storken28 Startet 16.August.2015 Del på Facebook Startet 16.August.2015 På et elektrisk system på en båt,hva er riktig?Skal sikringer/evt.circuit breakers plasseres mellom bussbar (pluss) og den individuelle bryter inn, eller mellom bryter ut og bruker eller tett før brukeren?. Er circuit breakers mer brannsikkert enn alminnelige bladsikringer?. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) For ein gammal elektrikar som eg er, so er det soleklart at sikringane skal plasserast so nær busbar som mulig. Dermed so sikrer dei ogso mot eindel kabelfeil. Om ein circuit breaker gir bedre beskyttelse enn ein sikring, kan der vel vera eindel meininger om, fordi der er so mange forskjellige produsenter av både circuit breaker og sikring. dermed er desse laga i ulik kvalitet og med ulike toleranser. Forresten, når eg var i arbeid som elektrikar, og eg har vore med på både boliger, industrianlegg og skip, so var det alltid det at - sett opp so mange sikringskurser, og so lite på kvar kurs, at sikringer aldri ryk. Redigert 16.August.2015 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Sikring skal stå nær straumkjelda. Eller busbar som omtala her :-) Rimelig elementær elektro Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Hva er en "circuit breaker"? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fanafjorden Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 (redigert) Circurit brekker er engelsk for sikring. Mener noen det er forskjell er jeg interessert å høre. Ellers enig i at sikring skal nær fordeler / bussbar. Redigert 16.August.2015 av Fanafjorden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Det var liksom det jeg også regnet med, men når det ovenfor ble skrevet: "Om ein circuit breaker gir bedre beskyttelse enn ein sikring , . . . " begynte jeg å lure. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjorddykkeren Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Kan det hende folk omtaler automatsikringer som "circuit breaker" og bladsikringer som "sikringer"? Ellers så skal sikringen plasseres så nær strømkilden som mulig. Og før eventuelt bryterpanel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Porselensikringer og glassikringer, hvor havner de? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
T&P Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Porselensikringer og glassikringer, hvor havner de? På museum sidan du spør Vi andre vèl anten heilautomatiske eller gjerne automat eller bladsikring på 12V anlegg Alle har sine idear rundt kva som er OK... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Enig når det gjelder biltypen av porselensikringer, men glassikringer er fremdeles mye brukt i elektronisk utstyr. Disse ser jeg ikke noe negativt ved. Har en behov for automatsikringer, ville jeg heller gått over det elektriske anlegget. Sikringer skal ikke stadig gå slik at en har behov for automatsikringer. Og skrekk og gru for prisen på slike kvalitetsautomatsikringer for 12volt. En kan kjøpe (og skifte) maaaaange bladsikringer for den prisen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Circurit brekker er engelsk for sikring. Mener noen det er forskjell er jeg interessert å høre. Ellers enig i at sikring skal nær fordeler / bussbar. Tja - det engelske ordet for sikring er vel fuse. På norsk har vi noko som er kalla effektbrytar, som er kalla Circurit breaker. Og so har vi diverse sikringsautomatar som går i klassen mini effektbrytar, Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Fra Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Circuit_breaker A circuit breaker is an automatically operated electrical switch designed to protect an electrical circuit from damage caused by overload or short circuit. Its basic function is to detect a fault condition and interrupt current flow. Unlike a fuse, which operates once and then must be replaced, a circuit breaker can be reset (either manually or automatically) to resume normal operation. Mao: Circuit breaker = Automatsikring Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SandAnker Svart 16.August.2015 Del på Facebook Svart 16.August.2015 Enig når det gjelder biltypen av porselensikringer, men glassikringer er fremdeles mye brukt i elektronisk utstyr. Disse ser jeg ikke noe negativt ved. Har en behov for automatsikringer, ville jeg heller gått over det elektriske anlegget. Sikringer skal ikke stadig gå slik at en har behov for automatsikringer. Og skrekk og gru for prisen på slike kvalitetsautomatsikringer for 12volt. En kan kjøpe (og skifte) maaaaange bladsikringer for den prisen. I Industrien er det i hvert fall gått mere og mere over til automat sikringer, dette fordi konsekvensene av en kortslutning kan være stor, Porselens sikringene har også en større belastnings evne enn en automat sikring. d.v.s at en 10a sikring kan tåle en belasting opp til 18A over en lengre periode en automat sikringer, kortslutnings evnen er også forskjellig, når det gjelder glass sikring er dette ikke tillatt offshore meg bekjent, i hvert fall ikke på kritiske steder. Denne har også en del av de samme problemene som porselens sikringer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 I installasjoner tilkobla lysnettet, er porselenssikringar eit mindre og mindre problem, i og med at dei ikkje lenger er tillatt brukt ved nyinstallasjon og større oppgraderinger. Dette har ogso gjort sitt til at sikringsautomater er blitt billigare, noko