kevhans Startet 1.August.2015 Del på Facebook Startet 1.August.2015 Har nettop blitt eier av en Skilsø 750cc med en VP Tamd30. Motoren sliter med turtallet og svartrøyk. Problemet er som følger : motoren går jevnt og fint opp til 2400rpm. Derifra går den kun opp til 2900rpm med svartrøyk. Denne motoren skal vel kunne bedre enn det? Forrige eier sier han bare har kjørt båten i 2200rpm, så han kjenner ikke til problemet. Jeg har sjekket turboen for slark uten å finne noe. Kan turboen være gåen alikevel? Noen som har hatt lignende problemer og funnet løsning? Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Det virker som du ikke har ladetrykk, hvis turboen er OK, kan det lekke ut en plass. Kan være kinkig og finne lekkasjen, men få en til å kjøre for deg mens du lytter. Jeg ville uansett kontrollert ladetrykket med ett manometer for å kontrollere at det er OK, selv om du ikke finner en lekkasje. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Slik burde du sjekka før kjøp, ikkje etterpå. Ofte kan slike symptom være utslitt motor med dårlig kompressjon. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kevhans Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Selvfølgelig burde sånt sjekkes før handel, men båten ble handlet på land, med garanti fra selger i kontrakta om at det var ingen feil med båt eller motor. Så det blir en annen sak. Jeg stiller bare spørsmål her på båtplassen om hva som kan være feil, slik at jeg kan gå igang med reparasjoner/delebytte. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 La eit verksted annslå feil og kostnad slik at du kan avklare med selger evt refusjon dersom du tenker motor har feil innafor selgars løfter. Ingen selger trenger å bla opp dine sjølvpåførte utgifter utan avtale. Dersom båten har stått på land uten bruk så er det kanskje bare turbo som "står", av og til skjer det. Og vips så løsner den med litt bruk og belastning. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
kevhans Svart 1.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2015 Som sagt så blir det en egen sak mellom meg og selger. Selger er gjort oppmerksom på problemet, men vil ikke vedkjenne seg dette. Derfor må jeg begynne et sted for å finne ut av hva som er problemet, og underveis har jeg en dialog med selger. Så, er det noen som har hatt tilsvarende problem, for så å bytte turbo og alt ble bra igjen? Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 "Forrige eier kjenner ikke problemet" Akkurat det hadde jeg festet lite tillit til, men måtte nok stille akseptert. Få tatt en kompresjonstest sånn i alle fall da du ikke kjenner tilstand på motor, så er du et godt stykke på vei av h a du skal gjøre videre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Har hatt tre motortilfeller der grodd turbo løsna ved bruk. God varm motor, riktig oljetrykk, og så av og på med gass under normal belastning (full gass) Myyykje svart røyk når turbo står. Ellers er det sylinderlekkasjetest som gjelder for å stille diagnose, kompresjonstest blir lett mindre nøyaktig. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Efre Svart 1.August.2015 Del på Facebook Svart 1.August.2015 Eneste er "tennpluggjenger" og avhengig av trykkluft. Vet du forresten om adaptere til de rimelige testerene for å bruke på diesel, eller har du fått lagd? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 (redigert) Du sier at det ikke er slark i Turboen. Mener du da både "opp ned" og " ut inn". Snurrer akselen lett rundt? Hvordan er luftfilteret? Har du testkjørt uten? Redigert 2.August.2015 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Jori Svart 2.August.2015 Del på Facebook Svart 2.August.2015 Billig kostnad er å kjøpe f.eks QMI turborens (ca. 200,-) bruke den. Så gjøre som SOBO sier ta av luftfilteret å ta en prøvetur igjen. Jeg har renset en turbo for 3 år siden, den går ennå, men den stod plutselig bom etter en vinterlagring. Videre sliter jeg med at mine luftfilter fort tetter seg med oljedamp fra åndefilteret. Det går rett på motorprestasjoner, så jeg skal bygge om der nå. Har 41 motor men er i prinsipp veldig lik din. Til slutt ikke uvanlig med svartrøyk når turboen slår inn, men den skal ikke vedvare. Jeg kjenner ikke innslagspunktet for deg i RPM men på mine er det ca ved 2500 RPM. Man hører jo godt når turboen slår inn og begynner å jobbe. Sitér dette innlegget Link to post
kevhans Svart 11.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2015 (redigert) Da har jeg finni løsning på problemet. Jeg bestilte ny turbo fra Turboservice i Porsgrunn, kosta meg 7800kr med pakninger. Nettop montert nye turboen i båten og prøvekjørt. Turtallet drar opp til 3500rpm,15.2 knop,turbotrykk på 0.9, ingen svartrøyk, turbolyden er tilbake og jeg er en lykkelig båteier igjen ? Redigert 11.August.2015 av kevhans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.