Jump to content

Vann i olje på Volvo Penta seildrev - hvor mye haster det å fikse?


Siglo

Recommended Posts

Oppdaget i går at det lekker litt olje fra seildrevet (Volvo Penta, tror det er 130S), kommer litt når jeg setter den i gir. Sjekket oljen, og den er hvit. Altså er det vann i den.

 

Regner med det er tetningen ved propellen som er ødelagt. Dermed må båten på land. Må det gjøres før motoren brukes mer, eller kan det vente til den skal på land før neste sesong? Heldigvis skjedde det siste dag i ferien.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd.

 

Burde uansett ta den opp i høst, så luke greit å få det gjort.

 

Ser også at det nå er anbefalt å bruke vanlig motorolje på drevet nå, denne var hvit/rosa etter lekkasjen, så er vel ATF.

 

Vurderer å montere en kutter på propellakselen for å unngå problemer som dette, noen som har erfaringer?

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Rød olje KAN tilsei ATF, har vore borti enkelte motoroljar som verker vere rødlige

Du kan vurdere det samme vi gjorde på ein tankbåt eg var på akseltettninga rauk. Vi hengte opp eit oljefat i skortstein i talje & justerte dette etterkvart så langt ned at det lakk minimalt UT. Dvs at du grunna høgda på oljetanken har eit overtrykk i hylsa. Eg ville sterkt vudert likeins løysing hos deg.Kanskje nok med ein liten oljedunk som står akkuratt i høgde vassflata.

Ja, det kjem litt olje ut men det er betre enn eit havarert gear. Også miljømessig :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Du skal fikse dette ASAP.

Det framgjekk nok ikkje heilt klårt av mitt innlegg, men sjølvsagt BØR dette utbedres umiddelbart.

Mitt forslag med overtrygg i gearbox er å ansjå som fyrstehjelp no mens skuta enno ligg på sjøen.

Så hersker det forhåpentligvis ikkje tvil om kva ein bør gjere :-)

Link to post
Share on other sites

På 130 og 150 skal det være motorolje, ble endret i 2010. Ikke ideelt om den har gått med ATF frem til nå, har problem med at den noen ganger ikke går i gir fremover som kan være relatert til det innser jeg nå. Tidligere eier har nok ikke fått med seg det, står ATF i manualen.

 

Tar den på land så snart som mulig, bytter simmeringer og all oljen. Så satser vi på det ordner seg.

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Spor i akslingen? You bet.

 

Simmerringene var revet i fillebiter, deler av den ene fant jeg på akslingen på utsiden av drevet, sammen med masse fiskesnøre. Rester satt som brent fast inntil åpningen på begge sider.

 

Verksted og forsikring er koblet inn, så får vi se hvor dette ender. Heldigvis stod båten på land et sted den kan bli stående en stund.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endte med at akslingen ble sendt til reparasjon host Auto23 reptec. For å bytte aksling måtte motor og drev splittes, og mye flere deler byttes ut, dermed var reparasjon billigere selv om det kostet mer enn selve akslingen.

 

Glad jeg har god forsikring, dette ble dyrt.

Redigert av Siglo (see edit history)

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Båten er nå på vannet, og etter å ha tatt den 1 time tilbake til hjemmehavnen sjekket jeg oljen. Vann i oljen, nok en gang.

 

Verkstedet trykktestet den ikke før utsetting, men mener det må være lekkasje mellom øvre og nedre girhus. Defekt pakning eller tæringsskade.

 

Synes det virker rart at dette skulle oppstå nå, og heller mot at det må være gjort en feil fra deres side. Aksling/simmerringer bør være tett nå (aksling er reparert, simmerringer byttet, bearing housing er byttet). Tappeskruen og pakningen der er vel en annen kandidat?

A ship in port is safe; but that is not what ships are built for. Sail out to sea and do new things. -Grace Hopper

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...