Jump to content

Eberspäcer Airtronic L 4,8 kW, masse hvit røyk under oppstart


Titicaca

Recommended Posts

Har hatt et dieselvarmeapparat Eberspraecher Airtronic L 4,8 kW i båten siden 2006.

Apparater har fungert prikkfritt inntill nå nylig. Ved oppstart kom det masse hvit røyk ut. Stoppet det straks, men startet det på nytt etter en stund. Det samme skjedde, men nå lot jeg det forsette å gå og etter ei stund , noen få minutter, ble røyken borte og apparatet fungerte slik det skulle. Har gjort det samme noen få ganger etterpå og det samme skjer.

Men noe er ikke som det skal være og jeg er redd for å bruke det med sikte på brann/eksplosjon.

Noen som er kjent med dette?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Eberspraecer dieselvarmer hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Masse hvit røyk kan tyde på at glødestiften begynner å bli dårlig og risten rundt glødestiften er sotet igjen. Enkelt å bytte selv om du bare får vippa frem varmeren.

 

For å unngå nedsoting er det viktig at dieselvarmeren kjøres på max 10 minutters tid før den stenges av. Da "blåser" den reint.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kan også bero på dårlig spenning att ikke glødstiftet.....gløder tilstrekkelig...pumpen fortsetter pumpe inn diesel

 

prøv o starte Ebern med landstrømmen koblet alt motorn i gang...og se om den tenner direkt ?!

 

 

så kan det vare for meg! da jeg har dårlig med strø på batteriene

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvit røyk under oppstart er brennstoff som fordamper uten å ta fyr. Årsak er vanligvis kokset glødesil. Bytt denne og rens samtidig det lille hullet i overkant av glødesil som det skal komme et lufttilskudd til glødesil ifra forbrenningsluftviften          -ø 3 mm -. Kontroller også for evt. koksdannelser i brennkammer innenfor glødesilen og tilstanden på glødeplugg.

Link to post
Share on other sites

Hvit røyk under oppstart er brennstoff som fordamper uten å ta fyr. Årsak er vanligvis kokset glødesil. Bytt denne og rens samtidig det lille hullet i overkant av glødesil som det skal komme et lufttilskudd til glødesil ifra forbrenningsluftviften          -ø 3 mm -. Kontroller også for evt. koksdannelser i brennkammer innenfor glødesilen og tilstanden på glødeplugg.

 

Har hatt det samme problemet gjentatte ganger, og synes jeg stadig må bytte gitteret (som har koks ansamling på seg).

 

Dette hullet du nevner, skal det være på D5 også? Noen som har et bilde av dette (kan ikke huske å ha sett det)?

Link to post
Share on other sites

Det er en "boring" i godset mellom "rommet" der forbrenningsluftvifte står og glødeplugg/glødesil på 3 mm. Dette må ikke tildekkes av glødesil når denne monteres. På varmere med styresentral 22 5101 00 41 01 kan dette økes til 4 mm for å slippe inn litt mere luft til glødesil. Erfaringsmessig øker dette "levetiden" på glødesil til det dobble. Minuset er at den kan bli vanskeligere å starte når det blir kaldt i været. Eberspächer godkjenner ikke dette idet den skal starte lett ved minus 30 grader C, men de jeg har utført dette for har så langt ikke hatt problemer med start ved normalt bruk i lystbåt. Dersom det er montert styresentral med nr 22 5101 00 41 03, er hastigheten på viften øket på lav og medium effekt, slik at koksdannelse på glødesil er redusert. Mulig jeg får noe kritikk nå fra forhandlere idet dette kan redusere salget av glødesil og glødeplugger.

Link to post
Share on other sites

Det er en "boring" i godset mellom "rommet" der forbrenningsluftvifte står og glødeplugg/glødesil på 3 mm. Dette må ikke tildekkes av glødesil når denne monteres. På varmere med styresentral 22 5101 00 41 01 kan dette økes til 4 mm for å slippe inn litt mere luft til glødesil. Erfaringsmessig øker dette "levetiden" på glødesil til det dobble. Minuset er at den kan bli vanskeligere å starte når det blir kaldt i været. Eberspächer godkjenner ikke dette idet den skal starte lett ved minus 30 grader C, men de jeg har utført dette for har så langt ikke hatt problemer med start ved normalt bruk i lystbåt. Dersom det er montert styresentral med nr 22 5101 00 41 03, er hastigheten på viften øket på lav og medium effekt, slik at koksdannelse på glødesil er redusert. Mulig jeg får noe kritikk nå fra forhandlere idet dette kan redusere salget av glødesil og glødeplugger.

 

Betyr det at hele "greia" må demonteres/deles for å sjekke dette?

Link to post
Share on other sites

I.M.S. - du er et oppkomme av god info og hjelp synes jeg, rett og slett fantastisk at du deler av dine erfaringer og nyttige tips her!

