Paulsenw124 Startet 3.August.2015 Del på Facebook Startet 3.August.2015 (redigert) Hei. jeg har en Draco 1700 daycab, med volvo penta b20 motor. Motoren er byttet og overhalt. Har nå brukt båten 3-4 timer uten problem, kun litt tullete når jeg ska gi gass da fusker den litt, så kommer den. Det tror jeg er pga en knekt fjær på akslerasjonspumpen på den ene forgasseren..Da jeg var ute og kjørte med båten i går, så kjørte eg i marsjfart uten noen form for problemer i sikkert 30-40 min og så plutselig begynte den og hoste og fuske og ville kveles... Da sakket jeg av og da hørtes det ut som den gikk på 3 sylindre, og fikk kjørt på tomgang til land. Såg ikke noe mer på det i går.. Da jeg skulle starte den i dag så startet den helt fint, den fikk kjørt seg varm og ruset den opp.. Men når jeg skulle test kjøre den så fikk jeg den opp i plan, så begynte problemet igjen. Er det noen som har noen tips eller erfaringer ? :) Info om motor: Elektrisk tenning. 2 Solex forgassere. Nye plugger å bensinfilter. Redigert 3.August.2015 av Paulsenw124 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Sjekket alle elektriske koblinger ? Hadde samme motor og problemer og da var coilen problemet....koster 169 på Biltema så verdt å prøve;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
freelander2002 Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Som Arildo(5 sier , sjekk coilen, sjekk også fordeler lokk, stift om du har det. Selv opplevde jeg at det var bensinpumpen som ga meg symptomene du beskriver... Sitér dette innlegget Polar 17 Bowrider Prototype Skibsplast 660 TDI 2.8 Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 (redigert) Har kjøpt inn nytt fordelerlokk, rotor og pluggledninger.. Prøver med dette, kansje jeg bare skal kjøpe en coil i tillegg ! Takk for tips :) Det som er litt rart er at den starter helt fint når den har stått en stund.. så må den stå å gå en stund før problemet oppstår.. mulig fordelerlokket har en sprekk eller noe ? Redigert 4.August.2015 av Paulsenw124 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars K Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Fusking kun når motor er varm tyder jo på coil. Du kan jo prøve å kjøle ned coilen når den begynner å fuske for å se om det hjelper noe. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Skal ut å prøve i morgen.. takk for tips:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Jeg byttet coil, fordelerlokk og pluggledninger idag.. På den gamle coilen var det noen løse kabelsko og en sprekk i coilen. Etter dette så gikk den veldig bra en god stund og den var mye mer villig på turtall, men så begynte den og hoste igjen.. virker ikke som den går på alle sylindrene... Etter dette så fant jeg en dårlig kabelsko på den ene ledningen som går fra fordelerlokket (elektrisk tenning) og inn på coilen.. fikset dette, så gikk den som en kule etterpå.. men selfølgelig ikke så lenge før problemet var tilbake..... nå vet jeg ikke hva som er problemet... Noen som har noen tips ? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Jeg byttet coil, fordelerlokk og pluggledninger idag.. På den gamle coilen var det noen løse kabelsko og en sprekk i coilen. Etter dette så gikk den veldig bra en god stund og den var mye mer villig på turtall, men så begynte den og hoste igjen.. virker ikke som den går på alle sylindrene... Etter dette så fant jeg en dårlig kabelsko på den ene ledningen som går fra fordelerlokket (elektrisk tenning) og inn på coilen.. fikset dette, så gikk den som en kule etterpå.. men selfølgelig ikke så lenge før problemet var tilbake..... nå vet jeg ikke hva som er problemet... Noen som har noen tips ? :) gå over alle Elektriske kabler skikkelig igjen, prøv å sprut litt startgass rundt forgasserene mens den går å hørr om lyden endrer seg for å eliminere evnt lekkasjer..... sjekk pluggene å se hvordan di ser ut nå.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Og prøv å koble vekk turtelleren som er på minusen på coilen! Denne lagde samme symptomer så du har på min, med Biltema coilen .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 5.