Mulligan Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Den var forårsaket av en feilmontert autopilot. Ikke enig. Rorstammen knakk pga autopilotmonteringen. Jeg ser ikke engang nyanser her. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 (redigert) .. Redigert 30.August.2015 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Her er roropplegget på en fransk billig drittbåt uten skeg, type jeanneau 43 som ble bygd ca fra 2000-2005. Øvre rorlager er langt over vannlinjen. Selv om man løsner kvadranten og slipper ut roret så tar ikke båten inn vann. Utpå havet vil det komme litt, men ikke nok til at man går ned, og det er mulig å stappe noe nedi for å tette. Mulligan: Hvem som har produsert lagrene som er inne denne greia betyr nada for om båten flyter eller ikke. Enig eller uenig? Dette er en billig men sikker konstruksjon. Båter som går ned av å miste roret er idiotisk konstruert. Det skal ikke være noen automatikk i at om roret får en smell og/eller knekker så blir den oppgradert til ubåt. Jeg aner ikke hvordan dette stedet ser ut på Hanse. Sikkert noen som kan legge ut et bilde. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Krimart Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Problemet men hanse'n var vel at rorhylsen knakk, i utganspunktet kan det skje jeanneau'en som er avbildet også. Det sitter vel et lager der rorakslingen stikker ut av skroget, og med et langt spaderor er det en del krefter på denne hylsen. Når det er sagt virker jo bruddflatene på bildet fra hanse'n merkelig, burde det ikke væremer spor av glassfiber og delamineirng? Det virker som om det er bare tynt laminat med en skumkjerne. Sitér dette innlegget Link to post
njal Svart 30.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 Skulle gjerne sett mer bilder av rorsystemet på den Hansen der. Min Maxi Fenix har spaderor med 2 lager, og håper ikke noe lignende kan skje med min! Jeg synes løsningen ser god ut, og har ikke hørt om noen Fenixer som har hatt uhell med roret. På min båt (Maxi Fenix) er lageret i dekkshøyde, man ser at rorhylsen går helt opp. Rorakslingen er 35mm syrefast. Inni her er nedre rorlager. Bunnen på båten er 28mm her. Til høyre ser man nedre rorlager. Det er i bronse, ikke slikt rullelager som på mange nyere båter. Blir dog lett slark, så på min båt er det byttet. Øvre lager er i delrin (tror jeg). Håper dette er en grei løsning. Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post
pacuare Svart 30.August.2015 Link til dette innlegget Svart 30.August.2015 En fenix har rorkult, der er rorlager i skrog og dekk. Mer solid enn rattstyring, og kan ikke sammenlignes. Tipper rorene på alle billigbåter er ganske like. Ikke stor forskjell til de dyre heller. Men der er det mer gjennomtenkt, så mindre sannsynlig de vil knekke. Har sjelden sett på kvadranten på båtene jeg har seilt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Det er fordeler og ulemper ved alle løsninger. Forstår valget ditt. Jeg er overhodet ikke bekymret for å synke hvis jeg berører grunn. Det jeg er bekymret for er å miste roret i kollisjon med container/ hval på havet. Da trenger en livflåte. Har bekjente som døde på denne måten (for mange år siden, ikke i Norge). Har seilt veldig mange mil på havet med dårlig ror løsning. I min drømmebåt er det vanntett skott forran roret. Men det blir spaderor uten skeg, vil ha litt fart (bør snitte 200 nm /døgn behagelig i gode forhold). 