Jump to content

Bytte ut TAMD 60C med TAMD 63P?


nordan family 27

Recommended Posts

Har en stund sagt at det hadde vært moro å snuble over et par 63p og bytte ut nåværende 60c. Regner med toppfarten ville økt fra snaut 24 knop til drøyt 30 knop.

 

Så har jeg nå snublet over et par slike, og sitter og grubler på dette.

 

Vet at Fairline hevet dørken litt ved 61 motorene - mulig at jeg må gjøre noe slikt. Foreløpig har jeg ikke vinklene på girene helt i hodet heller, mulig det er 2 grader forskjell. De potensielle motorene har også bare et sett med instrumenter, jeg har to posisjoner i dag. Dette kan vel streng tatt løses med kamera/skjerm/ipad gva gjelder å se instrumenter, gir/gass hendler har jeg.

 

Men det er jo ikke noe galt med dagens motorer, og jeg kjører jo mest i 8 knop. Så større motorer er mest for moro. Så jeg vet sannelig ikke helt.

 

Men hvilke andre praktiske utfordringer eller oppgaver vil jeg møte på dersom jeg ender med å gå i gang? Nye propeller, ja. Akslinger, nei. Motorfester?

Link to post

 Moro er viktig, plutselig er du dau.

Liker! Liker! :-) :-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Spennende :-)

 

Er vel samme blokka, så det er vel sjanser for at motorfester etc er likt plassert, men regner med at girkassene har forskjellige mål ift til utgående aksel? (antar de ikke er like da det som regel er ZF220 som ble levert med 63p.)

Men har lagt merke til flere 80-talls båter (endel Storebro bla) som har byttet fra 60b/c til 63 så det har hvertfall blitt gjort endel ganger.

 

Husker Motor Boat & Yachting hadde en grundig reportasje om en F36T som ble remotorisert med 2 Yanmar (LY mener jeg). Tror dette var ca 2000-2005. De har et arkiv hvor man kan kjøpe eldre artikler.

 

Ellers mener jeg Skipper Worse pratet om å bytte motorer i sin F36T, men har ikke fått med meg om det har blitt gjort eller ikke.

Mvh. SAP

Link to post

Sjekk om du vil være istand til å lese instrumentene nede med kamera når du sitter på fly. Akusiske alarmer ordner du enkelt med å viderekople buzzere opp til fly, men du må være istand til å lese instrumentene. Når olje eller tempalarmer går er det som regel for seint.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Gode poenger.

 

Girkasse/dropp og høyder er en ufordring da dagens maskiner fyller maksimalt i høyden. Mulig ledd/mellomledd på akslinger kan løse noe, men det er ikke så mye plass den veien heller.

 

Får finne frem noen tegninger på dette, og begynne å måle. Hvis arbeidet blir veldig stort kan gleden og moroa gå over i frustrasjon og stress, men jeg innbiller meg at det i hovedsak vil knyttes til høyder i motorrom / dropp på girkasse/akslinger.

 

En oppgradering er jo heller ikke gratis, så jeg sitter her å klør meg i hodet. Har veldig lyst nå - men når jeg står der og skal løse de praktiske utfordringene er jeg litt usikker på om jeg tenker like positivt.

 

Starter med tegninger for å måle høyder på motor og akslinger i forhold til motorfester, og tar det derfra.

 

Har byttet noe instrumentering på dagens maskiner, og det koster skjorta for den minste ting, så det skal ikke mange mye før regnestykket blir snudd opp ned.

 

Nå ble min båt levert med 61 motorene senere, og de helt siste med 63L tror jeg (da de kalte den F 38 Turbo). Har dog hørt at dørken ble hevet litt, og jeg vet ikke om det ble gjort andre ting.

 

Når det gjelder 63P motoren sier de jeg kjenner med slike at de soter mye i lav fart, og jeg kjører generelt mye i lav fart. Dagens motorer soter "ingenting".

 

Har hørt litt om SW sine planer, men er usikker på hvor langt han har kommet. Mener det var litt annen type motor han ville ha inn.

