Jump to content

Propellblad falt av, Volvo Penta DP, noen opplevd lignende?


Sjøfare

Recommended Posts

Skulle ut på tur her om dagen og la båten i marsjfart, ca 20 kn. Etter ca 5 min fikk jeg kraftig vibrasjon, så gassen ble fort tatt ned og motor ble stoppet.

Regnet med det var et eller annet i propellen, men ble litt overrasket da jeg så at det ene bladet på fremste propell rett og slett var borte..

 

Pga en del dritt i sjøen på denne tiden av året fulgte jeg med kontinuerlig foran båten, og jeg kunne ikke se at jeg kjørte over noe.

Ingen dunk i skroget, ingen dunk i drevet og ellers ingenting som indikerer at jeg har truffet noe.

 

Drevet er akkurat like fint, de 2 andre bladene på propellen har ikke mistet farge engang og de 4 bladene på bakerste propell er også helt fine.

Bruddflaten er "tvers av" ca 1 cm fra navet, bortsett fra siste cm på ene enden der det er litt mer tagger. Kan nesten telle "årringer" i bruddflaten.

Propellen er ca 1 år gammel og ikke gått 100 timer enda.

 

For meg virker det som materialfeil, og at bladet har knekt av belastningen. Men det har iflg lokal VP pusher aaaaaaldri skjedd før.

Eller har det faktisk det?

 

Edit: Dette er J serien propeller (J4), altså aluminium og av "ny-typen"

Redigert av Sjøfare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må være støpe feil. Dette er jo støpte aluminiumspropeller så klart slike feil kan skje. Kan skyldes en rekke forhold, men får du en labb til å gjøre en materialtest ved bruddet, vil de fort fortelle deg årsak. Da får du byttet propell uten mer diskusjon tipper jeg. VP burde egentlig ta denne til seg å analysere bruddet selv, er jo ett støperi som ikke har gjort jobben sin her og antakelig er det en hel batch som vil ha problemer, mao mange hundre propeller, om ikke feilen ligger i formen til denne propellen da. Som sagt kryr av årsaker som kan ha oppstått.

Link to post
Share on other sites

Tok først kontakt med VP Norge, de ba meg henvende meg til den lokale forhandleren. Pr telefon dit ble det nesten kategorisk avslått at dette var materialfeil. Uten å ha sett propellen..

Etter en del avfeielser ga jeg beskjed om at jeg da heller fikk ta kontakt med VP Norge igjen, og finne andre alternativ. Da var det greit, de kunne ta den og sende inn til Sverige for analyse.

Så analyse vil vel bli gjort ja.

Jeg trodde også dette kunne være i VP sin interesse, å få klarlagt om det er potensielle problemer med flere propeller.

 

Du har gode øyne Pinkvin  :smiley: Stemmer at det er en grop der. Men den er et par mm inne i godset, ingenting på utsiden. Og der er det også taggete bruddflate. "Årringene" som jeg nevnte brer seg helt korrekt ut fra den.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er som du sier litt inn i materialer gropen er, er det er en tydelig støpefeil, en pore eller gassboble som skaper sprekker i materialet. Årringene du ser er sprekken som brer seg utover etterhvert som den vokser, rundt dette er restbruddet. Du får ny propell. En slik feil skjer av og til ved støping, men produsenten bruker sikkert røntgen for å oppdage det. Her er en pore som har blitt oversett. Det er mest sannsynlig en enkeltfeil, og neppe feil på en hel batch.

Link to post
Share on other sites

Det samme skjedde meg for mange år siden. Samme sommeren som vi hadde hentet ut en splitter ny windy 27 CC fra fabrikken i Arendal. Lå i dorgefart forbi rakkebåene og heldigvis så var det stille og rolig vær. Kjente også en plutselig vibrasjon i det ene drevet. Ingen indikasjon på at vi hadde støtt borti noe rask eller tømmer i sjøen. Bruddet hadde samme struktur og boble i midten som din propell. Fikk ringt opp Windy fabrikken på vei inn til Langesund og de var så proffe at det sto en servicebil og ventet på brygga med ny propell. Dvs de byttet på begge drevene i tilfelle produksjonsfeil i den serien. Fikk også med en ekstra i tilfelle..Etter sommerferien var over ringte fabrikken og bekreftet at det var en del feilstøping i akkurat den serien. Her er det bare å stå på mot Volvo.

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Dette behøver ikke å være produksjonsfeil. Hvis propellen har vært utsatt for en overbelastning en gang, f.eks. etter å ha truffet noe i vannet som har kommet mellom undervannshuset og dette propellerbladet så har du fått en begynnende sprekk. Inspeksjon med penetrant, eddy current, ultralyd eller røntgen ville da ha avslørt denne begynnende sprekken, men det blir jo naturligvis ikke gjort så lenge man ikke har mistanke om noe. Denne propellertypen kan godt være av ypperste kvalitet men støpealuminium er sprøere enn f.eks. stål og bronse og sprekkveksten er allikevel relativt langsom. Eneste trøsten er at de er billige.

Et spørsmål, båten er vel ganske tung. Klarer den maks turtall?

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Skjønner at det er bare å prøve videre da. Uansett verdt et forsøk. For å være nøyaktig så er propellen 1 år og 1 mnd gammel, så kan jo være at det er for sent uansett..

 

Båten skal være ca 4100 kg og det står en KAD på 230 hester ombord. Sist jeg prøvde manglet jeg ca 100-200 omdr på oppgitt maks, men det tok tid å komme dit opp så de er vel kanskje i grenseland...?

Nye propeller blir montert i dag, da blir det B3 så vi får se. (J4=A4=B3 som det sies på VP sine sider).

Link to post
Share on other sites

Typisk utmattingsbrudd med "årringer". Bruddflaten er udeformert bortsett fra restbruddet. Det ser ut som det har begynt ved en støpefeil (liten lunker) like under overflaten. Feilen er på veldig ugunstig plass, like under overflaten slik at den ikke synes samtidig som den er på en plass med stor bøyespenning. Her ville jeg absolutt klaget. Jeg synes det er veldig arrogant av en forhadler å nekte for at det kan være forårsket av materialfeil uten en gang å ville se på skaden.

 

Nå er jeg spent på hva volvo kommer frem til.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå har det skjedd ting ang denne saken! Tok med propellen til forhandleren, og ble vel egentlig møtt med en tone jeg forventet etter telefonsamtalen.

Nok om det, jeg fikk til slutt levert den med beskjed om at den måtte sendes til Sverige for analyse.

 

Nå, knappe 3 uker etter innlevering, fikk jeg mail fra forhandleren om at dette kom inn under reklamasjonen!

Så dette gikk bra! Det lønner seg tydeligvis å stå på, selv om man treffer litt kvist underveis.

 

B3 propellene som står på nå virker greit, men synes det er litt mer støy og "vibrasjonslyder" i båten.

Kommer nok til å bruke disse som reserve. Verktøy til propellskifte er nå fast utstyr i båten ☺

Link to post
Share on other sites

Helt enig Jori, uventet at motstanden var der... Fikk dessverre ikke vite mer ang årsak, kun at VP tok det som en reklamasjon. Siden det ble positivt resultat ville jeg ikke spørre, grave eller gjøre andre ting for å lage dårlig stemning igjen ☺ Holder også en knapp på støpefeil.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...