Edh10 Startet 20.August.2015 Del på Facebook Startet 20.August.2015 Vi skal ha større båt. Ser i utgangspunktet på båt type Agder 8000, Marex 280, Nidelv 28, o.l. Men ser absolutt fordelene en Nor Star 290 og andre drevbåter har med utgang bak og flott uteplass. Hvilke ekstra problemer kan man støte på med hekkaggregat og hvor potensielt dyre kan bytte/reperasjon bli? Hvor mange timer/år varer et drev? (Dvs hvor nytt bør det være?). Kom gjerne med eksempler på reperasjoner og priser. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 Det er i utgangspunket forrige eier(es) inkompetanse og deres manglende vedlikehold som er problemet. Med "forskriftsmessig" vedlikehold er det neppe noe problem selv om en kanskje må regne med noe mer vedlikehold enn med rak aksel løsninger. Min erfaring er at Mercruiserdrev er enklere (på alle måter) og rimeligere å vedlikeholde enn Volvo sine. Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
000 Svart 20.August.2015 Del på Facebook Svart 20.August.2015 (redigert) Nei. Et drev kan vare like lenge som resten av mekanikken og vel så det. Klart noen greier å kjøre istykker hva det skal være på et minimum av tid. Slik er det med alt. Et Volvo Penta reman drev koster pr 2015 37 000.- brukt men fremtrer som nytt med garanti. OEM mercruiser drev enda mindre. Skifte er gjort på et blunk. Enhver som har kostet på mer enn dette har rett og slett blitt lurt. Du vil nok finne historier om folk som bare har problemer og kostet på svimlende summer men hva de driver med er ikkje godt å si. Redigert 20.August.2015 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Dette lurer jeg også på. Litt redd for å gå fra utenbords til drevbåt i forhold til kostnader... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nordan family 27 Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Deler skepsisen. Har ført opp drev på lista over ting jeg aldri skal eie. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Drev er ikke skummelt. Men det krever litt mhp vedlikehold, mer enn aksel. En Nor Star 290 går fint med KAD43 og dpe drev. Skulle den hatt aksel ville stikk kabinen blitt borte (kanskje en liten AC hadde vært der) og motor måtte ha vært mye større for å gjøre 31 knuter. Drev gir mer fart med mindre motor enn aksel pga vinkelen på propellenne i forhold til fartsretning. Drev gir også en ekstremt mye bedre manøvreringsmulighet, særlig i finmanøvrering. Alt kan kjøres i stykker, som Bay_liner sier. Alt står på om det har blitt tatt vare på. Akselbåter har vel noe som heter pakkboks eller noe sånt? Drit i den i noen år så gårre vel gæærnt det og. Drit i rorgjennomføreingen som også må være der pga aksel, så lekker det til slutt. På drev båter, dropp oljeskift så slites konen raskere. Drit i fett i styringsgjennomgangen, så setter det seg fast. Jeg er redd for aksel, drev er det foretrukne :-) Redigert 21.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Edh10 Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Takker for tilbakemeldinger. At det er så mange drevbåter på sjøen tyder vel på at ikke alle har årlige utlegg på 100.000:-). Er det noe spesielt man skal se etter når man skal besiktige båt med drev? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Har hatt flere drevbåter, og ikke hatt noe større utfordringer, enig med hva som skrives, at et mercruiser drev er enklere en et volvo drev, men så klart, ser at det er mer vedlikehold en på en akselbåt, i tillegg har man groe problematikken på drev. Hvis båten blir brukt ofte, gror det mindre, Vår båt har blitt brukt lite i sommer, så i helga må det skrubbing av drev til, tror vi nesten kan få oss en blåskjell lunsj ut av det som henger på Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Drevbåt sjekk: Båten på land og sjekke oljen. Grå olje=vann i drevet. Ikke noe problem hvis det bare har vært denne sesongen, men da bør det byttes simringer og trykk/vakumtestes. Koster 4-5.000 på verksted. 700 i deler, jobben kan gjøres selv. tar 1-3 timer inkludert kaffe og bolle®. Er man usikker på om forrige eier har hatt vann i flere sesonger, må drevet åpnes og sjekkes for korrosjon. Nedre aksel har isåfall rust på seg. Da skygger du unna. På Volvo drev skal det "donke" markant når du girer. Silkemyk giring tilsier at klutsjen er sliten(også kalt konen ). Koster 7-10.000 å skifte. 