 

Det lå en like gammel (som min) båt til salgs i fjor (?) med 63L, så mulig er det jo.

 

Skal sjekke bladarkivet.

Link to post

Tror bytte skal kunne gå ganske smertefritt. Men husk å sjekke at aksler tåler momentet på 63P. De er vel oppe og snuser på 1000nm.

Jeg har hatt både 60, 61 og 63 motorer og 63 er vel de med minst ytre mål.

 

Du bør ikke bruke originale instrumenter. Jeg har brukt VDO Oceanline, noe som har fungert veldig fint.

Om du skal ha doble instrumenter så bytter du kun ut giver som er kalibrert for 2 instrumenter (gjelder kun temp og oljetrykk).

Link to post

Vill inte strö lök på laxen och förstöra stämningen men en kalkyl på alternativet att byta båten till någon med det önskade motoralternativet kanske har ett eller annat att säga? Beg båtar är ju 'billiga' nuförtiden och ett byte kan ju ge andra möjliga plusvärden..???

 

Sen när det gäller TAMD63 så har jag bara gott att säga. Sitter just nu och åker med 900 rpm/7kt vid Stevns klint. Förbrukning för ögonblicket 1,35 l/NM, och sotar - när det har dom aldrig gjort. Som jag skrivit i andra inlägg så är det bara när jag ökar till hög effekt efter längre tids gång i låg fart som dom ryker /rätt kraftigt/ en liten stund.

 

När det gäller mina motorer så har dom hittilldags gått 3500 timmar var i stort sett utan problem. Enkel konstruktion och inte mycket som kan ställa till problem som inte vilken motorkunnig person som helst kan åtgärda.

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Link to post

Du bør da prøve å selge motorene før du tar dem ut av båten. lettere å få solgt en motor hvor kjøperen får mulighet til å prøvekjøre motoren før han handler. Men etter min erfaring vil alltid slike jobber bli mye mer omfattende en det en først forutsatte og kostnadene langt større. Og en får ikke noe av dette tilbake når båten en gang skal selges.

Link to post

Du bør da prøve å selge motorene før du tar dem ut av båten. lettere å få solgt en motor hvor kjøperen får mulighet til å prøvekjøre motoren før han handler. Men etter min erfaring vil alltid slike jobber bli mye mer omfattende en det en først forutsatte og kostnadene langt større. Og en får ikke noe av dette tilbake når båten en gang skal selges.

Økonomisk er jeg redd for at Bårdp har rett. Utfordringsmessig og tilfredsstillelsen med å gjennomføre ett prosjekt er en helt annen sak. Jeg er selv ivrig til å sette i gang masse prosjekter på min eldre båt, tviler som sagt på at de noen gang vil betale seg, men mye moro har det vært (også en del frustrasjon). Har lett for å komme på ting ekstra, slik at det ryker noen mer båtlapper enn hva man opprinnelig tenkte. Av og til føler man vel også at man virkelig har tatt på seg nok, men alt løser seg til slutt og det er jo alltid veldig tilfredsstillende. Dessverre er nok slike ting dårlig betalt timebetaling den dagen man selger. Men vil jo være mellomlegget som avgjør det for deg. Har du fått ett skikkelig godt kjøp og kan selge til en god pris, kan det jo hende alt lar seg regne hjem også :smiley: .

 

Uansett, spennende prosjekt

Link to post

Morsomt prosjekt, kommer til å følge med tett om du går for å bytte motorer :smiley:

 

 

Jeg ville ressonert på denne måten:

 

Dersom du er veldig fornøyd med båten og ikke ser for deg å bytte de nærmeste år, ville jeg gått for motorbytte. Du får nyere motorer som er veldig kurante og populære, og samtidig gleden av å eie båten med disse motorene en rekke år.

 

Dersom du ser for deg å bytte båt om noen få år ville jeg droppet motorbyttet. Det kommer til å dra med seg mye jobb og kroner som du ikke får tilbake.

