Jump to content

Bavaria med IPS 500/600 erfaringer


JørgenS

Recommended Posts

Hei.

Jeg er i markedet etter ny båt. Jeg ser på mye forskjellig, men heller veldig mot Bavaria 42 Sport eller HT med IPS. Ca 2008modell. Er det noe oppdatert informasjon angående erfaringer med IPS? Er det størst sett problemfritt? Kom gjerne med innspill med tanke på motorene og båtvalg også. Jeg heller også muligens mot å gå for 37Sport av økonomiske årsaker. Men IPS og det ekstra volumet i båten frister veldig.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har nå kjørt IPS 500 i 9 år nå, ingen problem annet et gir havari etter på kjørsel av noe plast/presening. og pinjongen smalt, gå for nyere en 2008 pga mange forbedringer med motorer og IPS`ene, ny injektorer, andre clutcher, annet kjølesystem på ips, osv

Anbefaler IPS på det høyeste, jeg blir like overasket hver gang jeg ombord i en akselbåt, FOR ett spetakkel og manglende "performance" IPS er enkelt og greit imponerende og svært økonomisk i drift

Nesten ingen vedlikehold, olje, anoder og filter,

:yesnod: Kjøp!

Link to post
Share on other sites

Der er mange generasjoner nå   A,B C osv. bedre og bedre, gen 2 kom sikkerrt i 2007, med clutch med flere lameller, siden ble olje kjølingen omlagt og senere ble prime-pumpe til giret også standard for smøring av oljeinføring til clutch under oppstart antar jeg, men uansett er dette et glimrende patent som er enkelt og lett å fikse om nødvendig og ikke minst veldig sikkert om du skulle grunnstøte, klipper podden tvers av og båten er like tett...

Tror jeg var den første i norge som kjøpte IPS, men vet der var et søster skip til min båt som kjørte testing for Volvo penta IPS -

Jeg har A versjon og det har funket greit, men etter havariet har jeg B eller C på st. bord ( øvre kne)  men orginal IPS`en har fremdeles samme olje trykk som ny, etter 1006 timer, det skal være mulig å bygge om til senere generasjoner om ønskelig, vertfall clutchen, Det er bare å skifte lameller til en tynnere type og flere plater.

Men husk på alle fordelene med IPS...! På fritidsbåter burde dette nærmest vert påbudt ,det hadde forsikkringselskapene tjent mye på med tanke på manøvreringes egenskaper og skader, og total havari på egen båt ved grunnstøting, og ikke minst forbruk som er radikalt forbedret med ips, tilsvarende forbruk på min båt med rak aksling er bortimot det bobbelte, min bruker 3,5- 3,7 l   pr nm, en aksling variant ligger vel rundt 6 l pr nm. Slikt blir det kroner av.... dette er på en scirocco 50 på 18 tonn..toppfart på 35 knop! ;-) med 2x 370 hk :-)

Link to post
Share on other sites

Der er mange generasjoner nå   A,B C osv. bedre og bedre, gen 2 kom sikkerrt i 2007, med clutch med flere lameller, siden ble olje kjølingen omlagt og senere ble prime-pumpe til giret også standard for smøring av oljeinføring til clutch under oppstart antar jeg, men uansett er dette et glimrende patent som er enkelt og lett å fikse om nødvendig og ikke minst veldig sikkert om du skulle grunnstøte, klipper podden tvers av og båten er like tett...

Tror jeg var den første i norge som kjøpte IPS, men vet der var et søster skip til min båt som kjørte testing for Volvo penta IPS -

Jeg har A versjon og det har funket greit, men etter havariet har jeg B eller C på st. bord ( øvre kne)  men orginal IPS`en har fremdeles samme olje trykk som ny, etter 1006 timer, det skal være mulig å bygge om til senere generasjoner om ønskelig, vertfall clutchen, Det er bare å skifte lameller til en tynnere type og flere plater.

