Higre Startet 17.August.2015 Link til dette innlegget Startet 17.August.2015 Har behov for rengjøring av dieseltank for dieseldyr gugge, litt "bryggesnakk" om mannhull er det gjerne da, og tanken om å montere et mannhull vertikalt i tanken er foreslått, er det noen som har prøvd dette og vet at det lar seg gjøre å få dette tett ? Link to post
Hakkannen Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 (redigert) Det er mulig å få tett med skikkelige pakninger I mange gamle skøyter var mannhullene på sidene av tankene ombord (ståltanker). Tenker du lage til spesiallaget mannhull selv eller tenker du mer i retning å sette inn et standardisert mannhullslokk? Hva er tanken din laget av? I de gamle ståltankene jeg har vært borti besto mannhullene av hull i tanken med stikkbolter sveiset fast rundt åpningen. Stikkboltene passet inn i hullene rundt lokket til mannhullet og med en god pakning bak og mutrer på stikkboltene ble det helt tett. Fordelen med store mannhull sier seg nesten selv; det er mye lettere å komme skikkelig til når du slipper åle armen gjennom et alt for trangt hull. I tillegg kan du lettere se hva du holder på med om hullet har litt størrelse på åpningen. Redigert 17.August.2015 av Hakkannen (see edit history) Link to post
Higre Svart 17.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 Tank av rustfr stål, muligens en sånn : http://www.watski.no/Inspeksjonsluke-for-drivstofftank--11b8y Link to post
3rik Svart 17.August.2015 Link til dette innlegget Svart 17.August.2015 (redigert) Det kan bli tett ja. Jeg lagde mannhull på sidene på min pga ingen tilkomst ovenfra. Fikk vannskjært en 4mm flens i 316L som jeg gjenget opp med m5 hull rundt hele. Lagde så hull i siden på tanken som var 1mm mindre enn innerste diameter på flens. Tanken var å slippe å bruke tilsats men måtte bruke litt uansett fordi syrefast vrir seg voldsomt når det sveises. Så er viktig med små larver og hele tiden bytte side. Trykket tanken opp med 1-2 bar for å sjekke at den var tett, og det var den:)Lagde meg så en pakning av gummi og skar til en 20mm plexiglassplate jeg hadde liggende. Så nå kan jeg også visuelt kontrollere både tankinnhold og dieselns tilstand... Redigert 17.August.2015 av eriklepe (see edit history) Link to post
T&P Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Riktig Erik! Fint bilde nå kan du sjå kor dieseldyrane lærer seg å symje :-) Skal ein sette inn manlokk, uansett plassering, skal det vere påsveist flens! Er det standard størrelse mannlokk du skal ha, får du kjøpt tilhøyrande flens for innsveising med pinnskruar. Det vert ikkje gratis i rustfritt er eg redd. Linken frå Watski minner meir om noko å lure handa igjennom... Blir det for kleint? Eg aner ikkje kva "Hakkannen" meiner med stikkboltar... & i skipsindustiren skal det ikkje sveisast fast bolter frå innsida. Link to post
Hakkannen Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Det var pinnskruer jeg mente, kom ikke på det riktige ordet i farta Og ja, som du skriver, med flens. Pinnskruene sveist i flensen rundt hullet slik at lokket med hull til pinnskruene passet fint på utsiden. Med pakning mellom lokk og flens/tank og mutrer på utsiden blir det tett Link to post
Higre Svart 18.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Er lite lysten på sveisejobb nede i maskinrommet, skal tankene ut må motorene ut, med et slikt lite mannhull kan jeg komme til med kamera, svamp og spyler/suger , så dette må skje på plassen hos meg Link to post
Komodo Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Samme sak er diskutert i dette tråden om Tom Rørs dieseltank: https://baatplassen.no/i/topic/115282-lekkasje-fra-dieseltank-ombord-på-mon-bijou-årets-julemareritt/page-11 I denne tråden har jeg gjort en sjau med tanken i båten vår. Her er det også bilder av hvordan jeg valgte å løse saken: https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-på-viksund-900-futura/ Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
volfro Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 (redigert) Lag oval luke (eller rektangulær for den del bare den er forma slik at man får innerflensen inn gjennom hullet, så vri den 90 grader og monter). Boltene sveist på den indre flensen. 2 stk.pakninger, en innv. Og en utv. Ingen sveising på plass. Kan lages med eller uten å måtte borre bolthullene i tank. Sage hullet kommer man ikke utenom. Redigert 18.August.2015 av volfro (see edit history) Link to post
T&P Svart 18.August.2015 Link til dette innlegget Svart 18.August.2015 Pinnskruar skal IKKJE sveisast i sveiseflensen, dei skal skrues inn i gjenga hòl Det er sveiseflensen, & KUN denne, som skal sveises i tankskottet. Punktum Mannlokk er ovale av fleire grunnar, 4kant (kvadrat/regtangulært) er uheldig reint styrkemessig. Link to post
volfro Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 (redigert) Jeg hadde ikkje brukt pinnskruer, bare sveist bolthodene da slipper jeg lekkasje rundt boltene før eller senere. Man kan selvflølgelig bruke tykk flens og ikke borre helt igjennom flensen og så gjenge den. Men jeg hadde valgt å gjøre det slik så får andre gjøre det slik de vil. Jeg slipper også å sveise i tanken på plass ts. Sier han helst vil slippe å sveise på plass og det går helt fint. Redigert 19.August.2015 av volfro (see edit history) Link to post