 

Vi har nå en eldre D3LC som hvitrøyker ~20 sekunder ved oppstart, blir nok skiftet ut etterhvert, men virker bra nå når vi fikk lagt om til bedre flow i slangene, samt ekstra uttak på badet.

Er det gamle kjerringrådet med å kjøre en dunk fritidsparafin iblant et tips for å 'rense' opp, eller er det bortkastet tid i forhold til å ta en full overhaling med gitter, plugg, sjekke de små luftehullene og mekanisk rens?

 

Parafin kokser jo også husker jeg fra vi hadde pottebrenner i huset, men fant dengangen noen små puter med no lurium i som senket antennelsestemperaturen på koksingen og alt ble omtrent til aske og forsvant etter en times tid, tilogmed inspeksjonsglasset ble rent!

Regner med dette økte forbrennngstemperaturen en hel del, flammen gikk fra blå/gul til isblå, og lignende behandling eksisterer vel ikke for disse små dieselbrennerne full av leamikk, fleksible slanger osv.

 

Er parafin å anbefale på en aitronic en gang i året eller så?

Lurer på å prøve det, da det er ekstremt enkel tilgang til sugerøret og pumpe i denne båten.

 

Føles forresten rart å diskutere dette nå, mens vi har 26 i skyggen her i Ålesund!!

 

:seeya::drink:

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at koks som har avleiret seg i brennkammer kan fjernes med 2 metoder. Det ene er fysisk "utskrapning" eller sand/glass blåsing og det andre er å få koksen til å gløde for deretter å tilsette ren oksygen. Koksen "brenner" da opp men skaper temperaturer som definitivt skader metalldelene. Jeg har forsøkt alle tilgjengelige "lovlige" midler og også ultralyd bl. annet på brennkammer til D4 uten å komme i mål. De midlene som tok koksen, tok også knekken på brenngitteret og isolasjonen i bunnen av brennkammeret. Jeg er også ganske sikker på at en del av det som ser ut som koks egentlig er forurensningspartikler som kommer inn med brennstoff eller luft idet fargen ofte kan være lysere enn koks. Forbrenning av lettere brennstoff, f. eks. parafiner gir også ofte avleiringer idet det er nesten håpløst å få til en optimal forbrenning i små varmere. Har også sett "soting" ved bruk av jetfuel A, hvilket jeg antar er noe av det reneste som kan brukes. Avslutter her, men regner med at jeg kunne fortsatt å skrive resten av dagen. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at koks som har avleiret seg i brennkammer kan fjernes med 2 metoder. Det ene er fysisk "utskrapning" eller sand/glass blåsing og det andre er å få koksen til å gløde for deretter å tilsette ren oksygen. Koksen "brenner" da opp men skaper temperaturer som definitivt skader metalldelene. Jeg har forsøkt alle tilgjengelige "lovlige" midler og også ultralyd bl. annet på brennkammer til D4 uten å komme i mål. De midlene som tok koksen, tok også knekken på brenngitteret og isolasjonen i bunnen av brennkammeret. Jeg er også ganske sikker på at en del av det som ser ut som koks egentlig er forurensningspartikler som kommer inn med brennstoff eller luft idet fargen ofte kan være lysere enn koks. Forbrenning av lettere brennstoff, f. eks. parafiner gir også ofte avleiringer idet det er nesten håpløst å få til en optimal forbrenning i små varmere. Har også sett "soting" ved bruk av jetfuel A, hvilket jeg antar er noe av det reneste som kan brukes. Avslutter her, men regner med at jeg kunne fortsatt å skrive resten av dagen. 

 

Det var til god hjelp. Var i grunn i gang med et lite prosjekt for å ha egen parafin/lampeolje tank til D5'en, men da høres det ut som det kan droppes..?

Link to post
Share on other sites

Det er mange som brukar lampeolje på separat tank til luftvarmarar som er godt nøgd med det.

Som beskrevet over; I ein forbrenningsprosess vil det alltid vere avleiringar med i spelet. Desse vert spesielt framtredande ved lågt luftoverskot. Orsakane er mange.. At ein god del av disse brennarane ei heller liker å gå på "lav last" er ei stor utfordring.

Det er ein gjenngangar hos både Eberspächer & konkurenten Webasto

Link to post
Share on other sites

Hei.

Det er varmt i disse dager noe som gjerne medfører at brenneren via termostat brenner lite og ingen ting.

Det medfører så både soting og det som verre er innsausing av uforbrendt diesel. 

 

Ved neste og flere med forsøk på oppstart kommer det masse hvit røyk.

Min ble slik i fjor høst, men etter noen gode forrsøk og lengre brenne tid er alt ok.

For at dette ikke skal skje igjen passer jeg på at jeg alltid brenner på full fart før stopp

mvh

catano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...