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2015 Pluggene på syl 1 og 2 er svarte/våte, på sylinder 3 og 4 er de brune og fine :-) Skal gå over en gang til og prøve å koble vekk turteller som du sier.. Takk for svar:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arildo85 Svart 5.August.2015 Del på Facebook Svart 5.August.2015 Oki flott, gi tilbakemelding:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tskjei Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Siden du har våte plugger på 1 og 2, så tipper jeg du har ett forgasserproblem Disse dobbelforgasserne skaper ofte problemer. Sjekk at de er synkronisert med hverandre. Kan være at den ene åpner tidligere eller at det er flottørproblemer på forgasser som forsyner 1 og 2. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Solex forgasserne kan også ha litt kilen akselerasjonspumpe når de er noen år, slever for mye bensin.. da må membran/pakninger/overhalingskitt til. Koster ikke mange kronene. Ellers kan det være verdt å prøve en rens av forgassere, kanaler til blandeskruer, dyser etc. med trykkluft(på boks f.eks.) - skru blande/stillskruer helt inn først mens du teller antall omdreininger så de kommer i samme stilling etterpå før du tar de ut for å rense, om de har fungert fint før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 8.August.2015 Del på Facebook Svart 8.August.2015 Jeg har AQ145 med doble Solex PAI44, som terroriserte meg mye... Monterte en Biltema høy coil som bare gav mer problemer, tenningdeler bør være originale eller av høy kvalitet. Legger ved link til tråden https://baatplassen.no/i/topic/106431-aq145-forgassere-solex-bytte-til-weber/page-3 Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Takk for tips folkens.. Har hatt litt trøbbel med forgasserene pga akslerasjon.. Lukter mye bensin og det flyter litt bensin i sjøen når motoren går. Etter jeg byttet coilen så ble den mye bedre på akslerasjon og turtall, men dette kommer sikkert av at den gamle var dårlig! Skal nå bytte rotor og gå over alt elektrisk sånn at jeg er sikker på at dette er i orden... Motoren må kjøres en liten stund før problemet oppstår, og når den står 1-2 timer så starter den helt fint igjen og går som en klokke... Men er det sånn at bensinen som er i forgasserene renner tilbake i tanken ? å når den går en stund så fyller det seg opp i forgasserene og kansje det er problem med flottøren ? Jeg har ikke jobbet noe særlig med forgassere før, så akkurat dette er litt nytt for meg. Kansje det beste er å få byttet ut disse 2 forgasserene med 1 weber ? :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 9.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2015 Men når problemet oppstår så går den jo på 3 sylindre, og når jeg da pøser på med mer bensin ved å trykke på akserasjonspumpene så øker turtallet sakte men den går fortsatt på 3 sylindre og den smeller av og til i forgasserene.. Tyder ikke det på tenningsproblem ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 10.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2015 Idag har jeg fått tid til å feilsøke på b20en... Måtte få slept den hjem ifra hytten... Har nå byttet rotor, fordelerlokk, coil, pluggledninger og noen kabelsko. Motoren gikk en god stund idag før problemet var tilbake.. Jeg kjøpte en kontrollampe til å sette mellom tennplugg og plugghette på biltema. Da viste det seg at den får ikke gnist på syl 2 og 3, går altså kun på 1 og 4... Jeg tok av fordelerlokk og rotor, der ser jeg at ringen som skal gi signal til den elektroniske delen(istede for stift) kan vries en god mm.. jeg prøvde å vri på denne, og da gikk motoren greit, når jeg da vridde litt til på den så ville ikke motoren starte.. Når jeg vrir den til midtposisjon så går den, men fusker... Jeg hadde en gammel stift med kondensator liggende i en eske, så jeg prøvde og sette denne på å da endret problemet seg, hoppet mye mer opp og ner på turtallet når en gir gass... Det vil jo si at stiften eller kondensatoren jeg satt på ikke er i orden... Så da er det nok der problemet ligger. Bare til å få tak i ny stift og kondensator tror jeg.. :) Kommer med tilbakemelding når dette er skiftet. Takk for alle tips så langt! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Paulsenw124 Svart 11.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2015 Hei folkens.. Etter noen uker med ferie og båten ikke har vert prioritet, så har jeg nå endelig funnet ut av problemet.. Problemet var den elektriske tenningen... Byttet ut dette med stift og kondensator, og var da litt tullete.. Så fant jeg ut at det var dårlig jording til kondensator, når jeg fikk fikset dette så har den gått som en kule etterpå.. Har nå hatt noen fine kvelder med båten, og håper på å få litt glede ut av den og ikke bare skru motor :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.