Hulda Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Jeg regner med at dette mannhullet ikke skal være en del av en bærende konstruksjon på en 250 000 tonn produkttanker. Da står man friere til å velge fremgangsmåte, utforming og materialvalg. Og om man ut fra omstendighetene må velge et noe mindre hull, så er vel et mindre hull bedre enn ikke noe hull. Nå må vi ikke ta helt av :-) Link to post
T&P Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Ingen som "tar av" & kan du vise meg ein produkttankar på 250`000BRT så gje ein lyd "Hulda" Skal noko gjerast, er det greit å gjere det korrekt! Og eg meiner det er viktig å henvise til dette Eg forholde meg til bransjestandard & sertifiserte installasjonar, då har eg mitt på det tørre når eg anbefaler ein gitt type installasjon slik som forespurt. Så er det opp til TS å ta sine informerte valg basert på det. Openbart er ikkje "alle" kjent med kva ein skottflens er eller korleis den er bygd opp...... Link to post
hanto1 Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 I stedet for og gjøre dette til verdens største jobb og følge alle bransjestandarder kan du jo bare sette inn en rund standard luke. holder helt greit tett da det ikke er noe trykk på dette. Man får inn armen og får tørket ut gørra. ( Har kun seilt på små 130 000 tonnere så jeg gjør ting enkelt) Link to post
NilsPils Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 (redigert) Enig med T&P i at hull med skarpe hjørner ikke er korrekt fasthetsmessig, men også helt enig med Hulda i at det ikke er viktig her. Her må det praktiske gå foran det teoretiske så lenge resultatet blir bra og tanken blir tett. Når jeg først er i gang ville jeg også sørget for mulighet for avtapping eller avsuging fra laveste punkt. Dersom du ikke har noe "laveste punkt" kan du legge avtapping/avsuging helt ut til siden av tanken, der det blir lavest når du krenger båten. Da jeg hadde vann og grums i tankene mine viste det seg at så og si alt grumset fulgte med ut da jeg sugde ut vannet pluss en dieselskvett. Jeg har skrånenede bunn i tanken. Og så en liten kjepphest: Når en kjøper fabrikkny båt burde en kanskje stille en del tekniske spørsmål og stille en del krav. Når det gjelder dieseltanker ville jeg ikke godtatt aluminium, ingen avtapping/avsuging, dårlig tilgjengelighet og uten mannlokk. Og selvfølgelig må tanken kunne taes ut uten å bryte i stykker båt eller innredning eller ta ut motor. Redigert 19.August.2015 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Mine aluminiumstanker er frå 1984 og har allerede overgått mange andre kvaliteter i levetid. ...men det frister å lage mannhull i sida for å kunne ta ein skikkelig rens og inspisere etter tæring. Såg ein lenger oppe i tråden som hadde brukt plexiglass. Tåler det diesel i lengden ? Eg velger nok ein anna løsning sidan tankane står på kvar si side av maskina, men det var praktisk ? :-) Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
hanto1 Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Nils, Enig med deg, men det finnes knapt en båt på markedet i dag der man kan få ut tanker uten mye styr. På min får jeg ut tankene og har nettopp byttet septiktank, men det skule bare mangle da alle tankene er i alu... Link to post
NilsPils Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 Vel. Mine tanker ble levert med lett tilgjengelige mannlokk og kan taes ut etter bare å ha fjernet batteriene. Men avsugingsrøren måtte jeg monter selv. Jeg tror problemet er at verftene ikke prioriterer ting som kundene ikke etterspør. Når folk legger mest vekt på interiør med salonger og sofaer må det vel bli slik. Til og med septiktank i aluminium godtaes glatt. Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 (redigert) Det er ikke nødvendig å komplisere dette mer enn nødvendig. På bildet, mellom akkumulatorene, skimtes rektangulært mannlokk. Tank for sperreolje, gods 6 mm i AISI 316 L. Nyere norsk olje- og gassplattform bygget til NORSOK. Her er boltene gjenget ned i godset. Og i dette tilfellet er mannhullet på toppen av tanken. Skulle det vært på siden av tanken, ville nok innfestingen vært noe mer forseggjort. I hvert fall om jeg hadde hatt det til godkjenning. Redigert 19.August.2015 av Hulda (see edit history) Link to post
3rik Svart 19.August.2015 Link til dette innlegget Svart 19.August.2015 (redigert) Mine aluminiumstanker er frå 1984 og har allerede overgått mange andre kvaliteter i levetid. ...men det frister å lage mannhull i sida for å kunne ta ein skikkelig rens og inspisere etter tæring. Såg ein lenger oppe i tråden som hadde brukt plexiglass. Tåler det diesel i lengden ? Eg velger nok ein anna løsning sidan tankane står på kvar si side av maskina, men det var praktisk ? :- At plexi tåler diesel sjekket jeg før jeg monterte det:) Det tåler dog ikke bensin! Ligger på nett endel oversikter over hva plexi tåler og ikke tåler, er er en av de: http://www.plaskolite.com/Fabrication/Acrylic/Chemical-Resistance Redigert 19.August.2015 av eriklepe (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn