JørgenS Startet 16.August.2015 Link til dette innlegget Startet 16.August.2015 Hei. Jeg er i markedet etter ny båt. Jeg ser på mye forskjellig, men heller veldig mot Bavaria 42 Sport eller HT med IPS. Ca 2008modell. Er det noe oppdatert informasjon angående erfaringer med IPS? Er det størst sett problemfritt? Kom gjerne med innspill med tanke på motorene og båtvalg også. Jeg heller også muligens mot å gå for 37Sport av økonomiske årsaker. Men IPS og det ekstra volumet i båten frister veldig. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 Hei Jeg har nå kjørt IPS 500 i 9 år nå, ingen problem annet et gir havari etter på kjørsel av noe plast/presening. og pinjongen smalt, gå for nyere en 2008 pga mange forbedringer med motorer og IPS`ene, ny injektorer, andre clutcher, annet kjølesystem på ips, osv Anbefaler IPS på det høyeste, jeg blir like overasket hver gang jeg ombord i en akselbåt, FOR ett spetakkel og manglende "performance" IPS er enkelt og greit imponerende og svært økonomisk i drift Nesten ingen vedlikehold, olje, anoder og filter, Kjøp! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 Generasjon 1 av IPS kan ha problemer med lavt oljetrykk i gearet. Kan gi havari. Oljetrykket skal være over 1200kpi på tomgang og 1500kpi på marsjfart Dette leses av på evc displayet Utover det er dette et fantastisk system. Jeg hadde det fra 2008-2015 på NordWest420 Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 16.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 (redigert) Høres bra ut. Når kom "generasjon 2"? Hvordan vet man at man har kjøpt en med oppdateringene som kom i 2008? Er det fra et spesielt serienummer? Redigert 16.August.2015 av JørgenS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 Der er mange generasjoner nå A,B C osv. bedre og bedre, gen 2 kom sikkerrt i 2007, med clutch med flere lameller, siden ble olje kjølingen omlagt og senere ble prime-pumpe til giret også standard for smøring av oljeinføring til clutch under oppstart antar jeg, men uansett er dette et glimrende patent som er enkelt og lett å fikse om nødvendig og ikke minst veldig sikkert om du skulle grunnstøte, klipper podden tvers av og båten er like tett... Tror jeg var den første i norge som kjøpte IPS, men vet der var et søster skip til min båt som kjørte testing for Volvo penta IPS - Jeg har A versjon og det har funket greit, men etter havariet har jeg B eller C på st. bord ( øvre kne) men orginal IPS`en har fremdeles samme olje trykk som ny, etter 1006 timer, det skal være mulig å bygge om til senere generasjoner om ønskelig, vertfall clutchen, Det er bare å skifte lameller til en tynnere type og flere plater. Men husk på alle fordelene med IPS...! På fritidsbåter burde dette nærmest vert påbudt ,det hadde forsikkringselskapene tjent mye på med tanke på manøvreringes egenskaper og skader, og total havari på egen båt ved grunnstøting, og ikke minst forbruk som er radikalt forbedret med ips, tilsvarende forbruk på min båt med rak aksling er bortimot det bobbelte, min bruker 3,5- 3,7 l pr nm, en aksling variant ligger vel rundt 6 l pr nm. Slikt blir det kroner av.... dette er på en scirocco 50 på 18 tonn..toppfart på 35 knop! ;-) med 2x 370 hk :-) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 zoltan skrev On 16.8.2015 at 20.36: Der er mange generasjoner nå A,B C osv. bedre og bedre, gen 2 kom sikkerrt i 2007, med clutch med flere lameller, siden ble olje kjølingen omlagt og senere ble prime-pumpe til giret også standard for smøring av oljeinføring til clutch under oppstart antar jeg, men uansett er dette et glimrende patent som er enkelt og lett å fikse om nødvendig og ikke minst veldig sikkert om du skulle grunnstøte, klipper podden tvers av og båten er like