Jump to content

Anbefalt propell Aquador 25wae, med bravo 3?


Heatseeker

Recommended Posts

Hei. Har nettopp byttet ut seilbåt med hytte og motorbåt. Meget godt fornøyd med båten, men synes den går på vel høyt turtall i cruisefart på 23-26 knop.

Motoren er en cummings/mercruiser med 320 HK, topphastighet er 34 knop på ren bunn. 30ish nå... Båten er 2008 mod, men sjøsatt 2010, 220 timer.

Som seiler har jeg foreløpig nada kunnskap om propeller. Noen tips til type, og hvor jeg burde handle?

38-40 knop er ønskelig på Max, men helst uten at den "flyr" avgårde på tomgang.

Noen tanker eller tips?

Link to post

Hvilke propeller og stigning har du nå da?

Bravo 3 propeller finnes dessuten i 3+3 blad samt et par varianter av 4+3 blads design fra Mercury, samt at Solas også har 4+3 blad.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis den er fra 2008 er det nok 3+3 blad. Utveksling på drevet er også kjekt å vite. 

Normalt er det 1,81:1 men kan være 1,65:1 eller 2,0:1.

Propellstigningen følger jo ut fra utveksling på drevet, jo lavere utveksling jo lavere propellstigning.

1,65 er lavere utveksling (mindre reduksjon) enn 2,0, dvs. propellen snurrer fortere rundt med 1,65 så propellstigning blir derav lavere.

Om det er 1,81 så er det muligens 22P eller 24P propeller hvis den greier 34 GPS knop. Men hvilket turtall?

Kan også være cuppede propeller, de har en L påstemplet etter produktnr.

L tilsvarer da ca 1" mere stigning, altså 22P L tilsvarer 23P.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 4 måneder senere...

De nye propellene har 3+4 blad og gir litt bedre skyv.

Solas har som nevnt også slike og her er et sett 27P til en ganske rimelig penge http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61452536&q=solas+bravo+3&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&ref=fas

Det er jo rene kuppet for de som trenger et slikt  :smiley:

 

Propeller med 4+3 blad original Mercury skal jo tilsvare 1 P mere enn oppgitt, iallefall var det sånn da de kom. 

Altså 27P ny type tilsvarer 28P av den gamle typen. Vet ikke om det også gjelder for Solas.

De du har er jo 26P cuppet så skal tilsvare 27P i stigning.

Så er jo mulig du bør opp på 28P 4+3 blad da.

 

Dette var diskutert litt her for noen år siden https://baatplassen.no/i/topic/56002-alternativ-propeller-til-bravo-iii/

 

Og her https://baatplassen.no/i/topic/106089-propellvalg-bravo-3-drev-43-blad-vs-33-blad/

 

Men Mercury selv har en konverteringstabell der ny type 28P erstatter både gammel 26P cuppet og gammel 28P.

Så da er de Solas 27P kanskje ikke noe å satse på allikevel, men Solas finnes også i 28P, f.eks. her https://www.maritim.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-28-#.VqgQvcgXY4g

 

823667L / 823668L 26 Pitch Cupped ................. 8M8022460 / 8M8022470 28 Pitch 
823669A60 / 823670A60 28 Pitch ..................... 8M8022460 / 8M8022470 28 Pitch 

 

For litt ekstra forvirring så har Mercury nå Bravo 3 diesel-propeller i opp til 27P 

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Sistnevnte virker jo interessant da, hvis de gir bedre effektivitet, altså bedre marsjfart og toppfart enn de ordinære 4+3 blads (forutsatt nok tilgjengelig motorkraft da) så kan jo 27P være stort nok.

Trenger du mere fart med disse så går det jo an å bytte til lavere utveksling i drevet (eller bytte drev) men det er jo en langt mere omfattende sak.

Altså f.eks. gå fra 2,0:1 til 1,81:1.

 

 

De nye ordinære 4+3 blad finnes i 28P og 30P.

Om motoren din greier å dra 30P til foreskrevet turtall er jo uvisst, men du har jo også mulighet til chiptuning på den motoren da...

 

https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

4+3 blad 30P og en telefon/epost til disse så får du nok fart på sakene  :saint: http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_QSD_COMMON_RAIL.html

Blir naturlig nok litt mere fart på tomgang da men neppe særlig merkbart.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...