Men husk på alle fordelene med IPS...! På fritidsbåter burde dette nærmest vert påbudt ,det hadde forsikkringselskapene tjent mye på med tanke på manøvreringes egenskaper og skader, og total havari på egen båt ved grunnstøting, og ikke minst forbruk som er radikalt forbedret med ips, tilsvarende forbruk på min båt med rak aksling er bortimot det bobbelte, min bruker 3,5- 3,7 l   pr nm, en aksling variant ligger vel rundt 6 l pr nm. Slikt blir det kroner av.... dette er på en scirocco 50 på 18 tonn..toppfart på 35 knop! ;-) med 2x 370 hk :-)

Det var imponerende forbruk :-) Vet om IPS båter under 40 fot som i real-life marsjfart ligger høyere enn det, så Sciroccoen må ha et veldig effektivt skrog.

 

Har etterhvert lest om noen IPS båter som har gått rett ned etter grunnstøting hvor drevet ikke har blitt klipt rett av slik det skal. Ikke dermed sagt det hadde blitt noe bedre med akslinger.

 

Her er et eksempel med en grundig rapport hvor både VP og båtbyggeren får litt på pukkelen http://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/sv/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/2010/c32010m_tutkintaselostus_2/c32010m_tutkintaselostus_2.pdf

 

Ang forbruk, så leser jeg endel på YBW forumet i UK at forbruket i praksis ikke ligger så mye under på større båter med veldesignet akselsystem og at drivstoffbesparelsen ofte spises opp av økte vedlikeholdskostnader om man skal følge alle anbefalinger etter boka.

 

Er det ikke en stor service som skal gjøres hvert x år/ timer som innebærer at nedre unit skal av og Div rundt tetningen skal sjekkes? Mener det flere ganger ble nevnt en servicekostnad på 20-25k £ i UK for den største servicen hos merkeverksted som sikkert inkluderte løft, servicer på motorer forøvrig, IPS drevene og noen oppgraderinger.

 

Er fascinert av teknologien og mulighetene med pod-drift, men kjenner jeg er skeptisk til kostnadene med tiden når dette blir eldre.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Vedlikehold for meg har vært olje og filterbytte på drev og trykktesting.

 

Gen 2 kom i hvertfall etter 2007 da min ble bygd. Tror 2009. Mine drev ble bygd om til siste versjon pga lavt oljetrykk på ene drevet.

 

Vi brukte ca 4,2l/nm i marsjfart med ferielasta båt og 325kg jolle på badeplatformen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

For 20.25 000 K pund kan du sette inn en ny komplett IPS, mener Giret kostet  ca 40 000 nok,,,,, arbeidet er ca 3 timer for å skifte en hel podd, har prøvd..

Det skal skiftes olje hver 400 time mener jeg det står i manualen, eller noen stor service kan jeg ikke huske det står noe om, bortsett fra generelt vedlikehold å sjekk av olje, jeg vet at båter med passasjerserifikat har vert på lagt noen underlige regler ang. dette med service eller skiftingen av undervannshus eller var det helle podden, husker ikke detalier

Om en IPS blir røsket ut av skroget er neppe båten bygget etter foreskriftene, jeg borret et hull for kjølevann til generator  70-80 cm fra ips flensen  der tror jeg laminatet var ca 50mm tykt..massivt vevd duk.. om noe svikter på min båt er det podden..  på senere insatlasjone eller større IPSèr vart det vel krav om noe finer innlegg tror jeg.

Forbruk på Sciroccoen er latterlig lavt ja, supereffektivt , er mest imponert i lav fart, jeg vil gjerne se den seilelbåten på 50 fot som kommer like langt pr liter som jeg

i 7,5 knop, 5 liter i timen, 9 knop på 11 l.time

Link to post
Share on other sites

Erfaringene fra NSSR's yrkesbruk (ambulansebåtene) høres ut til å være at det er clutchene som slites mest. De har problemer med å vare ved kopling på høyt tomgangsturtall, et koplingsmodus som er helt nødvendig ved litt værbelastninger. Ellers overhaler de IPS-drevene på 2000 timer etter å ha erfart noen havarier etter å ha kjørt litt over. Sitter med 8 IPS-drev til de 3 nye ambulansebåtene slik at 2 stk. er stdby for overhaling/klare til utbytting på land umiddelbart.