5.500 i deler, jeg gjorde jobben sjøl iløpet av 2-4 timer (iknkludert cola og sjokolade denne gang) uten å ha noengang skrudd noe særlig på et drev. Fordel Mercruiser (andre får fylle på som kan mer enn meg på det) -Belgen varer lengre , 5år Ulempe Mercruiser -Bravo3 var plaget litt med varmgang på tunge båter. -Belgskifte, når det først gjøres er en mye mer tdikrevende jobb -Trimsensor står ute i saltvann Fordel VolvoPenta -Lett å plukke av båten. -Mange som kan en del (inkludert meg) -Større service apparat på Østlandet -Enkel konsktruksjon, lett å plukke på. -Belgskifte tar 15 minutter når drevet først er av (vårklargjøring) Ulempe VolvoPenta -Belgen skiftes hvert 2 år (knutebelg) -Tidlige girvaiere er trege og skal/bør skiftes til teflontype Dette er bare DP-E. De nye drevene til VP kan jeg lite om annet enn at de er hysterisk tunge :-) Redigert 21.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hanto1 Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Drev koster betydelig mere enn aksel, ser man gjennomsnittlig kostnad over en 5 års periode på en bruktbåt vil beløpene være betydelige. Har vært ned på dervstyret i over 20 år. Det ligger laaangt inne og noen gang gå tilbake til drev. Skal man dog ha en litt større båt som går fort kommer man ikke utenom. En i familien foretrekker drev, det er fine greier sier han, jeg vet at han skrur masse og pengene renner ut. Skal bare & må bare er omkvedet. Jeg bytter olje på gearkassa og lufter hylsa en gang i året. Slik har det vært i 14 år nå på min båt... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 ..........................Jeg bytter olje på gearkassa og lufter hylsa en gang i året. Slik har det vært i 14 år nå på min båt... Å bytte olje i gearkassa hvert år på en akselbåt må vel være ren luksus? Saowanee (31+ fot mb) har rett aksel, bakdør og stor og fin uteplass bak, så det går an. Jeg er veldig glad jeg ikke har drev. Det blir vedlikehold nok som det er. Men jeg må innrømme at jeg blir litt misunnelig på manøvreringsevnen noen ganger, pluss at de kan fjerne tau i propellen uten å måtte hoppe i vannet. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hanto1 Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Skiftintervallet er 200t på gearkassa, det blir i praksis ca en gang i året. 4 L ATF olje. Intervallet er alt for lav, kunne sikkert ha økt til 400t eler mere uten problemer. Sier til meg selv at dette er bare tull og skifte så ofte, men det blir til at jeg gjør det likevel når først jeg er i gang... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Nå er jeg helt blank på drev, men har rett aksling og vanlig fast 3-bladet propell. Motoren har gått så der 750 timer. Men i og med at propellakslingen snurrer når vi seiler, så kan vi vel si at aksling og ror har gått omtrent 3 000 timer. Årllig vedlikeholdskostnad så langt har vært olje på giret hvert annet år. Eller kanskje 200 kroner året. Rortetning og akseltetning (Volvo-kondom) får en årlig skvett spesialfett. Tetningene er de som de originalmonterte. Jeg har brukt 2 tuber på 15 år. En tube koster vel 50 kroner, muligens. Har fremdeles fett igjen. Det går en skvett EP 90 olje på rorakslingen, 0,5 liter i året. Rorakslingen er beskyttet med anoder, la oss si 5 kroner pr. år. Stevnlageret er originalt, og ved siste sjekk for halvannet år siden så var det OK. Så for Hulda har årlig vedlikeholdskostnad over 15 år vært i området 215 kroner året, eller noe i den retning. I løpet av 15 år har Hulda tilbragt to vintre i opplag på land. Ellers ligger båten i snitt 51,5 uker i vannet pr. år. Jeg snakket forresten med en Volvo-mann som hevdet at man måtte regne med om lag 10 års levetid på drev. Forutsatt at man hadde årlig vedlikehold. Sikkert mange som er helt uenig i det. Det er som levealder på mennesker. Variasjonen er stor. Redigert 21.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Edh10 Svart 21.