Jump to content

Akvarium i Raymarine M92650 2kW radar. Erstattes med hva?


HerJo

Recommended Posts

Radaren på den nyinnkjøpte bruktbåten fikk en heller kort levetid i mitt eierskap. Forrige eier sa fra om at han ikke visste noe som helst om radaren og at han aldri hadde brukt den - ingen grunn til å mistro det. Jeg for min del hadde ikke før fått båten overlevert før jeg leste meg til hvordan jeg skulle få radarbilde på multifunksjonsdisplayet, (som jeg har fanget opp at det heter...) en Raymarine C120 som i likhet med båten, radaren og div. annet er fra ca 2005.

 

Radarbildet kom frem en kort periode før det gikk over til null & niks etter at jeg trykket på noe i iveren. Fingerfeil tenkte jeg først, men ettersom jeg ikke fikk opp igjen bildet og meldingen "Ingen datakilde" kom opp på displayet ble mistanken rettet mot radaren. Etter noen kjappe google søk var feilsøkingsprosedyren relativt klart lagt opp; sjekk spenningen på rekkeklemmene inne i selve "radardomen". Hvis spenning der og "Ingen datakilde" på skjermen var det lite mer å hente.

 

I dag åpnet jeg dekselet og jeg er rimelig sikker på at feilen er funnet:

radar_2.jpg

 

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett akvarium med mindre vann i enn dette. Og 12,8V spenning var det også, så med mindre noen skulle ha tro på noe annet ville jeg sagt at denne er ferdig kokt og nede for telling for godt. Eller?

 

Noen forslag til hvor jeg får tak i en ny slik sak som er kompatibel med C120'en fra 2004-5? Reparasjonsmuligheter? Forslag mottas med takk!

 

/Geir-K.

Redigert av HerJo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ligger jevnlig slike analoge på finn.no for 2-4000, så det bør vel la seg ordne. Har samme antenne, men ikke åpnet den på noen år.

Høres bra ut - da er det bare å følge med der da. Hadde jeg visst det jeg vet nå hadde en boksen vært åpnet for inspeksjon før kjøp, eller i alle fall før oppstart av remediet. Den lærdommen ser ut til å koste meg 2-4000 riksdaler nå... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Burde man ha et lite dreneringshull i bunnen?

Definitivt, og fortrinnsvis på laveste punkt og kombinert med en liten slangestubbe slik at det ikke kommer vann inn. I min "boks" var dreneringshullet plugget, men det var gjerne like greit ettersom det var plassert på det høyeste punktet når skuta ligger i ro.

 

Neste gang blir det dreneringsløsning i kombo med Cortec elns - vann/fukt i elektronikk er dyrt og det er åpenbart at de plastdomene ikke er tette.

Link to post
Share on other sites

Om den aldri har vært åpnet eller i bruk vil jeg anta at det er kondensvann. En radar genererer ganske mye varme under bruk, så vil anta at dette er med på å holde fukten i sjakk under vanlige forhold.

Skal du derimot kjøpe nytt ville jeg heller gått for en åpen radar. Langt lettere å stille inn på riktig sensitivitet uten å få falske ekko fra kakeboksen.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kan nok se ut som kondensvann.

 

Hadde en tilsvarende radome og I denne var det faktsik hull med en liten dreneringsslange. Du kan også bruke den nyere analoge som kom I 2007. Denne var I salg helt til I fjor og har samme plug. Ellers så finnes det også en 4KW utgave også, men her må du enten byte kabel eller legge opp eksternt powerkabel.

Link to post
Share on other sites

Om den aldri har vært åpnet eller i bruk vil jeg anta at det er kondensvann. En radar genererer ganske mye varme under bruk, så vil anta at dette er med på å holde fukten i sjakk under vanlige forhold.

Skal du derimot kjøpe nytt ville jeg heller gått for en åpen radar. Langt lettere å stille inn på riktig sensitivitet uten å få falske ekko fra kakeboksen.

Forrige eier hadde den i 4 år og ettersom han ikke brukte den har han neppe åpnet lokket for å se, så.... Kan være med på kondensvann - uansett noe sorgens greier. Finnes det en åpen radar som er kompatibel med C120? Hva er betegnelsen da i så fall? Jeg er ikke kresen på det så om den er åpen eller i kakeboks er - med min sterkt begrensede kunnskap om emnet - uviktig.