200 nm/døgn greier nesten motorseileren Hulda, 8 knop snitt med 10 m/s vind går helt greit. Da skulle vi komme ut på 190 nm. I sommer satt vi inne og drakk kaffe mens Hulda seilte 8- til 8,5 knop over tre timer (da skulle vi ikke lenger) med kun genoaen satt. Regner med at du anser alle båter med skeg og seil for motorseiler. Ellers så er det slik at alle båter er en miks av forskjellige alternativer veid opp mot hverandre. Skal man over til tropene, velger man kanskje andre løsninger enn en båt som skal tåle is og grunnstøtinger. Hulda er av typen is og grunnstøtinger. Av typen båter som Hulda, er svakheten at skeget ramler av grunnet materialutmatting, og tar med seg en del av skroget på sin vei ned mot bunnen. Det kan etterlate et hull av episke dimensjoner. Og i slike tilfeller ligger hullet foran tverrskottet som skal hindre at båten søkker om roret plopper av. Hulda har tatt høyde for disse alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Ellers så er det slik at alle båter er en miks av forskjellige alternativer veid opp mot hverandre. Skal man over til tropene, velger man kanskje andre løsninger enn en båt som skal tåle is og grunnstøtinger. Hulda er av typen is og grunnstøtinger. Har lest byggetråden din, og har veldig sansen for båten din. Selv om jeg ville gjort mange andre valg. Økonomisk tilfredsstiller ett industriprodukt klart best mine behov. Vil prioritere lav vekt og unnavindsegenskaper fremfor soliditet i dag. Drømmen er aluminium. Så en zeeman 52 i sommer, det tror jeg er en båt vi begge kunne likt, men prisen er over 1 mill euro. Gode aluminiumsbåter sprenger de fleste budsjetter. Jeg er ikke så kategorisk at alle båter med skeg er motorseiler (men tror at alle motorseilere har skeg), en del 80 talls seilbåter med skeg. Lettere å lage en rask båt uten skeg. Ekspedisjonsbåter har ofte skeg, inkludert Jimmy Cornell sin nye båt (som utvilsomt er en seilbåt og drømmebåt). Men det viktigste er at en trives på tur. Herlig å se hvilke valg folk på langtur tar. De stiligste personene har ofte stålbåt, de mest stressa har glassfiber. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Herlig å se hvilke valg folk på langtur tar. De stiligste personene har ofte stålbåt, de mest stressa har glassfiber. Takker og bukker. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Ellers så hadde vi tidligere en grense som gikk på vinduspusser i vindskjermen. Vinduspusser, det var absolutt definisjonen på en motorseiler. En kompis kjøpte seg en Forgus 37 tilbake på 80-tallet. Og ble mobbet for 'motorseiler' grunnet fast vindskjerm. Han hevdet med styrke at det ikke var vinduspusser på båten. Hvilket han jo hadde rett i. Helt til jeg oppdaget at Forgus hadde boret hull for vinduspusser i frontglasset og satt inn en gummipropp for å tette hullet. Han reiste hjem som en slagen mann den kvelden. Han og kona seiler fremdeles rundt i samme Forgus'en, og den ser like bra ut nå, som da han kjøpte den. Ellers kan man si mye bra om Hulda, men noen unnavindsbåt er det ikke. For oss er den fremherskende vinden motvind. Og slik har det vært i alle år. Redigert 31.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Jeg ville nok ha begynt å skjære ut store huller i skroget på hansen, for å evt avdekke delaminering. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 For de interesserte - hva kreves egentlig? http://www.gl-group.com/infoServices/rules/pdfs/gl_i-3-3_e.pdf Se avsnitt under - jeg tolker stern tube som ror-gjennomføring (?) 2.1.2.3 It is t is recommended that the stern tube be in-stalled in a watertight compartment Sitér dette innlegget Link to post
Stiffler Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 For de interesserte - hva kreves egentlig? http://www.gl-group.com/infoServices/rules/pdfs/gl_i-3-3_e.pdf Se avsnitt under - jeg tolker stern tube som ror-gjennomføring (?) 2.1.2.3 It is t is recommended that the stern tube be in-stalled in a watertight compartment Stern tube er gjennomføring av propellaksling. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Dette så jo ikke bra ut.... Ser jo nesten ut som feil ? Jeg har en Hanse 400 og slik ser det ut hos meg... