tobixen Startet 10.August.2015 Link til dette innlegget Startet 10.August.2015 (redigert) I lys av to alvorlige uhell som er blitt beskrevet her på BP i det siste har jeg kommet frem til at motorrommet skal utstyres med røykvarsler og vanninntrengingsalarm. Jeg tror det er et kostnadseffektivt tiltak - røykvarslere og vannalarm koster lommerusk og er såre enkelt i installasjon, ulempen er at man kanskje må undersøke en og annen falsk alarm samt at batteriene sikkert må byttes etter et par år (og alarmene har vel begrenset levetid). Først ut - vannalarm. Jeg kom ved en tilfeldighet over denne: http://www.biltema.no/no/Hjem/Sikkerhet/Alarm/Vannalarm-2000033546/- kostnaden er insignifikant, og "installeringen" er jo gjort unna på få minutter: finne frem en solid saks, få åpnet plastpakken, bryte opp alarmen, stappe batteriet i, lukke alarmen, legge den ned på et sted hvor man forventer at det skal være tørt. Jeg kjøpte tre. Alarmen ser ikke særlig robust ut, den tåler nok ikke å senkes ned i vann, og den tåler nok ikke vannsprut fra oven. Det siste kan jo være et argument mot å benytte denne i motorrom, det er ikke utenkelig at en lekkasje på kjøleanlegget vil medføre såpass med sprut at elektronikk og sirene blir våt, muligens med resultat i at den slutter å virke. Kommer det store mengder vann inn langs gulvet, så regner jeg med at tingen vil flyte. Selve sensoren er to ledninger som går parallelt med noen få millimeters avstand, de går fra midt på boksen og ned til boksens underside. Det er tilstrekkelig å ta på ledningene før alarmen går. Når boksen ligger på gulvet, er disse ledningene hevet noen få millimeter opp - så en eventuell ledningsevne i underlaget skal ikke trigge alarmen. Vil jeg høre alarmen gjennom isolasjonen dersom motor, kjøleskap, stereo etc er på, og jeg i tillegg befinner meg langt unna motoren? Det ligger jo et lag med støydempende isolasjon der ... Aller helst bør man ha en alarm som kan vekke opp noen dersom den oppdager vannlekkasjer mens båten ligger ensom i hjemmehavn eller for anker. Det står på lista mi, men innebærer for tiden langt mer arbeid enn å kjøpe en duppedingst til en femtilapp på Biltema og slenge ut på ønsket sted i båten :-) Litt morsomt at det stod noe slikt som "read the instructions" på dingsten, mens det ikke følger med noe som helst dokumentasjon :-) Biltema på sitt "beste". Redigert 10.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Frivakt Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Er det ikke bedre å knytte vannalarmen til lensepumpen? Her er et eksempel på dette: https://www.maritim.no/bryterpanel-lensepumpe-12v-m-alarm#.VciBHPntlBc Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Har lite tro på den vannlekkasjealarmen. Eg tror ikkje elektronikken er holdbar nok til å tåle miljøent om bord i en båt. Eg ville heller kjøpt en slik nivåbryter som man bruker på lensepumper og koblet på en buzzer og eventuelt eit lyssignal som plasseres i nærheten av førerposisjonen eller en annen hensiktsmessig plass. Dette vil bli mykje meir holdbart og i tillegg tåler miljøet om bord i en båt mykje bedre. Og i tillegg så vil falske alarmer bli tilnærmet null. Vil tro at den vannlekkasjealarmen vil gi hyppige feilalarmer (så lenge den "fungerer") siden det er veldig varierende miljø om bord i en båt. Beklager å si det, men den alarmen ville eg stolt like mykje på som at ei pappkasse holder seg rolig i en storm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Jeg har det samme på agendaen. Jeg vil neppe vil høre en slik alarm om jeg er ute i cockpit, dauhørt som jeg er. Satser heller på nivåbryter. Men som du hevder, mye mer jobb å få til og virke. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Jeg har tre lensepumper, hver med lys- og akkustisk alrm. Det bør vel holde. Det var veldig nyttig den gangen da slangen som holder akseltetningen hoppet av! Så en eller annen forrm for alarm bør alle litt større båter ha. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tobixen Svart 10.