 

Hei,

 

Kan nok se ut som kondensvann.

 

Hadde en tilsvarende radome og I denne var det faktsik hull med en liten dreneringsslange. Du kan også bruke den nyere analoge som kom I 2007. Denne var I salg helt til I fjor og har samme plug. Ellers så finnes det også en 4KW utgave også, men her må du enten byte kabel eller legge opp eksternt powerkabel.

Hmmm.. Interessant! Har du peiling på typebetegnelse? Var drenshull her også, men det var plugget og plassert på høyeste punkt...

Link to post
Share on other sites

De nyere analoge domene heter RD218 og RD424.

 

http://www.ebay.com/itm/RAYMARINE-PATHFINDER-RD424-24-48NM-RADOME-W-15M-CABLE-COMPATIBLE-W-C-E-CLASSIC-/331627437832?hash=item4d36891f08&vxp=mtr

 

Du kan også bruke analoge scannere av samme generasjon, men de blir mye dyrere.

Ahhh... Glimrende! Takk for info, nå kan jeg søke litt bredere. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Tja, nå har jeg en fullt fungerende C120, autopilot og VHF fra Raymarine som funker greit sett fra mitt ståsted. Remediene er rett nok 10 år gamle, men jeg er ikke nødt til å ha de siste gadgetene og hadde tenkt å vente med å legge ut x-antall riksdaler på komplett nytt anlegg. 

 

Men takk for tipset anyway!  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig med deg i det :-) Jeg hadder e120 classic i mange år på NordWesten  - og det fungeret aldeles utmerket. Radaren trengte manuell justering av filtrene og litt annen vinkel på domen for å bli skikkelig bra - men dette er en solid og god pakke. Jeg supplerte den på slutten med ipad med Navionics for å kunne zoome ut og inn når jeg gikk lange strekk. Det var en billig og god "oppgradering"

 

I nye båten har jeg e97 touch/knapp plotter. Tja - om den er bedre vil jeg vil  ikke si, Den er raskere i zoom - men om den er bedre er jeg veldig i tvil om.

Link to post
Share on other sites

Skal du derimot kjøpe nytt ville jeg heller gått for en åpen radar. Langt lettere å stille inn på riktig sensitivitet uten å få falske ekko fra kakeboksen.

Dette er en "sannhet" med opp til flere modifikasjoner. For det første så er avstanden mellom radaren og kakeboksen alt for kort til at ekkoet fra boksen kan plukkes opp og forstyrre radaren. Radaren bruker nemlig litt tid på bytte fra sending til mottak.

Dessuten så har også en "åpen" antenne ett beskyttelseskapsel rundt antennen og er dermed ikke så "åpen" som man skal ha det til.

Derimot så dempes signalet litt av radomen. Siden avstanden mellom antenne og frontdekselet på en åpen antenne er jevn langs hele antennen mens dette selvsagt ikke er tilfellet med kakeboksen så er nok arbeidsforholdene en smule bedre for den åpne antennen. Men dette utgjør så fantastisk lite at det er irrelevant for en gjennomsnittlig fritidsbåt.

 

Største grunnen til at radarer lages som åpen og lukket er rett og slett at kakeboksen blir rimelig diger når antennestørrelsen går opp.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Siden avstanden mellom antenne og frontdekselet på en åpen antenne er jevn langs hele antennen mens dette selvsagt ikke er tilfellet med kakeboksen så er nok arbeidsforholdene en smule bedre for den åpne antennen. Men dette utgjør så fantastisk lite at det er irrelevant for en gjennomsnittlig fritidsbåt.

 

Alle kakebokser eg har sett er runde og har aldeles jevn avstand til antenna. Men kanskje eg missforstod.

 

Til TS , eg har lagt merke til at brukt radarutstyr ikkje er billigare på ebay. Ha is i magen så dukker det jevnlig opp på finn.no. :-)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Alle kakebokser eg har sett er runde og har aldeles jevn avstand til antenna. Men kanskje eg missforstod.

 

 

Jeg forklarte dårlig. Avstanden fra midten av antennen og frem til boksen er lengre enn avstansen fra ytterkanten av antennen og rett frem til boksen. Pga kurven på boksen så er i praksis boksen litt tykkere forran ytterendene enn forran midten. Men som sagt, så har dette forsvinnende lite å si for ytelsen til en "vanlig" fritidsbåt-radar.

