Jump to content

Båten tok inn vann, fikk hjelp av RS, hva nå?


Bodehode

Recommended Posts

Hadde vært ut på tur i godværet (må få med seg sommeren den dagen den er her), på tur tilbake begynte båten å gå "tungt" i vannet, slakket ned fra 10-12 knop til 7-8.

Det var godt vær, ca 1m bølger. Mens jeg funderte på hva det kunne være sier fruen som sitter i aktersalongen at hun er bløt på beina, jeg snur meg og ser, vannstanden øker relativt raskt, motoren stopper, trykker "distress" på radioen og springer bak for å se hva det kan være.

Stenger sjøvanninntak til motoren og sjekker aksling og rorgjennomføringer, finner ingen feil.... Det er tilløp til nervøs stemning ombord, RS kommer og tauer oss til land.

Veldig glad for totalmedlemskapet denne kvelden.

 

Når vi har fått båten til land får jeg låne en lensepumpe av RS som tømmer båten for vann på en liten time. Jeg tar kontakt med forsikringsselskapet og gir beskjed om hva som har skjedd. De sender en representant/skadebegrenser ned omgående, han informerer meg om at jeg må gå lensevakt i natt for vi får ikke båten opp før tidligst kl.0800.

 

Nå har jeg sittet i båten å drukket kaffe til jeg er sur i magen... Men det har ikke kommet mer vann inn i båten. Jeg har bare fire gjennomføringer under vannlinjen, sjøvanninntak til motor, toalett, rorhylse og propellaksling. Båten er en mahogney plattgatter som er epoxybelagt under vannlinjen.

 

Har sjekket alle gjennomføringer, de virker tett.

Siden båten er epoxybelagt er sjangsen for at det er kink som har gitt seg minimal.

Hva kan det være?

Jeg har full kasko på båten, hvilke rettigheter har jeg?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Enig med Bjørn her, kan høres ut som en lekkasje i forbindelse med motorkjølingen som selvfølgelig gir seg når motor stoppes. Sjekk også rorhylse som kan oppføre seg annerledes under stilleligge vs. gange.

Når det gjelder dekning og rettigheter så varierer jo disse fra selskap til selskap så her må du lese vilkårene dine.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Se etter saltavleiringer. Jeg hadde et ørlite hull i lokket til impelleren på en båt jeg hadde og det ble litt vann etter hvert. Om du får startet kan du jo gjøre det og se etter lekkasje.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  VannTro skrev On 5.8.2015 at 6.43:

Se etter saltavleiringer. Jeg hadde et ørlite hull i lokket til impelleren på en båt jeg hadde og det ble litt vann etter hvert. Om du får startet kan du jo gjøre det og se etter lekkasje.

 

Dette skrev jeg før jeg hadde sett at du hadde funnet lekkasjen.

 

Om det spruter vann i sjøvannsfilteret så er det veldig dårlig tetning der for det filteret skal jo stå før impelleren. Om det er et lokk på varmeveksleren du refererer til så kan det være bare å montere det med ny pakning eller RTV Silikon.

Om du ikke har hatt problemer med varmgang grunnet tette kanaler i varmeveksleren da. Da må den ut og syrevaskes.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
  Bjørn Løvjomås skrev On 5.8.2015 at 7.32:

Når motor bakker er ett annet ord for tomgang. Brukes lenger bord dette utrykket. :)

 

Off the record:

Interessant uttrykk! Normalt er det båten som bakker (går akterover).  Jeg har imidlertid registrert at de enkelte steder i Nord-Norge sier at motoren bakker, det vil si at den går på tomgang. Har kun hørt dette i Nord-Norge.

Link to post

Nå har takstmannen vært å inspisert båten. Mye skade på det elektriske installasjonene, på motor har starter og gir har vært under vann.

Skadebegrenseren anbefalte meg å vaske motoren med WD40/5-56 el.lign, samt gjøre ren kransen mellom motor og gir og skifte olje på motor og gir som strakstiltak.

Skaden på som førte til lekkasje er ikke dekket av forsikring, men alle følgeskadene dekkes.

Nå er jeg glad for KASKO!!!

 

Ja, jeg er fra nordnorge, her er det vanlig å si at motoren bakker når den er på tomgang :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Ja, ja. Da kan du ikke forvente fornuftige svar fra oss søringan. Første gangen jeg også hører uttrykket :-) Godt at forsikringen ikke er omvendt. Det lokket kan ikke koste mange kronene. Problemet er at feilen kan oppstå igjen. Kanskje du burde vurdere et slikt filter:

bilde

 

Hos meg sitter filteret på sugesiden, som pumpefabrikanten ikke liker. Men jeg liker det slik, og det er min båt.

Link to post

Har 3 stk lensepumper i båten, en Rule(på eget batteri), en Biltema og en manuell. Rulen slo ut sikring grunnet noe dritt i pumpen og Biltemapumpen (3år gml) gikk men flyttet ikke vann... Så når motoren stoppet håndpumpet jeg til RS kom.

Skal designe meg nytt lensepumpesystem!!!

