Jump to content

Bavaria med IPS 500/600 erfaringer


JørgenS

Recommended Posts

Akkurat porene i ringen hadde jeg ikke bekymret meg over, det kan du bare pusse med et grovt papir og vaske godt rent med acetion og legge på noe gelcoat ( topcoat) men ta og slip godt der det blå bunnstoffet er, det kan se ut som der er noe som er løst, se etter sprekker i laminatet rundt ringen.om det ser greit ut så legg på noen lapper med glassfiber og gelcoat tilslutt, prime og stoffe

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg får få en som har god greie på det til å bli med å se på det.

 

En annen ting. Jeg mener jeg leste en vei at man skulle smøre inn IPS poddene med vanlig bunnstoff, men jeg har googla mye nå og klarer ikke finne det igjen.

Mine er forøvrig blå som båten som dere ser på bildet. Jeg er ikke sikker på hva som er brukt før, men vet noen hvilke produkt som anbefales?

Bør man gjøre noe med propellene?

 

En tredje ting jeg lurer på er dette med anodene. Det kan se ut som på nettet at her bør man også være veldig påpasselig på IPS. Samtidig så er de anodene helt på trynet dyre, så gidder ikke skifte de unødig. Er det noe ny erfaring på dette området? Jeg hadde tenkt å prøve meg en sesong til på anodene. Jeg tror ikke det er tæret mere en 1/3 på de største (skulle tro de fungerte bra til de var nesten halvspist så store som de er?). De i eksosen så helt fine ut, men må skru de av og sjekke.

Link to post
Share on other sites

Men får man bare transom anodene i aluminium og ekosanoden i zinc?

På marinedeler står det ikke hva den er laget av. På eurofritid så står det aluminium på den store og zinc på den i eksosutløpet.

 

Har googla meg ihjel på dette med stoffing av podden som jeg mener ble anbefalt fra volvo, men klarer ikke bli klok på det, finner ikke noe konkret. Den må vel i tilfelle ikke inneholde kobber eller tinn?

Link to post
Share on other sites

Valg av anoder er avhengig av vannet (saltinnhold) du ligger i. IPS-anodene (akterspeil og pod) kommer i varianter fra magnesium, aluminium og zink, I Norge bruker vi zink-varianten.

Ja, klar over det. Derfor jeg leter etter zink. Men jeg har bare klart å finne de i aluminium på nettet. delefilmen viser bare aluminium som jeg kan se

Redigert av JørgenS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Product: All IPS units


 


Serial Number Break/ Range (if applicable): All


 


This maintenance tip is intended to inform IPS System owners of maintenance requirements and enhance their knowledge of required service of their system. For further information contact a local Volvo Penta IPS servicing dealer.


 


ACTION


 


Volvo Penta requires that all IPS drives and propellers, including the ones supplied with ACP to be painted with some form of anti-fouling coating. Contact your IPS dealer for painting instructions and acceptable paints.


 


Painting of the drives and propellers greatly reduces fouling and extends the life of sacrificial anodes. Volvo Penta recommends PROPSPEED, but other growth inhibiting paints are acceptable. Copper based paints are not acceptable for use.


 


It is also recommended to paint IPS propellers; Painting of the propellers with PROPSPEED is recommended by Volvo Penta. Using bottom paint for the propellers has caused a reduction in rpm and speed in some cases.


 


The condition of the paint must be inspected and repainted, if necessary, during annual service. For additional information about PROPSPEED please visit www.propspeed.com.


 


Protective anodes on the transom and in the exhaust outlet of the drive unit must be inspected on a regular basis while the vessel is in the water. Anodes should be installed in accordance with the latest service instruction (to include correct bonding) and must be replaced when 1/3 of the anode has been consumed.


 


The anode in the exhaust outlet is a combination of iron and graphite. It is possible that all of the iron has been consumed and only graphite remains. In this condition, the anode looks acceptable in appearance but is not protecting the drive. A slight tap on the anode with a metal object will cause it to disintegrate if only graphite remains. If so, replace the anode.


 


Corrosion of drive units and or propellers due to lack of preventative maintenance, improper installation or bonding and stray currents are not warrantable failures.


 


The above are final instructions and supersede the instruction found in the operator’s manual for IPS painting. This service tip supersedes all prior service tips for IPS painting.


Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg fått slipt litt på støypefeila for å se åssen det ser ut. Mens jeg venter på at en som er flink til slikt skal komme hjem fra reisejobb for å hjelpe meg før jeg går videre så kunne jeg tenk meg meninga deres om hva det burde gjøres med dette. Bare å sparkle over med epoxysparkel kanskje?

bilde

bilde

Redigert av JørgenS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...

Hei, tenkte å ta opp denne tråden litt og komme med en oppdatering etter 5 års erfaring med 10 23 tonns båter med IPS900.

fartsområde 30-35 knop.

Én har passert 12500 timer, tre har passert 10000 og fire har passert 8000 og de nyeste ca 3000.

På en av båtene røk et drev (øvre veksel) på ca 5000 timer. Det er det eneste som har skjedd med disse båtene. Service med oljeskift hver 500 time og skifte av tetningsringer hver 3000.

 

 

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

@Fru Jacobsen Høres jo rimelig stabilt ut det da. Jeg hadde IPS-500 første generasjon på en Bavaria 42 Sport fra 2006. Eide båten 2014 til -19. Hadde ingen problemer og solgte på ca 12-1300 timer. Tror nestemann eller en etter der måtte inn og bytte clutch, som vel var svakheten på første gen. Antakelig et element av flaks eller uflaks om man eier båten på tidspunkt hvor clutch på 1.gen ryker. Regner med alle disse nå byttet. Om ikke er det antakelig like før blant de som gjenstår.

 

Kan du bytte girolje på IPS-900 selv om den ligger på sjøen? Det var lenge en svakhet på de mindre IPS-drevene. Klønete å måtte løfte opp for oljebytte på drevet hvis du ligger ute hele året. Ellers var mitt inntrykk også at IPS som sådan var svært stabilt. 

 

For min del var D6'en den som skapte mest arbeid ved stadig å måtte følge med på saltavleiring i kjølekretsen, særlig i ladeluftkjøler. Pga saltoppbygging ble det også for høyt trykk frem til ladeluftkjøler og derved press "baklengs" på gummislanger som sprakk osv. Langt mindre sårbart på de større Volvo-motorene. Har D9 nå og den går i alle fall mye lenger mellom hver "avsalting".

Redigert av HansH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når det gjelder oljeskift på IPS’ene må hvert tredje tas på land for å få ut all oljen. To oljeskift kan altså suges opp på sjøen.

Dette gjelder ihvertfall for IPS 900 med D13.

Clutchene holder utrolig lenge om docking-funksjonen ikke brukes «uhemmet». Vi har ennå ikke byttet clutcher på noen av de nevnte båtene våre

 

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut. Jeg kjørte alltid dockingen svært pent og byttet olje hvert år, men IPS A-versjon på D6 tror jeg var dømt til å feile før eller siden. Ellers et fantastisk system. Skal man matche IPS på manøvrering må man ha hydrauliske thrustere. Og selv de kommer til kort når du må presse mot kraftig sidevind.

 

Må jo være kolossale krefter når du slipper løs D13 på IPS.

Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev for 4 timer siden:

Clutchene holder utrolig lenge om docking-funksjonen ikke brukes «uhemmet». Vi har ennå ikke byttet clutcher på noen av de nevnte båtene våre

 

 

Ambulansebåtene som RS fikk bygd og som går i nord med IPS 1050 på D13 bytter clutch hver 2000 time. Båtene må ofte manuvreres med høyt tomgangsturtall siden de ikke var utstyrte med baugthrustere og erfaringen er at det ikke er lurt å kjøre noe særlig lengre enn dette før clutchbytte for å unngå uforutsette hendelser.

 

De har ekstra sett nyoverhalte pod'er stående hos VP forhandler til enhver tid for å unngå større nedetid ved feil.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fru Jacobsen skrev 17 minutter siden:

Ekstra motorer og poder har vi alle på lager, det er jo 8-12 måneder levering fra fabrikk for tiden. Men tror de har slutta å bytta clutcher på hver 2000 der oppe nå vel?

Vet ikke. Om de har fått installert baugpropellere slik at behovet for clutching med forhøyet turtall er mindre kan de vel forlenge kjøretiden.

 

Det er jo en type båter der oppdragene ofte har hastekarakter og foregår under allslags værforhold så utstyret får nok kjørt seg til tider.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...