Link to post
Share on other sites

Har en Bavaria 42 Sport (2006) med IPS-500. Kjørt 2 sesonger nå og meget fornøyd. Manøvrering svært enkelt selvsagt. Må bare være litt varsom med joystick i trange havner for å unngå å skyve alt og alle unna. Kan være litt uforutsigbart hvilken retning IPS-systemet velger å skyve vannet selv om du har full kontroll på selve båten. Systemet gir utvilsomt lavere forbruk i planingsfart sammenliknet med strak aksling. I deplasementsfart har jeg sett enkelte hevde at strak aksling oftest er gunstigere fordi man da ofte har større propeller. Uansett går den nokså billig i 5-7 knop med 1 til 1,5 liter pr nm. Kontakt meg gjerne pr IM så kan du få mer info.

Link to post
Share on other sites

Da ble det handel på meg, jeg overtar båten på Torsdag. Gleder meg som en unge:)


Har laga meg en liste over sjekkpunkter jeg må gå igjennom før jeg skriver under kontrakten så jeg ikke glemmer meg helt bort, men kom gjerne med tips om noe spesielt jeg bør se etter. Nå har jeg studert båten mye allerede, men må gå igjennom alt skikkelig med eier igjen.


Båten har blitt servet og fullt opp 100% fra ny i 2008 og alt er godt dokumentert, så tviler på det blir noe å pirke på. 


Det eneste jeg merka meg var at det fortsatt var plast reimhjul. Volvo sa at de bare kunne stå så lenge man ikke så noe støv på reima eller noe?? Bør de byttes?


Er det noen andre deler som jeg bør sjekke om er byttet som er svakhet?


Link to post
Share on other sites

Sjekk at det er byttet til glasslokk på sjøvannsfilter og at det er byttet til messinglokk i hver ende på ladeluftkjøler. (skal ha ligget inne som standardendring på service hos Volvo). Mulig det allerede var endret på -08 modell.

Test vinsjer i begge ender inkl fjernkontroll (sannsynligvis Sleipner kontroll fremme på LOFRANS vinsj sammen med Sleipner baugpropell - testes)

Vinsj akter (sannsynligvis Anchorlift ca 900-1000W) m/rele og fjernkontroll er den som må forventes å være slitt og bør testes. - sjekk løpehjul i ankerruller i begge ender. Slites ned ved bruk. 

Sjekk trykksystem i vannopplegg. Typiske feil kan være lekkasje som følge av frostskade på pakninger osv. Sjekk at ikke vannpumpe starter når trykket står på uten at kraner er åpnet. Dersom pumpe ikke slår inn etter 5-10 minutter er det i alle fall ikke noen stor lekkasje noe sted. 

 

Sjekk toaletter, koblinger, kraner og rør. 

 

Ellers er det elektriske som oftest kan gi småproblemer. Oftest korrosjon i koblinger her og der. (lanterner, horn). B 42 Sport er levert i Norge med ulovlig lanterneføring fordi den mangler separat "foroverlanterne" og separat "akteroverlanterne". Den har bare en hel hvit rundtlysende topp-/ankerlanterne som egentlig kun er godkjent for ankring (på båter over 12 meter.). Båter under 12 meter kan som unntaksregel droppe separat forover/akterover og ha kun en hvit rundtlysende i tillegg til rød/grønn sidelanterner.

Link to post
Share on other sites

Sjekk at det er byttet til glasslokk på sjøvannsfilter og at det er byttet til messinglokk i hver ende på ladeluftkjøler. (skal ha ligget inne som standardendring på service hos Volvo). Mulig det allerede var endret på -08 modell.

 

Det jeg har fått høre fra VP verksted er at i bunnen av lokket ikke hadde med materiale i lokket å gjøre. Det ble byttet mange lokk, men det hjalp ikke. Årsaken til lekkasjen var gjengroing av ladeluftkjøler og dertil tæring i sporene hvor pakningene ligger. 

 

Det er jo greit å sjekke lokkene men jeg ville også sjekket om ladeluftkjøler og varmeveksler/oljekjøler har vært renset (syrevasket) iht. serviceintervallet. Ønsker man ikke å gjøre dette selv ryker man jo på noen lapper...

Link to post
Share on other sites

I følge malen for HIN-nummersystemet er båten merket slik:

 

51607 (nevnt over som de 5 siste sifre i båtens serienummer. (Hull Identifiaction number = HIN number)

 

se denne: http://www.nordicaboats.com/html/hin-numbers.html 

 

Tallet 6 betyr at arbeid med konstruksjon eller montasje begynte i 2006

Tallene 07 betyr at dette fra produsenten er registrert som en 2007 modell.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...