Jump to content

Ventiljustering av Volvo Penta KAD 43


R_Arendal

Recommended Posts

Hei!

 

Hva betaler man for ventiljustering av Volvo Penta KAD 43?

 

Er dette så komplisert at man bør bruke et verksted, eller kan man gjøre det selv?

 

Kreves det for eksempel mye spesialverktøy og/eller mye detaljinformasjon om motoren?

 

Hva med ordinært vedlikehold av denne motoren? Jeg er ikke vant med moderne dieselmotorer selv om jeg har skrudd noe på bil...

Redigert av R_Arendal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du kan og justere ventiler, så er det ikkje noe spesielt hokus pokus. Er vel fire ventiler pr. sylinder på denne? I så fall er det litt meir styr med justering av broen. Ingen spesielle spesialverktøy er nødvendig. Men husk... Aldri finn på å bøye dieselrørene!!!!! Hvor holder du til?

Link to post
Share on other sites

43 har 2 ventiler pr sylinder, og i tillegg 3 ventildeksler som dekker 2 og 2 sylindre. Det burde ta maks 1 time å justere opp en 43 :-)

Forøvrig er kad43 en knallgod motor. Vedlikehold:

-Oljeskift på høsten sammen med oljefilter

-skifte fuel og luftfilter på våren etter 1 tur.

-Frostsikring på høsten

-spraye den ned med wd40 på høsten

-reimer hvert 3-5 år. Sjekke/sette spennet med momentnøkkel.

-impeller ved behov

 

BTW: 44 har 4 ventiler pr sylinder og må justeres hver 200 time.

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Ingen av VP motor I den 30/31/32/40/41/42/43/44/300 har hydrauliske løftere det begynte med D3/4/6.

Veldig enkelt å gjøre, demont alle 3 deksler, sveiver motoren inntill Nr 1 sylinder ventiler vipper og så justerer Nr6 ventiler, sekvens er

 

Vipper              Justerer

   1                         6

   5                         2

   3                         4

   6                         1

   2                         5   

   4                         3

 

Du trenger 10mm pipe å fjerne deksel mutter, søker blader og nøkkel for lås mutter 13 eller 14mm huske ikke, og flatjern, også stor pipe 24mm  og skraller for å sveive motor rundt.  Ventil klaring er 0.40mm kaldt eller driftsvarm motor, interval er 200 timer.

 Gummi pakning kan brukes manger ganger bare tørket godt for olje så det er ikke noe svetting og de sitter fast I deksel med montering.

Jeg bruke 30 mins max men har gjørt det hundrevis ganger, så regner på en timer.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte bør ventilene justeres på 42/43`n?

Dette er behørig omtalt på forumet tidligere men 43-motor skal justeres hver 200. driftstime. Når det er sagt så er visstnok 43-motor såpass grei at det holder å.justeres hver 600.time som min lokale VP-verksted forteller. Jeg betalte for sjekk/justering for 2 år siden og betalte 2000kr.

Link to post
Share on other sites

43 har 2 ventiler pr sylinder, og i tillegg 3 ventildeksler som dekker 2 og 2 sylindre. Det burde ta maks 1 time å justere opp en 43 :-)

Forøvrig er kad43 en knallgod motor. Vedlikehold:

-Oljeskift på høsten sammen med oljefilter

-skifte fuel og luftfilter på våren etter 1 tur.

-Frostsikring på høsten

-spraye den ned med wd40 på høsten

-reimer hvert 3-5 år. Sjekke/sette spennet med momentnøkkel.

-impeller ved behov

 

BTW: 44 har 4 ventiler pr sylinder og må justeres hver 200 time.

Skifte kompressorolje årlig.

Skifte reimer egentlig hvert 2. år-men kanskje det holder sjeldnere sålenge du sjekker riktig stramming.

Dieselfilter -både grovfilter og finfilter skal skiftes årlig samt tømme grovfilter for grums etc vha tappeskrue nederst.

Tømme og sjekke sjøvannsfilter.

Impeller anbefales å skiftes årlig, men kan holde lenger. Mange kjører den lenger og det går bra. Jeg skifter årlig uansett.

Link to post
Share on other sites

Om du kan og justere ventiler, så er det ikkje noe spesielt hokus pokus. Er vel fire ventiler pr. sylinder på denne? I så fall er det litt meir styr med justering av broen. Ingen spesielle spesialverktøy er nødvendig. Men husk... Aldri finn på å bøye dieselrørene!!!!! Hvor holder du til?

Hei!

Jeg holder til i Arendal. Etter å ha solgt plastsnekka veldig billig, vurderer jeg nå å kjøpe en planende båt. Det er vel KAD 43 som sitter i 95 % av båtene jeg har kikket litt på. En av de er visst moden for justering av ventilene. Derfor dette spørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...