Heatseeker Startet 3.September.2015 Del på Facebook Startet 3.September.2015 Hei. Har nettopp byttet ut seilbåt med hytte og motorbåt. Meget godt fornøyd med båten, men synes den går på vel høyt turtall i cruisefart på 23-26 knop. Motoren er en cummings/mercruiser med 320 HK, topphastighet er 34 knop på ren bunn. 30ish nå... Båten er 2008 mod, men sjøsatt 2010, 220 timer. Som seiler har jeg foreløpig nada kunnskap om propeller. Noen tips til type, og hvor jeg burde handle? 38-40 knop er ønskelig på Max, men helst uten at den "flyr" avgårde på tomgang. Noen tanker eller tips? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Hvilke propeller og stigning har du nå da? Bravo 3 propeller finnes dessuten i 3+3 blad samt et par varianter av 4+3 blads design fra Mercury, samt at Solas også har 4+3 blad. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Heatseeker Svart 3.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2015 Takk for svar. Båten ligger et stykke unna der jeg er, så får ikke sjekket. Vet faktisk ikke engang hvor mange blader det er heller, men den ser grå og trist ut :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Hvis den er fra 2008 er det nok 3+3 blad. Utveksling på drevet er også kjekt å vite. Normalt er det 1,81:1 men kan være 1,65:1 eller 2,0:1. Propellstigningen følger jo ut fra utveksling på drevet, jo lavere utveksling jo lavere propellstigning. 1,65 er lavere utveksling (mindre reduksjon) enn 2,0, dvs. propellen snurrer fortere rundt med 1,65 så propellstigning blir derav lavere. Om det er 1,81 så er det muligens 22P eller 24P propeller hvis den greier 34 GPS knop. Men hvilket turtall? Kan også være cuppede propeller, de har en L påstemplet etter produktnr. L tilsvarer da ca 1" mere stigning, altså 22P L tilsvarer 23P. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Heatseeker Svart 26.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 Da har jeg funnet hva som sitter på i dag: 3-blader og 26P, og kanskje en svak L etter nummeret. Noen tips til hvordan propell for høyere cruise-fart? Motor er som før, en mercruiser 4,2 QSD med 320 hk, og bravo 3. Takker for tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 (redigert) De nye propellene har 3+4 blad og gir litt bedre skyv. Solas har som nevnt også slike og her er et sett 27P til en ganske rimelig penge http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=61452536&q=solas+bravo+3&search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&ref=fas Det er jo rene kuppet for de som trenger et slikt Propeller med 4+3 blad original Mercury skal jo tilsvare 1 P mere enn oppgitt, iallefall var det sånn da de kom. Altså 27P ny type tilsvarer 28P av den gamle typen. Vet ikke om det også gjelder for Solas. De du har er jo 26P cuppet så skal tilsvare 27P i stigning. Så er jo mulig du bør opp på 28P 4+3 blad da. Dette var diskutert litt her for noen år siden https://baatplassen.no/i/topic/56002-alternativ-propeller-til-bravo-iii/ Og her https://baatplassen.no/i/topic/106089-propellvalg-bravo-3-drev-43-blad-vs-33-blad/ Men Mercury selv har en konverteringstabell der ny type 28P erstatter både gammel 26P cuppet og gammel 28P. Så da er de Solas 27P kanskje ikke noe å satse på allikevel, men Solas finnes også i 28P, f.eks. her https://www.maritim.no/solas-bravo-3-propell-sett-ss-28-#.VqgQvcgXY4g 823667L / 823668L 26 Pitch Cupped ................. 8M8022460 / 8M8022470 28 Pitch 823669A60 / 823670A60 28 Pitch ..................... 8M8022460 / 8M8022470 28 Pitch For litt ekstra forvirring så har Mercury nå Bravo 3 diesel-propeller i opp til 27P https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three-diesel/ Redigert 27.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 (redigert) Sistnevnte virker jo interessant da, hvis de gir bedre effektivitet, altså bedre marsjfart og toppfart enn de ordinære 4+3 blads (forutsatt nok tilgjengelig motorkraft da) så kan jo 27P være stort nok. Trenger du mere fart med disse så går det jo an å bytte til lavere utveksling i drevet (eller bytte drev) men det er jo en langt mere omfattende sak. Altså f.eks. gå fra 2,0:1 til 1,81:1. De nye ordinære 4+3 blad finnes i 28P og 30P. Om motoren din greier å dra 30P til foreskrevet turtall er jo uvisst, men du har jo også mulighet til chiptuning på den motoren da... https://www.mercurymarine.com/en/us/propellers/elite-series/bravo-three/ Redigert 27.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Heatseeker Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Oi, her var det mye bra info, så mange takk! Fikk litt å tenke på her, men har nå i hvert fall et mye bedre utgangspunkt. ? Om noen har varme anbefalinger, så er det bare å komme med dem ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 (redigert) 4+3 blad 30P og en telefon/epost til disse så får du nok fart på sakene http://norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1%2FMERCRUISER_QSD_COMMON_RAIL.html Blir naturlig nok litt mere fart på tomgang da men neppe særlig merkbart. Redigert 27.Januar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.