Jump to content

Hanse berørte bunn med roret, og holdt på å synke!


njal

Recommended Posts

En Hanse seilbåt berørte bunn i Leangerbukta med roret, og hele rorinnfestingen røk. 

 

Urovekkende at ikke rorinnfestingen er sterkere enn roret, slik at roret brekker før rorinnfestingen.

 

http://www.seilmagasinet.no/id/42034

Redigert av njal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle seilbåter unntatt Hulda og lignende har samme problem. Flere eksempler på havarier som dette. Har lyst til å tette skottet foran roret, men ikke gjort dette. Sikkert seilt 50 forskjellige båter, bare 1 med sikkert rorfeste (obs, stemmer ikke helt må holde utenpåliggende ror utenom, da er jeg nede i 40 forskjellige båter). Ja, dette er skummelt, også på de fleste 80 talls båter, og så godt som alle seilbåter (båter med skeg omtaler jeg ikke som seilbåt :confused: )

Link to post
Share on other sites

Hei Pacuare!!,

Jeg holder meg kun til solide seilbåter med utenpåhengende ror, eller skeg, nettopp fordi

noen båter tåler bedre enn andre at roret "berører" grunnen. Rorbeslag og fester på denne er i bronse.

 

bilde.jpg

 

 

Sammenlign med bildene av skadene på lekeroret til Hanse'n!

 

hanseror.jpg

 

 

Jeg måtte riktignok plaste på noen cm2 for å formen tilbake.

 

tirsdag_roret.jpg

 

1393399108.jpg

Redigert av Festina_Lente (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle seilbåter unntatt Hulda og lignende har samme problem. Flere eksempler på havarier som dette. Har lyst til å tette skottet foran roret, men ikke gjort dette. Sikkert seilt 50 forskjellige båter, bare 1 med sikkert rorfeste (obs, stemmer ikke helt må holde utenpåliggende ror utenom, da er jeg nede i 40 forskjellige båter). Ja, dette er skummelt, også på de fleste 80 talls båter, og så godt som alle seilbåter (båter med skeg omtaler jeg ikke som seilbåt :confused: )

Tullprat.

Krybba til båten min knakk og båten traff bakken med roret først. Skade; roret bøyde seg. Båten er en åttitaller med skeg og trelagret ror. Vanntett skott mellom akterplikten og resten av båten har den også.

Og nei, den er ingen sinke sammenlignet med nye 32 fotere.

Link to post
Share on other sites

Hei Pacuare!!,

Jeg holder meg kun til solide seilbåter med utenpåhengende ror, eller skeg, nettopp fordi

noen båter tåler bedre enn andre at roret "berører" grunnen. Rorbeslag og fester på denne er i bronse.

 

Det er fordeler og ulemper ved alle løsninger. Forstår valget ditt. Jeg er overhodet ikke bekymret for å synke hvis jeg berører grunn. Det jeg er bekymret for er å miste roret i kollisjon med container/ hval på havet. Da trenger en livflåte. Har bekjente som døde på denne måten (for mange år siden, ikke i Norge). Har seilt veldig mange mil på havet med dårlig ror løsning. I min drømmebåt er det vanntett skott forran roret. Men det blir spaderor uten skeg, vil ha litt fart (bør snitte 200 nm /døgn behagelig i gode forhold).

Link to post
Share on other sites

Forrige eier hadde en skade på roret på båten min; da hadde nedre halvdel av roret bare forsvunnet. Egentlig ganske genialt å ha en bruddlinje på roret, slik at man ved skade hverken mister ror eller båt - men bruddlinjen var tydeligvis for svak, forrige eier ante ikke hvorfor han hadde mistet halve roret, han antok at det skyldes fullt rorutslag samt full pupp på motoren ifbm en havnemanøver.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Siden du nevnte det Tobix (legger skylda på deg ja ;-)) Var vel noen Bavaria seilbåter som hadde bruddlinje litt langt oppe på kjølen ;-)

 

Fra spøk til alvor. Det er jo en smart løsning hvis rorinnfestningen er så svak som den er på enkelte båter. På den andre siden så vil jeg vel ikke stole på et slikt ror hvis det skal så lite til å ødelegge innfestningen så må bruddlinja være ditto svakere, og da blir det vel rett og slett for svakt... roret kan jo få stor belastning i utsatte situasjoner, hvor man kanskje ikke ønsker å miste halve roret.. Men om feks 1/4 del forsvant så kanskje. På den andre siden så vil vel da båten fort kunne gli videre slik at en uansett vil rive opp innfestningen. 

