Jump to content

Volvo Penta B20 som fusker.


Paulsenw124

Recommended Posts

Hei. jeg har en Draco 1700 daycab, med volvo penta b20 motor. Motoren er byttet og overhalt. Har nå brukt båten 3-4 timer uten problem, kun litt tullete når jeg ska gi gass da fusker den litt, så kommer den. Det tror jeg er pga en knekt fjær på akslerasjonspumpen på den ene forgasseren..Da jeg var ute og kjørte med båten i går, så kjørte eg i marsjfart uten noen form for problemer i sikkert 30-40 min og så plutselig begynte den og hoste og fuske og ville kveles... Da sakket jeg av og da hørtes det ut som den gikk på 3 sylindre, og fikk kjørt på tomgang til land. Såg ikke noe mer på det i går.. Da jeg skulle starte den i dag så startet den helt fint, den fikk kjørt seg varm og ruset den opp.. Men når jeg skulle test kjøre den så fikk jeg den opp i plan, så begynte problemet igjen. Er det noen som har noen tips eller erfaringer ? :)

 

Info om motor:

Elektrisk tenning.

2 Solex forgassere.

Nye plugger å bensinfilter.

Redigert av Paulsenw124 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Arildo(5 sier , sjekk coilen, sjekk også fordeler lokk, stift om du har det. Selv opplevde jeg at det var bensinpumpen som ga meg symptomene du beskriver... 

Polar 17 Bowrider Prototype

Skibsplast 660 TDI 2.8

 

Gi meg et fast punkt, og jeg skal flytte jorden !! Arkimedes

Link to post
Share on other sites

Har kjøpt inn nytt fordelerlokk, rotor og pluggledninger..  Prøver med dette, kansje jeg bare skal kjøpe en coil i tillegg !

Takk for tips :)

 

Det som er litt rart er at den starter helt fint når den har stått en stund..  så må den stå å gå en stund før problemet oppstår.. mulig fordelerlokket har en sprekk eller noe ?

Redigert av Paulsenw124 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet coil, fordelerlokk og pluggledninger idag..  På den gamle coilen var det noen løse kabelsko og en sprekk i coilen.

Etter dette så gikk den veldig bra en god stund og den var mye mer villig på turtall, men så begynte den og hoste igjen..  virker ikke som den går på alle sylindrene...   Etter dette så fant jeg en dårlig kabelsko på den ene ledningen som går fra fordelerlokket (elektrisk tenning) og inn på coilen..  fikset dette, så gikk den som en kule etterpå.. men selfølgelig ikke så lenge før problemet var tilbake.....   nå vet jeg ikke hva som er problemet...  Noen som har noen tips ? :)

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet coil, fordelerlokk og pluggledninger idag.. På den gamle coilen var det noen løse kabelsko og en sprekk i coilen.

Etter dette så gikk den veldig bra en god stund og den var mye mer villig på turtall, men så begynte den og hoste igjen.. virker ikke som den går på alle sylindrene... Etter dette så fant jeg en dårlig kabelsko på den ene ledningen som går fra fordelerlokket (elektrisk tenning) og inn på coilen.. fikset dette, så gikk den som en kule etterpå.. men selfølgelig ikke så lenge før problemet var tilbake..... nå vet jeg ikke hva som er problemet... Noen som har noen tips ? :)

gå over alle Elektriske kabler skikkelig igjen, prøv å sprut litt startgass rundt forgasserene mens den går å hørr om lyden endrer seg for å eliminere evnt lekkasjer..... sjekk pluggene å se hvordan di ser ut nå....
Link to post
Share on other sites

Siden du har våte plugger på 1 og 2, så tipper jeg du har ett forgasserproblem Disse dobbelforgasserne skaper ofte problemer. Sjekk at de er synkronisert med hverandre. Kan være at den ene åpner tidligere eller at det er flottørproblemer på forgasser som forsyner 1 og 2.

Link to post
Share on other sites

Solex forgasserne kan også ha litt kilen akselerasjonspumpe når de er noen år, slever for mye bensin.. da må membran/pakninger/overhalingskitt til. Koster ikke mange kronene.

Ellers kan det være verdt å prøve en rens av forgassere, kanaler til blandeskruer, dyser etc. med trykkluft(på boks f.eks.) - skru blande/stillskruer helt inn først mens du teller antall omdreininger så de kommer i samme stilling etterpå før du tar de ut for å rense, om de har fungert fint før.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips folkens..   Har hatt litt trøbbel med forgasserene pga akslerasjon..  Lukter mye bensin og det flyter litt bensin i sjøen når motoren går.

Etter jeg byttet coilen så ble den mye bedre på akslerasjon og turtall, men dette kommer sikkert av at den gamle var dårlig!

Skal nå bytte rotor og gå over alt elektrisk sånn at jeg er sikker på at dette er i orden...  

 

Motoren må kjøres en liten stund før problemet oppstår, og når den står 1-2 timer så starter den helt fint igjen og går som en klokke...

Men er det sånn at bensinen som er i forgasserene renner tilbake i tanken ? å når den går en stund så fyller det seg opp i forgasserene og kansje det er problem med flottøren ?  Jeg har ikke jobbet noe særlig med forgassere før, så akkurat dette er litt nytt for meg.

 

Kansje det beste er å få byttet ut disse 2 forgasserene med 1 weber ? :)

Link to post
Share on other sites

Men når problemet oppstår så går den jo på 3 sylindre, og når jeg da pøser på med mer bensin ved å trykke på akserasjonspumpene så øker turtallet sakte men den går fortsatt på 3 sylindre og den smeller av og til i forgasserene..  Tyder ikke det på tenningsproblem ? 

Link to post
Share on other sites

Idag har jeg fått tid til å feilsøke på b20en...   Måtte få slept den hjem ifra hytten...

Har nå byttet rotor, fordelerlokk, coil, pluggledninger og noen kabelsko.

Motoren gikk en god stund idag før problemet var tilbake..   Jeg kjøpte en kontrollampe til å sette mellom tennplugg og plugghette på biltema.

Da viste det seg at den får ikke gnist på syl 2 og 3, går altså kun på 1 og 4...   Jeg tok av fordelerlokk og rotor, der ser jeg at ringen som skal gi signal til den elektroniske delen(istede for stift) kan vries en god mm..  jeg prøvde å vri på denne, og da gikk motoren greit, når jeg da vridde litt til på den så ville ikke motoren starte..  Når jeg vrir den til midtposisjon så går den, men fusker...  

 

Jeg hadde en gammel stift med kondensator liggende i en eske, så jeg prøvde og sette denne på å da endret problemet seg, hoppet mye mer opp og ner på turtallet når en gir gass... Det vil jo si at stiften eller kondensatoren jeg satt på ikke er i orden... Så da er det nok der problemet ligger.

 

Bare til å få tak i ny stift og kondensator tror jeg.. :) 

Kommer med tilbakemelding når dette er skiftet.

Takk for alle tips så langt! :) 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei folkens..  

Etter noen uker med ferie og båten ikke har vert prioritet, så har jeg nå endelig funnet ut av problemet..   Problemet var den elektriske tenningen...

Byttet ut dette med stift og kondensator, og var da litt tullete..  Så fant jeg ut at det var dårlig jording til kondensator, når jeg fikk fikset dette så har den gått som en kule etterpå..

Har nå hatt noen fine kvelder med båten, og håper på å få litt glede ut av den og ikke bare skru motor :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...