Jump to content

Askeladden Z7 og batteriswitcher

hermansen

Recommended Posts

Har nylig gått ned i størrelse og kjøpt meg en Askeladden Z7 2007 modell.  Men medfølgende dokumentasjon er ikke hva jeg har vært vant til fra Sea Ray.   Det følger med koblingsskjema (overfladisk) men ikke beskrivelse over blant annet batteriswitchene.  Så i steden for å bruke tid på koblingsskjema som følger med, samt prøv og feil, så lurer jeg på om noen kan bistå.

Det er 2 batterier i båten og disse er koblet på kabler som ligger ferdig (fra fabrikk, båten kommer originalt med bare ett batteri men har ferdig opplegg for batteri nummer to).  Men det er 3 batteriswitcher  :confused:

Switch 1 = Main on/off

Switch 2 = Aux on/off

Switch 3 = Service on/off

Så dette var ikke lett og bli klok på.  Denne båten er jo utstyrt med en "smart batterivakt" som skal sørge for at en alltid har nok strøm til å starte motoren.  Og hovedbatteriet (main) begynner å gå (8 år gammelt, kom med båten) og har lav spenning men Aux batteri er nytt i år.  Men selv om Aux og Service er på så fungerer ikke noe annet i båten.  Motoren må faktisk startes for at f.eks. plotter og annet elektrisk (som jeg trodde ville vært koblet på Aux) skal fungere.  Det virker faktisk som batteri nummer 2 (aux) ikke blir benyttet i det hele tatt.

Er det noen som kan bistå meg hvordan disse batteribryterene i denne båten skal fungere ?

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...