Link to post
Share on other sites

Båten som blir nevnt er farlig å bruke. Den blir utsatt for større belastninger ved hard seilas.

Rette myndighet bør ta tak i dette og gjøre en vurdering.

Hadde dette vært en bil som hadde kommet inn til PKK hadde den fått kjøreforbud.

Men vi ser dette i alle de sakene vi har diskutert her inne. Moderne båter er for dårlige, spesiellt med tanke på å kontrollere enn vanninntrenging. "Megawati" som brakk rorakselen og gikk ned som et bryne. Fearline ved Arendal, Princess ved Åsgårdstrand og nå denne Hansen i Oslo. Det minste problem, og båten synker.

For første og eneste gang er jeg enig med KNBF. Havarikommisjonen må nå også granske småbåtulykker slik MAIB gjør. De kan ikke bare overlate til Politiet å henlegge saken. 

Link to post
Share on other sites

Hanse bygger seilbåter så billig som mulig innenfor ce-regelverket. Punktum.

 

Min lagoon har også røket roret. Ingen skade på innfestningen. Og om det hadde blitt det hadde det ikke ført til noe problem da de et er vanntett skott foran. Og med to ror var det ingen problem å seile heller med det skadde roret. Min forrige båt, jeanneau 43, hadde heller ikke fått det problemet da rorhylsen var en del av skroget og roret med en carbonstamme helt sikkert ville røket før. Men der måtte man ha rigget en nødstyring for å komme til havn. Det er ganske normalt at rorstammen ikke går helt ned i roret sånn at nederste halvdel knekker først. Men selv da er man avhengig av skikkelig roroppheng. Som hanse ikke tar seg råd til å bygge. Det er overtro at ror med skeg alltid er tryggere...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er et ror med et ekstra lager under båten sikrere. Det blir imidlertid langt dyrere da det må monteres på båten og er ikke en ferdig enhet fra Jefa som stikkes opp iet hull i bunnen.

En annen sak er at dersom båtbyggeren har jukset med rorinnfestningen, hva annet har han jukset med?

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Båten som blir nevnt er farlig å bruke. Den blir utsatt for større belastninger ved hard seilas.

Rette myndighet bør ta tak i dette og gjøre en vurdering.

Hadde dette vært en bil som hadde kommet inn til PKK hadde den fått kjøreforbud.

Men vi ser dette i alle de sakene vi har diskutert her inne. Moderne båter er for dårlige, spesiellt med tanke på å kontrollere enn vanninntrenging. "Megawati" som brakk rorakselen og gikk ned som et bryne. Fearline ved Arendal, Princess ved Åsgårdstrand og nå denne Hansen i Oslo. Det minste problem, og båten synker.

For første og eneste gang er jeg enig med KNBF. Havarikommisjonen må nå også granske småbåtulykker slik MAIB gjør. De kan ikke bare overlate til Politiet å henlegge saken.

 

De aller fleste båtene solgt i Europa etter 1980 er altså livsfarlig, og bør forbys. Og det skal være mye mer lover, regler og byråkrati. Forsto jeg deg rett?
Link to post
Share on other sites

De fleste har vel det. Kanskje ikke et skott som er ment å være 100% tett. For det er gjerne en drenering til kjølsvinet her.

Har ikke bilde her og nå men en nyere Bavaria har i hvertfall ikke noe høyt skott. Det er kanskje over vannlilja til vanlig, men ville nok gått rett ned om kjølen falt ut. Samme løsning som Hanse antakelig (?).

Link to post
Share on other sites

Hvilke moderne familiebåter har skott til over vannlinje og litt til per i dag i hekken?

Jeg tror jeg har godt nok med skott både rundt ror og propellaksling - og det er skott som går over vannlinja i forkant av akterkabinen. Riktignok gjennomhullet med gjennomføringer for ledninger og diverse ... så om båten hadde overlevd en slik vannlekkasje, det vet vi ikke før vi har erfart det ... forhåpentligvis aldri :-)

Link to post
Share on other sites

Hanse har hatt en farlig rorløsning i mange år. 

Hanse har samme rorsystem som de fleste europeisk bygde båter. Ror fra Jefa i Danmark. Til og med den gamle båten min har Jefa ror, riktignok med syrefast aksling. Hanse bruker aluminiumsaksling.

Når det gjelder "Megawat" så har den ulykken ikke noe med Hanse eller Jefa å gjøre. Den var forårsaket av en feilmontert autopilot. Båten hadde riktignok ikke gått ned med vanntett skott.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...