tett... Tror jeg var den første i norge som kjøpte IPS, men vet der var et søster skip til min båt som kjørte testing for Volvo penta IPS - Jeg har A versjon og det har funket greit, men etter havariet har jeg B eller C på st. bord ( øvre kne) men orginal IPS`en har fremdeles samme olje trykk som ny, etter 1006 timer, det skal være mulig å bygge om til senere generasjoner om ønskelig, vertfall clutchen, Det er bare å skifte lameller til en tynnere type og flere plater. Men husk på alle fordelene med IPS...! På fritidsbåter burde dette nærmest vert påbudt ,det hadde forsikkringselskapene tjent mye på med tanke på manøvreringes egenskaper og skader, og total havari på egen båt ved grunnstøting, og ikke minst forbruk som er radikalt forbedret med ips, tilsvarende forbruk på min båt med rak aksling er bortimot det bobbelte, min bruker 3,5- 3,7 l pr nm, en aksling variant ligger vel rundt 6 l pr nm. Slikt blir det kroner av.... dette er på en scirocco 50 på 18 tonn..toppfart på 35 knop! ;-) med 2x 370 hk :-) Det var imponerende forbruk :-) Vet om IPS båter under 40 fot som i real-life marsjfart ligger høyere enn det, så Sciroccoen må ha et veldig effektivt skrog. Har etterhvert lest om noen IPS båter som har gått rett ned etter grunnstøting hvor drevet ikke har blitt klipt rett av slik det skal. Ikke dermed sagt det hadde blitt noe bedre med akslinger. Her er et eksempel med en grundig rapport hvor både VP og båtbyggeren får litt på pukkelen http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2010/c32010m_tutkintaselostus_2/c32010m_tutkintaselostus_2.pdf Ang forbruk, så leser jeg endel på YBW forumet i UK at forbruket i praksis ikke ligger så mye under på større båter med veldesignet akselsystem og at drivstoffbesparelsen ofte spises opp av økte vedlikeholdskostnader om man skal følge alle anbefalinger etter boka. Er det ikke en stor service som skal gjøres hvert x år/ timer som innebærer at nedre unit skal av og Div rundt tetningen skal sjekkes? Mener det flere ganger ble nevnt en servicekostnad på 20-25k £ i UK for den største servicen hos merkeverksted som sikkert inkluderte løft, servicer på motorer forøvrig, IPS drevene og noen oppgraderinger. Er fascinert av teknologien og mulighetene med pod-drift, men kjenner jeg er skeptisk til kostnadene med tiden når dette blir eldre. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 (redigert) Vedlikehold for meg har vært olje og filterbytte på drev og trykktesting. Gen 2 kom i hvertfall etter 2007 da min ble bygd. Tror 2009. Mine drev ble bygd om til siste versjon pga lavt oljetrykk på ene drevet. Vi brukte ca 4,2l/nm i marsjfart med ferielasta båt og 325kg jolle på badeplatformen Redigert 16.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.August.2015 Link til dette innlegget Svart 16.August.2015 Hei For 20.25 000 K pund kan du sette inn en ny komplett IPS, mener Giret kostet ca 40 000 nok,,,,, arbeidet er ca 3 timer for å skifte en hel podd, har prøvd.. Det skal skiftes olje hver 400 time mener jeg det står i manualen, eller noen stor service kan jeg ikke huske det står noe om, bortsett fra generelt vedlikehold å sjekk av olje, jeg vet at båter med passasjerserifikat har vert på lagt noen underlige regler ang. dette med service eller skiftingen av undervannshus eller var det helle podden, husker ikke detalier Om en IPS blir røsket ut av skroget er neppe båten bygget etter foreskriftene, jeg borret et hull for kjølevann til generator 70-80 cm fra ips flensen der tror jeg laminatet var ca 50mm tykt..massivt vevd duk.. om noe svikter på min båt er det podden.. på senere insatlasjone eller større IPSèr vart det vel krav om noe finer innlegg tror jeg. Forbruk på Sciroccoen er latterlig lavt ja, supereffektivt , er