som auker hastigheten på utskifting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Nå synes jeg en skal holde installasjoner for lysnettet hjemme unna denne diskusjonen. Det er stor forskjell på de porselensikringene en bruker/brukte hjemme og de "dritt" bilsikringene som mange eldre båter ble utstyrt med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 I Kornelia har jeg utelukkende installert det som omtales som automatsikringer fra E.T.A. For meg fungerer de som kombinert sikring og strømbryter. Autopiloten har for eksempel egen kurs - og dermed egen av/på-bryter. Lanternene har også hver sin kurs/bryter, (sidelanterner og akterlanterne deler en) Dieselbrenneren (pumpa som forer den med diesel) har sin egen osv. Jeg ser ikke hvorfor jeg skulle installert både sikring OG bryter. Det blir minst 3 koblinger ekstra som kan gi dårlig kontakt. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Smelte / porselenssikringene er det beste som finnes når det gjelder å slukke lysbuer (Les DC inst) Det finnes moderne brytere/sikringer vern som håndterer DC lysbuer bra, det vanlige er å bruke alle 3 eller minst 2 faser/kontaker i serie over bryteren for å distribuere lysbuen og dermed unngå at kontakter brennes. Circuit Breaker kan være alt mulig men er i utgangspunktet kun akkurat det - en kretsbryter. Derutover finnes det mange med forskjellige "trip" funksjoner som kan være fjernstyrt fra ekstern kontrollmodul, de kan ha innebygget termisk og magnetisk vern hvor det termiske tar seg av overbelastning mens det magnetiske tar seg av kortslutninger. Automatsikringer har alltid termisk og magnetisk vern og heter vel egentlig fuse breaker på svelvik engelsk men ser at uttrykket circuit breaker er det vanlige i bruk. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Skrekk og gru så mye som kan svikte i en slik sak du viser bilde av Bay_liner. Da foretrekker jeg en smeltesikring av type flatsikring! Og disse finnes oggså med porselen og ikke plast. Redigert 17.August.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Automatsikringer har også en annen ulempe. De har litt spenningsfiall. Dette kan være et problem på kjøleskap varmere og kokeapparater, som både har høy startstrøm og sender på spenningen før de starter. Av alle sikringen som vises i tråden her er jeg enig med Lars, flatsikring for bil, det enkleste er ofte det beste Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stiffler Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 På et elektrisk system på en båt,hva er riktig?Skal sikringer/evt.circuit breakers plasseres mellom bussbar (pluss) og den individuelle bryter inn, eller mellom bryter ut og bruker eller tett før brukeren? For å få det 100% burde det være begge deler. En sikring mellom strømkilde (batteri) for å sikre ledning mellom strømkilde og fordeling (busbar). Så nærme batteri som mulig. Så sikring etter fordeling/bryter for å sikre kabel i hver kurs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 Skrekk og gru så mye som kan svikte i en slik sak du viser bilde av Bay_liner. Da foretrekker jeg en smeltesikring av type flatsikring! Og disse finnes oggså med porselen og ikke plast. Helt enig - det enkleste er det beste - spesielt i båt. Denne sikringen sammen med en vanntett sikringsholder gjør livet enklere. Ellers har jeg gjennom 30 år servet produkter med bla slike sikringer som vist under. De har i tillegg til sikringstråden en sekundær alarmtråd - begge sølv - som holder en bryter/hvitt flagg som aktiviseres så fort hovedsikringen brenner av. Da vises et hvitt flagg i alarmhullet samt at det er mulig å legge ut eksternt lampesignal ell om en ønsker det. "Bulletproof" Sikringtrådene kan erstattes med nye og de er således ombrukbare. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 17.August.2015 Del på Facebook Svart 17.August.2015 (redigert) Jeg oppgraderte nylig det elektriske anlegget i båten, men beholdt Carling automatsikringene. Disse fungerer strålende, også på mitt Wallas kokeapparat og varmeapparat som visstnok skal være sære på startspenningen. Kjekt å ha en bryter for alle kurser, men hadde kanskje ikke brukt penger på så mange automatsikringer dersom jeg skulle bygd nytt. Denne typen har jeg diverse av (kanskje litt gammeldags?): Redigert 17.August.2015 av Maika (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 18.August.2015 Del på Facebook Svart 18.August.2015 Du har gjerne en hovedsikring på f.eks 100A plassert rett etter batteriet, og en sikring for hver forbrukskrets. Jeg har valgt å bruke et bryterpanel med innebygget automatsikring for hver krets, som da også blir foredlingskinne for pluss. Jeg har bare en sesongs erfaring foreløpig med denne. Har erfaring med en Bavaria med fabrikkinstallert bryterpanel, der det aldri har vært noe problem. Jeg kan forstå skepsisen til automatisikringene, men av alle ting som som kan gå galt i en strømkrets er nok disse av de mest driftssikre. Jeg foretrekker at det er enkelt og intuitivt å betjene, og ønsker meg ikke tilbake til sikringsboks-gjemt-bort-på-utilgjengelig-sted-og-dette-må-far-fikse-og-lokk-som-er-klønete-å åpne-med-valne-fingre-og-f***-nå-er-det-tomt-for-15A-sikringer -tiden. Mulig jeg endrer mening den dagen jeg mister strøm på kartplotteren og etter febrilsk feilsøking finner at det er sikringen som har klikket. Men heldigvis har jeg ikke opplevd den dagen ennå Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.