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 (redigert) Er det ikke bedre å knytte vannalarmen til lensepumpen? Jo, jeg prøver å legge opp automatiske lensepumper - har kjøpt tre, installert to og én av dem er allerede defunct. Aldri kjøp lensepumpe av merke "Rule"! :-) Ref https://baatplassen.no/i/topic/121172-båten-tok-inn-vann-fikk-hjelp-av-rs-hva-nå/#entry1751980var det to elektriske lensepumper med nivåbryter (Rule, Biltema) i båten som tok inn mye vann her om dagen, ingen av dem fungerte når det var behov for dem. :-( Jeg tenker at akkustisk vannalarm kan være et fint supplement. Sannsynligheten for at fire ting ikke fungerer som tiltenkt er veldig mye mindre enn at sannsynligheten for at to ting ikke fungerer som tiltenkt :-) Har lite tro på den vannlekkasjealarmen. Eg tror ikkje elektronikken er holdbar nok til å tåle miljøent om bord i en båt. Det er notert - skepsis til levetid i et maritimt miljø. Skal prøve å huske å komme tilbake til denne tråden om ett år eller to, med et retroperspektiv på om disse varslerene var verd prisen eller ikke. For en femtilapp i innkjøp og tre minutter i installasjon skal det imidlertid ikke lange levetiden til for å kunne konkludere positivt :-) Det er også lett å verifisere at enhetene fortsatt virker, det er bare å ta på sensoren med fingrene. (Forøvrig, hvor "maritimt" miljøet virkelig er kan jo være ganske forskjellig fra båt til båt; jeg tipper miljøet i de "beste" kjølsvinene ikke er stort mer aggressivt enn miljøet i et gjennomsnittlig kjøkken i en landbolig). Jeg bør kanskje legge til at i min båt finnes det ingen gjennomganger gjennom skott i kjølsvinet tiltenkt å føre vann til laveste punkt i kjølsvinet, så jeg har ikke ett sted å overvåke, jeg har mange steder. Fordelen er at jeg dermed kan bruke deler av kjølsvinet som lager for matvarer o.l. Selvfølgelig har jeg slengt inn en varsler i matlageret også ... Redigert 10.August.2015 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
audun-gsm Svart 10.August.2015 Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 hei hvorfor ikke kjøpe ide som jeg har laget ? med denne blir du oppringt ved vann alarm og hva du enn måtte ønske , og i tillegg kan du slå av og på vann pumpe akkurat som du vill , selve alarmen går på 12 volt mens vann pumpe stikk kontakten går på 220 volt , jeg bygger også om slik du måtte ønske , skredder syr enheter til ditt formål , og jeg er billig , har den billigste enheten å få kjøpe garanti. regntett og solid enhet , trenger kun ring kontant sim kort . jeg har for frost vakt og masse annet også . her er siden min . http://www.smart-gsm-alarm-bil-baat-hytte-hjem-camping.com/gsm-alarm-i-baat.html den er ikke helt ferdig ennå . Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2015 Er det basert på ras'pi eller tilsvarende? Mulighet for å få ssh-tilgang til enheten man kjøper? Og skreddersøm? I såfall kan det være interessant. Jeg har begynt på et prosjekt med en ras'pi og sensorer, og har kjøpt inn en del ekstra sensorer (særlig for måling av spenning og forbruk på batteribanken og de forskjellige kursene ut fra batteribanken), men har aldri fått tid til å pusle mer med dette. Jeg ønsker ikke bare varsling på telefon, jeg ønsker også logging av data, mulighet for å sette opp eskaleringsrutiner, etc - og jeg ønsker flere sensorer, plassert på forskjellige steder i båten. Uansett tenker jeg at en femtikronerssak sikkert kan være et godt supplement, litt mindre kompleksitet og litt mindre eksterne avhengigheter, og som sagt, risikoen for at flere systemer feiler er mye lavere enn at risikoen for at ett system feiler :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 7.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 En av vanninntrengingsalarmene fra Biltema begynte å pipe på søndagen - som et ekstra stressmoment akkurat i det jeg holdt på å legge til på et vanskelig sted. Det viser seg at det muligens pipler noen dråper fra den gjennomføringen der jeg har dybdemåler og termometer. Ganske kjekt å vite før det plutselig skvalper rundt bøttevis med vann på steder man helst ikke vil ha vann. :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Stjernen ! Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Har lignende alarm som biltema selger,måtte bare ta ut batteriene !! Det er to kontakter som dere ser på siden av boksen,når disse får litt kontakt feks dugg så piper det. Men piper altfor ofte så fort det blir litt fuktig på kvelden går alarmen.Skulle vært mulig og stille følsomhet. Jeg hadde min montert ved siden av vannpumpen i skott foran i kabinen. Vet ikke hvor mange ganger jeg har kommet til båten og denne har slått ut kvelden før og pipi hele natten,og batteriene er flate ! Så ikke og anbefalle !! Sitér dette innlegget Link to post