 

Det som virkelig utgjør en stor forskjell er størrelsen på antennen. Jo større jo bedre! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig med deg i det :-) Jeg hadder e120 classic i mange år på NordWesten  - og det fungeret aldeles utmerket. Radaren trengte manuell justering av filtrene og litt annen vinkel på domen for å bli skikkelig bra - men dette er en solid og god pakke. Jeg supplerte den på slutten med ipad med Navionics for å kunne zoome ut og inn når jeg gikk lange strekk. Det var en billig og god "oppgradering"

 

I nye båten har jeg e97 touch/knapp plotter. Tja - om den er bedre vil jeg vil  ikke si, Den er raskere i zoom - men om den er bedre er jeg veldig i tvil om.

Godt at det er flere som ikke er hektet på "må-ha-det-siste" kjøret selv om det selvsagt er viktig at noen tar den rollen og på den måten gir produsentene grunn til å strekke seg enda lengre for å oppnå forbedrede produkter. Ha sett at det er mye touch-saker ute og går, men hvordan er det med touch og litt sjø tro? Jeg forestiller meg at det zoomes og flyttes litt forskjellig under slike forhold, men nå skal jeg ikke skryte på meg noen erfaringer - det blir bare "tror og innbiller meg"... 

 

 

Alle kakebokser eg har sett er runde og har aldeles jevn avstand til antenna. Men kanskje eg missforstod.

 

Til TS , eg har lagt merke til at brukt radarutstyr ikkje er billigare på ebay. Ha is i magen så dukker det jevnlig opp på finn.no. :-)

Jeg har også lagt merke til at det koster noen kroner på ebay også, og tatt i betrakning mva og frakt blir det smått utrivelig hele greiene. Setter min lit til finn.no og har rigget til et autosøk så får vi se.

Link to post
Share on other sites

Jeg forklarte dårlig. Avstanden fra midten av antennen og frem til boksen er lengre enn avstansen fra ytterkanten av antennen og rett frem til boksen. Pga kurven på boksen så er i praksis boksen litt tykkere forran ytterendene enn forran midten. Men som sagt, så har dette forsvinnende lite å si for ytelsen til en "vanlig" fritidsbåt-radar.

 

Det som virkelig utgjør en stor forskjell er størrelsen på antennen. Jo større jo bedre! :thumbsup:

Båten er så liten at radaren bør stå i stil - vil nødig ha en så diger antenne at skuten blir topptung! ;) Uansett; jeg er så fersk på dette at jeg ikke trenger å forsøke meg i radareliten enda - det får heller komme (kanskje) om noen år. Et liten kakeboks med analog radar er rikelig for nå.

Link to post
Share on other sites

Båten er så liten at radaren bør stå i stil - vil nødig ha en så diger antenne at skuten blir topptung! ;) Uansett; jeg er så fersk på dette at jeg ikke trenger å forsøke meg i radareliten enda - det får heller komme (kanskje) om noen år. Et liten kakeboks med analog radar er rikelig for nå.

Selv den enkleste radar er myyye bedre enn ingen radar når tåka setter inn! :smiley:

Bare husk på at småtteri som bøyer og sånt kan være vanskelig å se på radaren når det er litt sjø og husk å øve på å bruke, stille inn og lese radaren når det er finvær så kommer du veldig langt med det utstyret du har. :smiley: Ett lite tips for å komme i gang: unngå fristelsen med å sette radaren på for stor rekkevidde. Jo større rekkevidde den står på, jo vanskeligere blir det å se små ting på kort hold. :smiley:

Jeg vet ikke om du har brukt radar noe særlig før? Hvis ikke så må jeg nesten advare deg om at blir du først vant til å ha radar, så blir du å føle deg halvblind hvis du noensinne skulle føre en båt uten! :giggle:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har selv komplett Simrad anlegg ombord. radar, autopilot og ekkolodd. Blir egentlig litt avhengig. Når det gjelder radar, det er ikke vanskelig å lære seg. Les over brukermanualen, gå ut i dagslys med radaren på og test funksjonene. Vent til skumring og gjør det samme. Plutselig er det mørkt, og da er du avhengig av fyrlykter, mørkt i cockpit, ev rødt nattlys, og radar.

Prøvde denne metoden for en del år tilbake, nå tyder jeg radaren gandke bra i mørket samt dårlig vær.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...