Jump to content

Impeller røk, nå mye røyk (eksos) og varm pumpe


Efre

Recommended Posts

Blir litt sidetråd til plattgatter prosjektet.

 

Impelleren røk......og det skjer jo.

Den moste seg godt opp.

Fikk satt på en erstatning som skulle være kompatibel med Johnson pumpa.

Den var alt annet enn like lett å få på, men det gikk nå.

Men.....etter denne hendelsen begynte maskinen å røyke godt mer enn vanlig.

Merker også at pumpehuset blir godt varmt, så kan virke som mye friksjon med den nye impelleren.

Det står på tapetet å gå over maskinen denne høst/vinter og det blir nok tidligere enn planlagt.

 

Nå håper jeg bare det ikke er for alvorlig. Syntes den pustet litt mer i oljelokket enn vanlig.

Redigert av Sjuren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det flyter godt ved vann gjennom systemet. Lite motstand når jeg blåser, MEN.

Jeg har nok presset impelleren litt for langt inn, så den fungerer ikke optimalt.

Har ikke avdrager for det her, og i motsetning til den forrige måtte denne virkelig presses på.

 

Drar hjem med barn og pumpe og reiser tilbake til hytta alene.

Hvorfor den skulle begynne å røyke så mye blir selvsagt ren spekulasjon,

men det er uansett tid for ny pakning, dysesjekk, ventiler etc. om enn litt tidligere enn planlagt.

Kan se ut som den brukte litt olje siste timen, men det er vanskelig å si etter så lite kjøring

Satser på å cruise hjem alene i rolige 5 knop på søndag :-)

Link to post
Share on other sites

Hmmmm  Synes summen av det du forteller indikerer at det er noe muffens med sjøvannskjølinga.

 

Hvis du har satt på en impeller som ikke passer helt kan jo det forklare mye.

 

Men kan det tenkes at det er en årsak til at den forrige impelleren røk? Altså at du har en restriksjon på sugesiden av pumpa?

 

Varm pumpe og røyk indikerer i alle fall at det ikke flyter tilstrekkelig med vann gjennom systemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker at den gamle røyk grunnet blokkering.

Nå skal jeg få pumpa til å virke "flawless" først.

 

Sjekke for blokkering i varmeveksleren.

Fordi om jeg får luft/vann gjennom denne, betyr det vel

Strengt tatt ikke at den nødvendigvis fungerer 100.

Deler kan være blokket av gammel impeller (?)

 

Vurderer å fjerne termostat for hjemvei da jeg ikke helt stoler på temp-giver

Link to post
Share on other sites

Ja, den må ligge mot både lokk og "bunn"

Selve lamellene gjør det, senter av impelleren er presset for langt inn noe som tillates da det er gummi den yttrste cm på hver side av akslingen (på impelleren). Dette gjør at den suger dårligere enn den skal.

 

Hadde impelleren vært av annen kvalitet kunne den vadret friere på akslingen (splines) og sentrert seg. Nå sitter den stuck for langt inne.

 

Kommer vann ut eksos, ja, men vanskelig å bedømme mengden når jeg står over rekka.

Så lenge jeg kan blåse gjennom vannpumpa er den ikke tett nok til å stole på.

 

Men......Den ryker likevell mer enn tidligere (i forhold til temperatur)

KAN selvsagt være grunnet mindre vann blandet med eksos.

 

For dårlig og lite verktøy her til å teste.

Tror heller jeg vil begynne å ta en større sørvis når jeg kommer hjem.

Å flikke for mye nå blir litt bortkastet når jeg vet den trenger litt mer enn det.

 

Når det gjelder varmeveksleren/slangene_til, så fjernet jeg de lamellrestene jeg fant.

Har ikke hatt ut "radiatoren" for å kikke/stake gjennom

Link to post
Share on other sites

Tro du har fått en feil impeller her. Alternativt en feilprodusert en. Det skal ikke være vanskelig å få en ny impeller på plass. Og det skal slett ikke være lett å blåse gjennom pumpa. Så jeg ville ha kjøpt ny Johnson impeller, tatt ørlite vaselin på akslingen og montert på ny. Samt sjekket varmeveksler/oljekjøler for gummibiter.

 

Sjekk også eksosbendet for gummibiter, om noe har passert veksler kan det sette seg der også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Helt klart dårlig passform, men ifølge produsent den som skal passe.

Jeg forstår det er samme produsent som leverer til biltema.

 

Hadde jeg vært i "hjemmehavn" hadde jeg ikke presset den på,

men ville ikke ha båten liggende der......selv om Helgøysund er

en helt grei plass å ligge (og nå med broforbindelse til hytta)

 

Uansett. Takk for råd vedr. eksosbend.

 

Er der noen her på berget som har Johnson impeller og kan sende relativt raskt?

Link to post
Share on other sites

De fleste båtutstyrsjapper jeg har vært borti har Johnson impellere. Jeg har pleid å kjøpe mine hos Røyksund Mek siden jeg kjøper Sabbdeler der, men Maritim, BestMarin etc burde ha dette.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Enig med du i det.

Sånn i forlengelsen....

Det å trekke den uorginale-erstatnings-samme-spec-liksom-impelleren var jo søren ikke enkelt (MED avtrekker), så jeg endte opp med å begynne å demontere pumpen og presse akslingen ut.
Da slo det meg at etter å presse noen millimeter sto plutselig impelleren der den skulle :-/

Eneste verktøy jeg ikke allerede hadde i båten, var låseringtang, men akkurat det kunne jeg jo improvisert....

ja ja

Lærdomen er uansett..Original er best, og reservedeler oppbevares gjerne i båten :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...