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Ventus: Det man mener er at propellakselgjennomføringen skal monteres i et vanntett rom. Hvordan, ser du på tegningen over punktet du referer til. Altså er poenget tydeligvis at om man får en lekkasje gjennom propellaksling-systemet, skal ikke båten kunne synke. Selv om motoren drukner, skal det ikke under noen omstendighet skvalpe over. Ref. det uhellet der en cabincruiser ble satt på land etter at propellakslingen tok med seg gjennomføringen og rev hull i skroget. Hulda oppfyller ikke det kravet. Redigert 31.August.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 En fenix har rorkult, der er rorlager i skrog og dekk. Mer solid enn rattstyring, og kan ikke sammenlignes. du kan ha rattstyring som er lagret på 3 sted, skeg, gjennomføring og dekk.......mange langtursbåter har dette jeg finner den løsningen mer solid en spaderor Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ventus Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Ser jeg på tegnigen er det separate skott for motorrom og aktre skott med ror-gjennomføring? Trekker man vannlinjen akterover langs stiplede linjen fra baug og akterover så er det over "motorkassen" og med separate vegger ved ror-"rommet" - men dette er jo ikke akkurat noe jeg jobber med til daglig... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 (redigert) . Var forresten om bord i en danskbygget motorseiler (Motiva) i stål for mange år siden. Der var båten faktisk delt i to rett aktenfor midtskips. Hele akterdelen av båten var motor og motorrom. Forskipet var oppholdsrom. Og tverskottet var helsveiset til bunn, sider og dekk. For å komme til motoren og tekniske installasjoner måtte man gå fra oppholdsdelen, opp på dekk, og så ned i 'teknisk seksjon'. Båten var som lystbåt betraktet et misfoster (slik jeg ser det), men sikkert i tråd med Germanischer Lloyd. Og de elektriske installasjoner var sikkert også til spec., båten holdt på å bli tæret i filler etter et par år med landstrøm. Har en Motiva vet ikke om de vanntette skotta er høye nok akterkabinen har dør så det burde gå. Forut i kjølen laget jeg dobbelbunn fylt med olje. Har en plate for å høyne nedgangen forover? har skummet alle gjennomføringer. Redigert 1.September.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Du ser nok feil, det er korrekt slik skottene er tegnet inn. Var forresten om bord i en danskbygget motorseiler (Motiva) i stål for mange år siden. Der var båten faktisk delt i to rett aktenfor midtskips. Hele akterdelen av båten var motor og motorrom. Forskipet var oppholdsrom. Og tverskottet var helsveiset til bunn, sider og dekk. For å komme til motoren og tekniske installasjoner måtte man gå fra oppholdsdelen, opp på dekk, og så ned i 'teknisk seksjon'. Båten var som lystbåt betraktet et misfoster (slik jeg ser det), men sikkert i tråd med Germanischer Lloyd. Og de elektriske installasjoner var sikkert også til spec., båten holdt på å bli tæret i filler etter et par år med landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 I min Oceanis 443 fra 1992 har de løst det ved å ha støpt en kjegle rundt rorstammen. Vil anslå at den er nærmere en meter i diameter i bunn for så å smalne av opp mot rorkvadranten. Viser litt dårlig på bildet, men det pøsregner såpass mye nå at bildet ble tatt i en fart. Skulle spaderoret knekke og lage hull rundt rorakslingen, slik som på Hansen det var snakk om, vil ikke vannet lekke inn i båten (med mindre hullet etter roret er på en meter i diameter da). Virker som en grei løsning i båter der produsenten ikke prioriterer vanntette skott. Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Noen som kjenner til flere detaljer rundt denne - eventuelt hva Hanse har gitt av tilbakemeldinger? Sitér dette innlegget Link to post
Ventus Svart 29.April.2016 Link til dette innlegget Svart 29.April.2016 Noen som vet hva Hanse har gjort av vurderinger rundt denne hendelsen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.