Jump to content

Valg av Motor


Flem340

Recommended Posts

Kjære sydvesten! Jeg har ikke oppfattet dine innlegg som kritikk, og nå som du har korrigert ditt innlegg av 1.5.03, er jeg enig med deg. Det du skriver er riktig, men som lektor føler jeg plikt til å være kritisk til logikk og språklige formuleringer. Det er ikke korrekt å si at det er en kraft i stempelflaten som skaper trykk på den, fordi det er trykket i forbrenningsrommet som virker på stempelflaten og skaper en kraft. Denne kraften føres gjennom stempelstangen og videre til veivlageret.

 

Dominique fikk kanskje noe info utover den forventede, men er ikke det bra da? Du skjønner vel nå at ettersom turtallet er vektløst, kan du få mange kW per kg motor, men på bekostning av lavere dreiemoment. Og høyt turtall på propellaksel gir lavere virkningsgrad på propellen. Det er ikke for ingenting at store skip kan ha motorer som roterer med 80-100 omdreininger per minutt på full fart og 25-30 omdreininger per minutt på tomgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...