Jump to content

hummerfiske - hvordan gjør man det?


Bitteliten

Recommended Posts

Har oppdaget at min Nimbus 30S er et lite coumbi egg. Stort akterdekk gir mange nye muligheter - så jeg har kjøpt 5 hummerteiner på Biltema. Også har jeg printet ut reglene for hummerfiske.

 

Jeg spurte i dykkerklubben min om tips om hummerfiske, og ble nesten sløyd levende :lol: Så jeg skjønte at det var feil sted å spørre.. Så jeg prøver her.

 

Så jeg har båt, teiner, tau og blåser. Steder å sette ut finner jeg nok ut etterhvert. Det må være steinete røys eller i bunnen av vegger.

 

Så er spørsmålet: hva annet må jeg tenke på for å prøve meg på hummerfiske? Hva for slags agn, hvor dypt skal jeg sette når, og alt annet jeg ikke har peiling på.

 

Den superhemmelige favoritt hummer plassen din ber jeg ikke om - bare en hummerfiske for dummies introduksjon :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hummerfisket nærmer seg, og det er lite som er så spennende som akkurat dette :)

 

Det er vel delte meninger om teinene fra biltema. Har selv forsøkt dem, uten at jeg synes de fisket kjempebra. Har hørt om folk som har lagt litt ekstra vekt i, samt å lage "sperrer" foran kalvene på innsiden slik at ikke hummeren kommer seg ut igjen.

Disse sperrene må selvsagt være lagd slik at hummeren kommer inn, men ikke ut :)

 

Når det gjelder dybder osv så pleier jeg å sette på litt varierte dybder i starten. Vet aldri hvor hummeren holder seg, avhenger av sjøtemp osv. Setter på alt fra noen få meter og ned til 20-25. Steinbunn er det som gjelder :)

 

Agn er det også delte meninger om, men det er å foretrekke agn som er råttent/surt. La dette gjerne ligge å godgjøre seg i noen uker før teinene skal i sjøen.

Jeg bruker det jeg har for hånd.. sei og makrell er jo lett å få tak i. Sild er også effektivt.

 

Poenget med å la agnet surnes er at hummeren liker dårlig hvis det er krabbe i teina fra før, og krabben foretrekker ferskt agn.. Føler jeg har fått hummer på det meste av agn, også ferskt, men da har man utfordringen med at krabbene gjerne kryper inni før hummeren.

 

Ellers er det viktig å slippe tilbake alle undermålere, samt alle fruene som er fulle i rogn ;)

 

Spør gjerne hvis du lurer på noe :)

Link to post
Share on other sites

Vi bruker laksehoder, som vi legger oppi en tønne. Stør så over godt med salt og lar det stå minimum en måned. Dette har fungert bra. Lukter godt oppi den tønna etter en måned:-). Det er viktig å ha godt med agn i teina. Både i "hovedrommet" og i soverommet.

 

Når det gjelder teiner ville jeg kjøpt noen ordentlige skotteteiner. Det ligger mye av de til salgs på finn. Disse er mye mer solide, og går ikke så fort i stykker. Også ligger de stille når det er dårlig vær. Biltema teinene tror jeg er for lette. Derfor beveger de seg av strømmen. Da går ikke hummer'n inn i de.

 

Skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

Angående agn: Foretrekker sild og /eller makrell. Foretrekker sur- saltet agn. Legg fisken i en pøs med lokk i 4-8 dager avh av varme. Når odøren er passe ( ikke helt forjævl..) legger du lagvis fisk og grovt salt over i en annen pøs/ beholder med lokk. bruk rikelig med salt. La det stå ca 14 dg før bruk.

Bruk ca 1 fisk  pr teine som agn. Del gjerne fisken i 2 

 

Jo mere krabbe det er i området jo surere agn bruker man. Hummeren vegrer seg for og gå inn i teiner med krabber i.

 

tunge teiner fisker best, men er også tilsvarende tunge og trekke opp. De største Vestlandsteinene/ Skottemodell som veier 12-17 kilo er svært tunge og dra igjennom vannet med håndkraft. Særlig når båten driver med noen knop og teinene skal opp i fra 20 -30m dyp.

 

Bruker man lette teiner bør man ha tilsvarende liten blåse/ kule i enden av tauet. Har man noe med mye oppdrift vil teinene ligge urolig ved mye vind/strøm.

 

 

Skitt fiske!

Link to post
Share on other sites

Takk for alle tips. Der jeg bor er det ikke så lett å lage råtten fisk som agn - jeg vil tro naboene vil protestere relativt heftig mot slike delikatesser :lol:

 

Du lagrer jo selvfølgelig agnet i en tønne m/lokk type blå:-)

 

Er å få kjøpt hos de som selger teiner....

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at de har begynt med skotteteiner på BT også, er det de du har kjøpt bitteliten? Ellers holder vel du til i Moss? Da trenger du vel ikke være så redd for at teinene fylles opp med krabbe. Jeg fisker på Hvaler, der er det vesentlig mer krabbe, men jeg har bare brukt salt agn,ikke surt. Jeg har kjøpt fross sild fra Fjordfisk i hele kartonger som jeg har saltet ned i spann med lokk, og det har fisket bra. Pellets har jeg ingen erfaring med, men jeg er vel litt skeptisk. Salting av sild eller makrell går fint også i fornemme strøk, bare dropp surningsprosessen. Blir litt hyggeligere å håndtere agnet også da. Det er forøvrig flere tråder om dette temaet allerede.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...