Jump to content

Bytte ut TAMD 60C med TAMD 63P?


nordan family 27

Recommended Posts

På tegningene ser det ut som 63 motorene stikker 3 cm høyere enn 60 motorene fra motorfester til høyeste punkt, og at girkassen kun har 1 mm forskjellig drop.

 

Jeg har ikke 3 cm å gå på uten å bygge om dørken (som her er et komplett bjelkelag som hele gulvet og all innredning er knyttet til) så da spørs det om prosjektet strander nå etter som det var et prosjekt for "moro skyld" og ikke et nødvendig prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Nei - egentlig ikke. Prosjektet har vært i tankene da jeg trodde dette skulle gå rett på plass med bakgrunn i motorenes likheter.

 

Kjenner flere med D6, men ingen som er veldig til å skryte av den. En kamerat byttet sågar ut sin D6 i år til fordel for en ny Cummins, så jeg har vel strengt tatt andre ting på lista før D6, selvom det antagelig er uberettiget og uten egen erfaring med den.

Link to post
Share on other sites

Enig i det - slik jeg forstår tegningene er det samme 3 cm forskjell der.

 

kunne hatt fleksibel mellomaksling og senket 3 cm, men jeg har ikke plass (tror jeg) til å sette inn noe slik - plassen er fylt opp bak girkassen.

 

Får kanskje leve videre med se jeg har, og evt bytte til noe mer kompakt hvis behovet melder seg. Har litt å gå på i bredden.

 

Kunne muligens ha lagt om bjelkelaget i dørken til langsgående bjelker, men ombygginger får bli hvis det blir en nødvendighet med skifte av motor.

Link to post
Share on other sites

:-)

 

SW: dagens motorer er allerede høyere enn bjelkelaget som er foran motorene. Foran er bjelkenen av tre, men akkurat over motorene er det et tynnere lag av metallbjelker. Motorene toucher dette allerede. Men om jeg bygger om gulvet er det mulig å sette maskinene lengre fremme, men da må nok hele dørken bygges om. Dørken og bjelkenen går inn under innredningen på begge sider, så jeg antar ombyggingen da forplantet seg videre.

 

Men det er selvfølgelig ikke umulig - men det gjør en "Nice to have" prosjekt litt større enn jeg håpet på.

Link to post
Share on other sites

Det er vel derfor Yanmar-motorer er attraktive, siden de bygger mindre i høyden (og i andre retninger for så vidt). Som du vet har jeg tenkt på disse tingene lenge jeg også. :smiley:  Og kom til en konklusjon, men det står til rest å få den satt ut i livet. :rolleyes:

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...