Jump to content

Hvordan fjerne sjakler til gamle fortøyninger i båsen ?


bmi

Recommended Posts

I båsen der båten min ligger var det noen gamle fortøyninger som jeg vil fjerne.

Men jeg klarer ikke å få løs sjaklene som de er festet med. Har prøvd å spraye de jevnlig med ulike remedier på boks, men ikke pokker om de løsner.

Noen som har noen god tips til hvordan jeg kan få de vekk uten å benytte å kutte eller skjære de vekk ?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en sjakkel med litt størrelse vil jeg si at boltsaks kan være veldig smertefullt ...  Hvs du ikke vil kutte med vinkelsliper er jeg enig at å varme med propanbrenner (ev. skibrenner el.l) og stor rørtang er en farbar vei. Men sjekk at ikke skruen har blitt stuket i enden for at de ikke skal kunne skru seg opp. Da hjelper bare kutting. 

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med vinkelsliper. Om gnistregnet kommer på nærliggende båter vil dette resultere i masse små rustflekker pga metallspon. Disse er ikke enkle å bli kvitt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Baufil er den åpenbare løsningen framfor å slite med ulike tenger og skiftnøkler. Et tips er å låse sjakkelen fast med en sveisetang (Wise-grip) og legge den flatt på kanten av brygga, da er det lettere å holde sjakkelen i ro når man sager.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...