sjørøver-viking Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Har vannalarm fra by eller co, og den går på 12v batterier. Vet ikke helt hva slags batterier de vil at jeg skal putte i den, men tenkte å kobøe den opp på 12v anøegget istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 7.September.2015 Link til dette innlegget Svart 7.September.2015 Har denne; (det finnes sikkert mange tilsv men denne har gass, vannintrengning (flottør) og branndetektor med alarmpanel plassert der en måtte ønske. Kabelbunden. CostaNoc. Gas Fume, Fire, Bilge Water AlarmsIn Dash Gasoline Fume Detector | Surface Mount Fume, Fire and Flood Detector | High Bilge Water Alarm | Fume Detector Remote Panel XL | Fume Detector Remote Panel | Gas Fume Detector | Fume Detector Remote Panel Surface Mount Fume, Fire and Flood Detector - Gas Fume, Fire, Bilge Water Alarms Features NMMA Listed Component Fume – Protection against accidents caused by gas/propane spills or leaks. Fire – ermal sensor alarms when re conditions exist. Flood – Alerts you to bilge ooding and pump problems. Sight and Sound Alarm Indicator. Dual signaling sounds an alarm / activates warning light. Smart Fume Sensor. Detects the build up of explosive gases. Thermal Sensor. Monitors for high heat and heat from fire. Water Sensor. Monitors bilge for high water. On/Off/Test. For one touch analysis of detector performance. Money Saving. Qualify for marine insurance discounts. Marine Proven. Exclusively designed for the harsh marine environment. Download Manual Surface Mount Fume, Fire and Flood Detector Operating Specifications Power 12 vDC, operational range +/- 15%. 200 milliamp (.2 amp.) current draw. Alarm Trigger: 20% or less of the lower explosive limit of gasoline, propane and CNG. Fumes Detected: Gasoline, hydrogen from batteries, propane, alcohol, acetone, CNG and other explosive vapors. Fire Alarm Trigger: 180 degree Thermal Switch. Water sensor triggers during high bilge water conditions. Size: 3-1/4'W x 2-3/4'H x 3/4'D. Ellers kan denne brukes til hva som helst inkl overvåking av batterispenning - toveis komm med mobil, overvåk og styr hva en vil. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tobixen Svart 8.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Det er to kontakter som dere ser på siden av boksen,når disse får litt kontakt feks dugg så piper det. Dette har jeg ikke opplevd enda. Det høres merkelig ut at det skulle dugge på overflater gjemt under dørk og bak skott på kvelden. Skal selvfølgelig ikke se bort i fra at alarmen har gått og at batteriet har tømt seg i de øvrige detektorene mens jeg har vært borte fra båten. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 (redigert) PBO hadde for en del år siden et tips om å benytte en vanlig røykvarsler. Lodd to ledninger til hver pol på testknappen, avisoler endene og legg dem ned i kjølsvinet med ca. 10 mm. avstand. Røykvarsleren vil pipe ved saltvann i kjølsvinet og selvsagt også fortsatt ved røyk/brann. Testknappen vil fortsatt kunne brukes for å teste at varsleren virker. Redigert 8.September.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Genialt :-) Bortsett fra at det blir store ledningsstrekk, at det ikke blir like trivielt å legge brannvarsleren ned på bordet når fruen er så hissig i matlagingen at man vet brannvarsleren vil gå av, samt risikoen for at brannvarsleren plutselig er tom for batteri etter å ha pepet i de to ukene man tok "fri" fra båtlivet pga små mengder salt i kjølsvinet, etc. Nei, dersom formålet er å spare 50 kroner, så tror jeg ikke det er verd innsatsen :-) Dersom jeg fortsatt ikke har hatt negative erfaringer med disse varslerene til våren, og dersom de fortsatt fungerer, så skal jeg kjøpe inn et par ekstra. Jeg har fortsatt bl.a. et matlager under dørk som ikke har vannvarsler, der skal det være tørt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lazyjack Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 (redigert) .... at det ikke blir like trivielt å legge brannvarsleren ned på bordet når fruen er så hissig i matlagingen at man vet brannvarsleren vil gå av, Kjenner til den ja Redigert 8.September.2015 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.September.2015 Link til dette innlegget Svart 8.September.2015 Har hatt alarmer på uønska vann i skutebunn siden fv.pumpa tømte vanntanken i skutebunn i 87. Har en bryter på panelet som gir strøm til nivåbryterne som sender strøm til bil-horn fra hoggeren. Slår på alarmen hver gang vi forflytter oss. Virket da lyddemperen sprakk og når det er på tide og stramme opp pakkboksen, virket også i år da dregg-luka fløt av avgårde og Rasmus fylte opp lensebrønn et minutt etter den var tømt. Billig og driftsikker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Stjernen ! Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 (redigert) Dette har jeg ikke opplevd enda. Det høres merkelig ut at det skulle dugge på overflater gjemt under dørk og bak skott på kvelden. Skal selvfølgelig ikke se bort i fra at alarmen har gått og at batteriet har tømt seg i de øvrige detektorene mens jeg har vært borte fra båten. I min kalesje båt slår den ut stadig,selv om den ligger under sete i forcabin. Dette gjelder selvsagt ikke når det er varm sommer og liten luftfuktighet. Men når høsten kommer og det blir litt temp forandringer i båten. Jeg merker jo når jeg tar en tur ned i båten på kvelden,så merker jeg fuktigheten ombord. Da har alarmen slått ut og tømt seg for batt. Men om man oppbevarer seg ombord blir jo ting litt anderledes,da har man gjerne litt varme på. Så ingen løsning året rundt for min del.Da må jeg ta ut alle batterier etter en tur på vannet. Redigert 10.September.2015 av Hmm ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.September.2015 Link til dette innlegget Svart 10.September.2015 Eg har liggende ein "Jabsco hydro air" som eg skal koble opp ...når eg får tid.. Med slik løsning slipper man elektrisk nedi vatnet. Man kan bruke den til å styre lensepumpe direkte, eller til lys / buzzer for å varsle. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tobixen Svart 2.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Så langt har jeg hatt to "utrykninger" på vannalarmene fra Biltema. Vi har visst en mindre innsiving av sjøvann rundt en dybdemåler (som jeg oppdaget og lokaliserte takket være alarmen) og i dag (hm, i går allerede) gjorde jeg nok en tabbe - lot noe av oppvasken stå i oppvaskkummen, sammen med oppvaskvann. Da det plutselig ble litt mer vind enn forutsatt og jeg hadde seil oppe havnet noe av nevnte oppvaskvann ned i matlageret, og alarmen gikk. Alarmen gikk visst i stykker - nå piper den med en gang jeg kobler til batteriet, selv med sensorene utkoblet. Hm ... men, hva kan man forvente til en femtilapp. Jeg får vel rive med meg en ekstra neste gang jeg er på Biltema, for å erstatte den ødelagte. I mellomtiden er jeg ikke kommet noen som helst vei videre med et litt mer helhetlig overvåkningsprosjekt basert på ras'pi og sensorer. Det enkle er ikke nødvendigvis det beste, men bedre med simple ting som gir relevante alarmer ved behov enn luftslott som aldri blir realisert ... Menja, fruen har klaget litt over "alarmer som piper". Jeg installerte tre optiske brannvarslere, men disse er litt vel "trigger happy", når fruen lager mat nå hender det at alarmen i forpigg, bak stengt dør, går av før røykvarsleren som er nesten rett over pantry. På denne ene turen har vi hatt tre "utrykninger": først greide jeg å glemme av at bunnventilen var stengt med det resultat at jeg svidde av impelleren - jeg fikk utrolig nok varsel på dette ved at brannvarsleren i motorrommet pep! Dernest var det en brannvarsler i akterkahytten. Vi fant først ikke ut av hvorfor den pep - jeg tok ut batteriet, la den ned på en stol og koblet i batteriet igjen, senere varslet den igjen - vi har foreløbig konkludert med at luftfuktigheten i den kalde akterkabinen kom opp i et såpass høyt nivå at dette medførte alarm. Også var det vannalarmen pga oppvaskvann. Nå vil jeg påstå at det bare er én av dem som faktisk var falsk alarm, men allikevel - problemet er at det piper i båten, det er ikke trivielt å finne ut av hva som piper eller hvorfor det piper eller om det er kritisk eller ikke. Jeg tenker at prosjektet med ras'pi og sensorer fortsatt er like viktig. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Roger jo Svart 2.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2016 Eg har liggende ein "Jabsco hydro air" som eg skal koble opp ...når eg får tid.. Med slik løsning slipper man elektrisk nedi vatnet. , eller til lys / buzzer for å varsle. Den er bra, men sett på slangeklemmer, var og hjalp en trebåt nabo for et par år siden, etter mange år hadde slangen nede i oljevannet svellet så mye at det ikke ble trykk, så lensepumpa startet ikke. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.