Link to post

63P "passer rett inn" -- det er i praksis samme motor med bl a mer moderne mariniseringsutstyr. Byggemål er så godt som identiske L/B/H. Det er nok andre ting enn dimensjonene som gjør det komplisert. 

 

Om du kan bruke samme akslinger og stevnlagre ved installasjon av 63P, kommer an på gir-utvekslingen. For at eksisterende akslingdimensjon skal tåle dreiemomentet må du høyt opp i turtall på akslingene og dermed ned i en utveksling rundt 1,4-1,7. Propellene må da ha en rimelig høy stigning. Det er dette som blir mitt opplegg når jeg får somlet meg til å gjøre ferdig motorbyttet som er "underveis". (Det står på å få tak i ett gir, så er det "full speed ahead and damn the torpedoes").

 

Alternativet er å gå opp i aksling-dimensjon og propelldiameter; men da må du bygge om bunnen til ny vinkel og nytt større stevnlager. Men gjør du det (med de gir-typer som kan brukes) sliter du med å finne gir med god nok vinkel på utgående og drop som gjør det mulig å installere uten å måtte vinkle motoren høyt opp forut, derfor må gulvet opp.

 

Så må du til slutt inn og operere anklene for å få dem kortere så du ikke skaller i taket deretter ...  :eek:

 

I den FT 36 som fikk 2xYanmar 350 ble motorene plassert lengre forover og høyere opp. De forlenget akslingene med et mellomstykke som lignet på en trådsnelle for å få det til å passe. Siden disse motorene går på høyt turtall var det problemløst å bruke samme akslingdiameter. Si fra his du ikke allerede har artikkelen om dette så skal jeg sende den til deg.

 

Et spesialbygd interiør som ble bygget for båten med 350-hesterne står forøvrig nå og godgjør seg på lageret mitt.  :smiley:  Flott to-delt skinnsofa på babord med litt runde svinger, og like flott dinette-løsning med bord på styrbord. Vi mister vel en køyeplass med dette men det får våge seg. Chrapylene vokser så fort at de har vel egne båter før motorprosjektet blir ferdig.  :diving:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Takk for utfyllende svar. Har ikke artikkelen om Yanmar motorene (er ikke det de samme som Nogva 320 hk med base fra Toyota?) - mottar den gjerne!

 

Trodde jeg skulle klare meg med akslene - de er jo 45 mm og ganske så nye (2009). Trodde det ble brukt samme dimensjon på større Fairliner enn min. Men materialkvaliteten i dem vet jeg ikke.

 

I forhold til dørken kunne fleksibel mellom aksling og brakett kanskje vært en løsning - men det krever litt lengde-plass, og det tror jeg ikke jeg har...

 

Bygge om større ting inngår ikke i hva jeg starter på for "moro skyld"

Redigert av nordan family 27 (see edit history)
Link to post

Shipper Worse; ut fra det du skriver virker det som om du er fornøyd med båten din og ikke har noen planer om å skifte? Ser jo at dette er meget romslige båter. Akterkabinen er jo så stor at man kan få torgskrekk av å komme inn der :giggle:

 

 

Men materialkvaliteten i dem vet jeg ikke.

Men det går an å finne ut :wink:

Link to post

Ja det gjør det. Har fremdeles eposter til leverandøren i UK. med propellene kom det et form for sertifikat, men jeg kan ikke erindre at det gjorde det med akslingene, selvom de kom fra samme sted. Et annet BP medlem her undersøkte sine 35 mm aksler, og fikk "godkjent" 320 hk på dem - men det er nok motorer på en del høyere turtall enn 63p.

Link to post

Ja det gjør det. Har fremdeles eposter til leverandøren i UK. med propellene kom det et form for sertifikat, men jeg kan ikke erindre at det gjorde det med akslingene, selvom de kom fra samme sted.

Om du ikke har materialsertifikat på akslene går det an å ta PMI på dem.

 

Worse: Ja, jeg har en kompis med en slik båt, og må virkelig si den har et imponerende volum. Vi titter nok mest på båter med stort akterdekk, ellers hadde en Turbo vært meget aktuell :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...