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.August.2015 Joda, jeg ser at det er et ekstra ledd som skal vedlikeholdes. Men dette må veies opp mot utvalget av båter jeg kan velge mellom. Er jeg villig til å bruke noe mer tid og noen flere kroner for å kunne velge "åpning bak" og bedre uteplass? Jeg ønsker ikke å starte en ny diskusjon om hva som er best men ønsker edruelige tilbakemeldinger og erfaringer om hva det koster å vedlikeholde et drev:-). Selve motoren er det vel like mye vedlikehold med uansett om den er satt opp med drev eller aksling? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) 10 år er en myte. Mine er 15 år og like vakre på innsiden. Perfekt touchmerker på tannhjulene. Kompis sine drev er fra 1996, like fin på innsiden. Men de er blitt tatt vare på. Drevb er dyrere enn aksel, men det er andre fordeler nevnt tidligere. Og selvfølgelig er det en fordel å kunne skru litt selv. Som med alt annet, ref Hulda som har laget båten selv :-) Redigert 21.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Windy37GM Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Kost for oss med DP-E drev: -drevolje, 2,7 liter: Ca 600,- -Belger hvert annet år inkludert plastforinger, splinter: 1200,- ? -sink: 500,- -Bunnstoff 1/2 boks:135,- Sikkert glemt noe. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Scand Baltic Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 På forrige båt prøvde vi drev for første gang. Når vi så etter båt da, så vi etter hva som passet oss, så fikk det være drev eller aksling. Hadde jo da selvfølgelig hele runden med bytte av alle slanger, shims og eksosbend (DPH). Bortsett fra dette var drev helt ok og glimrende å manøvrere med pluss økonomisk i drift. Men båt med to drev var jeg bestemt på ikke å ha. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Som sagt i en annen tråd har en kamerat hatt D6 med drev i sin båt. Har vært noe med drevet hvert eneste år. Så i år ble både motor og drev kastet ut til fordel for helt ny motor og gir av annet merke. Etter 18 motortimer havarerte det drevet også. Nå er det jo helt nytt, så det koster jo ikke annet enn en tapt båtferie mens den er på land og venter på konklusjonene. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 Jeg har hatt drev i mange år fordelt på flere båter - har aldri vært noe tull i det hele tatt. Vedlikehold er kun olje og belger samt litt møysommelig skraping av rur og skit. Har hatt en akselbåt før dette og har nå akselbåt med to aksler. Jeg ser fordelene med begge. Når det gjelder drev og typen båt er det nok det som teller mest. Noen tyngre båter er i grenseland for å ha drev - de blir presset til sitt ytterste og man vil oppleve problemer. Båtene nevnt innledningsvis vil ikke ha nevneverdige problemer med oppsettet slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 21.August.2015 Del på Facebook Svart 21.August.2015 (redigert) Har hatt Bravo 2 drev i 10 år og det er fortsatt aknurat som nytt. Største problemet er å holde ruene i sjakk. Et oljeskift pr sesong til prisen av et par Havana Cigarer uten Cocnac om en ikke vil dra til litt da. Redigert 21.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Jangul Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 Skepsisen din er jo rasjonell...ligger oppå vann og flyter...tynne gummiringer som tetter mot vanninntrengning....ikke mye som skiller himmel fra hel....tenker vel det samme ang drev...ALLE anbefaler meg å styre unne drev og holde meg til aksel....jada...DET lekker det og skal jeg fortelle deg:) tror egentlig ikke du skal være skeptisk til drev så lenge du vet hva som er gjort,får det gjort,og har kontroll:) er jo ikke dårlig i utgangspunktet men manglende service og oppfølging som er synderen.... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.August.2015 Del på Facebook Svart 22.August.2015 (redigert) Nå vil jeg vel ikke dømme uttalsen fra en som sjekker ut rundt 100 drev i året for myte. Men la den diskusjonen ligge. Noen drev som har interessert meg har konket rett og slett grunnet galloperende tæring som følge av elektriske feil. Men jeg har i bunn og grunn, som skrevet, ikke noe greie på drev rent generelt. Glemte at jeg selv har hatt drev. Satt på en seilbåt vi hadde, Yanmar 15 hk motor. Eneste jeg gjorde med drevet var oljeskift og sink en gang i året. Og da vi solgte båten var installasjonen omtrent 13 år gammel, uten at det var noen åpenbare feil noe sted. Redigert 22.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.