Onafyr Startet 7.August.2015 Del på Facebook Startet 7.August.2015 (redigert) Jeg har en Wallas varmer der brennkammerviften stopper når apparatet går med full effekt. Oppstarten fungerer bra, men det virker som om brennkammerviften stopper når apparatet er går fra oppstart til drift. Om jeg skrur aparatet til halv effekt virker alt som det skal. Enkelte ganger virker apparatet som det skal, men i hovedsak stopper brennkammerviften når apparatet står på full effekt. Kan det dreie seg om dårlig kontakt mellom kretskortet og viften, eller er det noe mer alvorlig ? Redigert 7.August.2015 av Onafyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Ikke sikkert det er samme sak, men jeg hadde for noen år siden en lignende feil på mitt Wallas kokeapparat. . Apparatet funket på halv effect, men på fullt slo det seg plutselig av. Feilen viste seg å være utslitt bakstykke på bryteren, så den ikke holdt kontakten. Skiftet denne, og siden har apparatet virket helt upåklagelig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 (redigert) Med utslitt bakstykke mener du kretskortet inne i bryteren ? Det er kun brennkammerviften som skrur seg av, pumpa og ventilasjonsviften går fortsatt. Redigert 7.August.2015 av Onafyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Min bryter hadde ikke noe kretskort, kun en "kloss" med kontaktpunkter etc. Grønn sådan. Sikkert ikke likt på alle Wallas modeller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 7.August.2015 Del på Facebook Svart 7.August.2015 Feilen i varmeren til Onafyr er mest sannsynlig elektronisk. Altså en feil ved hovedkortet eller kortet i bryterpanelet. Du kan gå over alle kontakter med elektrospray for å se se om problemet forsvinner. Feilen kan også ligge med brennluftvifta. Hører du støy fra vifte? Skrangling, piping, gnissing etc? Skal normalt sett ikke høre noe fra denne vifta. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 7.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2015 Ikkeno støy.... Skal gå over kontaktene med spray og rens og se om det løser problemet. Meget mulig det vil hjelpe da denne varmeren ikke har blitt brukt på en god stund før jeg kjøpte båten. Takk for mange gode svar folkens !! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) Da har jeg gått over alle kontakter på kontrollkortet og koblingene i betjeningspanelet.... Feilen er der fortsatt. Helt konsekvent stopper brennkammervifta når det røde lyset i betjeningspanelet tennes (indikator for at apparatet har tent) Om jeg setter den til halv effekt starter vifta igjen, og oppfører seg da eksemplarisk. Ved tenning og avkjøling fungerer den også knirkefritt. Ligger kanskje an til at jeg må bytte kontrollpanel eller kontrollkort. Er det her en prosess der en bare må bytte komponenter til ting virker ? Redigert 5.September.2015 av Onafyr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ally Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Vet ikke om dette kan være problemet men.. i min forrige båt hadde jeg en Wallas 30D denne slukket/stengte ned på full effekt men gikk helt fint når jeg reduserte effekten. Etter en stund fant jeg ut at det var et innvendig spjeld i den ene ventilen som var delvis lukket. Jeg antar at motstanden ble for stor i kanalene slik at den ble overopphetet og stengte ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Tror ikke helt det er problemet Ally, varmeren blir ikke overopphetet, det er kun brennkammervifta som stopper, pumpa og ventilasjonsvifta går fortsatt. Om jeg så setter bryteren til halv effekt eller i av posisjon så starter brennkammervifta opp igjen. Men takk for innspill, skal ha det i bakhodet når jeg kaster meg over wallasen igjen : ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Går ut ifra at dette gjelder en Wallas 1800, 2400 eller 3200? Kommer det strøm frem til brennluftviftemotoren? Måles på kontaktene på kretskortet. Skal ha 6-8V avhengig av hvilken modell vi snakker om. Når motoren stopper, mister du også spenningen? I så fall ligger feilen i hovedkortet. Er spenningen der er det feil på motoren. Det rare er at motoren kutter når rød led tennes. Led styres av etterkjølingstermostaten som står inn i brenneren, og som i sin tur sørger for at brennluftviftemotoren fortsetter å gå til brenneren (termostaten) har falt til ca 60 grader temp. Når du slår av varmeren, virker viftemotoren da? Og kjøler ned? Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Hei ! Det er en Wallas 3200 86 modell. Brennkammerviften fungerer under oppstart, ved drift på halv effekt og når en slår av varmeren. Vifta går godt og kjøler bra. Den skrur seg av ene og alene når varmeren går inn i "Driftmodus" på full effekt. pumpa og ventilasjonsviften tusler og går som normalt. Om jeg da setter varmeren i 1/2 effekt eller slår den av starter brennkammervifta opp igjen og går knirkefritt så lenge jeg ikke setter varmeren til full effekt igjen. Jeg skal ta med meg multimeter ombord og sjekke spenningen som går til brennkammerviften i løpet av uka. Det virker som om det kan være kontrollkortet som krangler i og med at brennkammervifta fungerer i alle andre modus enn på drift i full effekt.... Har kontrollpanelet noe med slike feil å gjøre ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Har ingen tro på at det skyldes kontrollpanelt i dette tilfellet. Og ved at led lyser, så vil jeg friskmelde etterkjølingstermostaten Mest tro på feil ved hovedkortet, og siden kortet i dag passer både til 2400 og 3200, er det nødvendig med justeringer av pumpehastighet og viftehastighet for å oppnå optimal forbrenning. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Hmm, må jeg programere kortet eller er det manuelle grep det her er snakk om ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Manuelle grep, med god hjelp av stoppeklokke, måleglass og sotpumpe Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 hehe, da håper jeg det er motoren som er rar :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 (redigert) Selv ved skifte av motor, kan det være nødvendig med justeringer på kretskortet. Og det finner du fort ut fordi det blir det soting pga feil brennluftmengde i forhold til drivstoffmengde Nye motorer er noe jeg til enhver tid bruker å ha på lager Redigert 5.September.2015 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Onafyr Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Kontakter deg når jeg vet mer jeg. Takk for god hjelp så langt ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Bare å slå på tråden om det skulle passe bedre. Omtrent døgnåpen hele uken Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.