Efre Startet 11.August.2015 Del på Facebook Startet 11.August.2015 (redigert) Blir litt sidetråd til plattgatter prosjektet. Impelleren røk......og det skjer jo. Den moste seg godt opp. Fikk satt på en erstatning som skulle være kompatibel med Johnson pumpa. Den var alt annet enn like lett å få på, men det gikk nå. Men.....etter denne hendelsen begynte maskinen å røyke godt mer enn vanlig. Merker også at pumpehuset blir godt varmt, så kan virke som mye friksjon med den nye impelleren. Det står på tapetet å gå over maskinen denne høst/vinter og det blir nok tidligere enn planlagt. Nå håper jeg bare det ikke er for alvorlig. Syntes den pustet litt mer i oljelokket enn vanlig. Redigert 11.August.2015 av Sjuren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.August.2015 Del på Facebook Svart 11.August.2015 Om pumpehuset blir varmt, så er det tegn på at det ikkje strømmer vann igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Om pumpehuset blir varmt, så er det tegn på at det ikkje strømmer vann igjennom. Du bør sterkt vurdere om systemet er tett av gummideler fra den første impelleren. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Efre Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Det flyter godt ved vann gjennom systemet. Lite motstand når jeg blåser, MEN. Jeg har nok presset impelleren litt for langt inn, så den fungerer ikke optimalt. Har ikke avdrager for det her, og i motsetning til den forrige måtte denne virkelig presses på. Drar hjem med barn og pumpe og reiser tilbake til hytta alene. Hvorfor den skulle begynne å røyke så mye blir selvsagt ren spekulasjon, men det er uansett tid for ny pakning, dysesjekk, ventiler etc. om enn litt tidligere enn planlagt. Kan se ut som den brukte litt olje siste timen, men det er vanskelig å si etter så lite kjøring Satser på å cruise hjem alene i rolige 5 knop på søndag :-) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Hmmmm Synes summen av det du forteller indikerer at det er noe muffens med sjøvannskjølinga. Hvis du har satt på en impeller som ikke passer helt kan jo det forklare mye. Men kan det tenkes at det er en årsak til at den forrige impelleren røk? Altså at du har en restriksjon på sugesiden av pumpa? Varm pumpe og røyk indikerer i alle fall at det ikke flyter tilstrekkelig med vann gjennom systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Jeg mistenker at den gamle røyk grunnet blokkering. Nå skal jeg få pumpa til å virke "flawless" først. Sjekke for blokkering i varmeveksleren. Fordi om jeg får luft/vann gjennom denne, betyr det vel Strengt tatt ikke at den nødvendigvis fungerer 100. Deler kan være blokket av gammel impeller (?) Vurderer å fjerne termostat for hjemvei da jeg ikke helt stoler på temp-giver Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Så det kommer mykje vann ut eksosen under gange? Du snakker om at du tror du har presset impelleren for langt inn. Impelleren skal presses helt inn og da skal den ligge i "flukt" med flensen på pumpa, ellers vil du ikkje få kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Ja, den må ligge mot både lokk og "bunn" Selve lamellene gjør det, senter av impelleren er presset for langt inn noe som tillates da det er gummi den yttrste cm på hver side av akslingen (på impelleren). Dette gjør at den suger dårligere enn den skal. Hadde impelleren vært av annen kvalitet kunne den vadret friere på akslingen (splines) og sentrert seg. Nå sitter den stuck for langt inne. Kommer vann ut eksos, ja, men vanskelig å bedømme mengden når jeg står over rekka. Så lenge jeg kan blåse gjennom vannpumpa er den ikke tett nok til å stole på. Men......Den ryker likevell mer enn tidligere (i forhold til temperatur) KAN selvsagt være grunnet mindre vann blandet med eksos. For dårlig og lite verktøy her til å teste. Tror heller jeg vil begynne å ta en større sørvis når jeg kommer hjem. Å flikke for mye nå blir litt bortkastet når jeg vet den trenger litt mer enn det. Når det gjelder varmeveksleren/slangene_til, så fjernet jeg de lamellrestene jeg fant. Har ikke hatt ut "radiatoren" for å kikke/stake gjennom Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 Tro du har fått en feil impeller her. Alternativt en feilprodusert en. Det skal ikke være vanskelig å få en ny impeller på plass. Og det skal slett ikke være lett å blåse gjennom pumpa. Så jeg ville ha kjøpt ny Johnson impeller, tatt ørlite vaselin på akslingen og montert på ny. Samt sjekket varmeveksler/oljekjøler for gummibiter. Sjekk også eksosbendet for gummibiter, om noe har passert veksler kan det sette seg der også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Efre Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Helt klart dårlig passform, men ifølge produsent den som skal passe. Jeg forstår det er samme produsent som leverer til biltema. Hadde jeg vært i "hjemmehavn" hadde jeg ikke presset den på, men ville ikke ha båten liggende der......selv om Helgøysund er en helt grei plass å ligge (og nå med broforbindelse til hytta) Uansett. Takk for råd vedr. eksosbend. Er der noen her på berget som har Johnson impeller og kan sende relativt raskt? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.August.2015 Del på Facebook Svart 12.August.2015 De fleste båtutstyrsjapper jeg har vært borti har Johnson impellere. Jeg har pleid å kjøpe mine hos Røyksund Mek siden jeg kjøper Sabbdeler der, men Maritim, BestMarin etc burde ha dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Efre Svart 12.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2015 Joros diesel stavanger hadde Maritim/Biltema sin kjøper jeg simpelthen ikke en gang til. Tror jeg holder meg til originaldeler akkurat her fra nå av :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fjord725SE Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Enkelte ting er greit å kjøpe originalt Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 13.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2015 Enig med du i det.Sånn i forlengelsen....Det å trekke den uorginale-erstatnings-samme-spec-liksom-impelleren var jo søren ikke enkelt (MED avtrekker), så jeg endte opp med å begynne å demontere pumpen og presse akslingen ut.Da slo det meg at etter å presse noen millimeter sto plutselig impelleren der den skulle :-/Eneste verktøy jeg ikke allerede hadde i båten, var låseringtang, men akkurat det kunne jeg jo improvisert....ja jaLærdomen er uansett..Original er best, og reservedeler oppbevares gjerne i båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Efre Svart 18.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2015 Se her hva som sto i kø bakover i systemet for å komme inn i den nye impelleren :-) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.August.2015 Del på Facebook Svart 19.August.2015 Se her hva som sto i kø bakover i systemet for å komme inn i den nye impelleren :-) ............ Ikke første gangen jeg ser sånne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.