Stein-Erik Startet 16.August.2015 Del på Facebook Startet 16.August.2015 Hei! Jeg vet dette temaet har vært oppe mange ganger før, men har litt andre symptomer enn det jeg har lest om før. Utgangspunktet er som følger: VP 2020D med standard dynamo (lurer på om det er en Valeo 7736) Standard VP skillediode (som montert i alle Bavaria seilbåter) Forbruksbatteri på 140 Ah (grei status på dette) Startbatteri på ca. 60 Ah Sense ledning fra dynamo koblet på forbruksbatteri. Nasa battmeter på forbruksbatteri Etter helgens tur startet jeg motor. Jeg hadde da tatt ut 50 Ah i følge battmeter, og jeg tror det stemmer bra. Spenningen var nede på 12,1 V. Før turen var batteriet toppladet med landstømslader. Følgende skjer etter start i dag (og det er slik den har ladet så lenge jeg kan huske) Ladestrøm går raskt opp til ca 40 A Synker til 20A etter noen sekunder Faller deretter ned til nesten 0A I perioder er den oppe på 20A, men detter ned til 0 igjen Og slik fortsetter den. På turen hjemover svinger den fra ca. 0A til 9 A Hører tydelig på motoren når dynamo lader - da synker turtall noe (nok til at en hører at den drar tyngre) Etter 2 timers gange hadde jeg lagt tilbake 13 Ah på forbruksbatteriet. Altså et snitt på under 7 A lading Hva mener dere? Hvor kan feilen ligge? Regulator? Dynamo? Skillediode? Eller er dette det jeg kan forvente uten Becker sine mere avanserte systemer? Håper på innspill i feilsøkingen! mvh Stein-E Sitér dette innlegget Link to post
Stein-Erik Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 En annen observasjon: Selv om forbruk er toppladet ved start får jeg aldri mere enn maks. 14 volt ladespenning ved motor. Etter å ha kjørt en stund detter den litt. Burde den ikke da ladet med 14,4 eller noe i nærheten når batteriet er toppladet? SE Sitér dette innlegget Link to post
LarsPetter Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Det er nok ikke skilledioden. Jeg ville målt hvilke spenning du har ut fra dynamo.. Også trur jeg feilet ligger i selve dynamoen. Siden amperen varierer så mye og ikke spenninga. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.