Ask Startet 29.August.2015 Del på Facebook Startet 29.August.2015 Hei I diverse trådar av type "hvilken båt skal jeg velge" og "hva tror dere om denne båten" og liknande er det eit gjennomgangstema at det er kjøpars marknad, og at det må prutast. Er ikkje det å snakka ned verdien på eigne båtar? Synspunkt? Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
brs Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Jo er ltt enig i det du sier, men vil vel si at Finn.no er det som styrer mest prisene og selvfølgelig innbyttepris hvis det er aktuelt. Kjøpers marked er det alltid så lenge det er kjøpere, men tilbud og etterspørsel varierer hele året. Selgers marked er det vel også?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
crazymm Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Er vel heller det att noen tror att båten deres er laget av gull og derfor skal ha like mye for båten nå som dem betalte for 20 år siden for eksempel. Man må snakke ned prisene ellers så ender vi opp med att ingen får solgt og ingen nye kommer til på bruktmarkedet. Att det er kjøpers marked er fordi markedet er oversvømt med båter for tiden og derfor vanskelig å få solg med annet man har rett pris og utstyr på båten. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Gert84 Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Håpløst å få solgt.. ? http://www.finn.no/62935670 Vurdere å selge den i deler.. ?? Men enig i at mange båter er overpriset.. men der er å utrolig mange båter i markedet.. å forstår det å sånt at mange har kjøpt helt nye båter i år.. valgte selv å kjøpe helt ny.. banken var enklere å ha me å gjøre om vi kjøpte ny direkte fra forhandler.. Redigert 29.August.2015 av Gert84 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Neida, alt avhenger av prisen. Solgte på dagen jeg. Synes det er vanskeligst å kjøpe jeg for alle tror båten er laget av gull. Men etter å ha fått litt erfaring, så er de fleste eldre preget av relativt mange feil og mangler som eierne mener ikke skal dra ned prisen. Eksempler jeg har sett i år på jakt etter båt er motor som kommer opp i 500 omdreininger mindre enn den burde, dørk som er ødelagt av vann, septiklukt i hele båten, motor som har vært under... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Min ble solgt ifjor, tok 10 dager. La den 50K under sammenlignbare båter til rundt 850'. 10 godt interresert, 4 skikkelig på med visning/prøvetur, 1 kjøper. Dette var på høsten engang Det er markedet (finn.no) som bestemmer, våre små stemmer her har fint lite å si :-) Redigert 29.August.2015 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Renita Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Samme erfaring som Windy 37GM da jeg solgte samme type båt, priset fornuftig og båten ble solgt etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Selfølgelig vil man jo få mest mulig igjen for båten når man selger, og få mest mulig for pengene når man kjøper.. Erfaringsmessig selger jeg biler og båter noen lapper under de andre som ligger på finn, samt tar gode bilder av relevante ting! tekniske løsninger motor og at mine objekter er velholdte og i god stand.. Da er det lett å selge!! men ligger du 30000-50000 over gjennomsnittet på finn så er det nok vanskelig å få solgt med mindre du har utstyr ombord som er verd differansen.. for meg har eldre utstyr fra 80-90 tallet tilnermet null i verdi for meg personlig. men det er jo lov p prøve seg! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
crazymm Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Å det aller viktigste uansett hva man selger er å vaske og rydde før man tar bilder slik att båten/bilen osv ser best mulig ut. Er det skitten å rotete så tenker jeg med en gang att her er det dårlig vedlikehold å styrer da unna. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Hvis man skal kjøpe seg opp, en dyrere båt, så er det jo en fordel at markedet er dårlig, mindre mellomlegg. Til trådstarters spørsmål så regner jeg egentlig med at svaret er at folk her, som ellers, gir uttrykk for sin subjektive mening og det er vel bortimot en opplest og vedtatt sannhet at markdet er til dels mettet og prisene fortsatt under et visst press? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Håpløst å få solgt.. http://www.finn.no/62935670 Vurdere å selge den i deler.. Men enig i at mange båter er overpriset.. men der er å utrolig mange båter i markedet.. å forstår det å sånt at mange har kjøpt helt nye båter i år.. valgte selv å kjøpe helt ny.. banken var enklere å ha me å gjøre om vi kjøpte ny direkte fra forhandler.. Synes den båten burde være verdt den prisen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gert84 Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Synes den båten burde være verdt den prisen. Enig.. ? får nok beholde den til våren å se om der er litt mere interesse for den da.. men motoren skremmer nok litt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 (redigert) Solgte vår 31 fots seilbåt i våres. La meg med lavest pris av like båter på Finn i våres. Ryddet, vasket og "sminka brura" så godt jeg kunne. Pga lavest pris fikk vi mange som var interesserte, og mange som så på båten, men det tok lang tid før vi fikk solgt til tross for det. Det var veldig mye jobb og mas over flere uker. Hadde det vært en båt til under 50K (og kanskje mer...) ville jeg vurdert å gi den bort eller rett og slett vrake den. ----------- Siden jeg lå lavest i pris, med god margin, tror jeg ikke at jeg ville blitt utsatt for "nedsnakk" her på BP. Har man priset båten alt for høyt i et tregt marked så ser jeg det som en fordel å få korreksjon/innspill på prisen. Trist nok hvis man selv har betalt alt for mye, men sånn er livet. Redigert 29.August.