Jump to content

Er Biltemas 2komp PolyUretan maling på vei ut av sortimanget?

Medås`n

Recommended Posts

Gamle produkter har ofte gode egenskaper som nye ikke har.

Jeg har en utebod hvor jeg har en fryseboks stående. I denne boden blir det frost om vinteren og jeg er avhengig av å ha en gammeldags fryser for en moderne fungerer ikke i frost. Dette problemet vet jeg at også andre har opplevd. 

Og så til oljemaling. Med den kunne man male etter at frosten var kommet bare det var tørt. Kan ikke si at jeg har gjort det, men vet at malerfirmaer har benyttet seg av dette på Svalbard.

Jeg skal sannelig se om jeg kan få fatt på litt av Biltemas 2-komp, for de nye produktene er neppe på plass til våren når jeg trenger dem. Og skal jeg handle 2-komp fra andre så blir det nok til en adskillig høyere pris. Regner i tillegg med at også de nye 1-komp produktene ikke klarer å erstatte 2-komp på alle områder...

det dukker nok opp nye produkter som sikkert er vel så bra som de gamle , men det tar gjerne litt tid og i en mellomperiode har man kanskje ikke noe fullgod erstatning.  (Ref billakk, var jo noen år hvor lakken på nye biler ikke tålte noen ting virket det som)  

Og som Medusa sier, det er gjerne egenskaper de gamle hadde som man vil savne med de nye. 

Jeg for min del savner allerede at oljemalingene tåler lagring bedre, feks i frost

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du kommer ihvertfall på listen over usolidariske båteiere....hva er vitsen med å gå i graven med en palle 30 år gammel 2-komp i garasjen ? Planlegger du å ta den med deg ?

Jeg skal male båten. Det jeg kjøpte holder ikke til to strøk på alt, men det får holde for nå. Jeg hadde egentlig tenkt å vente til neste år med noe av malingen, men siden malingen jeg bruker holder på å gå ut av sortimentet, syns jeg ikke det er usolidarisk å kjøpe det jeg trenger i år.

Jeg er enig i at dersom jeg ikke skulle bruke den, så kunne det oppfattes som usolidarisk, men der forutsatte du feil:)

-  det er ikke sikkert. Se hva som skjedde med husmalingen etter at det ble forbudt å tilsette effektiv soppdreper ? Landets trehusbebyggelse er i ferd med å bukke under for svertesopp, og malingsjobben er mye større når man mpå vaske hele huset med kaustisk soda før man kan male...

Meg bekjent finnes det filmkonserverende midler i de aller fleste dekkbeiser/maling beregnet for utendørs bruk på tre. Slike filmkonserverende midler motvirker svertesopp og alger på en utmerket måte.

Jeg har arbeidet i byggebransjen i over 30 år og har spesialisert meg på rehabilitering og restaurering av svært gamle hus og er såklart imponert over hvordan trevirket i utvendige paneler har holdt stand mot vær og ving gjennom både  flere tiår og hundreår.

Uten tvil var de "naturproduktene" som den gang ble benyttet til malingsbehandling meget bra- og var såklart en medvirkende årsak til at trevirket har holdt seg så bra.

Men dette var ikke eneste årsaken til at trevirket har holdt seg så bra gjennom så mange år.

For det første var trevirket den gangen av mye bedre kvalitet enn dagens.

Hovedsakelig ble det benyttet materialer fra saktevokst skog, som ikke var utsatt for alle typer forurensning - slik det er i dag.

I dag blir skogen påvirket av forurensning både gjennom rotsystemet og gjennom luften, og det faktum at skog i dag er "hurtigvokst" - medvirker til at dagens trevirke er av en mye dårligere kvalitet i dag enn hva det var for noen tiår tilbake.

Samtidig må vi også se på hvordan hus bygges i dag i forhold til tidligere - der det i dag er strenge krav til "tette bygg" som også påvirker utvending kledning.

De malingsprodukter som i dag er tilgjengelig på markedet for utvendig trevirke - som inneholder disse filmkonserverende midler - motvirker svertesopp og alger meget bra- så ved å velge disse produktene - vil det være helt unødvendig å vaske huset med kaustisk soda - før man maler.

Å ensidig skylde på dagens husmaling - som årsak til økende forekomster av svertesopp - blir derfor helt feil - når det er ett faktum at råproduktet - nemlig selve trevirket som benyttes på husene - har blitt vesentlig dårligere - av årsaker som beskrevet over.

Men det blir vel ikke slutt på polysiloxan-maling? Den er vel på høyde med polyurethanemaling vel?

Tviler på at polysiloksan maling forsvinner fra markedet - men nå er jo ikke dettë en malingstype man får kjøpt over disk hos din lokale fargehandler eller på Biltema/Jula.

Polysiloksan er jo mest brukt i industrien og da fortrinnsvis på stål.

Veldig godt egnet til vanlig stål og rustfritt stål, og brukes derfor bl.a. til oljerigginstallasjoner, tanker og rør, og også båter men da stålbygde båter.

