Jump to content

Reparasjon av dekk på gammel plastbåt

mhalle

Recommended Posts

Jeg har en Knarr Variant fra 1978, dekket knirker en del og buler litt opp noen steder - vil gjerne gjøre noe med det da båten er ellers i ganske god stand.

Jeg har sett beskrivelser av reparasjon med West system epoxy, der en borrer små hull ovenfra, tørker med en hårføner og så sprøyter inn epoxy og legger vekt på dekket til det stivner. Det ser jo overkommelig ut, men men det refereses til sandwich-konstruksjon, min båt er så gammel at den vel ikke er bygget på den måten - er det noen som vet om en kan bruke samme framgangsmåte på gamle  båter?

Morten

Kjernemateriale ble tatt i bruk lenge før 1978. Min Fjord 21 DC fra 1969 har kjernemateriale i komposittmateriale (divinycell).

Reparasjon med epoksy vil være en god måte å reparere delamineringen, men husk å stemple av under så ikke vekten som legges på skaper deformasjon.

Men vær obs på fuktighet. Hvor mye får du tørket med en hårføner? 

Er kjernematerialet av balsa kan dette være en større utfordring å få reparert dekket da balsa trekker til seg fuktighet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...