bjornas Startet 13.August.2015 Del på Facebook Startet 13.August.2015 Rigger til en Truma fjernbetjening for gassflaske. Jeg har ikke plass til den bryteren som fulgte med, og kunne tenke meg å bruke en hvilken som helst Biltema-bryter. Jeg lurer imidlertid på hva slags bryter jeg må ha. Det er tre kontaktpunkter på Truma-bryteren for styring av gassventilen, samt + og -. Hvordan kan jeg få dette til å funke med en "off the shelf"-bryter fra BT? De har jo typisk ikke 5 kontaktpunkter? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 13.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2015 Hmmm, var det så uklart da? Det dreier seg om en fjernbetjening av en solenoidventil for gassflaska mi (ikke Zyklon B...). Dette er utsnitt av bruksanvisningen: Koblingsskjemaet er til bryteren. Det er bare av/på. Jeg skjønner ikke helt hvorfor man trenger 5 kontakter til en av/på-bryter... Kunne jeg få samme av/på arrangement til å funke sammen med en hvilken som helst bryter, så kunne jeg finne en som passet bedre der jeg har tenkt å plassere bryteren. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kaffelars Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Hmm.. ser mer ut som dette er en motorisert ventil, og ikke en enkel solenoid/magnetventil.. Enkleste kanskje å finne en alternativ plassering for å beholde originalbryteren, f.eks. inne i pentryskap eller over benk? En alternativ løsning kan alltids lages med en on/on carlingswitch og noen relëer etter å ha målt ut funksjonen på originalbryter/vender. En diskret indikator for åpen stilling er nok også greit å ha, da en motorisert ventil vil stå i sist brukte stilling om du slår av hovedbryterne. Kan være greit å huske å stenge gassen om båten ligger uten tilsyn for en tid. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Auda. Takk for hjelpen karer selv om jeg ikke fikk det svaret jeg ønsket meg. Mulig jeg bør sende en mail til supportavdelingen til Truma. Jeg er enig i at man ikke kødder med denne typen installasjoner. Burde likevel være mulig å finne en bedre løsning. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Auda. Takk for hjelpen karer selv om jeg ikke fikk det svaret jeg ønsket meg. Mulig jeg bør sende en mail til supportavdelingen til Truma. Jeg er enig i at man ikke kødder med denne typen installasjoner. Burde likevel være mulig å finne en bedre løsning. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Dinamo Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Hmm.. ser mer ut som dette er en motorisert ventil, og ikke en enkel solenoid/magnetventil.. Enkleste kanskje å finne en alternativ plassering for å beholde originalbryteren, f.eks. inne i pentryskap eller over benk? En alternativ løsning kan alltids lages med en on/on carlingswitch og noen relëer etter å ha målt ut funksjonen på originalbryter/vender. En diskret indikator for åpen stilling er nok også greit å ha, da en motorisert ventil vil stå i sist brukte stilling om du slår av hovedbryterne. Kan være greit å huske å stenge gassen om båten ligger uten tilsyn for en tid. eller det kan vera noka slag bistabil sak, magnetventil med ein spole som åpner og ein som lukker. Den holder i so fall posisjonen med spenningslause spoler. Men dette er berre spekulasjoner, sjølv om eg er nokso trygg på at om koblingsbildet til brytaren var kjent, so ville det vera nokso greitt å finna ei god løysing. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Vi kan vel fastslå at i selve bryteren er det ingen motor elns. Bare av/på. Så om jeg kan reprodusere koblingsbildet, burde det vel mulig å finne en løsning. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Kaffelars Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Er nok ikke så komplisert, er rød/svart spenningsmating, så tre ledere til ventil regner jeg med, bryteren har mulig en koblingstegning printet på seg? Kanskje det er to ledere som bytter polaritet og siste lederen er til indikering f.eks., eller det kan være f.eks. brun som er felles, og hvit/grønn for hhv. åpne/lukke. Synes løsningen med en separat bryter nær ovn/koketopp er grei for slike ting, vanskeligere å misforstå, og de som bruker byssa kan betjene den lett. Å ha en lik bryter sammen med alt annet som er i dashbordet er gjerne værre å lære seg å bruke.. Her tok det noen uker før kona finner bryterne til kjøleskap, pentrypumpe og spylepumpe av seg selv Sitér dette innlegget Link to post
