Torsen67 Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Ja, sprekk er også vanlig. Som Kaffelars sier, så kan det være vanskelig å se. Vi kjøpte nytt filterhus. Betalte vel ca 850,- for huset. En ting jeg stusser på her, er at veksleren blir plutselig potte tett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Kan det være at impelleren har mistet noen blader som har lagt seg i veksleren kanskje ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 I filterhuset på veksler (som var satt inn riktig vei) fant jeg masse av disse fragmentene: Gode tips og råd som kommer her :-) Jeg skal kontrollere impeller og inspisere nøye etter sprekk i veksleren. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Jeg prøver å holde en oversikt på Båtwiki om forsikringsoppgjørserfaringer. Hvilket forsikringsselskap ble brukt? Blir dette riktig oppfatning av situasjonen: Båten ble fylt med sjøvann søndags kveld pga lekkasje ved kjølevannsfilter til motoren, på trykksiden av impeller. Årsaken var ukjent frem til mandags morgen. Forsikringsselskapet var rask med å sende en skadebegrensingskonsulent. Den skadelidende ble instruert i å gjøre en del arbeid ifbm dette, som å holde seg våken natt til en mandag for å overvåke vannstand og lensepumper, grundig motorvask, inspisering og spraying med WD40. Forsikringsselskapet dekker følgeskader, men ikke selve skaden på kjølevannssystemet, da det regnes som allminnelig slitasje. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 6.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2015 Tobixen: Forsikringsselskapet er KLP, som har vært imøtekommende og hjelpsom så langt i saken. Oppsummeringen din er ikke helt riktig. Noen av valgene var jeg sterkt involvert i siden båten er underforsikret og jeg ønsket å holde kostnadene nede. Legger ved redegjørelse jeg sendte forsikringsselskapet: Etter telefonsamtale med dere i dag sender jeg over en redegjørelse for hendelsesforløp i forbindelse med skade på min båt, Skilsø 28 reg. ZBC960. Hadde vært ut på tur i godværet den 4/8-2015 (må få med seg sommeren den dagen den er her), turen gikk fra Bodø havn til Salt på Sandhornøy og videre til Nord Arnøy. Tilbakelagt distanse før vi fikk problemer var ca. 18 nautiske mil. På tur tilbake ved Hernesskagleia begynte båten å gå "tungt" i vannet, slakket ned fra 10-12 knop til 7-8 knop. Det var godt vær, ca 1m bølger. Mens jeg funderte på hva det kunne være sier fruen som sitter i aktersalongen at hun er bløt på beina, jeg snur meg og ser, vannstanden øker relativt raskt, klokken var da rundt klokken 23:30. Sjekker sjøvanninntak til toalett, motoren, aksling og rorgjennomføringer, finner ingen feil.... Motor bakker på tomgang og vannstand øker fortsatt. Lensepumpe 1 slår etterhvert ut sikring og lensepumpe 2 går fortsatt men klarer ikke ta unna vannmengdene som kommer inn. Den ene av passasjerene blir satt til manuell lensing framme i kabinen. Vi klarer fortsatt ikke ta unna vannmengdene som kommer inn. Vannet stiger mens vi prøver å gå inn til Bodø havn, til slutt har vi så mye vann i båten at motor stopper. Tiden går fort, rundt klokken 00:25 vi gjør klar til å forlate båten mens vi tar kontakt med Bodø radio og ber om assistanse fra Redningsselskapet (Jeg er total medlem). Redningsskøyta er raskt på plass og når båten taues mot land tar jeg kontakt med KLP kundeservice rundt klokken 00:50. Må innrømme at responstiden fra at jeg i en hektisk situasjon hvor alt så ganske mørk ut til det stod en representant fra Promotor nord på kaien var imponerende. Med hjelp fra mannskapet på redningsskøyta og Promotor nord ble båten lenset for vann. De avsluttet jobben rundt klokken 02:00. Jeg satt lensevakt til neste morgen, det kom ikke mer vann inn i båten. Promotor nord er tilbake klokken 08:00 og vi starter feilsøking, i filter til sjøvannsveksler finner vi fragmenter som trolig er sugd inn i båten ved overfarten og har gjort slik at veksler har fått nedsatt gjennomstrømmingsevne. Dette har ført til høyt trykk i systemet og lekkasje. Promotor nord sier de har avklart med KLP at båten skal tas opp på Jakhelln båt, jeg ringer dere og vi blir enige om å avvente siden feilen er funnet og båten ikke tar inn vann uten at motor er i drift. Takstmann kommer og ser på båten, jeg informer takstmann om det lave forsikringsbeløpet på båten og ber om at båten ikke kondemneres men at jeg selv reparer skadene for å holde kostnadene nede. Båten er blant de første «store» modellene til Skilsø og i mine øyne verdt å ta vare på som et stykke norsk båtbyggehistorie. Mvh Per Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 6.August.2015 Del på Facebook Svart 6.August.2015 Bodehode føler med deg.. aldri noe morrsomt med slike hendelser. Sitter i samme situasjon som deg men førløpet er litt anderledes. Jeg er tilkjent dekning på det meste. Du får holde oss oppdatert slik at fler som kommer i samme situasjon kan få litt drahjelp på fremgangsmåte mot forsikringsselskaper Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 Bergstad, jeg har fulgt tråden din også, må innrømme at jeg har større frykt for brann enn vanninntrengning... Må ha vært en skremmende opplevelse til dere fant årsaken til røykutviklingen. Håper det går i orden for deg også, slik at 2016 sesongen blir berget. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Tobixen: Forsikringsselskapet er KLP, som har vært imøtekommende og hjelpsom så langt i saken. Jeg skriver det slik da: Positiv: Hendelse med vanninntrenging, sent på en søndag. Forsikringsselskapet var meget snar med å få tak i konsulentbistand for å begrense skadeomfang, samt fikse avtale om å ta båten opp tidlig mandags morgen (noe som viste seg å være unødvendig da lekkasjen var på motorens kjølesystem). Forsikringen dekker ikke fiksing av rotårsaken da det regnes som allminnelig slitasje, men den dekker følgeskader opp til angitt forsikringsverdi. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Har du ingen lekkasje direkte på impellerhuset? Kan ikke forstå hvor disse fragmentene kommer i fra. Hvilke type metaller er dette? Kan du se det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.