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post

Det lokket skal skrus til skikkelig. I servicemanualen står det at gummitetningen i lokket skal smøres med fett. Selv bruker jeg "blåfett" beregnet for bremsepumper til bil da denne ikke er agressiv mot gummi. På mine motorer måtte jeg demontere og rengjøre innsatsen i varmeveksleren og i oljekjøleren for å få full gjennomgang slik at det ikke bygger seg opp unødig trykk og at gjennomstrømningen er god. På dette "geniale" kjølesystemet vil enhver tilstoppning på saltvanns siden sørge for at trykket øker og lekkasjer er et faktum. Når det er tett et sted begynner lekkasjen et annet sted. Begynn fra inntaket for kjølevann og avslutt ved gummislangen fra eksosmanifolden. Tips. Aksel og foringer til impellerpumpen kjøper du på Ebay. :yesnod: . Innmaten i varmeveksleren og oljekjøler ber du til høyere makter er ok.Vær veeeeldig forsiktig når du skal ha av lokket på varmeveksler. Etter å ha tatt ut alle skruene på toppen snur du rundt og "kakker" forsiktig med mellomlegg og hammer i bunnplugg. Bytt alle tetningsringer som du bestiller hos vp forhandler f.eks i nettbutikken til Ragnar Ringstad.

Link to post
  Bodehode skrev On 5.8.2015 at 10.18:

Har 3 stk lensepumper i båten, en Rule(på eget batteri), en Biltema og en manuell. Rulen slo ut sikring grunnet noe dritt i pumpen

Rule-pumpa er det mange som har dårlig erfaring med, inkludert meg - men at den slår ut sikringen var nytt.

 

  Sitat

og Biltemapumpen (3år gml) gikk men flyttet ikke vann...

Auda!

 

Sikkert mange lensepumper der ute i landet (inkludert i mine båter) som står i åresvis uten å bli brukt. Det er jo som oftest ikke trivielt å teste de heller - det trengs jo noen cm med vann før de begynner å gå, ofte har man jo temmelig flatt kjølsvin og må fylle opp med flere titalls liter vann før lensepumpa skal kunne gjøre noe nyttig - det ønsker man jo som regel ikke.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Det er nok lurt å teste lensepumpene fra tid til annen. En annen ting som er "kjekt å ha" er lampe på dashbordet som viser at en lensepumpe går. Da får man tidlig varsling om vannlekkasje. Dreamer har til sammen 6 elektriske lensepumper. 3 startes av nivåbrytere og de andre fra brytere på dashbordet.  

Link to post

Vannlekkasjevarsling er ikke særlig komplisert. Jeg har en ras'pi ombord som skal brukes til diverse varsling og ymse, dessverre har jeg ikke hatt kapasitet til å gjøre mer med dette prosjektet - men mens jeg venter på bedre tid (kanskje jeg burde bruke mindre tid på BP) ser jeg at Biltema har billige vanninntrengingsalarmer - http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Vannalarm-2000033546/- 50 kroner, inkludert batteri. Tror jeg skal røske med meg et par-tre neste gang jeg er på Biltema.

 

Batteriet må kanskje skiftes etter en stund - dessverre er det et spesielt batteri som brukes, jeg finner det til 70 kroner på https://altitec.no/gp-mn21-gp23ae-12v-alkalisk.html... det er 12v, så kanskje varsleren kan kobles rett på det elektriske anlegget. Med risiko for at alarmen kortslutter når det er bruk for den. Hmvel. Jeg antar at batteriet varer såpass lenge at jeg får ut fingeren og får gjort noe med ras'pi-prosjektet før det må byttes.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
  tobixen skrev On 5.8.2015 at 15.21:

Batteriet må kanskje skiftes etter en stund - dessverre er det et spesielt batteri som brukes, jeg finner det til 70 kroner på https://altitec.no/gp-mn21-gp23ae-12v-alkalisk.html... det er 12v, så kanskje varsleren kan kobles rett på det elektriske anlegget. 

 

Altitec/Batteributikken er svindyrt. Kjøp de på Ebay. Jeg fant det aktuelle batteriet til kr 60,- for 20(!) stk, eller kr 17,- for 2 stk.

Ellers kan du som du nevner fint koble det til det elektriske anlegget, på godt og vondt.

Link to post

Det virker som du har godt nok trykk i impelleren. Men sitter grovfilteret ditt under lokket i rett posisjon? Sitter dette skjevt så kan du få lekkasje. Sitter det rett så vil jeg tro problemet sitter i varmeveksler eller i manifolden. Er egentlig ikke så vanskelig dette, men litt skruing blir det jo. Er eksosmanifold urgammel så får du ny hos drevdelar.se for 2990,- SEK. Det mener jeg er en bra pris.

 

Varmeveksleren må du skru av og legge i feks 35% eddiksbad eller bad med annen syre over et døgn eller to. Det samme gjelder oljekjøleren. Mutteren som sitter innenfor oljefilteret må av. Her kan du kun bruke 28mm langpipe.

 

Husk å kjøpe nye O-ringer. Jeg vet LaSa har dette.

Link to post

Ang. sjøvannsfilteret har jeg erfaring med at dette kan sprekke i/ved gjengepartiet, litt vanskelig å si fra videosnutten om det er slik hos deg, kan være vanskelig å se sprekken. Håper det ordner seg med nytt lokk, disse filterhusene kan være litt kilne & dyre å få tak i om det må byttes. Ombygging er det beste, men mener det krever litt sølvlodding av rørstusser til varmeveksleren mm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...