Balcony Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Jeg har montert en slik bryter. Når man bryter strømmen så stenger den gassen omgående. Jeg har derfor koplet +kabelen fra denne Trumaen, til gassalarmen som har bryter for gassventil. Da vil gassen stenges automatisk ved eventuell gasslekkasje . Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Sånn går det når man synser på en bryter med så mange ledere :) Da er dette bare en vanlig solenoid/magnetventil som enkelt og greit aktiveres ved tilført spenning. Siste lederen er da et lite mysterium eller spare. Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Kaffelars: Er enig med deg mht plassering. Det ville jeg normalt sett ha gjort. Men det krever å drille hull i et skott og det vil jeg ikke. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Kaffelars: Er enig med deg mht plassering. Det ville jeg normalt sett ha gjort. Men det krever å drille hull i et skott og det vil jeg ikke. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Audiquattro Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 (redigert) Er bryteren du spør om erstatning for beregnet på styring av varmtvannsbereder med 60 og 70 graders funksjon? Redigert 15.August.2015 av Audiquattro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 Forsto ikke helt spørsmålet. Det er ikke tale om noe annet enn en bryter til El splwnoidventil. Solenoidventilen må man selvfølgelig ikke tukle med. Men bryteren er av/på. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Audiquattro Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Truma leverer blant annet gassoppvarmede varmtvannsberedere. Er det en slik du driver å installerer? Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 15.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2015 neineinei. Det er en fjernbetjening til gassventilen, som altså virker slik at det ikke er noe gass i rørene inne i båten når ventilen er stengt. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
keno Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Dette fikk jeg av truma.. Hello Ken, you would give 12 V on the brown wire. Greetings, Cecile Durner Von: Olsen Ken Gesendet: Montag, 30. Juni 2014 13:38 An: Durner Cecile Betreff: SV: Truma Gas remote switch with other controll panels Hi again. If I go from Europe to US with my sail boat, and the Truma control panel is broken on this trip. How can I wire the solenoid, so I still have gas to my burner? Pleas answer this. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 (redigert) keno : If I go from Europe to US with my sail boat, and the Truma control panel is broken on this trip. How can I wire the solenoid, so I still have gas to my burner? Hello Ken, you would give 12 V on the brown wire. Ser ut for at ventilen stenger ved strømbrudd, men bryter kan brukes igjen hvis man setter 12 volt på den brune. Altså må det være konstant 12 volt på den brune, kan det virke som. Og siden det er veldig lite som fungerer uten batteri + og minus må vel en av ledningene til ventilen være minus. Så var det resten da Må rette meg selv her. Det er vel ventilen som åpner ved 12 volt på den brune hvis man mister strømmen inn til bryter. Altså er det temmelig sikkert ikke spenning på den brune når ventil er stengt. Huff..ble rotete dette Redigert 15.August.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Morsomt, må da vel være de eneste tyskerne som bruker Brun/+ :) Mål på bryteren du har, så ser du hvilken klemme/farge som har kontakt mot svart/- Sitér dette innlegget Link to post
AHolo Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Hei! Fikk du noe orden på dette med å bruke vanlig bryter? Har hatt Truma i flere år, men har i det siste hatt problem med at bryteren ryker. Tenkte å gjøre det samme som deg, men da jeg målte med en fungerende bryter for et par år siden, ga den 12 V på 1 og 2, og 0 V på 3, altså motsatt av hva du fikk beskjed om fra Truma. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.