Jump to content

Honda BF 8 LHU eller Tohatsu MFS 6 S UL Sail-Pro


Krimart

Recommended Posts

Hei, 

har en 26 fot seilbåt og er på jakt etter en ny påhengsmotor. Har i dag en 4HK Yamaha 2-takt med lang stamme som blir i svakeste laget, f.eks. når vi skal bakke ut fra bøya i litt mye vind. (ligger på bøye med tau mot land, baugen inn fordi motsatt går roret nedi bunnen). Til tross for lang stamme blir propellen litt høyt i vannet, noe som merkes godt hvis vi går for motor i vindstille med dønninger - da er motoren tilsynelatende mer over enn under vannet. Den bråker dessuten infernalsk og kan være litt kranglete å få start på når den er halv-varm. På pluss-siden så er den veldig lett, og enkel å vedlikeholde. 

 

Har sett meg ut to motorer som er interesante: Honda BF 8 LHU og Tohatsu MFS 6 S UL Sail-Pro. Honda'en er knepent dyrere (+ 1500 NOK) , betydelig tyngre (42+ mot 27 kg) men gir mer kraft (8 mot 6 HK) . Tohatsu'en har ekstra lang stamme (689 mm mot Hondaens 563 mm). Jeg forventer at Hondaen vil gå jevnere og mer stillegående og muligens ha mindre startbesvær enn Tohatsuen, men her er jeg usikker. 

 

Har noen på forumet meninger om dette? Vekt og dypgående taler i favør av Tohatsuen, men med Hondaen har jeg mer kraft, stillere motor og lettere start(?).

 

Link to post
Share on other sites

Honda 8 er egentlig en 10-hester (kalles 9,9 i noen markeder) og har 222 kubikk og 2 sylindre.

Den veier 44 kg med lang stamme såvidt jeg kan finne ut. Bare 5 kg lettere enn Honda 15/20 hk.

 

Tohatsu 8 (9,8) veier kun 38 kg med lang stamme. 2-sylindret 209 kubikk.

 

Tohatsu 6 har kun 123 kubikk og 1 sylinder så det blir ikke samme jevne gange og kraft kan man nok trygt si.

 

Skal du få i pose og sekk så er den gode gamle Tohatsu 8 hk (9.8) 2-takt et alternativ, men finnes jo dessverre ikke ny på det norske markedet lengre grunnet utslippskrav.

Den er 2-sylindret og veier 28 kg med ultra lang stamme, 27 kg med lang stamme.

 

http://www.tohatsu.com.au/content/m8b

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 6 har kun 123 kubikk og 1 sylinder så det blir ikke samme jevne gange og kraft kan man nok trygt si.

 

har tohatsus sailpro motorer propell/utveksling tilpasset for å gi mer skyvekraft i lav fart?  I så fall burde den jo kunne gi merkbart mer skyvkraft enn en std 4-hester?   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det er en annen propelltype iallefall:

 

Sail Pro Model! Designed specifically for sail boaters.

This powerful sailboat engine,  available in a "long" and an "ultra-long" shaft, has a high thrust sail drive propeller to give you the power you need.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjøpte nylig en tohatsu 8 lang til seilbåten min. Titta opprinnelig på Honda bf 8 pga lademuligheten, men West hadde ikke inne, og ikke Kellox heller, og det hastet litt. Propellen har fire blader og den skyver veldig! Trenger nesten ikke gasspådrag for å komme ut av båsen, den dytter med en gang! Lurte litt på den 6 sailpro, men til ca samme pris, så tenkte jeg at jeg heller ville ha to sylindre, og kjøre på lavere turtall, enn en sylinder og oppleve at jeg måtte kjøre på høyt turtall, i forhold til slitasje og støy. Nok noe overmotoristert til min båt, men har planer om litt kanalkjøring i Europa, og da tenkte jeg det var likegreit. Kan annbefale Tohatsu, starter med en gang og fin og lav lyd. Har dog ikke prøvd Honda bf8, kun bf5.

Link to post
Share on other sites

Interresant. Hva slags propell kjøpte du til din båt Sjørøver-viking? Standardpropellen eller sat du på en eller annen spesial-seilbåt propell?  Jeg har ikke tenkt på denne fordi den ikke har uttak for lading. Men jeg tittet litt på Tohatsu sin hjemmeside og i følge den skal det være mulig å få lading som ekstrautstyr OG ekstra lang stamme også på 8HK Tohatsu. Men det er mulig vi da er oppe i en vesentlig høyere pris.

 

Har også tittet litt på Yamaha High-trust 8Hk, men så vidt jeg kan forstå er de vesentlig dyrere - over 20 000 kr. 

Link to post
Share on other sites

min erfaring frå forrige årtusen om Honda:

Choken ut, eit drag i snora, choken inn og eit drag til i snora, so er motoren i gang. Kanskje eit ekstra drag i snora på første start om våren, då. Men den ville absolutt ha tennplugger frå NGK, fekk den noko anna nekta den plent, Gjekk stille og rolig, og holdt det gåande so lenge der var bensin på tanken + eit par kvartmil på lukta. Der var mykje aluminiumslegering som var skrudd sammen med rustfri skruer, måtte ha luftverktøy med slag for å få slikt laust. Tung skruing? det var mest dette at sving og tilt blei tregare ettersom åra gjekk

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Interresant. Hva slags propell kjøpte du til din båt Sjørøver-viking? Standardpropellen eller sat du på en eller annen spesial-seilbåt propell?  Jeg har ikke tenkt på denne fordi den ikke har uttak for lading. Men jeg tittet litt på Tohatsu sin hjemmeside og i følge den skal det være mulig å få lading som ekstrautstyr OG ekstra lang stamme også på 8HK Tohatsu. Men det er mulig vi da er oppe i en vesentlig høyere pris.

Jeg fikk med standard propellen. Har lurt på å ettermontere alternator jeg og, men det blir med tide og veien.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

6 hk firetakter en-sylindret Tohatsu er en bråkemaskin hinsides beskrivelse etter min mange timers erfaring.

Rister enormt og bør helst kjøres på under halv gass pga bråk.

Kjøp to-sylindret, det gir roligere gange.

Synd at den lille 8 Honda'en er så tung...

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...