Jump to content

Vedlikehold Draco 2000 DC (1979) m/ Mercruiser 3.0L (2006)


Grei Sei

Recommended Posts

Hei på dere, jeg blir i dag stolt eier av en Draco 2000 DC ´79 med en Mercruiser 3.0L (2006 mod, ferskvannskjølt) og Alpha One-drev. Bor i Oslo. Jeg har ikke hatt denne båttypen før, så jeg har lyst til å spørre dere som er vante med innenbordsmotorer hva som er en bra vedlikeholdsrutine på den (og på båten for den saks skyld). Den er i god stand nå og det vil jeg gjerne at den skal fortsette med! Det jeg lurer på er helt grunnleggende ting: Hvor ofte skal den ha service? Hva er det gjørbart å gjøre selv (er middels handy, lærer fort, men har p.t. niks peil)? Er det vanlig å kjøre service ifbm vinteropplag? Anbefaler dere å ha den i vinteropplag på land, eller er boblehavn et bra alternativ? Når er det tid for polering og bunnstoff? Jeg prøver å se for meg hva som må gjøres for å ha båt og motor i fin stand, og når det er vanlig å gjøre det. 

 
Takker på forhånd for tålmodighet med disse spørsmålene fra en rookie, det er sikkert grunnleggende greier, men ikke for meg - enda. Jeg har bare seilt i jolle og frest rundt i en withjolle i ungdommen, det var nokså overkommelig vedlikeholdsmessig:) 
 
Takker for alle innspill:)

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med handelen. Å innkjøp av en klassiker.

Anbefaler å ta båten på land på høsten. Blir sikkert ikke brukt på vinteren. Har du henger til den. Kan du jo sjekke opp lagring inne. Mange som tilbyr dette i eldre driftsbygninger feks. Hvis ikke du har henger. Er det å lagre på marina å pakke den godt inn. Enten med stativ å presenning eller krympe plast. Uansett bør båten tømmes får puter å ta av kalesje under lagring.

Selv. Så liker jeg å gjøre mest mulig på høsten. Så jeg vasker.rubber. å polerer før jeg pakker inn. Bunnen vaskes også grundig. Er det flekker som har godt av med bunnstoff. Så slipes dette rent på høsten. Da er det lettere å ta igjen når våren kommer. Så da vaskes båten å poleres lett.

Jeg har hardt bunnstoff i bunn. Så legger et tynt slitelag med selvpolerende bunnstoff på våren.

Motoren blir gjennomkjørt med feskvann og frostvæske til slutt. Man får kjøpt noe som heter drevpose til dette. Selv bruker jeg klokker på ferskvannet. Og en avkappa tønne til frostvæska. Alpha drevet har impelleren i drevet. Så det må stå på får å klare å kjøre igjennom noe.

Jeg skifter olje hver høst etter gjennomkjøring av vann. Drevet tar jeg av hver høst tapper ned olje å fyller på ny. Da får man rengjort skikkelig å kontrollert belger og girvire. Ble mye dette. Men håper det kan være til hjelp

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...