båten i å krasje med brygga? (baug inn eller hekk inn?)

 

Da føler jeg meg trygg året rundt. Knytet til utriggerne, ikke sjaklet. Skjønner ikke poenget med sjakkel her.

Kauser og sjakler for å hindre slitasje på tauet.

Link to post
Share on other sites

Hva hindrer båten i å krasje med brygga? (baug inn eller hekk inn?)

 

Baug inn. Fortøyningene forut skråner akterover og de akterut går forover, så den har ingen mulighet til å krasje i brygga. Baugen ligger vel en 40-50cm fra brygga sånn ca når alt er på plass.

 

 

Kauser og sjakler for å hindre slitasje på tauet.

 

Jeg har aldri opplevd merkbar slitasje på tauverket ved innfesting til utrigger. Slitasjen på mitt tauverk oppstår stort sett rundt halegatt og der tauverket gnisser mot skroget. Derimot har jeg sett mye slitasje fra sjakler på bryggene der dette er brukt. Derfor er også sjakler forbudt i båtforeningen der jeg ligger. Dessuten bråker de i rufsete vær. Unødvendig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

At sjakler festet i ringene på utliggeren skulle føre til rust eller noe annet, har ikke jeg merket noe til etter snart 30 år og samme utriggerne i hjemmehavnen. Jeg har galvaniserte sjakler og og innspleiste galvaniserte kauser.

Alt var laget bedre før Lars.

Jeg siterer "Norske Bryggeprodusenters Forening" og brygge som er 7 år har merkbare slitasjepunkter etter sjaklene.

Kommer også an på hvor urolig det er i havna.  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Baug inn. Fortøyningene forut skråner akterover og de akterut går forover, så den har ingen mulighet til å krasje i brygga.

 

Utriggeren er altså lengre enn båten? Jeg ser det er ganske vanlig at båten stikker ut på baksiden, men at det fortsatt bare brukes fire tau, samt at alt som hindrer båten i å krasje med brygga er vinkelrette brest i baugen. Det kan ikke gå bra under ekstremvær. Ref Holmestrand for et par år siden.

 

 

Jeg har aldri opplevd merkbar slitasje på tauverket ved innfesting til utrigger. Slitasjen på mitt tauverk oppstår stort sett rundt halegatt og der tauverket gnisser mot skroget.

 

Kanskje jeg skal revurdere sjakler og kauser da.

 

Jeg fikk mye slitasje etter ett år med knuter, men jeg festet knuta i en ring som er festet på utrigger, ville nok vært bedre å feste direkte til utrigger.

Link to post
Share on other sites

Utriggeren er altså lengre enn båten? Jeg ser det er ganske vanlig at båten stikker ut på baksiden, men at det fortsatt bare brukes fire tau, samt at alt som hindrer båten i å krasje med brygga er vinkelrette brest i baugen. Det kan ikke gå bra under ekstremvær. Ref Holmestrand for et par år siden.

 

Utrigger er litt kortere enn båten, Slik den ligger nå skråner fortøyningene greit hhv forover og akterover.

 

 

 

Kanskje jeg skal revurdere sjakler og kauser da.

 

Jeg fikk mye slitasje etter ett år med knuter, men jeg festet knuta i en ring som er festet på utrigger, ville nok vært bedre å feste direkte til utrigger.

 

Mine er festet i en sånn bøyle som er skrudd i utrigger. To ganger gjennom bøylen, og et par-tre stramme halvstikk. Ingen slitasje å snakke om. Og havna er rimelig utsatt for folk med hastverk som kommer i halvplan gjennom sundet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...