Jump to content

Draco 20 Aq140 kommer bare opp i 21 knop.


Nydracoeier

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Draco 2000. Med en Volvo Penta Aq140 B21,. Er veldig fornøyd med båten, føler jeg har gjort et godt kjøp. Men jeg lurer på om dere har noen tips til meg. Med annonser som sier at båten skal gjøre 30knop og på flere innlegg her sier folk at de får 28 knop og mer med 1 pers ombord. Med 2 pers i båten og jeg ligger på 4200 rpm får jeg 21 knop. Er det normalt? Motoren går veldig fint, ingen problemer med den. Alt av service er gjort. Er det noe jeg kan gjøre for få den til å gå fortere. Propell, bunnstoff ??

Link to post
Share on other sites

4200rpm er alt for lavt for denne motoren. Tatt i fra hodet(bør du sjekke) skal denne klare ca 5700rpm. Derfor nærliggende å tro at du kjører med alt for stor propell eller feil utveksling på drev, men kan også skyldes andre ting. Ville starte med å sjekke propell og telle utveksling på drevet. Tett luftfilter vil også hindre deg for å nå maks rpm og medfører at båten er tung å få i plan. Er jo en enkel sak å sjekke, ta ut luftfilteret og prøv da.

Link to post
Share on other sites

Takk :) og takk for svar.

Jeg kan fint nå 5700 rpm, men jeg syns det skjer fint lite med tanke på farten. Motoren virker frisk, og sprek.

Båten var på land da jeg kjøpte den, og den var helt fri for groe, med nytt bunnstoff.

Men nå skal jeg en tur på vannet, da skal jeg teste skikkelig. Stille inn flapsene og prøve bånn spiker (men jeg burde kanskje ikke ligge så lenge der) ;)

Link to post
Share on other sites

Ahhhh hvis du kan nå det turtallet kan det hende at vulken i propellen din slipper, mao du får ikke turtallet ut på propell kun på motor. Prøv og lån en propell av samme dimensjon som du har å se hva som da skjer

 

Litt viktig at du er så presis som mulig i dine beskrivelser, da blir det lettere å hjelpe riktig med en gang.

Link to post
Share on other sites

For meg virker det som du har ett propellproblem. Har du kjørt max med denne propellen? Nådd de 28 knopene du mener den skal ha? Hvis ikke ville jeg ha hørt med andre som har tilsvarende båt hva slags propell de har og fått lånt/kjøpt brukt en slik propell. Viktig at du prater med de som ha samme båt og motor. Jeg ville også ha sjekket utvekslingen på drevet. Hvis du når max turtall men ikke får økt skyvekraft må det ligge i overføringen fra motor til drev/propell

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er uenig. Det er mang en båt som bare bruker krefter over et visst nivå til å bare lage sjø sjøl om alt er som det skal være teknisk. Hvis båten overplaner får du samme greia som med snekker det bare spruter og legger seg. Det er ikkje noe som kan slure på sin vei til propellen annet enn konen i giret evt vulken i propellen.  At det er tilfellet her er meget tvilsomt da det ville artet seg annerledes. Og dårlig propell vil føre til vibrasjoner eller at propellen spinner ut. Det er slik med en standard alupropell at det er enten eller med grepet. Når det først slipper så slipper den heilt og spinner ut. 

Overplaning på denne båten er ikkje en konstruksjonssak da vi vet den lett kan gå fortere. Eg vil gjette at enten så er skroget blitt konkavt eller så må drevet tiltes lenger ut.

Eg tar det som en selvfølge at trimplam står i absolutt høgste posisjon. 

Link to post
Share on other sites

Skal ikke være negativ, men at en eldre sliten AQ140 skal få en 20 fots (og en tung Draco) båt til å overplane holder jeg lite sannsynlig. Den motoren har antakelig mistet 20 hk allerede. Dessuten vil jo TS merke om baugen graver seg ned. At posisjon på tiltpinnen betyr en del for å få båten i plan og en del på toppfart er riktig. Men det gjør ikke forskjell på 1500 rpm. vi snakker 2-3 knop maks til vanlig. Som alltid med drev uten PT må man finne ett kompromiss mellom raskt i plan og best flytterskel for båt. Kan jo også tenkes at turteller jukser, så RPM egentlig er høyere enn de 4200 som vises?

 

Men, men TS har da fått noen ideer å jobbe med nå

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått noe å tenke på ja. Men jeg vil nok prøve ett propellbytte først, da motor virker å være bra. Jeg har bare mulighet til heve drevet eller ta det ned før kjøring. Har ikke noen trim jeg kan bruke under kjøring.

Turteller og slikt kan jo vise litt feil. En annen ting folk har sagt, er om den skulle hatt et annet bunnstoff. Kan være noen knop å hente der også. Takk for engasjementet folkens :-)

Link to post
Share on other sites

Okey, det må jeg teste. Selger snakket om det når jeg kjøpte den. Men er usikker i hvilken posisjon den står.

Helt inn, betyr raskt i plan, men dårligere flytterskel.

Helt ut betyr ofte en del tregere i plan, men godt trimvinkel på båt.

Du må avgjøre hva båten skal brukes til, mange i båten og en del vannski og lignende og pinnen må antakelig være innerst. Få i båten og lange turer i planfart, midt posisjon er antakelig bra. Den ytterste posisjon på pinnen brukte jeg nesten aldri på mine båter som hadde dette.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei,

 

Velkommen på båtforum og til lykke med Draco!

Jeg hadde selv en 23 DC for noen år siden- fin båt i sjøen.

Imidlertid hadde jeg samme problem som deg en sesong, nemlig vanskelig å få den opp i fart. Det viste seg at (det nye) bunnstoffet som jeg benyttet den sesongen var helt ubrukelig, og jeg hadde en halv blåskjellfarm under kjølen... da jeg fikk båten på land og spylt/skrapt vekk alle groer, blåskjell og rur (og stoffet på nytt) ble det sus over sakene.

Ikke sikkert det er det samme hos deg, men vel verdt å sjekke.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar. Jeg har hørt om det du nevner om bunnstoff. Og jeg tror det kan ligge noe der. Samt trimvinkel.

Denne båten ble stoffet ifjor også, det skal jo gjøres rett før sjøsetting. Spent på hvordan båten ser ut når jeg får den opp. Om noen uker ?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Nydracoeier,

 

Selv har jeg god erfaring med Maritim sitt bunnstoff (har benyttet mørk blå) og Jotun. Maritim er god kvalitet for pengene etter min erfaring.

Det bør stoffes hver vår- billigere og enklere (bruker mindre drivstoff og slipper ergrelser).

 

Bare mine velmente tips!

:-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da var sesongen over og båten på land. Trimvinkel var i midtre posisjon. Og ingen tegn til gror, helt ren faktisk.

Ser propellen har noen små sår i kantene (det var ikke meg) ;-)

Skal høre med en nedi havna som har samme båt, med hva slags propell han har og eventuelt bytte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...