mest imponert i lav fart, jeg vil gjerne se den seilelbåten på 50 fot som kommer like langt pr liter som jeg i 7,5 knop, 5 liter i timen, 9 knop på 11 l.time Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 (redigert) Dere andre med IPS . Hva er forbruket deres ved marsjfart? Jeg har 2.9 liter pr nautisk i 23 knop på min 10-11 tonn båt (Bavaria 38) med 2 x IPS 400 (D6310) Ved 29 knop går den opp til 3.0 til 3.1 liter pr nm Redigert 17.August.2015 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 Erfaringene fra NSSR's yrkesbruk (ambulansebåtene) høres ut til å være at det er clutchene som slites mest. De har problemer med å vare ved kopling på høyt tomgangsturtall, et koplingsmodus som er helt nødvendig ved litt værbelastninger. Ellers overhaler de IPS-drevene på 2000 timer etter å ha erfart noen havarier etter å ha kjørt litt over. Sitter med 8 IPS-drev til de 3 nye ambulansebåtene slik at 2 stk. er stdby for overhaling/klare til utbytting på land umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 17.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 (redigert) Takk for all info. Var å så på en 42sport med ips 500 idag. Det var blitt byttet til Generasjon "B". Det var et Imponerende system på alle måter. Fantastisk behagelig og lett å kjøre, samt et vannvittig overskudd av krefter. Redigert 17.August.2015 av JørgenS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 Har en Bavaria 42 Sport (2006) med IPS-500. Kjørt 2 sesonger nå og meget fornøyd. Manøvrering svært enkelt selvsagt. Må bare være litt varsom med joystick i trange havner for å unngå å skyve alt og alle unna. Kan være litt uforutsigbart hvilken retning IPS-systemet velger å skyve vannet selv om du har full kontroll på selve båten. Systemet gir utvilsomt lavere forbruk i planingsfart sammenliknet med strak aksling. I deplasementsfart har jeg sett enkelte hevde at strak aksling oftest er gunstigere fordi man da ofte har større propeller. Uansett går den nokså billig i 5-7 knop med 1 til 1,5 liter pr nm. Kontakt meg gjerne pr IM så kan du få mer info. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Da ble det handel på meg, jeg overtar båten på Torsdag. Gleder meg som en unge:) Har laga meg en liste over sjekkpunkter jeg må gå igjennom før jeg skriver under kontrakten så jeg ikke glemmer meg helt bort, men kom gjerne med tips om noe spesielt jeg bør se etter. Nå har jeg studert båten mye allerede, men må gå igjennom alt skikkelig med eier igjen. Båten har blitt servet og fullt opp 100% fra ny i 2008 og alt er godt dokumentert, så tviler på det blir noe å pirke på. Det eneste jeg merka meg var at det fortsatt var plast reimhjul. Volvo sa at de bare kunne stå så lenge man ikke så noe støv på reima eller noe?? Bør de byttes? Er det noen andre deler som jeg bør sjekke om er byttet som er svakhet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 (redigert) Oljetrykk drev Peil olje på dreva. Brun pinne i bakk kant av øvre gearhus. Lukt på olja. Skal IKKE lukte brent. Bare ren hydraulikkolje Redigert 25.August.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Takk:) Det er notert. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Jeg ville byttet reimhjula FØRE de ryker. Enkel og rask jobb. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Sjekk at det er byttet til glasslokk på sjøvannsfilter og at det er byttet til messinglokk i hver ende på ladeluftkjøler. (skal ha ligget inne som standardendring på service hos Volvo). Mulig det allerede var endret på -08 modell. Test vinsjer i begge ender inkl fjernkontroll (sannsynligvis Sleipner kontroll fremme på LOFRANS vinsj sammen med Sleipner baugpropell - testes) Vinsj akter (sannsynligvis Anchorlift ca 900-1000W) m/rele og fjernkontroll er den som må forventes å være slitt og bør testes. - sjekk løpehjul i ankerruller i begge ender. Slites ned ved bruk. Sjekk trykksystem i vannopplegg. Typiske feil kan være lekkasje som følge av frostskade på pakninger osv. Sjekk at ikke vannpumpe starter når trykket står på uten at kraner er åpnet. Dersom pumpe ikke slår inn etter 5-10 minutter er det i alle fall ikke noen stor lekkasje noe sted. Sjekk toaletter, koblinger, kraner og rør. Ellers er det elektriske som oftest kan gi småproblemer. Oftest korrosjon i koblinger her og der. (lanterner, horn). B 42 Sport er levert i Norge med ulovlig lanterneføring fordi den mangler separat "foroverlanterne" og separat "akteroverlanterne". Den har bare en hel hvit rundtlysende topp-/ankerlanterne som egentlig kun er godkjent for ankring (på båter over 12 meter.). Båter under 12 meter kan som unntaksregel droppe separat forover/akterover og ha kun en hvit rundtlysende i tillegg til rød/grønn sidelanterner. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hjertelig takk:) Jeg ser i skipsregisteret at den er registret i Norge i 2008.02.06 Byggeår 2006 Cin nr 51607 på slutten. Er båten å regne som en 08 modell i salg i norge? Eller er det en 07 egentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 2007 modell. Modellskiftet pleier å være i august. Min NordWest var bygd i Oktober 2007 - regnet som 2008 modell Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 HansH skrev On 26.8.2015 at 8.38: Sjekk at det er byttet til glasslokk på sjøvannsfilter og at det er byttet til messinglokk i hver ende på ladeluftkjøler. (skal ha ligget inne som standardendring på service hos Volvo). Mulig det allerede var endret på -08 modell. Det jeg har fått høre fra VP verksted er at i bunnen av lokket ikke hadde med materiale i lokket å gjøre. Det ble byttet mange lokk, men det hjalp ikke. Årsaken til lekkasjen var gjengroing av ladeluftkjøler og dertil tæring i sporene hvor pakningene ligger. Det er jo greit å sjekke lokkene men jeg ville også sjekket om ladeluftkjøler og varmeveksler/oljekjøler har vært renset (syrevasket) iht. serviceintervallet. Ønsker man ikke å gjøre dette selv ryker man jo på noen lapper... Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Takk igjen. Jeg tror ikke den er blitt syrevaska. Men det har ikke jeg problemer med å gjøre selv, regner jeg med. Må bare sette meg litt inn i prosessen. Men det skal gå fint Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Takk igjen. Jeg tror ikke den er blitt syrevaska. Men det har ikke jeg problemer med å gjøre selv, regner jeg med. Må bare sette meg litt inn i prosessen. Men det skal gå fint Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 I følge malen for HIN-nummersystemet er båten merket slik: 51607 (nevnt over som de 5 siste sifre i båtens serienummer. (Hull Identifiaction number = HIN number) se denne: http://www.nordicaboats.com/html/hin-numbers.html Tallet 6 betyr at arbeid med konstruksjon eller montasje begynte i 2006 Tallene 07 betyr at dette fra produsenten er registrert som en 2007 modell. Sitér dette innlegget Link to post
JørgenS Svart 16.Februar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2016 Jeg oppdaget et par "skader" på båten rundt innfestningen til IPS poddene. Noen som vet hvordan dette kan ha skjedd eller har sett noe i likheten før? Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 17.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2016 Dette ser ut som slakt arbeid fra nytt av, der er porer i laminatet i IPS ringene+ dårlig innstøping av IPS ringene, dette bør du slipe rent å sjekke grundig Ringene til IPS`ene følger med fra Volvo og blir innstøpt av båtprodusent Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.