Sant å si er jeg usikker på om det finnes polysiloksan maling til tre/glassfiber- men om du kjenner til noe så oppgi gjerne navn på malingen og produsent. 

Dette må du utdype for oss som ikke har en mastergrad i kjemisk overflatebehandling.

Mastergrad i overflatebehandling har jeg ikke, men har jobbet noen år på offshorefartøy. Her bruker vi stort sett 2komp epoxyprimere av forskjellige typer, som grunning. Som toppstrøk er det polyuretanmaling vi har brukt. Men vi har også brukt en topcoat basert på polysiloxan. Denne malinga har vært minst like godt som polyuretanmalinga, når det kommer til glans, og glansholdbarhet.

Nå er jo dette maling for yrkesbruk, men jeg mener å ha lest på Jotun sine sider at de har denne malinga for privatmarkedet også..... Må sjekke det opp.

Tviler på at polysiloksan maling forsvinner fra markedet - men nå er jo ikke dettë en malingstype man får kjøpt over disk hos din lokale fargehandler eller på Biltema/Jula.

Polysiloksan er jo mest brukt i industrien og da fortrinnsvis på stål.

Veldig godt egnet til vanlig stål og rustfritt stål, og brukes derfor bl.a. til oljerigginstallasjoner, tanker og rør, og også båter men da stålbygde båter.

Sant å si er jeg usikker på om det finnes polysiloksan maling til tre/glassfiber- men om du kjenner til noe så oppgi gjerne navn på malingen og produsent.

Har vært på Jotun sin oversiktside over maling for privatmarkedet, og det er rett som du sier- ingen polysiloxanmaling å finne.

Har selv sprøytelakkert min Viksund med hvit maling, basert på polysiloxan.

Er opprinnelig beregnet på stål, som du sier, men med en epoxyprimer under, er det ingen problem å bruke den på glassfiber.

Redigert: fant polysiloxanmaling alikevel på Jotuns sine sider for privatmatkedet:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/topcoats/yachting-topglossbr.aspx

Redigert av Sydkorset (see edit history)

Mastergrad i overflatebehandling har jeg ikke, men har jobbet noen år på offshorefartøy. Her bruker vi stort sett 2komp epoxyprimere av forskjellige typer, som grunning. Som toppstrøk er det polyuretanmaling vi har brukt. Men vi har også brukt en topcoat basert på polysiloxan. Denne malinga har vært minst like godt som polyuretanmalinga, når det kommer til glans, og glansholdbarhet.

Nå er jo dette maling for yrkesbruk, men jeg mener å ha lest på Jotun sine sider at de har denne malinga for privatmarkedet også..... Må sjekke det opp.

Og her har du den:

http://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/topcoats/yachting-topglossbr.aspx#

Jotun's "TopGloss" er vel ett polysiloxan produkt ja - og kan vel være ett alternativ til Biltema's 2-komponente.

Som forstrøk ser jeg at Jotun anbefaler en vinylsealer - og det er vel i og for seg greit nok - det eneste jeg ser på som ett minus er at Jotun's "TopGloss" ikke skal poleres.

I stedet for polering anbefaler Jotun grundig rengjøring samt bruk av bonevoks......da spørs det bare hvor sterk/tøff denne bonevoksen er....... :confused:

• 8 måneder senere...

Det hadde vært veldig fint om Biltema hadde tatt inn mer av 2-komponents malingen de selger, men har ikke sett hvit 2 komponent hverken på B-Alnabru eller i Fredrikstad de siste månedene. Jeg sendte mail om dette til Biltema ifjor og fikk da til svar at dette var på vei ut av sortiment grunnet nye HMS regler mener jeg de begrunnet det med. Litt synd men dette er vel en naturlig utvikling i samfunnet både på godt og vondt det meste skal bli forbudt eller kreve sertifikater til flere titalls tusen kroner.

Var godt fornøyd met BT 2K i fjor og hamstret noen bokser for årets innsats i prosjektet : https://baatplassen.no/i/topic/117703-prosjekttr%C3%A5d-26-fot-seilb%C3%A5t/page-2#entry1823694

De ble lagret kaldt men frostfritt.

Desverre hadde noe skjedd i løpet av vinteren, lakken fløt dårlig, var kleberig men rant, veldig kort pot-life og herdet sent - en helt annen oppførsel enn fjoråret. Jeg kasserte alt jeg hadde kjøpt og kjøpte international sin i steden for.

Så hvis du har bokser stående fra i fjor vil jeg anbefale å være litt skeptisk til om de forsatt duger.

• 1 måned senere...

Hvilken butikk var det

Fargerike på Storgatbakken i Tromsø. Snakket med dem på telefon dagen før, og fikk da opplyst prisen til 1400,- Da jeg kom til butikken ble jeg ekspedert av "den syvende far i huset" og prisen ble da 1029,-. Denne prisen betaler jeg med et smil...

• 2 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...