Jump to content

Bruk av kiler på svaberg - hvordan gjør man det best mulig


Popeye70

Recommended Posts

Wire kilene kjøpte jeg på en messe, men tror de har dem i de fleste butikker.

 

Kiler kan løsne - jeg er derfor veldig streng med at barna ikke leker med tauene. Mine barn får aldri lov til det, men jeg stopper andres barn som drar i mine tau dersom de er festet med kiler. Når kilen løsner ved et drag i båten kan den komme flygende fort....

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker "Klippfast" for fortøyning av båten http://www.klippfast.se/og er veldig fornøyd med dette svenske produktet.

Fordelen med disse er at armen er justerbare til forskjellige åpninger i bergsprekken.

Justering gjøres enkelt uten verktøy med å skru den fast kun med hånden.

 

De skal holde mer en 2,8 tonn drakraft, og mer en 2 tonn rykk.

 

Har brukt den vanlige "Klippfast", men har noen ganger opplevd at bergsprekken har hatt litt liten åpning som har gjort det vanskelig å feste den normale klippfast da denne trenger en åpning på 25-75 mm.

 

bilde

Klippfast

 

Det har nå kommet en ny utgave som heter "Klippfast Mini" (som jeg nå har kjøpt), og som gjør det enkelt å bruke på mindre sprekker på 10-30mm. (Kvaliteten på denne er veldig bra og oppleves som lik den normale Klippfast).

 

bilde

Klippfast Mini

 

Jeg har kjøpt mine hos Wærners båtbu i Sandefjord. http://www.warnersbaatbu.no da jeg tror det er kun de som selger denne i Norge.

 

Her er en link som viser hvordan klippfast fungerer: https://hamnenplay.solidtango.com/video/150227-allt-for-sjon-bergsankare-klippfast?t=0 

Redigert av SteinMR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den "klippfast" kilen har jeg begrenset tro på. Den lager en sprengkraft ut fra en skrue som presser på en vektarm, men sprengkraften blir faktisk mindre enn kraften på skruen, siden vektarmen som går ned i bergsprekken er kortere. I tillegg får man to armer som kan svikte.

 

Ekspanderkilen gir en sprengkraft i sprekken ved at stålplaten i midten presser to bukkede platebiter fra hverandre. Det gjør at man får et hulrom (luftspalte) mellom, noe som gjør at stålet kan gi etter.

 

Jeg tror ikke man skal kimse av de gode gammeldagse kilene til å drive ned i fjellsprekker. Har man en kile som passer blir det en utrolig sprengkraft når den drives ned med en røslig feisel. Er sprekkene for breie har jeg mer tro på vinkeljernkilen fra Maritim jeg linket til lengre opp. Da får man også massivt stål som sprenges ned i fjellsprekken.

 

Den dårligste kilen jeg noensinne har vært borti er en kile til å skru på ala` klippfastkilen. Fant den på en holme for flere år siden og har testet den noen ganger. Den er rett og slett helt elendig, skal se om jeg finner den og får lagt ut et bilde til skrekk og advarsel :ghost:

Link to post
Share on other sites

En bekjent i anleggsbransjen snakket senest denne uka om at han vurderer ta med seg en bensindrevet borhammer, en haug med øyebolter og tokomponent ankringsmasse og ta seg en rundtur rundt i Ryfylke en dag det ikke er så mye trafikk :giggle: Han har lengre tid irritert seg over a det er så få øyebolter rundt om, tror ikke han orker styre så mye med kiler for hver gang han skal fortøye :wink: I anleggsbransjen har de jo tilgang til det meste, men det er vel strengt tatt heller en jobb for Ryfylke Friluftsråd og grunneierne. Men skulle de ta tak ønsker jeg dem velkommen!

Link to post
Share on other sites

Den "klippfast" kilen har jeg begrenset tro på. Den lager en sprengkraft ut fra en skrue som presser på en vektarm, men sprengkraften blir faktisk mindre enn kraften på skruen, siden vektarmen som går ned i bergsprekken er kortere. I tillegg får man to armer som kan svikte.

 

Kan ikke skjønne helt at en mener at Klippfast er "dårlig", når ikke selv har sett eller brukt denne  :rolleyes:.

Jeg har ikke testet denne med stor belastning så det kan hende du har rett at den kan komme til å slippe ved stor belastning som alt annet.

 

Jeg har selv brukt den vanlige Klippfast hele forrige sesong, og har ikke opplevd at denne har sluppet taket når jeg får den lang nok ned i sprekken og har fått strammet den opp.

En ting er skru denne fast, men pga. vektarm prinsipp vil en ved belastning presse den ene armen bedre mot berget når tauet strammes opp.

Dette forutsetter at en har fått Klippfast lang nok ned i sprekken.

Hadde noen ganger i fjor problemer med å få den normale Klippfast ned i små sprekker, og ble glad de jeg så at de i år nå hadde lagd en Klippfast Mini.

Har like stor tro på denne som den vanlige Klippfast selv om den ennå ikke er testet.

 

Når en kjenner på kvaliteten på denne vil en kjenne at denne består av massivt rustfri stål, og jeg tror ikke armene er det som vil svikte med det første.

Den ser like fin ut nå som da jeg kjøpte den i fjor.

 

Har ikke prøvd denne med sideveis belastning da jeg ikke har hatt noe behov for å belaste den sideveis ennå.

Det kan hende at denne kan løsne hvis den ikke er skrudd godt nok fast som alt annet, men dette som sagt ikke testet.

 

Når det gjelder bruk av karabin krok / sjakkel, har jeg selv satt på en sjakkel da jeg hadde dette liggende og føler at dette er mer sikkert en enn karabin krok.

