Siglo Startet 15.August.2015 Del på Facebook Startet 15.August.2015 (redigert) Oppdaget i går at det lekker litt olje fra seildrevet (Volvo Penta, tror det er 130S), kommer litt når jeg setter den i gir. Sjekket oljen, og den er hvit. Altså er det vann i den. Regner med det er tetningen ved propellen som er ødelagt. Dermed må båten på land. Må det gjøres før motoren brukes mer, eller kan det vente til den skal på land før neste sesong? Heldigvis skjedde det siste dag i ferien. Redigert 15.August.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
bc45 Svart 15.August.2015 Del på Facebook Svart 15.August.2015 Jeg ville fikset det så fort som mulig. Jo mer vann desto mindre olje, som fører til dårligere smøring og mer korrosjon. I verste fall kan du ødelegge drevet helt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bestyreren Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Fiks det snarest er mitt råd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 Takk for gode råd. Burde uansett ta den opp i høst, så luke greit å få det gjort. Ser også at det nå er anbefalt å bruke vanlig motorolje på drevet nå, denne var hvit/rosa etter lekkasjen, så er vel ATF. Vurderer å montere en kutter på propellakselen for å unngå problemer som dette, noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Rød olje KAN tilsei ATF, har vore borti enkelte motoroljar som verker vere rødlige Du kan vurdere det samme vi gjorde på ein tankbåt eg var på akseltettninga rauk. Vi hengte opp eit oljefat i skortstein i talje & justerte dette etterkvart så langt ned at det lakk minimalt UT. Dvs at du grunna høgda på oljetanken har eit overtrykk i hylsa. Eg ville sterkt vudert likeins løysing hos deg.Kanskje nok med ein liten oljedunk som står akkuratt i høgde vassflata. Ja, det kjem litt olje ut men det er betre enn eit havarert gear. Også miljømessig Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Du skal fikse dette ASAP. Ellers risikerer du å slite spor i akselen. Og da flyr tusenlappene fortere enn du kan si simmerring. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Du skal fikse dette ASAP. Det framgjekk nok ikkje heilt klårt av mitt innlegg, men sjølvsagt BØR dette utbedres umiddelbart. Mitt forslag med overtrygg i gearbox er å ansjå som fyrstehjelp no mens skuta enno ligg på sjøen. Så hersker det forhåpentligvis ikkje tvil om kva ein bør gjere :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Du kan suge opp gørra og fylle på ny olje. Det overlever nok ut sesongen. Men sjekk med håndboka hvilken olje du skal bruke. Jeg hadde motorolje på MD2020 og 120S drev, men må ha gearolje på MD22L og 120E drev på båten jeg har nå. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Svart 16.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2015 På 130 og 150 skal det være motorolje, ble endret i 2010. Ikke ideelt om den har gått med ATF frem til nå, har problem med at den noen ganger ikke går i gir fremover som kan være relatert til det innser jeg nå. Tidligere eier har nok ikke fått med seg det, står ATF i manualen. Tar den på land så snart som mulig, bytter simmeringer og all oljen. Så satser vi på det ordner seg. Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Er tetningen slitt ned på stålfjøra er det snakk om timer gange før du får spor i akslingen. Bytt så fort du kan. Det er en enkel jobb. Det er riktig at det skal være motorolje på drevet og ikke ATF. ZF tabbet seg litt ut der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Svart 28.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.August.2015 (redigert) Spor i akslingen? You bet. Simmerringene var revet i fillebiter, deler av den ene fant jeg på akslingen på utsiden av drevet, sammen med masse fiskesnøre. Rester satt som brent fast inntil åpningen på begge sider. Verksted og forsikring er koblet inn, så får vi se hvor dette ender. Heldigvis stod båten på land et sted den kan bli stående en stund. Redigert 28.August.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Svart 9.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2015 (redigert) Endte med at akslingen ble sendt til reparasjon host Auto23 reptec. For å bytte aksling måtte motor og drev splittes, og mye flere deler byttes ut, dermed var reparasjon billigere selv om det kostet mer enn selve akslingen. Glad jeg har god forsikring, dette ble dyrt. Redigert 9.September.2015 av Siglo (see edit history) Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
Siglo Svart 15.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.September.2015 Båten er nå på vannet, og etter å ha tatt den 1 time tilbake til hjemmehavnen sjekket jeg oljen. Vann i oljen, nok en gang. Verkstedet trykktestet den ikke før utsetting, men mener det må være lekkasje mellom øvre og nedre girhus. Defekt pakning eller tæringsskade. Synes det virker rart at dette skulle oppstå nå, og heller mot at det må være gjort en feil fra deres side. Aksling/simmerringer bør være tett nå (aksling er reparert, simmerringer byttet, bearing housing er byttet). Tappeskruen og pakningen der er vel en annen kandidat? Sitér dette innlegget A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.