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Har hatt vår båt ute for ev. salg. Har fått noen telefoner og mailer med standard spørsmål; "Ser båten ligger i samme prisleie som andre tilsvarende. Er det greit at du slår av 100.000,-?" Har kanskje ikke verdens mest populære båt, men vi venter til våren hvis vi først skal selge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Om noe så er det eksistensen av finn.no/internett som drar ned prisene ;-) --- Alle kjøpere vet nå i løpet av 1 minutt hva som er sånn ca markedspris. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taremakken Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Nå er det sånn at ingenting er verdt mer enn noen vil betale for det. Dette gjelder båter, biler hus, hytter osv. Det vil alltid være kjøper som regulerer markedet, Hjelper ikke hva du selger hvis ingen vil ha det. Tilgang er ofte styrt av etterspørsel og ikke omvendt. Bortsett fra råolje i dagens marked med resultat at hele verdensøkonomien stuper. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frissy Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Tror ikke det er snakken her på forumet som gjør at det går tregt i markedet. Jeg la ut båten min på søndag og var solgt tirsdag. Det dreier seg om riktig pris hvis båten er kurant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Tror faktisk vrakpant på båt vil heve prisgulvet en del. Folk har tendens til å vrake lenge før de er nede på den faktiske vrakpantverdien. Om panten feks var 10 000,- tror jeg mange båter som ligger på finn opp mot 30-40K også vil bli vraket. Det er mye jobb å selge båt og de faste kostnadene bare ved å ha båten liggende er ofte høye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Det er jo mange båter som har en betydelig "slakteverdi" også, bare rekkestøttene og riggen på en seilbåt kan fint tas vare på, restaureres og brukes om igjen. Rustfrie rekkestøtter, pulpit, pushpit og annet. Akslinger, pakkbokser, vannutskillere og slikt, koster jo sitt vhis alt skal kjøpes nytt. Vi kaster jo alt for mye brukbare ting, ikke bare mat som er en dag over datoen. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Del på Facebook Svart 29.August.2015 Et høggeri for båter hadde absolutt kunne gjort gode penger på delesalg ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Kanskje for seint for obligatorisk båtregister nå.. men vi har jo hele tre registre i drift og forsikringsselskapene krever ofte at båten må være registrert. En ordning med vrakpant kan jo enkelt kobles til et krav om at båten er registrert. ------ Uregistrerte båter må jo bare seile sin egen sjø, ikke så mye å gjøre med det.. enhver uregistrert båt er jo potensielt tyvegods og burde ha verdi 0,- nkr. ------ Kan ikke se at en vrakpantordning ødelegger for noen. At noen få vil pusse opp vrak kan jo ikke stå i veien for det store problemet, vrak og "prosjekter" som ligger og forsøpler eller blir destruert og senket på ymse måter og forsøpler og forurenser. Og apropos Østeuropeere, er det et stort problem i dag at de hogger andre folk sine biler? Har ikke hørt om det.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Whiskey Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Jeg hogget gamlebilen i våres, den ble løftet opp og slengt i en haug mens jeg sto i kø for å få penger, flaks den var min. Er ingen krav til at det er bileier som vraker biler heller faktisk, men man må legitimere seg... Hadde funket på båt og det. Dette burde fremmes politisk! Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post Share on other sites More sharing options...
Mizar Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Hva er miljøkostnaden med å bygge et helt nytt skrog fra bunnen av, sammenlignet med å bruke de skrogene som allerede er bygget? Jeg tenker da mest på glassfiber skrog. "Slike skrog bygges ikke lenger" er det mange som sier når man ser et evigvarende skrog fra 70-tallet eller 80-tallet. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Polar 20 ble for noen år siden bygget på nytt på gamle skrog. Tror nok de ble like gode som nye. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 30.August.2015 Del på Facebook Svart 30.August.2015 Jeg hogget gamlebilen i våres, den ble løftet opp og slengt i en haug mens jeg sto i kø for å få penger, flaks den var min. Er ingen krav til at det er bileier som vraker biler heller faktisk, men man må legitimere seg... Hadde funket på båt og det. Dette burde fremmes politisk!Det hørtes rart ut. Jeg har vraket biler på forskjellige plasser og pengene har altid kommet på konto fra Tollvesenet etter ca en uke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.