Vil ikke anbefale å tre tauet gjennom øyebolten da dette vil gnage på tauet.

 

Klippfast Mini har jeg ikke fått testet ennå da jeg kjøpte den denne sommeren og ikke har hatt noen behov for å bruke den.

 

Ulempen som jeg kan komme på er at de i utgangspunktet er dyre å kjøpe inn.

Fordelen er at de spenner over et stort område og at kona har ikke noe problemer med å bruke de istedenfor å bakse med kiler og slegge :thumbsup: samt at det er lett å løsne de når en skal dra igjen.

Redigert av SteinMR (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan ikke skjønne helt at en mener at Klippfast er "dårlig", når ikke selv har sett eller brukt denne 

 

Jeg sier ikke at den er dårlig, bare at jeg er skeptisk :smiley:

 

Hvis den fungerer så bra som du sier er det jo ikke tvil om at den har sine fordeler, kanskje særlig i forhold til en kile man må slå løs når man skal kaste loss.

Link to post
Share on other sites

En bekjent i anleggsbransjen snakket senest denne uka om at han vurderer ta med seg en bensindrevet borhammer, en haug med øyebolter og tokomponent ankringsmasse og ta seg en rundtur rundt i Ryfylke en dag det ikke er så mye trafikk :giggle: Han har lengre tid irritert seg over a det er så få øyebolter rundt om, tror ikke han orker styre så mye med kiler for hver gang han skal fortøye :wink: I anleggsbransjen har de jo tilgang til det meste, men det er vel strengt tatt heller en jobb for Ryfylke Friluftsråd og grunneierne. Men skulle de ta tak ønsker jeg dem velkommen!

Klart det er best med faste punkter som står der når man kommer. Veldig mye enklere om man kan hoppe i land og feste tauet i en bolt enn om man skal fly rundt å lete etter sprekker mens båten stikker. Har man sidevind ved landgang så føler jeg meg avhengig av enten fast punkt eller så må jeg vite eksakt hvor sprekken er.

All ære til de som gjør en jobb for alle andre...

Sushi

Link to post
Share on other sites

Jeg har også vært med på å sette ned bolter i fjellet i ei vik hvor det er vanskelig å finne godt feste. De står der den dag i dag til glede for alle som vil legge seg der. Men er det egentlig fritt fram å dure i vei med aggregat og borhammer for alle og enhver? Ser for meg at det fort kan bli skjemmende i landskapet dersom det settes ned diverse bolter av ymse kvalitet både her og der.  De som er satt ned av det offentlige er jo kraftige galvaniserte øyebolter av god kvalitet. Men nå som etter hvert mange har aggregat om bord er det jo lettere for hvem som helst å sette ned noe jern i fjellet. På en holme her hjemme er det noen som har satt ned ekspansjonsbolter og skrudd fast vinkeljern i fjellet for å sette opp gapahuk (eller lignende). Det synes jeg er å gå langt over streken. Skrur man vekk disse vinkeljernene vil disse skjemmende ekspansjonsboltene stikke opp som folk kan gå å snuble i.

Link to post
Share on other sites

Om jeg skal sette bolter permanent så vil jeg i hvert fall bruke kraftige galvaniserte øye-bolter og feste de med kjemisk anker. Kjemisk anker fåes på tradisjonell fugemassepatron(brukes med helt vanlig fugemassepistol).

Dette sørger for at man slipper ekspansjonbolter og derav kan bruke helt tradisjonelle øye-bolter. Ikke sprenger det i steinen heller om man skulle sette de i ytterkanten av en blokk/berg.

 

Sånn er det når man er opphengt i gode kjemiske løsninger :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

En bekjent i anleggsbransjen snakket senest denne uka om at han vurderer ta med seg en bensindrevet borhammer, en haug med øyebolter og tokomponent ankringsmasse og ta seg en rundtur rundt i Ryfylke en dag det ikke er så mye trafikk :giggle: Han har lengre tid irritert seg over a det er så få øyebolter rundt om, tror ikke han orker styre så mye med kiler for hver gang han skal fortøye :wink: I anleggsbransjen har de jo tilgang til det meste, men det er vel strengt tatt heller en jobb for Ryfylke Friluftsråd og grunneierne. Men skulle de ta tak ønsker jeg dem velkommen!

 

Så det er greit å ta seg til rette på annan manns grunn?  Eg vil i grunnen ha meg fråbedt at det blir sett opp forankringsboltar over alt.  Litt av sjarmen med Ryfylke er at eg kan koma til ein stad der det ikkje fins spor av at det har vore folk før meg, og når eg reiser, så skal det ikkje vera spor etter meg heller.

Link to post
Share on other sites

Så det er greit å ta seg til rette på annan manns grunn? Eg vil i grunnen ha meg fråbedt at det blir sett opp forankringsboltar over alt.

Sto det at det var greit å ta seg til rette på annen manns grunn?

 

Ser behovet for flere fortøyningsøyer i de typiske uthavnene der mange båter savnes, men forsåvidt enig med deg at de ikke trenger være overalt. Det er som du skriver noe med å komme en plass der naturen er upåvirket :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ser behovet for flere fortøyningsøyer i de typiske uthavnene der mange båter savnes, men forsåvidt enig med deg at de ikke trenger være overalt. Det er som du skriver noe med å komme en plass der naturen er upåvirket :smiley:

Du svarer på mitt behov for å ferdast i urørd natur, men svarer ikkje på spørsmålet om å setta opp faste installasjonar på annan manns (private) grunn.  Allemannsretten gjev oss lov til mykje, men ikkje til alt  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...