njal Startet 28.August.2015 Del på Facebook Startet 28.August.2015 (redigert) En Hanse seilbåt berørte bunn i Leangerbukta med roret, og hele rorinnfestingen røk. Urovekkende at ikke rorinnfestingen er sterkere enn roret, slik at roret brekker før rorinnfestingen. http://www.seilmagasinet.no/id/42034 Redigert 28.August.2015 av njal (see edit history) Sitér dette innlegget Båten min:Livet med Tortuga, Maxi Fenix 28 fot Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Kjøper man seg flyvepapp, så må man ta høyde for denslags. Slik er det bare. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Alle seilbåter unntatt Hulda og lignende har samme problem. Flere eksempler på havarier som dette. Har lyst til å tette skottet foran roret, men ikke gjort dette. Sikkert seilt 50 forskjellige båter, bare 1 med sikkert rorfeste (obs, stemmer ikke helt må holde utenpåliggende ror utenom, da er jeg nede i 40 forskjellige båter). Ja, dette er skummelt, også på de fleste 80 talls båter, og så godt som alle seilbåter (båter med skeg omtaler jeg ikke som seilbåt ) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Festina_Lente Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 (redigert) Hei Pacuare!!, Jeg holder meg kun til solide seilbåter med utenpåhengende ror, eller skeg, nettopp fordi noen båter tåler bedre enn andre at roret "berører" grunnen. Rorbeslag og fester på denne er i bronse. Sammenlign med bildene av skadene på lekeroret til Hanse'n! Jeg måtte riktignok plaste på noen cm2 for å formen tilbake. Redigert 28.August.2015 av Festina_Lente (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Alle seilbåter unntatt Hulda og lignende har samme problem. Flere eksempler på havarier som dette. Har lyst til å tette skottet foran roret, men ikke gjort dette. Sikkert seilt 50 forskjellige båter, bare 1 med sikkert rorfeste (obs, stemmer ikke helt må holde utenpåliggende ror utenom, da er jeg nede i 40 forskjellige båter). Ja, dette er skummelt, også på de fleste 80 talls båter, og så godt som alle seilbåter (båter med skeg omtaler jeg ikke som seilbåt )Tullprat. Krybba til båten min knakk og båten traff bakken med roret først. Skade; roret bøyde seg. Båten er en åttitaller med skeg og trelagret ror. Vanntett skott mellom akterplikten og resten av båten har den også. Og nei, den er ingen sinke sammenlignet med nye 32 fotere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Hei Pacuare!!, Jeg holder meg kun til solide seilbåter med utenpåhengende ror, eller skeg, nettopp fordi noen båter tåler bedre enn andre at roret "berører" grunnen. Rorbeslag og fester på denne er i bronse. Det er fordeler og ulemper ved alle løsninger. Forstår valget ditt. Jeg er overhodet ikke bekymret for å synke hvis jeg berører grunn. Det jeg er bekymret for er å miste roret i kollisjon med container/ hval på havet. Da trenger en livflåte. Har bekjente som døde på denne måten (for mange år siden, ikke i Norge). Har seilt veldig mange mil på havet med dårlig ror løsning. I min drømmebåt er det vanntett skott forran roret. Men det blir spaderor uten skeg, vil ha litt fart (bør snitte 200 nm /døgn behagelig i gode forhold). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eehgil Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 (redigert) Linjett tester den nye modellen med oppsvingbar kjøl: Men det er vel tvilsomt om de ville gjort dette med en båt med fast kjøl, eller med roret. Noe lignende tester burde være krav om på alle nye seilbåter. Redigert 28.August.2015 av eehgil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ohm Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Men det er vel tvilsomt om de ville gjort dette med en båt med fast kjøl, eller med roret. Ligger jo ute noen gamle tester av Dehler i hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Midtpinne Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Det der var direkte imponerende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fs Svart 28.August.2015 Del på Facebook Svart 28.August.2015 Utrolig styrke i Dehleren. Skumfylt, synkefri og tysk grundighet. Kjølen på Linett impinerer også, det er vel nettopp det med grunnstøting som er ankepunkt mhp. ulike svingkjølløsninger. Hanse og lignende båter tåler på sin side knapt bunnberøring på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Forrige eier hadde en skade på roret på båten min; da hadde nedre halvdel av roret bare forsvunnet. Egentlig ganske genialt å ha en bruddlinje på roret, slik at man ved skade hverken mister ror eller båt - men bruddlinjen var tydeligvis for svak, forrige eier ante ikke hvorfor han hadde mistet halve roret, han antok at det skyldes fullt rorutslag samt full pupp på motoren ifbm en havnemanøver. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Siden du nevnte det Tobix (legger skylda på deg ja ;-)) Var vel noen Bavaria seilbåter som hadde bruddlinje litt langt oppe på kjølen ;-) Fra spøk til alvor. Det er jo en smart løsning hvis rorinnfestningen er så svak som den er på enkelte båter. På den andre siden så vil jeg vel ikke stole på et slikt ror hvis det skal så lite til å ødelegge innfestningen så må bruddlinja være ditto svakere, og da blir det vel rett og slett for svakt... roret kan jo få stor belastning i utsatte situasjoner, hvor man kanskje ikke ønsker å miste halve roret.. Men om feks 1/4 del forsvant så kanskje. På den andre siden så vil vel da båten fort kunne gli videre slik at en uansett vil rive opp innfestningen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Båten som blir nevnt er farlig å bruke. Den blir utsatt for større belastninger ved hard seilas. Rette myndighet bør ta tak i dette og gjøre en vurdering. Hadde dette vært en bil som hadde kommet inn til PKK hadde den fått kjøreforbud. Men vi ser dette i alle de sakene vi har diskutert her inne. Moderne båter er for dårlige, spesiellt med tanke på å kontrollere enn vanninntrenging. "Megawati" som brakk rorakselen og gikk ned som et bryne. Fearline ved Arendal, Princess ved Åsgårdstrand og nå denne Hansen i Oslo. Det minste problem, og båten synker. For første og eneste gang er jeg enig med KNBF. Havarikommisjonen må nå også granske småbåtulykker slik MAIB gjør. De kan ikke bare overlate til Politiet å henlegge saken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Hanse bygger seilbåter så billig som mulig innenfor ce-regelverket. Punktum. Min lagoon har også røket roret. Ingen skade på innfestningen. Og om det hadde blitt det hadde det ikke ført til noe problem da de et er vanntett skott foran. Og med to ror var det ingen problem å seile heller med det skadde roret. Min forrige båt, jeanneau 43, hadde heller ikke fått det problemet da rorhylsen var en del av skroget og roret med en carbonstamme helt sikkert ville røket før. Men der måtte man ha rigget en nødstyring for å komme til havn. Det er ganske normalt at rorstammen ikke går helt ned i roret sånn at nederste halvdel knekker først. Men selv da er man avhengig av skikkelig roroppheng. Som hanse ikke tar seg råd til å bygge. Det er overtro at ror med skeg alltid er tryggere... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Selvfølgelig er et ror med et ekstra lager under båten sikrere. Det blir imidlertid langt dyrere da det må monteres på båten og er ikke en ferdig enhet fra Jefa som stikkes opp iet hull i bunnen. En annen sak er at dersom båtbyggeren har jukset med rorinnfestningen, hva annet har han jukset med? Redigert 29.August.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pacuare Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Båten som blir nevnt er farlig å bruke. Den blir utsatt for større belastninger ved hard seilas. Rette myndighet bør ta tak i dette og gjøre en vurdering. Hadde dette vært en bil som hadde kommet inn til PKK hadde den fått kjøreforbud. Men vi ser dette i alle de sakene vi har diskutert her inne. Moderne båter er for dårlige, spesiellt med tanke på å kontrollere enn vanninntrenging. "Megawati" som brakk rorakselen og gikk ned som et bryne. Fearline ved Arendal, Princess ved Åsgårdstrand og nå denne Hansen i Oslo. Det minste problem, og båten synker. For første og eneste gang er jeg enig med KNBF. Havarikommisjonen må nå også granske småbåtulykker slik MAIB gjør. De kan ikke bare overlate til Politiet å henlegge saken. De aller fleste båtene solgt i Europa etter 1980 er altså livsfarlig, og bør forbys. Og det skal være mye mer lover, regler og byråkrati. Forsto jeg deg rett? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Hvilke moderne familiebåter har skott til over vannlinje og litt til per i dag i hekken? Redigert 29.August.2015 av Ventus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 De fleste har vel det. Kanskje ikke et skott som er ment å være 100% tett. For det er gjerne en drenering til kjølsvinet her. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Hanse har hatt en farlig rorløsning i mange år. Her kan vi lese at de ville finne ut hvorfor det knakk. Ingen som sier noe om hvor lurt det var å bygge en båt som går ned om roret knekker.. http://www.sail.ie/megawat/megawat_sink.htm Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Ventus Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 De fleste har vel det. Kanskje ikke et skott som er ment å være 100% tett. For det er gjerne en drenering til kjølsvinet her. Har ikke bilde her og nå men en nyere Bavaria har i hvertfall ikke noe høyt skott. Det er kanskje over vannlilja til vanlig, men ville nok gått rett ned om kjølen falt ut. Samme løsning som Hanse antakelig (?). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Hvilke moderne familiebåter har skott til over vannlinje og litt til per i dag i hekken? Jeg tror jeg har godt nok med skott både rundt ror og propellaksling - og det er skott som går over vannlinja i forkant av akterkabinen. Riktignok gjennomhullet med gjennomføringer for ledninger og diverse ... så om båten hadde overlevd en slik vannlekkasje, det vet vi ikke før vi har erfart det ... forhåpentligvis aldri :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Hanse har hatt en farlig rorløsning i mange år. Hanse har samme rorsystem som de fleste europeisk bygde båter. Ror fra Jefa i Danmark. Til og med den gamle båten min har Jefa ror, riktignok med syrefast aksling. Hanse bruker aluminiumsaksling. Når det gjelder "Megawat" så har den ulykken ikke noe med Hanse eller Jefa å gjøre. Den var forårsaket av en feilmontert autopilot. Båten hadde riktignok ikke gått ned med vanntett skott. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Ikke enig. Rorstammen knakk pga autopilotmonteringen. Men hvorfor gikk båten ned? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Denne gikk f.eks ikke ned: https://baatplassen.no/i/topic/42775-bildene-av-rorstamme-som-brakk-på-sunfasten/ Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.