Jump to content

Wallas brennkammervifte stopper på full effekt


Onafyr

Recommended Posts

Jeg har en Wallas varmer der brennkammerviften stopper når apparatet går med full effekt.

Oppstarten fungerer bra, men det virker som om brennkammerviften stopper når apparatet er går fra oppstart til drift.

Om jeg skrur aparatet til halv effekt virker alt som det skal.

 

Enkelte ganger virker apparatet som det skal, men i hovedsak stopper brennkammerviften når apparatet står på full effekt.

 

Kan det dreie seg om dårlig kontakt mellom kretskortet og viften, eller er det noe mer alvorlig ?

Redigert av Onafyr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke sikkert det er samme sak, men jeg hadde for noen år siden en lignende feil på mitt Wallas kokeapparat. . Apparatet funket på halv effect, men på fullt slo det seg plutselig av. Feilen viste seg å være utslitt bakstykke på bryteren, så den ikke holdt kontakten. Skiftet denne, og siden har apparatet virket helt upåklagelig.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Feilen i varmeren til Onafyr er mest sannsynlig elektronisk. Altså en feil ved hovedkortet eller kortet i bryterpanelet. Du kan gå over alle kontakter med elektrospray for å se se om problemet forsvinner.

 

Feilen kan også ligge med brennluftvifta. Hører du støy fra vifte? Skrangling, piping, gnissing etc? Skal normalt sett ikke høre noe fra denne vifta.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Da har jeg gått over alle kontakter på kontrollkortet og koblingene i betjeningspanelet....

Feilen er der fortsatt. 

Helt konsekvent stopper brennkammervifta når det røde lyset i betjeningspanelet tennes (indikator for at apparatet har tent)

Om jeg setter den til halv effekt starter vifta igjen, og oppfører seg da eksemplarisk.

Ved tenning og avkjøling fungerer den også knirkefritt.

 

Ligger kanskje an til at jeg må bytte kontrollpanel eller kontrollkort.

Er det her en prosess der en bare må bytte komponenter til ting virker ?

Redigert av Onafyr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette kan være problemet men.. i min forrige båt hadde jeg en Wallas 30D denne slukket/stengte ned på full effekt men gikk helt fint når jeg reduserte effekten. Etter en stund fant jeg ut at det var et innvendig spjeld i den ene ventilen som var delvis lukket. Jeg antar at motstanden ble for stor i kanalene slik at den ble overopphetet og stengte ned.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke helt det er problemet Ally, varmeren blir ikke overopphetet, det er kun brennkammervifta som stopper, pumpa og ventilasjonsvifta går fortsatt. 

Om jeg så setter bryteren til halv effekt eller i av posisjon så starter brennkammervifta opp igjen. Men takk for innspill, skal ha det i bakhodet når jeg kaster meg over wallasen igjen : )

Link to post
Share on other sites

Går ut ifra at dette gjelder en Wallas 1800, 2400 eller 3200?

 

Kommer det strøm frem til brennluftviftemotoren? Måles på kontaktene på kretskortet. Skal ha 6-8V avhengig av hvilken modell vi snakker om. Når motoren stopper, mister du også spenningen? I så fall ligger feilen i hovedkortet. Er spenningen der er det feil på motoren.

 

Det rare er at motoren kutter når rød led tennes. Led styres av etterkjølingstermostaten som står inn i brenneren, og som i sin tur sørger for at brennluftviftemotoren fortsetter å gå til brenneren (termostaten) har falt til ca 60 grader temp.

 

Når du slår av varmeren, virker viftemotoren da? Og kjøler ned?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det er en Wallas 3200 86 modell.

Brennkammerviften fungerer under oppstart, ved drift på halv effekt og når en slår av varmeren. Vifta går godt og kjøler bra.

 

Den skrur seg av ene og alene når varmeren går inn i "Driftmodus" på full effekt. pumpa og ventilasjonsviften tusler og går som normalt. Om jeg da setter varmeren i 1/2 effekt eller slår den av starter brennkammervifta opp igjen og går knirkefritt så lenge jeg ikke setter varmeren til full effekt igjen.

 

Jeg skal ta med meg multimeter ombord og sjekke spenningen som går til brennkammerviften i løpet av uka.

Det  virker som om det kan være kontrollkortet som krangler i og med at brennkammervifta fungerer i alle andre modus enn på drift i full effekt....

 

Har kontrollpanelet noe med slike feil å gjøre ? 

Link to post
Share on other sites

Har ingen tro på at det skyldes kontrollpanelt i dette tilfellet.

Og ved at led lyser, så vil jeg friskmelde etterkjølingstermostaten

Mest tro på feil ved hovedkortet, og siden kortet i dag passer både til 2400 og 3200, er det nødvendig med justeringer av pumpehastighet og viftehastighet for å oppnå optimal forbrenning.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Selv ved skifte av motor, kan det være nødvendig med justeringer på kretskortet. Og det finner du fort ut fordi det blir det soting pga feil brennluftmengde i forhold til drivstoffmengde

 

Nye motorer er noe jeg til enhver tid bruker å ha på lager

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...